Jens Håkon Brandal Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Ikke bare en skremmende god film, men og en av de mer elegante variantene av Spitfire. Bygget for kamp i store hoeyder, saa var flyet utstyrt med trykkabin og forlengede vingespisser for aa kunne klatre hoeyere og manoevrere bedre i den tynne luften. Det spisse roret stod i stil og det innfellbare halehjulet "ryddet opp" i halepartiet. Flyet hadde bensintanker i forkanten av vingene innenfor kanonene for aa kompensere for bensinforbruket opp i hoeydene den var tenkt aa kjempe i. Det enkle fargeskjemaet i Medium Sea Grey og PRU Blue fremhever linjene, men tanken er at modellen skal bli noe liknende dette, men med forlengede vingespisser. Flyene fikk de forlengede vingespissene byttet med elliptiske vingespisser som vist paa bildet etter den 17. juni da flyene ikke fant "kunder" i store hoeyder. Pga den ekstra bensinkapasiteten ble flyene gjerne brukt som bombeflyeskorte, og de fikk til og med anledning til aa "strafe" bakkemaal. Ikke akkurate det som konstruktoerene hadde i tankene for denne varianten... For at cockpit skulle holde tett, hadde ikke variantene med trykkabin doer. Det er en av fordelene med Hasegawa's Mk. IX'er da doeren er hverken er stoept loes eller markert med en dyp panellinje paa innsiden som for ICM settet. Det er en smal sak aa renske opp detaljene i Hasegawa settet og legge til ribber. Eduard fotoets beregnet paa ICM settet er og brukt. Hoeyre side av cockpit har faatt noen endringer ig. De viktigste her er luken paa siden av skroget som kunne dumpe overtrykket i kabinen og en "bjelke" like bak rammen som holder setet. Pga det begrensede innsynet i cockpit er det ingen vits aa erstatte setebraketten med fotoets. Varianter uten trykkabin hadde omraadet bak cockpit helt aapent. Mk. VII (og Mk. VI samt XIX) hadde et skott hvor wirene til setebeltene, samt kontrollwirer ble ledet gjennom. Den lille saken som stikker ut paa hoeyre side er til utloeserkabelen for skulderstroppene. Instrumentpanelet skal bekles med Eduard fotoets og litt flere ledninger. Nede paa hoeyre side er brakett og en ekstra barometrisk hoeydemaaler - denne maalte trykket inne i kabinen, og hvis hoeydemaaleren begynte aa "stige" saa var det tegn paa en lekkasje. Her har jeg risset inn panelene for tankene i vingene. Panelene var separate, og de runde hullene for mothold ved nagling maatte sparkles igjen. Fliser med plast har blitt limt paa i aapningen for aa tette hjoernene i radiatorinntakene. Jens Quote
Rune Haugen Posted May 23, 2009 Posted May 23, 2009 Enda mer Spitfire altså? Dette blir nok et spennende prosjekt å følge Synes denne varianten av Spit er elegant. Skal den være malt i Medium sea Grey over PRU Blue? Quote
Einar Sandvik Posted May 23, 2009 Posted May 23, 2009 Spitfire er et nydelig fly, uansett variant, men noen er mer elegante enn andre. Skal du bygge den med forlenga eller elliptiske vingespisser? Einar S Quote
Jens Håkon Brandal Posted May 23, 2009 Author Posted May 23, 2009 Planen er aa faa modellen ferdig til tidsvinduet 6. juni-17. juni da den hadde baade haandmalte invasjonsstriper og forlengede vingespisser... Maa faa ut fingeren da:) Jens Quote
Jens Håkon Brandal Posted May 24, 2009 Author Posted May 24, 2009 Da er de siste detaljene paa plass foer et lag primer og saa lakk. Det skal vaere en klar toerkepatron bak hodepanseret, men denne skal jeg legge til etter at skroget er montert sammen og foer bakre canopy gaar paa. Ikke ofte man faar anledning til aa korrigere en bit fra Ultracast, men det er jo ikke Ultracast sin feil at Hasegawa har for kort nese. Sju'ern hadde tidlig luftinntak, og det foelger ikke med i settet. Det eneste som trengs er aa hule ut innsuget litt og lime paa. Jens Quote
