Gå til innhold
  • Bli medlem

The Worlds Greatest Circus


Anbefalte innlegg

Står fremhjulene på F1-88 riktig vei?  Det ser ut som de stikker litt langt ut... 

Jens

 

Øhhh...

 

 

 

 

 

 

 

Undersøkelser pågår.......

 

 

 

 

 

 

Øhhh...

Ledelsen kan opplyse om at det etter en kort teknisk inspeksjon er funnet alvorlige feil ved F1-88.

Feilen skyldes mest sansynlig stress hos et overarbeidet pit-crew.

Det er derfor fattet vedtak om å ansette en kontrolør, og en ikke navngitt ingeniør vil trolig bli headhuntet for oppgaven.

 

Problemet er funnet, rettet, og løst, så nuh skulle det se meget bedre ut.

 

1-88-corrected.jpg

 

Dette var forøvrig det settet med de dårligste dekkene.

Bakhjulene kom rett på, for de passet bare en vei.

Men forhjulene havnet altså feil, og grunnen var at senterpinnen er for kort til å entre navet når de sitter riktig vei.

Løsningen ble å fjerne 1 mm av det opphøyde felgsenteret.

 

Takker for din oppmerksomhet JH  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får faktisk tid til å oppfriske litt unyttig viten inimellom bygginga også.

 

Min kritiske holdning til 641-642 bilene er under vurdering.

Prost fikk jo en 2. plass i 1990, men kunne faktisk blitt verdensmester.

Det var 7 poeng som skillte Senna og Prost før sesongens siste løp på Suzuka.

Senna hadde pole, men ble forbikjørt i starten, tok derfor ingen sjangser og kjørte rett i sida på Prost i første sving med det resultat at de begge måtte bryte, og Senna sikret tittelen.

 

Ferrari protesterte høylydt, og krevde etterforskning.

Denne konkluderte med at det ikke var gjort noe ulovlig.

Men etter å ha mottatt tittel, heder og ære så innrømmer Senna at kolisjonen ble gjort på ordre fra teamsjefen i McLaren-Honda.

 

Schumacher prøvde seg på det samme i 1997, men ventet til siste sving før han kjørte Jacque Villeneuve av banen.

Kanskje ulykkeskomiteen hadde lært, for utfallet ble litt annerledes.

Schummi ble disket fra hele sesongen.

 

Og hva syntes han om det?

 

schummigrump.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femte bil over streken.

 

finish-2-412t1-1.jpg

 

1994 412T1B

 

Ferrari førere for sesongen var:

Gerhard Berger

Jean Alesi

 

Berger var tilbake for Ferrari fra -93, og i Tyskland i -94 klarte han Ferrari's eneste seier denne sesongen.

3 andreplasser og 1 tredjeplass gir ham laveste plass på pallen i sammendraget.

Men det er tydelig at Ferrari ikke er ute av sumpen enda, for bilen klarer bare å fullføre i 9 av 16 løp.

Alesi's bil fullfører 10 løp, men han må nøye seg med en femteplass totalt.

Schumacher herjer rundt for Benetton-Ford og vinner sin første tittel denne sessongen.

Som beste fører, og fordi Alesi allerede har fått sin bil, blir dette en Berger.

 

finish-2-412t1-3.jpg

 

Veldig grei bil å få sammen egentlig.

Trodde dette var en av de som skulle gi meg mest bry,

men det eneste jeg hadde litt pes med her var dekselet over framhjulsfjæringen som ikke passet helt etter lakking.

Litt forsiktig puss og fil fikk den på plass, så denne er jeg sånn passelig fornøyd med.

 

finish-2-412t1-2.jpg

 

finish-2-412t1-4.jpg

 

------------------------

 

Sistemann og nummer 6 under det rutete flagget!!!

 

finish-4-412t2-1.jpg

 

1995 412T2

 

Ferrari førere for sesongen var Som i -94, Berger og Alesi.

Men dette året var det Alesi som var best.

Eller kanskje det var Berger som var dårligere...

For seier i Canada og fire andreplasser gir Alesi samme plassering som året før... nummer fem.

Berger kommer seg aldri høyere enn til tredjeplass,

og må ta til takke med plassen bak Alesi selv om han fullfører 11 av 17 løp, som er to mer enn Alesi's bil orket.

