Jan Roger Hansvoll Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Jeg må prøve meg på en gruppebygging nå som fristen løper ut i sanden. Jeg valge Hasegawa's F-16A 1/32 som har den første F-16 som forbilde. Settet var noe jeg kjøpte fra Smith sin samling og esken bar preg av mye flytting rundt omkring. Jeg manglet de orginale dekalene, men en hjelpsom IPMS'er var velvillig til et bytte, så nå skulle alt være ok trodde jeg. Selvsagt var også instruksjonene også mankovare her, men etter litt roting rundt fant jeg instruksjonene til Hasegawas F-16C som jeg bygde for mange årsiden. Ikke alt stemmer her men de delene til C'en som det refereres til har jeg ikke på støperammene så jeg skal komme greit i mål med limingen, verre er det med lakkering men den tid den sorg. Cockpiten blir veldig basic det eneste blir vel noen setebelter og ikke noe mere tøys. JR Quote
Jens Håkon Brandal Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Dette F-16 settet har jeg og liggende i samlingen. Sammenliknet med Tamiya settet kommer den til kort, men den gang da var det state of the art, og resultatet bør fortsatt bli presentabelt i de rette hender. Jens Quote
André Kristoffersen Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Flottings dette er en av de lekkreste prototypene ever. Tror jeg må finne frem Hasegawa sin F-18 Hornet i hvit, blå og gull- i samme skala. Joda disse settene er jo noen år gamle og represeneterer prototypene i forhold til panellinjer og detaljer, som ikke Tamiya eller Academy har i sine versoner av doningene. Fin sommer bygging, hvor store deler kan limes ute. Ingen grunn til å forkaste fordoms storheter her blir det finish som kommer til å telle og for engangsskyld skal vel ikke du eller jeg ha så mye væring? Quote
Jan Roger Hansvoll Posted July 6, 2008 Author Posted July 6, 2008 Dette F-16 settet har jeg og liggende i samlingen. Sammenliknet med Tamiya settet kommer den til kort, men den gang da var det state of the art, og resultatet bør fortsatt bli presentabelt i de rette hender. Jens Settet holder fortsatt god standard når det gjelder passform, men vi har jo den klassike canopyen som må micromesh'es. Tror jeg må finne frem Hasegawa sin F-18 Hornet i hvit, blå og gull- i samme skala. det er bare å hoste frem denne nå, hvis været holder seg som idag så blir det mye bygging i ferien. (lite golf på JR mao) JR Quote
André Kristoffersen Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Ja det ser jo ut som skroget skulle kunne smelles sammen før det blir godvær med gloss white maling ute, da uten insekter, pollen, og flaggrende truser hengende fast i skroget. Quote
Jens Håkon Brandal Posted July 7, 2008 Posted July 7, 2008 Det som hadde vaert litt stas er jo aa bygge noen av disse "golden oldies" med hjelp av moderne aftermarket og ikke minst den erfaring man har bygget seg opp som man ikke var i besittelse av den gang settet var nytt:) Jens Quote
Jan Roger Hansvoll Posted July 7, 2008 Author Posted July 7, 2008 Denne prototypen er den beste, jeg kommer til å ha denne helt ren ingen missiler eller droptanker. Den største utfordringen blir lakkering som snart står for døren. Flyet er satt sammen og litt pussing gjenstår før lakken skal på, så jeg lurer på om noen har noen gode forslag på BLÅ-fargen og RØD-fargen som skal på. Dekalplasseringen blir også et lite c-moment i.o.m at jeg ikke har tegningen. Det eneste jeg har å kikke på er kun venstre side, Undersiden og toppside er viktigst for å se hvordan maskeringen skal. JR Quote
Jens Håkon Brandal Posted July 7, 2008 Posted July 7, 2008 Om du bruker sprayboks, saa ville jeg kanskje gaatt for Tamiya sin Italian Red, Pure White og en blaafarge som staar i stil. Det skal vaere et felt under canopy der det blaa gaar over i svart, og det er en myk overgang. Jens Quote
André Kristoffersen Posted July 7, 2008 Posted July 7, 2008 Jeg kan stille til rådighet med tegninger av prototype lakk skjema i alle plan. Har eks antall F-16 prototype sett liggende. Det er heftige signal farger som skal på ja. Hadde brukt Tamiya spraylakk, og dekanert den der det er bedre med lakksprøyte. Quote
