Gå til innhold
  • Bli medlem

The Worlds Greatest Circus


Anbefalte innlegg

Lite nytt i Ferrari trådene om dagen... look who's talking smokin.gif

Får vel kneppe igjen og prøve å bidra litt sjøl da kanskje.

 

Så er det p****r'n meg blitt august alt, og jeg som hadde tenkt meg på SC.

Det er jo bare litt over 2 uker til det...

Kan jo ikke reise dit uten å ha noe ferdig, kan jeg vel...

Problemet er at jeg ikke har fått noe ferdig på... tja... 4 år er det vel.

Så hva rekker jeg på 2 uker da? sly.gif

 

FXX'n får stå litt til.

Jeg trenger tid og ro for å sitte og detaljere.

Men hva annet har hylla å by på da?

 

Hmmmmm... når jeg kikker på de ferdige modellene, så ser jeg også at jeg ikke har bygd en eneste 1/24 F1 bil.

Det har jeg jo opptil flere av i hylla.

 

Skal vi se:

 

Protar 1982 Ferrari 126C2

126c-1.jpg

Greit sett som jeg ga £11.99 for på SMW, og som har ligget og godgjort seg i hylla i 5-6 år.

 

Protar 1988 Ferrari F1-88

1-88-1.jpg

Nok et standard Protar sett, også dette fra SMW ser det ut til; £20.00

 

Hasegawa 1991 Ferrari 642 High-Tech

642-1.jpg

Her er det mere plukk og pirk. Metalldeler og PE.

Dette har vel ligget enda lenger, for jeg mener jeg fikk det i premie for "Best Detail" på NC i 2000.

 

Hasegawa 1991 Ferrari 642 plast sett

642m.jpg

Plastutgaven som jeg har lurt litt på hvorfor jeg har når jeg har High-Tech modellen.

Men en rask titt bekrefter at det er fullt mulig å konvertere denne til en 1990 641 uten allt for mye pes.

 

Protar 1994 Ferrari 412T1B

412-1-1.jpg

Tror jeg hamstra Protar F1 på SMW et år, for her er tydeligvis ett til.

Men for £8.50 så var det vel vanskelig å motstå.

 

Revell 1995 Ferrari 412T2

412-2-1.jpg

Revell settene bruker å ha bedre støp enn Protar, så jeg var litt spent på dette.

Ser ut til at selv om T2 ser helt annerledes ut enn T1B, så er det mange like deler med Protar settet.

Finner så ut at det faktisk er flere rammer som er helt like, og det står også Protar på rammene i Revell esken.

 

Har ikke anskaffet noe ekstra detaljering til noen av disse settene, selv om det vel finnes til noen av dem,

og det hadde sikkert vært mye universaldeler som kunne vært brukt.

Men tror jeg skal klare meg uten.

Jeg har stående to "bøtter" med Zero Ferrari F1 (-70/-80's og Pre -2004) samt ZP grunning og 2K klarlakk som ble kjøpt inn tidligere i sommer, så da kan jeg endelig få prøvd det også.

 

Vel, tiden er kommet til å gjøre et valg!

Eller ikke...

 

Hvis jeg firer litt på krava, ikke pirker for mye, og bygger rett ut av esken...

Det er mine sett, og jeg behøver ikke velge, jeg kan bygge dem når og hvordan jeg vil.

Derfor har jeg bestemt meg for å bygge alle 6... på 2 uker fighting0023.gif

 

Tut og kjør, The Worlds Greatest Circus... Speedbuilding F1 Carscharacter0182.gif

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg i gang.

Har gått gjennom alle eskene, studert litt byggeveiledninger,

gjort alle sub-assemblies som kan og bør gjøres før maling, og gått over og pusset støpeskjøter, flash og annet.

Cockpitbøtta på 642 er konvertert til 641

 

parts-conv.jpg

 

Likeledes har jeg gjort noen enkle endringer på cowlingen, og det fulgte faktisk med deler så det gikk an å få riktig front og hekk spoiler.

 

Det meste er montert på tannpirkere og klart for grunning.

 

parts-1.jpg

 

Prøver å holde de forskjellige delene fra hverandre... men vet det kommer til å skjære seg etterhvert.

 

parts-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det så det spruter... eller ikke helt.

ZP grunninga var litt tykk for sprøyta mi, og med så mye som skulle lakkes så gikk den tett et par ganger.

Tynnet ut litt på den siste fyllinga, men ville ikke bruke opp for mye av tynneren til klarlakken.

 

Her gikk alt fra rødt til grått

 

parts-3-primed.jpg

 

Og tilbake til rødt med 3 lag tidsriktig rød og 2 lag 2K.