Pene biler, men 14 havarier i 17 løp... hmmmm

Nok et Schumacher år, denne gang tar han tittelen for Benetton-Renault.

 

 

finish-4-412t2-6.jpg

 

finish-4-412t2-3.jpg

 

Bilene begynte å ligne mer og mer på dagens biler, med vinger litt her og der.

Overrasket over hvor enkelt dette gikk sammen.

Kan ikke si det var noen problemer med denne...

Dekkene på disse to siste bilene er også mye bedre enn på de gamle settene.

De ser veldig blanke ut når de tas ut av esken, men de er mye enklere å pusse ned.

Denne ble jeg egentlig ganske fornøyd med.

 

finish-4-412t2-2.jpg

 

finish-4-412t2-4.jpg

 

finish-4-412t2-5.jpg

 

Sammenligning av 412T1B og 412T2

 

412.jpg

 

 

 

Så da var løpet kjørt!!!

Alle biler kom i mål!!!

Ikke bare i mål, men jeg tror de satte ny banerekord!

 

all-1.jpg

 

Jeg startet med et mål om å få ferdig 6 modeller på 16 dager,

halvveis i løpet fant jeg ut at jeg skulle stramme inn og prøve og få de ferdig på 12,

så klarte jeg det på 8.

Men jeg tar ikke den her en gang til med de 6-7 resin Ferrariene mine.

Sikkert mye jeg kommer til å se på og tenke kunne vært gjort bedre i ettertid, men jeg har bygd ferdig noen modeller jeg liker, som jeg ikke hadde tenkt å gjøre all verden ut av uansett.

Kanskje ingen vinnermodeller, men når jeg tenker over det så var det ikke så mye Ferrari vant i denne perioden heller.

Fra 1979 til 2000 hadde de 21 magre år,de vant riktignok konstruktør tittelen i -82, -83 og -99, men ikke en eneste Champion.

Vel... slitet må ha lønt seg, for etterpå har de vært bortimot uslåelige.

 

Kan jo håpe jeg også...

Uansett, det er så godt å kunne lene seg tilbake og slappe av etter seks........

 

all-2.jpg

 

all-3.jpg

 

--------------------------- JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du gjøre resten av kvelden nå da ???:)

 

Skal vi se... det er kanskje mulig å få ferdig 6 modeller til før SC neste lørdag  wOOt

Nei, har blitt noen seine kvelder, og korte dager på jobb, så nå tar jeg helga.

Reiser vel til min gamle mor for å bistå med litt håndtering av gressklipper og hekkesaks som hun prøver men ikke helt holder følge med lenger  ;D

Egentlig bra hun ikke har motorsag  :o

Får se an været. Blir det dårlig så blir jeg vel bare sittende og stappe meg med mat, kaffe og vafler  :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You're nuts, but I like you!  Har med to Ferrarier til deg forresten.  Kommer du på møtet på tirsdag?

 

Jens

 

Var planen det. Kjører jo forbi Kjeller på vei hjem, så da er det bare å drøye litt på jobb... ta igjen noe av det jeg lurte meg unna denne uka kanskje?  ::)

 

Så skal jeg prøve å komme meg til SC... vært litt fram og tilbake så jeg har ikke bestillt noe overnatting, men er det ikke beach party til tidlig morgen da?

Sovepose og liggeunderlag, slå ned baksetet og ta et par timer på øyet i bagasjen  :P er ikke storforlangende på komfår bare jeg har det gøy  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You're nuts, but I like you!  Har med to Ferrarier til deg forresten.  Kommer du på møtet på tirsdag?

 

Jens

 

Så skal jeg prøve å komme meg til SC... vært litt fram og tilbake så jeg har ikke bestillt noe overnatting, men er det ikke beach party til tidlig morgen da?

Sovepose og liggeunderlag, slå ned baksetet og ta et par timer på øyet i bagasjen  :P er ikke storforlangende på komfår bare jeg har det gøy  ;D

 

Det var meget bra i fjor  :thumb: så jeg kommer trolig til å ligge i bilen i år også (liten varebil med madras baki var topp)

parkerte rett ved felles doene og kjøpte dusjpoletter på lørdagen, så det ble en fin søndags morgen, kan anbefales  ;)

 

 

Niclas :) som brukte resten av over nattings budsjettet på byggesett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig byggetempo JR :thumb:

Flott resultat også, men jeg lurer på en ting. Hvorfor står det 27 og 28 på et par av bilene. Trodde disse tallene viste plassering i mesterskapet men de kunne da umulig ha ligget så langt nede som det ???

