Einar Sandvik Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Det er ikke bare Ferrari som er raske i denne tråden. Imponerende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Står fremhjulene på F1-88 riktig vei? Det ser ut som de stikker litt langt ut... Ellers kan jeg vel tenke meg at den eneste grunnen til at 641/642/643 har fått så mange modeller er at det er Ferrari og at de er blant de lekreste F-1 bilene utseendemessig. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted August 8, 2008 Author Share Posted August 8, 2008 Står fremhjulene på F1-88 riktig vei? Det ser ut som de stikker litt langt ut... Jens Øhhh... Undersøkelser pågår....... Øhhh... Ledelsen kan opplyse om at det etter en kort teknisk inspeksjon er funnet alvorlige feil ved F1-88. Feilen skyldes mest sansynlig stress hos et overarbeidet pit-crew. Det er derfor fattet vedtak om å ansette en kontrolør, og en ikke navngitt ingeniør vil trolig bli headhuntet for oppgaven. Problemet er funnet, rettet, og løst, så nuh skulle det se meget bedre ut. Dette var forøvrig det settet med de dårligste dekkene. Bakhjulene kom rett på, for de passet bare en vei. Men forhjulene havnet altså feil, og grunnen var at senterpinnen er for kort til å entre navet når de sitter riktig vei. Løsningen ble å fjerne 1 mm av det opphøyde felgsenteret. Takker for din oppmerksomhet JH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted August 8, 2008 Author Share Posted August 8, 2008 Får faktisk tid til å oppfriske litt unyttig viten inimellom bygginga også. Min kritiske holdning til 641-642 bilene er under vurdering. Prost fikk jo en 2. plass i 1990, men kunne faktisk blitt verdensmester. Det var 7 poeng som skillte Senna og Prost før sesongens siste løp på Suzuka. Senna hadde pole, men ble forbikjørt i starten, tok derfor ingen sjangser og kjørte rett i sida på Prost i første sving med det resultat at de begge måtte bryte, og Senna sikret tittelen. Ferrari protesterte høylydt, og krevde etterforskning. Denne konkluderte med at det ikke var gjort noe ulovlig. Men etter å ha mottatt tittel, heder og ære så innrømmer Senna at kolisjonen ble gjort på ordre fra teamsjefen i McLaren-Honda. Schumacher prøvde seg på det samme i 1997, men ventet til siste sving før han kjørte Jacque Villeneuve av banen. Kanskje ulykkeskomiteen hadde lært, for utfallet ble litt annerledes. Schummi ble disket fra hele sesongen. Og hva syntes han om det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted August 8, 2008 Author Share Posted August 8, 2008 Femte bil over streken. 1994 412T1B Ferrari førere for sesongen var: Gerhard Berger Jean Alesi Berger var tilbake for Ferrari fra -93, og i Tyskland i -94 klarte han Ferrari's eneste seier denne sesongen. 3 andreplasser og 1 tredjeplass gir ham laveste plass på pallen i sammendraget. Men det er tydelig at Ferrari ikke er ute av sumpen enda, for bilen klarer bare å fullføre i 9 av 16 løp. Alesi's bil fullfører 10 løp, men han må nøye seg med en femteplass totalt. Schumacher herjer rundt for Benetton-Ford og vinner sin første tittel denne sessongen. Som beste fører, og fordi Alesi allerede har fått sin bil, blir dette en Berger. Veldig grei bil å få sammen egentlig. Trodde dette var en av de som skulle gi meg mest bry, men det eneste jeg hadde litt pes med her var dekselet over framhjulsfjæringen som ikke passet helt etter lakking. Litt forsiktig puss og fil fikk den på plass, så denne er jeg sånn passelig fornøyd med. ------------------------ Sistemann og nummer 6 under det rutete flagget!!! 1995 412T2 Ferrari førere for sesongen var Som i -94, Berger og Alesi. Men dette året var det Alesi som var best. Eller kanskje det var Berger som var dårligere... For seier i Canada og fire andreplasser gir Alesi samme plassering som året før... nummer fem. Berger kommer seg aldri høyere enn til tredjeplass, og må ta til takke med plassen bak Alesi selv om han fullfører 11 av 17 løp, som er to mer enn Alesi's bil orket. Pene biler, men 14 havarier i 17 løp... hmmmm Nok et Schumacher år, denne gang tar han tittelen for Benetton-Renault. Bilene begynte å ligne mer og mer på dagens biler, med vinger litt her og der. Overrasket over hvor enkelt dette gikk sammen. Kan ikke si det var noen problemer med denne... Dekkene på disse to siste bilene er også mye bedre enn på de gamle settene. De ser veldig blanke ut når de tas ut av esken, men de er mye enklere å pusse ned. Denne ble jeg egentlig ganske fornøyd med. Sammenligning av 412T1B og 412T2 Så da var løpet kjørt!!! Alle biler kom i mål!!! Ikke bare i mål, men jeg tror de satte ny banerekord! Jeg startet med et mål om å få ferdig 6 modeller på 16 dager, halvveis i løpet fant jeg ut at jeg skulle stramme