 

parts-4-base.jpg

 

Er frista til å si at jeg aldri skal bruke noe annet enn ZP!

Har ikke lagt sjela i det her, men ser alikevel ut til å være bedre lakkresultat enn jeg noen sinne kan huske.

Får stå å tørke litt mens jeg plukker på andre ting... som f.eks. motorer.

Noen tusen HK klare for litt enkle detaljer.

 

engines.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekaler... jeg elsker dekaler... eller gjorde!

Her er hva eskene inneholdt av merker:

 

decals.jpg

 

Tenkte egentlig jeg skulle spurt Leo om han kunne gjort denne jobben for meg... DOOOH! sign0020.gif

Men dekaler er gøy da. Det er da det liksom skjer noe med modellen.

 

Så etter noen minutter... vel... med nærmere 400 dekaler ble det faktisk en del... timer.

 

parts-5-decaled.jpg

 

Fy pokker'n til megajobb!!!

Ikke helt perfekt, men det funker.

 

Får la det stå å tørke litt nå, før det legges på et lag til med 2K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått nok av dekaler for en stund, så her blir det ikke mye karbon.

Etter et toppstrøk med 2K gikk jeg over innsidene på delene med Tamiya semi-gloss svart.

Ikke nødvendig å maskere så mye bare en sprøyter med måte, og 2K lakken tåler at kanter og eventuell lett overspray kan fjernes med en q-tip fuktet med litt sprit.

 

parts-black.jpg

 

Plukke på litt andre ting og vente på tørk da... ta en kaffe kan jeg jo også...

 

cup.jpg

 

Må nok fylle byggekoppen et par ganger til før jeg er ferdig.

 

På den annen side, kanskje jeg heller skulle øke innsatsen?

Ikke slik å forstå at jeg har inngått noe veddemål, tenker mer på byggeinnsatsen.

Kom nettopp på at det er møte i IPMS Østlandet neste tirsdag.

Kanskje jeg kunne få seks modeller ferdig til da?

Så har jeg 612 Scaglietti'en som ingen har sett enda, så da kunne jeg ha med 7 modeller til møtekonkurransen.

Kan kanskje bli månedens modellbygger bare på poeng for antall, så vinner jeg noe med disse modellene alikevel.

 

Skal tenke på det... nei, det har jeg ikke tid til  :doh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sier meg at det kommer menn i hvite frakker og henter deg snart ;)

Utrolig bra ide og bygge så mange på en gang, blir artig å se hva slags kreasjoner du får ut av det etter at du har blanda delene godt sammen. For du blander vel deler gjør du vel? :thumb:

 

Joda... nå er alt godt blanda  :pinch:

Jeg har vel i overkant av 20 "bein" for hjuloppheng stående på tannpirkere.

Har ingen anelse om hva som er høyre eller venstre side, opp eller ned, eller hvem som hører til hvilken modell  ::)

Var forvirrende nok med dekalene.

Klarte faktisk å sette "Berger" på en bil han aldri har kjørt  :doh:

Men fikk løftet de av igjen og plassert dem på riktig bil.

 

Kvalitetsmessig ser jeg jo masse jeg burde tatt meg bedre tid til å få penere,

men det er litt gøy å gjøre et stunt innimellom.

Så jeg skal gi de godkjent så lenge alle fire hjul er i "bakken" samtidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette nærmest blir en utviklingsstudie av Ferrari,

tenkte jeg å lesse på med fakta om bilene og litt F1 historie for de som er interesserte.

 

Og første bil over målstreken:

 

finish-1-126-1.jpg

 

1982 126C2

 

Ferrari førere for sesongen var:

Gille Villeneuve

Didier Pironi

Patrick Tambay

 

Tre førere på et team er ikke vanlig, men grunnen er Lille Villenøff's fatale ulykke i Belgia.

8. mai 1982 under kvalifisering til sesongens femte løp på Zolder ble han F1-offer nummer 28 siden 1950.

Han hadde heller ikke hatt mye hell i de fire første løpene, med kun en målpassering.

Erstatter Patrick Tambay klarte å fullføre 6 av sesongens resterende 8 løp, med en seier i Tyskland og en annenplass i Italia.

Av respekt for Gille stillte heller ikke andrefører Didier Pironi til start på Zolder.

Bortsett fra dette løpet, fullførte han 9 av sesongens resterende 11 løp, med seier i San Marino og Nederland.

Pironi var derfor sesongens beste fører for Ferrari, på en fjerdeplass i sammendraget om tittelen.