 

Har du flere gode spørsmål?

 

Har lurt litt selv, og prøvd å finne ut logikken, men den finnes ikke.

På -70 tallet hadde de nr 11 og 12 i de fleste sesonger, men i -76 og -80 etter at Niki Lauda hadde blitt verdensmester begge foregående år, hadde de 1 og 2.

Skulle tilsi en viss logikk.

Men på -80 og halvveis inn i -90 tallet kjørte de stort sett med 27 og 28.

Bortsett fra i 1990 da de hadde 1 og 2 selv om de i 1989 bare kom på tredjeplass i Coupe de Constructeurs og Nigel Mansell var beste Ferrari fører på en 4. plass.

Så der forsvant jo logikken.

 

Er det noen som vet, må de gjerne lyse meg opp  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kjørte andre team med som nr på denne tiden da?

Nå er dette litt før min tid innen F1 da jeg først begynte å følge med fra den dagen Senna ble drept. Jau, det var mitt første F1 løp jeg så i sin helhet og har siden gått glipp av kun 3 stk tror jeg.

Trodde ikke teamene kunne velge nr selv jeg men kanskje de kan det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg at jeg har funnet svar på logikken  ;D

 

Det ble innført nye nummereringsregler i 1973.

Nummer 1 blir tildelt fjorårets Champion.

Men han behøver jo ikke nødvendigvis kjøre for det samme teamet i den neste sesongen.

I 1989 ble Alain Prost verdensmester for McLaren-Honda, men i 1990 kjørte han for Ferrari.

Derfor fikk Ferrari nummer 1 og 2 i 1990 sesongen.

Niki Lauda ble verdensmester for Ferrari i 1977, men sa opp etter en krangel på slutten av sesongen.

Derfor beholdt Ferrari 11 og 12 i -78, mens Niki Lauda tok med seg 1 og 2 til Brabham.

 

Nr 3-4 og 5-6 tildeles ut fra 2. og 3. plass i foregående sesongs konstruktørmesterskap.

Numrene byttes med det teamet man må gi fra seg de lave numrene til.

Nye lag får fortløpende nye nummer, men det er gjort revisjoner underveis siden nummereringen kom opp i 39 selv om det bare var 20 aktive team.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme greia i rally. Samme tilfelle da Burns ble verdensmester for Subaru i 2001. Han kjørte for Peugeot i 2002 med nummer 1 på døra. Nummer 27 og 28 kan bare være et slags varemerke enkelte team til tider har. F.eks har Team Schnitzer BMW i Tyskland i mange år brukt nr 42 og 43 på sine biler. Det beste eksempelet må være sykkelen til Valentino Rossi som alltid har 46, men det kan kanskje Leif svare på........ ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier det med nummereringa...

Rossi har alltid hatt 46 ja og i Nascar har det jo vært slik at nr følger en bil og en fører. Richard Petty kjørte alltid med nr 43 for hans far kjørte med nr 42 og sønnen kjører med nr 44. Dale Earnhart hadde nr 3 og det nr skal visstnok aldri brukes igjen da Earnhardt døde ganske tragisk på slutten av Daytona 500 i 2001.

I mange grener er det jo gjerne påmeldingsnr eller startnr som står på bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige greier det med nummereringa...

Rossi har alltid hatt 46 ja og i Nascar har det jo vært slik at nr følger en bil og en fører. Richard Petty kjørte alltid med nr 43 for hans far kjørte med nr 42 og sønnen kjører med nr 44. Dale Earnhart hadde nr 3 og det nr skal visstnok aldri brukes igjen da Earnhardt døde ganske tragisk på slutten av Daytona 500 i 2001.

I mange grener er det jo gjerne påmeldingsnr eller startnr som står på bilen også.

Når vi først er innom Nascar Dale Earnhardt JR skal bytte nr til 83 for hans nr er 8 å hans far var 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.