Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ikke bare en skremmende god film, men og en av de mer elegante variantene av Spitfire.  Bygget for kamp i store hoeyder, saa var flyet utstyrt med trykkabin og forlengede vingespisser for aa kunne klatre hoeyere og manoevrere bedre i den tynne luften.  Det spisse roret stod i stil og det innfellbare halehjulet "ryddet opp" i halepartiet.  Flyet hadde bensintanker i forkanten av vingene innenfor kanonene for aa kompensere for bensinforbruket opp i hoeydene den var tenkt aa kjempe i.  Det enkle fargeskjemaet i Medium Sea Grey og PRU Blue fremhever linjene, men tanken er at modellen skal bli noe liknende dette, men med forlengede vingespisser.  Flyene fikk de forlengede vingespissene byttet med elliptiske vingespisser som vist paa bildet etter den 17. juni da flyene ikke fant "kunder" i store hoeyder.  Pga den ekstra bensinkapasiteten ble flyene gjerne brukt som bombeflyeskorte, og de fikk til og med anledning til aa "strafe" bakkemaal.  Ikke akkurate det som konstruktoerene hadde i tankene for denne varianten...

 

MkVII007.jpg

 

For at cockpit skulle holde tett, hadde ikke variantene med trykkabin doer.  Det er en av fordelene med Hasegawa's Mk. IX'er da doeren er hverken er stoept loes eller markert med en dyp panellinje paa innsiden som for ICM settet.  Det er en smal sak aa renske opp detaljene i Hasegawa settet og legge til ribber.  Eduard fotoets beregnet paa ICM settet er og brukt.

 

DSC_0537-1.jpg

 

Hoeyre side av cockpit har faatt noen endringer ig.  De viktigste her er luken paa siden av skroget som kunne dumpe overtrykket i kabinen og en "bjelke" like bak rammen som holder setet.  Pga det begrensede innsynet i cockpit er det ingen vits aa erstatte setebraketten med fotoets.

 

DSC_0535-1.jpg

 

DSC_0536-1.jpg

 

Varianter uten trykkabin hadde omraadet bak cockpit helt aapent.  Mk. VII (og Mk. VI samt XIX) hadde et skott hvor wirene til setebeltene, samt kontrollwirer ble ledet gjennom.  Den lille saken som stikker ut paa hoeyre side er til utloeserkabelen for skulderstroppene.

 

DSC_0538-1.jpg

 

Instrumentpanelet skal bekles med Eduard fotoets og litt flere ledninger.  Nede paa hoeyre side er brakett og en ekstra barometrisk hoeydemaaler - denne maalte trykket inne i kabinen, og hvis hoeydemaaleren begynte aa "stige" saa var det tegn paa en lekkasje.

 

DSC_0534-1.jpg

 

Her har jeg risset inn panelene for tankene i vingene.  Panelene var separate, og de runde hullene for mothold ved nagling maatte sparkles igjen.  Fliser med plast har blitt limt paa i aapningen for aa tette hjoernene i radiatorinntakene.

 

DSC_0539-1.jpg

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enda mer Spitfire altså? Dette blir nok et spennende prosjekt å følge :) Synes denne varianten av Spit er elegant. Skal den være malt i Medium sea Grey over PRU Blue?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spitfire er et nydelig fly, uansett variant, men noen er mer elegante enn andre. Skal du bygge den med forlenga eller elliptiske vingespisser?

 

Einar S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er de siste detaljene paa plass foer et lag primer og saa lakk.  Det skal vaere en klar toerkepatron bak hodepanseret, men denne skal jeg legge til etter at skroget er montert sammen og foer bakre canopy gaar paa.

 

DSC_0525-12.jpg

 

DSC_0526-12.jpg

 

DSC_0528-12.jpg

 

Ikke ofte man faar anledning til aa korrigere en bit fra Ultracast, men det er jo ikke Ultracast sin feil at Hasegawa har for kort nese.  Sju'ern hadde tidlig luftinntak, og det foelger ikke med i settet.  Det eneste som trengs er aa hule ut innsuget litt og lime paa.

 

DSC_0529-12.jpg

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det blir detaljrikt og pent dette. Du velger ikke å gjenta stuntet som du gjorde med den rosa fotospitfiren med å forlenge nesepartiet på denne modellen?

 

Einar S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo nesen er forlenget paa denne og Einar.  Det andre bildet viser forlengelsen helt i venstre bildekant.  Og saa ville jeg ikke forlenget Ultracast delen om ikke nesen og var lenger:)

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det tar faktisk ikke lange tiden aa kappe og skjoete paa Hasegawa nesene - regn med en kvelds arbeide for aa kappe og lime som beskrevet.  Litt ekstra pussing naar skroget er sammen er og paakrevet, men definitivt ikke hinsides de de fleste kan klare.  Proev da vel:)

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er i startfasen med både en ICM og en Hasegawa i 1:48 og har vurdert å gjøre det med hasegawaspitfiren min, men jeg har sett for meg en kjempejobb med å sparkle og glattpusse etterpå, så jeg har nølt med å gi meg i kast med neseforlengingsjobben.  :shifty:

 

Neseforlenging, det høres nesten ut som en skjønnhetsoperasjon innen plastisk kirurgi. Det er det vel også, på en måte, når jeg tenker etter.  :)

 

Einar S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har det travelt og maa loepe, men regner med at bildene er selvforklarende?