Einar Sandvik Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Det blir detaljrikt og pent dette. Du velger ikke å gjenta stuntet som du gjorde med den rosa fotospitfiren med å forlenge nesepartiet på denne modellen? Einar S Quote
Jens Håkon Brandal Posted May 24, 2009 Author Posted May 24, 2009 Jo nesen er forlenget paa denne og Einar. Det andre bildet viser forlengelsen helt i venstre bildekant. Og saa ville jeg ikke forlenget Ultracast delen om ikke nesen og var lenger:) Jens Quote
Einar Sandvik Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Det må jeg si, du mangler ikke pågangsmot, med neseforlengelse som standardprosedyre på hasegawaspitfirene. Einar S Quote
Jens Håkon Brandal Posted May 24, 2009 Author Posted May 24, 2009 Det tar faktisk ikke lange tiden aa kappe og skjoete paa Hasegawa nesene - regn med en kvelds arbeide for aa kappe og lime som beskrevet. Litt ekstra pussing naar skroget er sammen er og paakrevet, men definitivt ikke hinsides de de fleste kan klare. Proev da vel:) Jens Quote
Einar Sandvik Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Jeg er i startfasen med både en ICM og en Hasegawa i 1:48 og har vurdert å gjøre det med hasegawaspitfiren min, men jeg har sett for meg en kjempejobb med å sparkle og glattpusse etterpå, så jeg har nølt med å gi meg i kast med neseforlengingsjobben. Neseforlenging, det høres nesten ut som en skjønnhetsoperasjon innen plastisk kirurgi. Det er det vel også, på en måte, når jeg tenker etter. Einar S Quote
Jens Håkon Brandal Posted May 25, 2009 Author Posted May 25, 2009 Har det travelt og maa loepe, men regner med at bildene er selvforklarende? Grunnlag for skygger... Basefarger paa... Etter vask og toerrboersting med ett penslet lag blank klarlakk. Ingen mattlakk. Jens Quote
Jens Håkon Brandal Posted June 7, 2009 Author Posted June 7, 2009 Enkelte faser i prosjekter ser ikke ut til aa gjoere mye fremskritt selv om det gjoeres litt hver dag. Hasegawa settet maa modifiseres for aa ta i mot de forlengede vingespissene fra ICM settet. Dette gjoeres ved aa kappe vekk ytterste delen av balanserorene som vist til hoeyre... ...og ICM vingespissene maa pusses litt for aa passe - igjen den modifiserte delen til hoeyre. Og resultatet er kun litt sparkelbruk. Halehjulet i Hasegawa settet har en meget forenklet hjulbroenn. Foerste steg i forbedringen er aa lime bakre del av skroget til roret og kappe delen av. Dernest stanset jeg hull til halehjulet og leggen av 0.25 mm plastark. Limte taket i halehjulet paa plass... Og brukte saa Milliput for aa lage taket i hjulbroennen, men glemte aa ta bilde:) Lukene til halehjulet i byggesettet er og meget forenklet, saa foerst drastisk tynning og saa detaljering med plaststrips. For aa lage hoeyderorene i nedfelt stilling valgte jeg aa ikke bruke penger paa resin, men heller forandre det som kommer i byggesettet. Rorene ble skaaret loes og fikk en plastlist limt i forkant. Samtidig ble haleflatene hulet ut i bakkant. Heldigvis begynner det aa naerme seg slutten paa sparkle og pusse fasen og snart klart for lakk. Jens Quote
