Gå til innhold
  • Bli medlem

Forslag til nytt gruppebyggingstema - SAAB


Jens Håkon Brandal

Anbefalte innlegg

Title says it all.  Tenkte foerst og fremst paa fly, men siden SAAB og har vaert langt fremme i bildesign og ergonomi som de har hentet tips fra flyindustrien, saa er de og en del av SAAB gjennom tidene.  Vet ikke om Scania er under SAAB paraplyen eller om de har vaert det (SAAB-Scania?)  Ser for meg begynnelse etter LK - la oss si 1. mars, saa kan det gaa i seks maaneder til 1. september.  Alt av SAAB, uansett skala.  Siden det ikke er en konkurranse, men en oppmuntring til aa faa flest mulig modeller, saa vil jeg si alle modeller er med uansett hvor langt man har kommet - om det saa er kun siste lag med klarlakk som gjelder.  Ka dokk trur?  For mitt vedkommede saa blir det vel et fly...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Not me. Gruppebyggingsprosjekter har det med å gå i oppløsning fordi modellene har lite eller ikke noe felles, utenom at de er definert innenfor et eller annet løselig "tema".

 

Jeg tror gruppebygging bare har noe for seg hvis man bygger innenfor et veldig snevert tema, som f.eks. samme modell eller samme forbildetype slik at erfaringer som én modellbygger gjør er direkte overførbart til andre i gruppebyggingen. Norseman var velegnet slik sett mens sjøfly var det ikke. Felles for begge er at de ble fiaskoer, resultatsmessig.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt forslag. Ikke for å være en party-pooper, men gitt våre sære interesser hadde det kanskje vært greit å utvide til "svensk". Så kan Atle lage en byste av Mats.

 

Forøvrig synes jeg kanskje det hadde vært moro med en litt mer klassisk "tiger"-gruppebygg i tillegg. Mye snacks der. Og kanskje noe til Nils Bertils monter.

 

K

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et Svensk/Finsk resinsett av en Saab,det skal være bra men det er en meget begrenset utgivelse og den er dyr. Vi snakker 1200,- eller mer :'(

 

Scania lå under Saab før tror jeg,men der ble det splittelse når GM gikk inn i Saab.

 

Så da blir vi vel alle flybyggere da Jens H.

 

Nice try ;)

 

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var derfor jeg lurte på Kyrres forslag. Med et generelt Tiger-tema kan man jo finne noe å bygge innenfor de fleste kategorier. Pzkpw VI er jo innlysende, og jeg mener jeg har sett tigerdekorerte Shermans også. Figurer av tigre må det vel finnes noe av, og den engelske marinen har visstnok hatt hele femten skip med det navnet. Den V8-motoriserte utgaven av Sunbeam Alpine het jo Tiger (Utgitt av AMT noen ganger, eller hvorfor ikke en tigerstripete Jeep eller Landcruiser?

Med et relativt vidt tema tror jeg det er lettere å få med flere folk. Mange kan bare justere litt på "To do"-lista si, og bygge noe som ligger opp til de ideene man kanskje allerede hadde.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes et Svensk/Finsk resinsett av en Saab,det skal være bra men det er en meget begrenset utgivelse og den er dyr. Vi snakker 1200,- eller mer :'(

 

Scania lå under Saab før tror jeg,men der ble det splittelse når GM gikk inn i Saab.

 

Så da blir vi vel alle flybyggere da Jens H.

 

Nice try ;)

 

Leif

Scania er også under GM (Mener jeg å huske) sammen med Saab (Saab og Scania har fortsatt samme logo å) :thumb:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan jo kanskje være en idé...

 

Nedenfor er en liste over Big Cats Campaign på Armorama som jeg tenkte jeg skulle bli med på, men kommer det noe her så er jo det mer moro kanskje. ;)

 

Puma - Sd.Kfz. 234/2

Puma (IFV)

IDF Puma(Combat engineering vehicle )

Helicopters

HMS Puma

 

Luchs "Lynx" - Panzer II Ausf. L "Luchs"

Spähpanzer Luchs

Westland Lynx helicopter

HMS Lynx

 

Panthers ( All versions )

F9F Panther

Panther motorcycles (UK 1920's)

Panther CLV (british army 4x4)

Isuzu Panther (car)

Panther Westwinds (car)

SMS Panther (ship)

Eurocopter Panther

HMS Panther

 

Tigers ( I and II, Jagd , Sturm and Berge)

F7F Tigercat

F11F Tiger

F-5 Tiger II

Leyland Tiger bus

Sunbeam Tiger, a muscle car

 

Gepard - The Flugabwehrkanonenpanzer (with Leopard chassis)

Flakpanzer 38(t) )

 

Leopards (All versions)

HMS Leopard

 

Jaguar (1 and 2 versions)

Uk - French Fighter

XF10F Jaguar

HMS Jaguar

Jaguar (all car models)

 

Lion - "Lion of Babylon" tank.