inn og prøve og få de ferdig på 12, så klarte jeg det på 8. Men jeg tar ikke den her en gang til med de 6-7 resin Ferrariene mine. Sikkert mye jeg kommer til å se på og tenke kunne vært gjort bedre i ettertid, men jeg har bygd ferdig noen modeller jeg liker, som jeg ikke hadde tenkt å gjøre all verden ut av uansett. Kanskje ingen vinnermodeller, men når jeg tenker over det så var det ikke så mye Ferrari vant i denne perioden heller. Fra 1979 til 2000 hadde de 21 magre år,de vant riktignok konstruktør tittelen i -82, -83 og -99, men ikke en eneste Champion. Vel... slitet må ha lønt seg, for etterpå har de vært bortimot uslåelige. Kan jo håpe jeg også... Uansett, det er så godt å kunne lene seg tilbake og slappe av etter seks........ --------------------------- JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Stilig.Tar seg bra ut med alle på et brett.Hva skal du gjøre resten av kvelden nå da Per Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 gratulerer med vel utført arbeid, fine modeller Niclas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted August 8, 2008 Author Share Posted August 8, 2008 Hva skal du gjøre resten av kvelden nå da Skal vi se... det er kanskje mulig å få ferdig 6 modeller til før SC neste lørdag Nei, har blitt noen seine kvelder, og korte dager på jobb, så nå tar jeg helga. Reiser vel til min gamle mor for å bistå med litt håndtering av gressklipper og hekkesaks som hun prøver men ikke helt holder følge med lenger Egentlig bra hun ikke har motorsag Får se an været. Blir det dårlig så blir jeg vel bare sittende og stappe meg med mat, kaffe og vafler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Erik Karlsen Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 En liten byggepause er deg vel unnt. Per Erik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 You're nuts, but I like you! Har med to Ferrarier til deg forresten. Kommer du på møtet på tirsdag? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terje Rønningbakken Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 HOLY JESUS IN A FERRARI detta er jo bare über kult når kommer bilen til Schumaker da? er jo nesten bare den som mangler nå Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 Unbelivable Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trygve Jeppestøl Posted August 8, 2008 Share Posted August 8, 2008 8 dager ??? er det mulig? Jeg kommer til helgen for å se Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted August 9, 2008 Author Share Posted August 9, 2008 You're nuts, but I like you! Har med to Ferrarier til deg forresten. Kommer du på møtet på tirsdag? Jens Var planen det. Kjører jo forbi Kjeller på vei hjem, så da er det bare å drøye litt på jobb... ta igjen noe av det jeg lurte meg unna denne uka kanskje? Så skal jeg prøve å komme meg til SC... vært litt fram og tilbake så jeg har ikke bestillt noe overnatting, men er det ikke beach party til tidlig morgen da? Sovepose og liggeunderlag, slå ned baksetet og ta et par timer på øyet i bagasjen er ikke storforlangende på komfår bare jeg har det gøy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas.A.Gedde Posted August 9, 2008 Share Posted August 9, 2008 You're nuts, but I like you! Har med to Ferrarier til deg forresten. Kommer du på møtet på tirsdag? Jens Så skal jeg prøve å komme meg til SC... vært litt fram og tilbake så jeg har ikke bestillt noe overnatting, men er det ikke beach party til tidlig morgen da? Sovepose og liggeunderlag, slå ned baksetet og ta et par timer på øyet i bagasjen er ikke storforlangende på komfår bare jeg har det gøy Det var meget bra i fjor så jeg kommer trolig til å ligge i bilen i år også (liten varebil med madras baki var topp) parkerte rett ved felles doene og kjøpte dusjpoletter på lørdagen, så det ble en fin søndags morgen, kan anbefales Niclas som brukte resten av over nattings budsjettet på byggesett Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted August 10, 2008 Share Posted August 10, 2008 Utrolig byggetempo JR Flott resultat også, men jeg lurer på en ting. Hvorfor står det 27 og 28 på et par av bilene. Trodde disse tallene viste plassering i mesterskapet men de kunne da umulig ha ligget så langt nede som det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted August 10, 2008 Author Share Posted August 10, 2008 Utrolig byggetempo JR Flott resultat også, men jeg lurer på en ting. Hvorfor står det 27 og 28 på et par av bilene. Trodde disse tallene viste plassering i mesterskapet men de kunne da umulig ha ligget så langt nede som det Har du flere gode spørsmål? Har lurt litt selv, og prøvd å finne ut logikken, men den finnes ikke. På -70 tallet hadde de nr 11 og 12 i de fleste sesonger, men