Verdensmester ble Keke Rosberg i Williams-Ford, selv om han bare hadde en seier.

 

Settet hadde dekaler for Villeneuve og Pironi.

Jeg har valgt å bygge Pironi's bil, Villeneuve får sin "In Memorandum" i 1/20 Fujimi utgave.

 

finish-1-126-6.jpg

 

Vil beskrive dette som et medium sett når det gjelder detaljer og antall deler.

Delene gikk for så vidt greit sammen.

Brukte epoxy for å lime sammen topp og bunn rundt selve bilen.

Var litt spenn i delene så de måtte holdes sammen med teip.

Etter å ha studert bilder har jeg funnet ut at bilene var ganske forskjellige gjennom sesongen.

De høye luftinntakene til bakbremsene var i noen løp svarte, i andre var de kobberfarget, men også alluminium.

Samme med nedre kanter på siden av bilene, noen svarte, noen sølv, og noen hvite.

Protar's byggeveiledning til dette settet var uten fargeangivelser.

 

Hva har jeg å utsette på egen innsats?

Det ble en liten glippe i bakkant mellom topp og bunn.

Eksosrørene passet ikke helt godt, så de står ikke helt nøyaktig like høyt.

Og dekaler på krommen.

Egentlig ikke silvering, men det er vanskelig å få usynlige kanter med dekaler på krom.

Men ellers grei nok.

 

finish-1-126-2.jpg

 

finish-1-126-5.jpg

 

finish-1-126-8.jpg

 

finish-1-126-9.jpg

 

finish-1-126-10.jpg

 

 

Og jammen kom ikke bil nummer 2 i mål også!!!

 

finish-3-88-1.jpg

 

1988 F1-88

 

Ferrari førere for sesongen var:

Gerhard Berger

Michele Alboreto

 

Berger slåss som en helt for Ferrari, men må se seg slått i de fleste løpene av enten Senna eller Prost, eller begge to.

Han fullfører 11 av 16 løp, med seier i Italia.

Alboreto fullfører 10 av sesongens 16 løp, med en 2. plass i Italia blir hjemmebanetriumfen komplett for Ferrari.

Men det var også alt de fikk, for dette må vel sies å ha vært Honda sitt år.

Senna ble verdensmester med 8 seire, og med Prost sine 7, fikk McLaren-Honda tittelen med 15 seire i årets 16 løp.

 

Mager Ferrari sessong altså, og jeg har på følelsen at Berger får navnet sitt på en annen bil her,

så da blir dette bilen til Michele Alboreto, som havnet på 5. plass i sammendraget.

Sesongen markerer også slutten på en epoke i sporten, da det etter dette året ble innført forbud mot turbomotorer.

 

finish-3-88-4.jpg

 

Denne var litt mer knotete å få sammen.

Vet ikke om det var for mye lakk eller om delene var blitt litt skjeve, men det ble noen glipper i karosseriskjøtene.

Selv med alle styretappene i sine respektive hull, ville det ikke passe sammen.

Prøvde å sette det i press med tvinger, hvilket resulterte i merker i lakken.

Fikk vekk det værste, men turte ikke pusse mer, så noe er fortsatt litt synlig.

Det som irriterer meg mest med Protar-settene er gummihjulene.

Forsåvidt helt utmerket og realistisk materiale, men noen av dem er støpt litt skjevt og det er umulig å pusse vekk støpekanten.

Et pluss med dette settet er at det er såpass gammelt at det er med Marlborodekaler.

Ikke så fornøyd med denne som den forrige, men det går fort i denne sporten da...

 

finish-3-88-3.jpg

 

finish-3-88-5.jpg

 

finish-3-88-8.jpg

 

finish-3-88-7.jpg

 

Et hett tips er at 641 og 642 snart passerer mållinja de også.

Her en liten sniktitt på motoren til High-Tech settet i 642'en som jeg tenkte skulle stå åpen.

 

642-engine-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inn på 3dje plass... midt i natta...

 

641-1.jpg

 

1990 641

 

Ferrari førere for sesongen var:

Alain Prost

Nigel Mansell

 

I 1989 hadde Ferrari's F1 bil fabrikkbetegnelsen 640, men fikk navnet F189.

For 1990 sesongen kom 641 som på slutten av året ble oppgradert til 641/2.

Og i 1991 klarte ikke Ferrari å ferdigstille noen ny bil før godt etter sesongstart, så de flikket litt på fjorårets og kalte den 642,

før de på slutten av sesongen kom med 643 til de siste løpene.

Fra 1993 fikk bilene plutselig navn med betydning igjen; F93-A.