Seat Leon, car

HMS Lion

 

M18 Hellcat

F6F Hellcat

 

F-14 Tomcat

 

F4F Wildcat

 

F8F Bearcat

 

F9F/F-9 Cougar

Cougar H (4x4)

Mercury Cougar

Ford Cougar a European automobile release

 

Eurocopter Cougar and Eurocopter Super Puma, helicopter types

 

AVGP Cougar, a Canadian armored fighting vehicle

 

Gulfstream American GA-7 Cougar, a twin-engined light aircraft

 

Cheetah MMPV

 

Cessna T-50/AT-8/AT-17/C-78/UC-78B/JRC Bobcat

Canadian Bobcat (LAV version )

Bobcat Bulldozer vehicles

 

Plasan Sand Cat (IDF )

 

Martin KIII Kitten (1917 high-altitude fighter )

 

Animals

 

/P :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av Grumman jagerfly havner innenfor denne regelen ja, og saa skal vi heller ikke glemme Cheetah (soerafrikansk utvikling av Mirage), Pantera (chilensk utvikling av Mirage) og Kfir (israelsk utvikling av Mirage).  Men da maa man velge - skal det vaere navnet som er kattebeslektet eller fargeskjema?  Om det blir begge, saa blir temaet saa aapent at det blir nesten meningsloest.  Alternativt er temaet "Kattedyr" saa aapent at kanskje det hadde vaert bedre aa bruke det som et tema til LK 2010 paa samme maate som "Afrika" er for 2009?

 

Om jeg da kan foreslaa et annet tema for gruppebygging paa fly - Spitfire/Seafire.  Dette har vaert oppe foer og tapte med en stemmes overvekt for temaet sjoefly.  Akkurat *det* ble ingen suksess, saa kanskje det gaar bedre med et av verdens mest kjente jagerfly?

 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode forslag, her men guppebyggingen som tema med "kattedyr" blir for diffust og uoversiktelig. Det blir som å sitte på hver sin øde øy og bygge hvert sitt tema. Skal dette ha noe mening mener jeg det må avgrenses sterkt, som også Nils var inne på. Er det snakk om bygg innen fly og Saab ,burde det avgrenses til Gripen og ferdig med det. Blir det Spitfire/seafire så holdes det innen for de grenser.

Jeg slår  et slag for mitt eget forslag: F-104 Starfighter som også kom høyt opp på avstemmingen om fly. Tror man må også ha ganske riklig tids horrisont skal det bli noen suksess. Heller ingen dum idee med "tiger meet" fly i 1/72 skala. :thumb:

 

Det må legges litt press på modellbyggerne som hiver seg på . Har man ikke postet noe som helst på en måned, eller det ikke har vært noen inspill flyttes innlegget til feks, galleri eller arbeidsbenk.

Tror man må være hard her, og det bør kanskje også være en moderator for selve gruppebygget for å dra det i havn.

 

Jeg må selv innrømme at jeg blir lett fristet til å være med på gruppe bygging stunt, men har ikke fått noe ferdig selv innen fristen ennå. Det skal jeg i år med Mirage F-1 prosjektet mitt for LU Afrika.

Vi får se hvor mange som klarer å hoste sammen noe afrikansk, det er vist flybyggerne som domminerer for øyeblikket. Var det ikke noe panser i afrika da?

 

 

Mvh

AK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får se hvor mange som klarer å hoste sammen noe afrikansk, det er vist flybyggerne som domminerer for øyeblikket. Var det ikke noe panser i afrika da?

 

Jeg er ferdig med mitt Afrika-bidrag forlengst (F1-bil med sør-afrikansk fører). Det er dere andre som er så trege  ;D

 

Man kan lufte noen ideer om nye gruppebygg her, og så tenker jeg vi kjører ny avstemming etter LK.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved forrige avstemming om flygruppebygging kom "Sjøfly" og "Spitfire/Seafire" ut med flest stemmer, med kun én stemmes overvekt for førstnevnte. Hvis vi trekker fra det antallet som stemte på sjøfly men som ikke engang begynte å bygge (noe som var et "krav" for å stemme, at man faktisk går inn for å bygge det man stemmer fram) ville "Spitfire/Seafire" komme desidert best ut. Men om samme stemmesabotering ville skjedd også der vet jeg jo ikke.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Stemmesabotering" er kanskje et litt sterk uttrykk, men hva kunne vi gjort, mener du? Avsluttet gruppebygginga så fort vi så at det var færre som startet å bygge, enn som stemte på temaet i avstemmingen? Det er kanskje ikke en så dum ide, egentlig. I det minste kan man - siden vi kjører en linje her med ett gruppebygg per sjanger om gangen - velge å avvikle gruppebygget dersom man etter en måneds tid eller så sitter igjen med for få aktive tråder. Så kan sjansen komme til gruppebygget med nest flest stemmer.