 

Grunnlag for skygger...

 

DSC_0529.jpg

 

DSC_0531.jpg

 

Basefarger paa...

 

DSC_0533.jpg

 

DSC_0536.jpg

 

DSC_0537.jpg

 

Etter vask og toerrboersting med ett penslet lag blank klarlakk.  Ingen mattlakk.

 

DSC_0538.jpg

 

DSC_0539.jpg

 

DSC_0540.jpg

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelte faser i prosjekter ser ikke ut til aa gjoere mye fremskritt selv om det gjoeres litt hver dag.

 

Hasegawa settet maa modifiseres for aa ta i mot de forlengede vingespissene fra ICM settet.  Dette gjoeres ved aa kappe vekk ytterste delen av balanserorene som vist til hoeyre...

 

DSC_0525.jpg

 

...og ICM vingespissene maa pusses litt for aa passe - igjen den modifiserte delen til hoeyre.

 

DSC_0526.jpg

 

Og resultatet er kun litt sparkelbruk.

 

DSC_0527.jpg

 

Halehjulet i Hasegawa settet har en meget forenklet hjulbroenn.  Foerste steg i forbedringen er aa lime bakre del av skroget til roret og kappe delen av.

 

DSC_0528.jpg

 

Dernest stanset jeg hull til halehjulet og leggen av 0.25 mm plastark.

 

DSC_0529-1.jpg

 

Limte taket i halehjulet paa plass...

 

DSC_0530.jpg

 

Og brukte saa Milliput for aa lage taket i hjulbroennen, men glemte aa ta bilde:)

 

Lukene til halehjulet i byggesettet er og meget forenklet, saa foerst drastisk tynning og saa detaljering med plaststrips.

 

DSC_0533-1.jpg

 

For aa lage hoeyderorene i nedfelt stilling valgte jeg aa ikke bruke penger paa resin, men heller forandre det som kommer i byggesettet.  Rorene ble skaaret loes og fikk en plastlist limt i forkant.  Samtidig ble haleflatene hulet ut i bakkant.

 

DSC_0545.jpg

 

Heldigvis begynner det aa naerme seg slutten paa sparkle og pusse fasen og snart klart for lakk.

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg noterer meg modifikasjonen til halehjulsbrønnen, sjøl om jeg nå holder på med MK IX med faste halehjul.

 

Beslutninga om å bruke originalrora i Hasegawabyggesettet støttes. De er faktisk bedre enn Ultracast sine løse ror, synes jeg, for Hasegawarora har mer detaljert overflatestruktur. Jeg kommer til å gjøre det samme sjøl.

 

Einar S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen Mk IX hadde innfellbart halehjul, saa den modifikasjonen slipper du der, men skal du gaa loes paa en PR. XI i denne skalaen, saa er det verdt aa legge modifikasjonene paa minne.  Er Ultracast rorene laget for Hasegawa settet eller ICM sitt? 

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ingen Mk IX hadde innfellbart halehjul, saa den modifikasjonen slipper du der, men skal du gaa loes paa en PR. XI i denne skalaen, saa er det verdt aa legge modifikasjonene paa minne.  Er Ultracast rorene laget for Hasegawa settet eller ICM sitt?  

 

Jens

 

De halerora jeg har , er for ICM, trur jeg. Har dem ikke for handa.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk som spoer Stein Atle.  Har slitt med aa motivere meg til aa sette meg ned ved benken, delvis pga kaos paa hybelen.  Naa skal vi flytte til hus i loepet av uken og jeg faar eget hobbyrom.  Regner med at jeg kommer litt videre da.

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er en svært akseptabel forklaring!

 

Gratulerer med oppgraderingen av bolig! Det kommer nok til å være inspirerende å få eget hobbyrom  :cheers:

 

Lykke til med flyttingen, pass godt på modellene i prosessen!

 

 

:)

SAS

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempefin Spitfire du har laget her :thumb: Liker væringen din. Brukte du pigmenter for å lage sølesprut fra hjul på radiatorene på undersiden? Hva med eksosstripene?

 

Mvh

:) Rune

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for kommentarer.  Eksosstripene er en blanding av Tamiya Smoke og Flat Base som legges paa i tynne, kontrollerte lag, og saa litt pasteller til slutt.  Prikken over i'en er litt oljemaling bak for aa illudere "spytting".  Soelespruten er MiGmenter :) blandet med destillert vann som saa foeres paa med en pensel.  Naar det er toert, saa skrubber jeg vekk det overfloedige med en gammel pensel som brukes toerr.  Om effekten ikke blir som jeg trodde, saa kan jeg fjerne den med vann paa penselen, eller soelespruten kan "flyttes".

 

Jens

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.