Hvorfor disse bilene bare har fabrikkbetegnelsene 641-642-643, mens alle modeller før og etter har hatt navn som henspeiler på motor type og størrelse eller sesong, vet jeg ikke.

Jeg vet heller ikke hvorfor det er så forbaska mange byggesett utgaver av dem, for de vant jo absolutt ingen verdens ting.

De eksploderte halvveis i annethvert løp, og når det så ut til å gå bra, så stoppet de bare helt uten grunn på sisterunden.

Snodig...

 

Vel, Alain Prost hadde 5 seire, 2 andre og 2 tredje plasser og klarte 2.plassen i sesongen da.

Mansell vant i Portugal og hadde ellers 3 andre og en tredje plass.

Men 11 motorhavarier på to biler i 16 løp er jo ikke bra.

 

Senna holdt fortsatt koken, og vant sammenlagt for McLaren-Honda.

 

641-2.jpg

 

641-3.jpg

 

Dette er plastsettet av 642, som jeg har gjort noen helt enkle endringer på for å få den mest mulig lik en 641.

 

Jeg valgte å sette Prost på bilen.

Hadde ikke så mye valg egentlig, hvis jeg ønsket Marlboro dekaler i stedet for fantasi utgaven.

Det var bare med Marlborodekaler i det ene settet, for Prost og Alesi.

Siden det er en 642 fra 1991 så var det jo ikke med noen Nigel Mansell merker.

Det var hovedsaklig aerodynamiske forskjeller som skilte 641, 641/2 og 642 modellene.

Jeg gjorde som sagt om toppen av førerbøtta. Kappet den høye toppen og satte på veltebøyle.

På 642 sitter elektronikkboksen på den skrå bakveggen, men på 641 sitter den under veltebøylen.

Ellers har jeg gjort luftinntaket til motoren rettere i stedet for svakt skrånende forrover,

og fjernet det ene hullet på toppen av cowlingen.

Delene til bakvingen fulgte med, og sideplatene på frontvingen er kortet inn og forenklet.

Ellers var settet et sant $@£&# å få sammen.

Hjulopphenget var tilsynelatende snap basert, men jeg fikk det ikke til å henge sammen.

Endte opp med å superlime alt i stilling når bilen sto tilnærmet rett på alle fire.

Da jeg ikke tok sjangsen på å lefse sammen hele bilen i one-go, limte jeg først sidepanelene til bunnplata.

De er jo kurvet og det viste seg at når de fulgte konturen på plata ble de hellende svakt innover.

Dette ga da litt problemer med å få på toppen.

Limte den på med epoxy og teipet det i press, men den er litt for høy i fronten i overgangen til "snuta".

Litt skuffet over at det heller ikke fulgte med hverken belter eller dekaler for belter til dette settet.

 

Ikke helt fornøyd hopper vi videre til nummer fire...

 

642-1a.jpg

 

1991 642

 

Ferrari førere for sesongen var:

Alain Prost

Jean Alesi

 

Mansell hoppet til Williams-Renault, og ble erstattet av Jean Alesi.

Katastrofalt år for Ferrari, som ikke vant så mye som ett eneste løp.

(Og jeg lurer... hva har fått Hasegawa til å lage en High-Tech modell av en real-life flopp?)

Uansett, Alain Prost var beste Ferrari fører dette året også.

3 andreplasser ga en femteplass totalt, men bilen kom bare i mål i 9 av 16 løp.

Enda verre var Alesi, som kun krabbet over streken i 8 løp.

Nok en tittel for Senna og McLaren-Honda dette året.

 

642-2.jpg

 

642-3.jpg

 

642-4.jpg

 

642-5.jpg

 

642-6.jpg

 

Selv om Prost var best, ble de dekalene brukt på 641 bilen, så dette fikk bli en Alesi bil.

Dette var vel i utgangspunktet et sett som hadde fortjent mer tid og arbeid enn det jeg la i det.

Helt annet hjuloppheng enn på plastmodellen, da det er bremseskiver og nav i hvittmetall.

Ikke dermed sagt at det var noe enklere...

Ledningene og plastslangen som fulgte med var jeg heller ikke helt fornøyd med.

Slangen var for tynn til tappene på delene, og ledningene var for tjukke til hullene, pluss at begge var veldig stive.

Ellers passet delene forunderlig godt sammen, og resultatet er langt bedre enn plastmodellen.

Selv med minimal innsats ble det så mye ekstra under lokket at jeg velger å ikke feste det på modellen.

Problemene til tross, så er dette den jeg er mest fornøyd med så langt.

 

Sammenligning av 641 og 642

 

641-642-2.jpg

 

641-642.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.