Einar Sandvik Posted June 7, 2009 Posted June 7, 2009 Jeg noterer meg modifikasjonen til halehjulsbrønnen, sjøl om jeg nå holder på med MK IX med faste halehjul. Beslutninga om å bruke originalrora i Hasegawabyggesettet støttes. De er faktisk bedre enn Ultracast sine løse ror, synes jeg, for Hasegawarora har mer detaljert overflatestruktur. Jeg kommer til å gjøre det samme sjøl. Einar S Quote
Jens Håkon Brandal Posted June 8, 2009 Author Posted June 8, 2009 Ingen Mk IX hadde innfellbart halehjul, saa den modifikasjonen slipper du der, men skal du gaa loes paa en PR. XI i denne skalaen, saa er det verdt aa legge modifikasjonene paa minne. Er Ultracast rorene laget for Hasegawa settet eller ICM sitt? Jens Quote
Einar Sandvik Posted June 8, 2009 Posted June 8, 2009 Ingen Mk IX hadde innfellbart halehjul, saa den modifikasjonen slipper du der, men skal du gaa loes paa en PR. XI i denne skalaen, saa er det verdt aa legge modifikasjonene paa minne. Er Ultracast rorene laget for Hasegawa settet eller ICM sitt? Jens De halerora jeg har , er for ICM, trur jeg. Har dem ikke for handa. Quote
Stein Atle Stenberg Posted August 23, 2009 Posted August 23, 2009 Hvordan går det videre her? Har nettopp kikket nøye gjennom tråden, og er mektig imponert. Er inspirerende å se sånn detaljarbeid SAS Quote
Jens Håkon Brandal Posted August 23, 2009 Author Posted August 23, 2009 Takk som spoer Stein Atle. Har slitt med aa motivere meg til aa sette meg ned ved benken, delvis pga kaos paa hybelen. Naa skal vi flytte til hus i loepet av uken og jeg faar eget hobbyrom. Regner med at jeg kommer litt videre da. Jens Quote
Stein Atle Stenberg Posted August 23, 2009 Posted August 23, 2009 Det er en svært akseptabel forklaring! Gratulerer med oppgraderingen av bolig! Det kommer nok til å være inspirerende å få eget hobbyrom Lykke til med flyttingen, pass godt på modellene i prosessen! SAS Quote
Bengt Stangvik Posted September 3, 2009 Posted September 3, 2009 Nydelig arbeide, Jens Håkon! Bengt Quote
Einar Sandvik Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Det ble en nydelig utført sjuer! Flott finish og realistisk væring. Einar S ..som trudde den kom til å bli seende mer sjokkrosa ut. Quote
Rune Haugen Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Kjempefin Spitfire du har laget her Liker væringen din. Brukte du pigmenter for å lage sølesprut fra hjul på radiatorene på undersiden? Hva med eksosstripene? Mvh Rune Quote
Jens Håkon Brandal Posted November 5, 2009 Author Posted November 5, 2009 Takk for kommentarer. Eksosstripene er en blanding av Tamiya Smoke og Flat Base som legges paa i tynne, kontrollerte lag, og saa litt pasteller til slutt. Prikken over i'en er litt oljemaling bak for aa illudere "spytting". Soelespruten er MiGmenter blandet med destillert vann som saa foeres paa med en pensel. Naar det er toert, saa skrubber jeg vekk det overfloedige med en gammel pensel som brukes toerr. Om effekten ikke blir som jeg trodde, saa kan jeg fjerne den med vann paa penselen, eller soelespruten kan "flyttes". Jens Quote
Rune Haugen Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Takker for info om teknikker, Jens Håkon. Skal testes ut på neste prosjekt Quote
Stein Atle Stenberg Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Veldig flott resultat Jens, dette ble bra Takker for alle tips du har delt underveis! SAS Quote
Arild Moland Posted November 5, 2009 Posted November 5, 2009 Ble jo lekkert det her da. Og en etter måten rimelig sliten fugl til deg å være (pun intended)! Arild Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.