 

Uansett så er status nå som følger:

 

Fly: Intet aktivt gruppebygg (Fra Spitfire til F-16 er en spesiell, kontinuerlig sak for seg), men ikke naturlig å starte noe nytt før etter LK 2009.

Panser: Hetzer er vel egentlig utdatert og vil bli flytta til "Avsluttede". Aktuelt å starte noe nytt etter LK.

Bil: Ferrarri har LK 09 som deadline. Nytt gruppebygg bestemmes etterpå.

Tema: Afrika går frem til LK.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at modellene i et tema eller gruppebygg bør gjenspeile temaet såpass at man kan gjette seg til hva det er uten å lese på lapper. Således mener jeg Afrika har fungert bra - hittil er en MiG-21 fra Uganda og en DC-8 fra Air Afrique ferdigstilt, og tre sørafrikanske Mirage er på vei, sammen med en Super Constellation fra Joint Church Aid og to stykk Albatros fra Ghana og Nigeria. Man skal være rimelig trang i nøtta for ikke å se at fellesnevneren her er Afrika. Det samme gjelder for temaer som sjøfly, selv om forsøket på dette vel kan kalles en flopp. Om man hadde oppnådd et antall ferdige modeller, ville det kommet klart frem at det var sjøfly som var temaet.

 

Jeg mener altså at man bør finne et tema som er vidt nok til at mange deltar, men snevert nok til at man lett ser fellesnevneren. Jeg mener kontinenter er en god idè, og kanskje kunne Asia eller Sør-Amerika fulgt i Afrikas fotspor og blitt neste års tema. Kattedyr er også et godt forslag, men jeg er redd det kan bli litt mye pelskledd hummer og malende kanari med heller svak forbindelse til temaet. Dessuten er jeg omtrent like begeistret for katter som Odd Børretzen :P Sverige? Spørsmålet er om det ikke er for snevert med tanke på mulige forbilder ut fra eksisterende byggesett. Kanskje ender man opp med en haug med RAF-fly med svenske navigatører, rallybiler som engang ble reparert av en svensk mekaniker og tyske stridsvogner med svenske kulelagre. Da er litt av vitsen med gruppebygg/tema borte, spør du meg. Det samme kan selvsagt skje om man eksempelvis velger Tyskland som tema, men da er det et så stort antall heltyske modeller man kan bygge at det neppe blir bare forbilder med en eller annen syltynn forbindelse til temaet.

 

 

Sondre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra innlegg. Temaet må være lett gjennkjennlig og således må det brukes litt tid og forberedelser på presentasjonen på LU. Vet ikke om vi får brakt inn hele savanen på Olavsgård , bongotrommer og antilope biff :D

 

Når det gjelder sjøfly, tror jeg det ble misslykket som følge av altfor omfattende og ambisiøse prosjekter hos deltakerene, her var det resin, ets og konverteringer nok for en mannsalder. Tisdrommet var altfor smalt for å kunne gjennomføre dette.

 

Velg noe enkelt og lett gjenkjennbart så blir dette en suksess. Her bør byggerne også tenke på baser og hvordan de skal presentere modellen i sitt naturlige miljø. :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man skal velge enkelt må man for eks velge ett spesefikt merke eller tema, (Slik som Afrika,Ferrari) Skal man bare løslig velge et tema kan man fort ende opp slik som Sondre skriver her 

 

"Spørsmålet er om det ikke er for snevert med tanke på mulige forbilder ut fra eksisterende byggesett. Kanskje ender man opp med en haug med RAF-fly med svenske navigatører, rallybiler som engang ble reparert av en svensk mekaniker og tyske stridsvogner med svenske kulelagre. Da er litt av vitsen med gruppebygg/tema borte, spør du meg. Det samme kan selvsagt skje om man eksempelvis velger Tyskland som tema, men da er det et så stort antall heltyske modeller man kan bygge at det neppe blir bare forbilder med en eller annen syltynn forbindelse til temaet."

 

Så velg noe så lett so kansjke Lastebil, Willys Jeep, Dragster, Rallybil, Etc.

 

 

Dette er min mening :thumb:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at Sondre har et godt poeng her: "Afrika" som tema inkorporerer både bil-, panser-, og flyinteresserte. Det slår meg at et annet begrenset geografisk område kunne gjøre vel så mye nytte.

 

Hva med "Italia"? Her kunne bilfolket boltre seg i Ferrarier, Maseratier, FIAT´er, Alfa´er etc., etc. mens flyfolka kunne varte opp med Macchier, FIAT´er, etc., etc. i tillegg til alle de allierte og aksemakt-flytypene som var var involvert i dette historiske felttoget.

 

Panser- og figurfolket kunne eksellere i  forbilder og dioramaer fra begge verdenskriger i tillegg til figurer fra antikkens Roma!

 

Anders  :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.