i -76 og -80 etter at Niki Lauda hadde blitt verdensmester begge foregående år, hadde de 1 og 2. Skulle tilsi en viss logikk. Men på -80 og halvveis inn i -90 tallet kjørte de stort sett med 27 og 28. Bortsett fra i 1990 da de hadde 1 og 2 selv om de i 1989 bare kom på tredjeplass i Coupe de Constructeurs og Nigel Mansell var beste Ferrari fører på en 4. plass. Så der forsvant jo logikken. Er det noen som vet, må de gjerne lyse meg opp Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terje Rønningbakken Posted August 11, 2008 Share Posted August 11, 2008 det kan ha seg att mellom 85-95 hadde Ferrari en down periode som de sleit med småfeil og annet. (Nesten som Solberg har nå ) dette kan ha noe med saken å gjøre (Jeg er ikke sikker helt på årstall så rett meg om nødvendig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted August 11, 2008 Share Posted August 11, 2008 Hva kjørte andre team med som nr på denne tiden da? Nå er dette litt før min tid innen F1 da jeg først begynte å følge med fra den dagen Senna ble drept. Jau, det var mitt første F1 løp jeg så i sin helhet og har siden gått glipp av kun 3 stk tror jeg. Trodde ikke teamene kunne velge nr selv jeg men kanskje de kan det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oddbjørn Skripeland Posted August 11, 2008 Share Posted August 11, 2008 Ikke for å pirke men det var Jody Scheckter som vant VM i 1979. Men han kjørte Ferrari og dette var det siste VM Ferrari vant før Schumi begynte sin seiersrekke. Men flotte modeller, og jeg gleder meg til å se dem til helgen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted August 11, 2008 Author Share Posted August 11, 2008 Ikke for å pirke men det var Jody Scheckter som vant VM i 1979. I stand corrected Lauda ble verdensmester for Ferrari i -75 og -77, og det er helt riktig at det var Scheckter som vant i -79. Vilket skulle tilsi at logikken forsvant allerede i -78... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted August 11, 2008 Author Share Posted August 11, 2008 Da tror jeg at jeg har funnet svar på logikken Det ble innført nye nummereringsregler i 1973. Nummer 1 blir tildelt fjorårets Champion. Men han behøver jo ikke nødvendigvis kjøre for det samme teamet i den neste sesongen. I 1989 ble Alain Prost verdensmester for McLaren-Honda, men i 1990 kjørte han for Ferrari. Derfor fikk Ferrari nummer 1 og 2 i 1990 sesongen. Niki Lauda ble verdensmester for Ferrari i 1977, men sa opp etter en krangel på slutten av sesongen. Derfor beholdt Ferrari 11 og 12 i -78, mens Niki Lauda tok med seg 1 og 2 til Brabham. Nr 3-4 og 5-6 tildeles ut fra 2. og 3. plass i foregående sesongs konstruktørmesterskap. Numrene byttes med det teamet man må gi fra seg de lave numrene til. Nye lag får fortløpende nye nummer, men det er gjort revisjoner underveis siden nummereringen kom opp i 39 selv om det bare var 20 aktive team. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Trygve Jeppestøl Posted August 11, 2008 Share Posted August 11, 2008 Samme greia i rally. Samme tilfelle da Burns ble verdensmester for Subaru i 2001. Han kjørte for Peugeot i 2002 med nummer 1 på døra. Nummer 27 og 28 kan bare være et slags varemerke enkelte team til tider har. F.eks har Team Schnitzer BMW i Tyskland i mange år brukt nr 42 og 43 på sine biler. Det beste eksempelet må være sykkelen til Valentino Rossi som alltid har 46, men det kan kanskje Leif svare på........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gaute Halsaunet Posted August 12, 2008 Share Posted August 12, 2008 Merkelige greier det med nummereringa... Rossi har alltid hatt 46 ja og i Nascar har det jo vært slik at nr følger en bil og en fører. Richard Petty kjørte alltid med nr 43 for hans far kjørte med nr 42 og sønnen kjører med nr 44. Dale Earnhart hadde nr 3 og det nr skal visstnok aldri brukes igjen da Earnhardt døde ganske tragisk på slutten av Daytona 500 i 2001. I mange grener er det jo gjerne påmeldingsnr eller startnr som står på bilen også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Terje Rønningbakken Posted August 12, 2008 Share Posted August 12, 2008 Merkelige greier det med nummereringa... Rossi har alltid hatt 46 ja og i Nascar har det jo vært slik at nr følger en bil og en fører. Richard Petty kjørte alltid med nr 43 for hans far kjørte med nr 42 og sønnen kjører med nr 44. Dale Earnhart hadde nr 3 og det nr skal visstnok aldri brukes igjen da Earnhardt døde ganske tragisk på slutten av Daytona 500 i 2001. I mange grener er det jo gjerne påmeldingsnr eller startnr som står på bilen også. Når vi først er innom Nascar Dale Earnhardt JR skal bytte nr til 83 for hans nr er 8 å hans far var 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.