Jan Roger Hansvoll Posted July 7, 2008 Author Posted July 7, 2008 Jeg kan stille til rådighet med tegninger av prototype lakk skjema i alle plan. Har eks antall F-16 prototype sett liggende. Det er heftige signal farger som skal på ja. Hadde brukt Tamiya spraylakk, og dekanert den der det er bedre med lakksprøyte. Takk for den. Det blir nok sprayboks på det hvite og rød. Blåfargen blir sprøytet i en eller annen cocktail jeg mixer til. JR Quote
Erik Lien Posted July 7, 2008 Posted July 7, 2008 Har ikke Tamiya dette settet i 1:48? Noen som vet om det? Kunne tenke meg et slikt om det er i handelen ennaa. Erik Quote
Jens Håkon Brandal Posted July 7, 2008 Posted July 7, 2008 Tamiya sin F-16 prototype er visstnok i handelen enda den... Jens Quote
Erik Lien Posted July 7, 2008 Posted July 7, 2008 Da maa jeg nok proeve aa skaffe meg et slikt og kanskje blir det en F-16 i hylla mi en dag ogsaa Erik Quote
Jan Roger Hansvoll Posted July 9, 2008 Author Posted July 9, 2008 Igår skinte solen og det så endelig ut som om JR skulle får seg en tur i det grønne, men jeg hadde avtalt med André at vi skulle ha en liten byggesamling så det ble det istedet. Vi startet med litt roting i referansene og det skulle jeg aldri ha gjort. :'( Jeg fant noen bilder hvor det viste seg at noen av de tidlig YF-16/F-16 hadde splittede nesehjulsdører. Her så jeg virkelig frem til omfattende plastsløyd. Jakten etter motstridende bevis startet og etter en timestid fant vi noen bilder som viste flyet jeg hadde tenkt å bygge hadde hel dør. phhuuu. Jeg lurer på når de gikk bort ifra denne splittede varianten, anybody?? Tilbake til byggingen, mye av de kjedelige tingene som inngår i plastbygging er lettere å komme igjennom med å ha en byggedag sammen med noen andre. Tiden går litt fortere og plutselig er mesteparten ferdig og smådetaljeringen kan begynne. Sete fikk sine belter som er en nødvendighet, de ble laget av blyfolie og litt resteets som jeg hadde liggende. Jeg bruker å ta en tamiyatape bit å legge på blyfolien for å gi den litt tekstur og for at malingen skal få litt mere å bite seg fast i. Noe av det mest irriterende med å bygge F-16 sett er canopyen med den alltid tilstedeværene stripen midt over toppen, men med å gå igjennom hele micromesh registeret er det enkelt å få bukt med den. Jeg har gjort dette mange ganger men er alltid spent på resultatet. Jeg testet også tilpassingen og sen satt som hånd i hanske bortsett fra en liten glipe bakerst som må fylles igjen hvis jeg velger å ha hetta nede. Tok samtidig et bilde av den ferdige cockpiten i all sin enkelhet. JR Quote
Jens Håkon Brandal Posted July 9, 2008 Posted July 9, 2008 Delt nesehjulsdoer var kun paa YF-16, altsaa de to prototypene. Hasegawa settet er Full-Scale Development modellen kalt F-16 (altsaa uten Y). Det var vesentlige forskjeller mellom YF-16 og F-16 - det mest aapenbare er nesen paa YF-16 som var slankere og at dimensjonene paa YF-16 var litt mindre. Jens Quote
Jan Roger Hansvoll Posted July 10, 2008 Author Posted July 10, 2008 Takk for oppklaringen Jens. Jeg så at YF'n hadde delte dører, men bilde som forvirret litt var et bilde med tykkere nese (radar) som også hadde splittdører. Mulig det var en YF hvor de testet ut radar, fikk bare en smule panikk. Ting går videre jeg hadde håpet på å begynne lakkering men jeg får nå svi for speedbygginga. Har en tendens til å smekke på deler uten å bruke mye tid på prøvetilpassing. Vingerøttene har vært svært problematisk på venstre side, overvingen la seg ikke riktig så jeg måtte bygge opp med plaststrips og sparkel. Hele dagen har gått med til pussing-priming-pussing-priming osv. Til slutt nærmet det seg et akseptabelt resultat, men i lyset under hobbylampa så jeg at jeg hadde pusset hele profilen vekk. Så nå ligger det en solid sparkelklyse til tørk. Hullene til pylon's under vingen må også tettes igjen, her kunne Hasegawa spart meg for noen timer ved å heller be meg borre opp hull hvis jeg ønsker dropptanker og lignende hengende under. Men sete er iallefall ferdig og venter bare på å bli skrudd fast i sitt nye hjem. Men før jeg gjør det har jeg en mistanke om at jeg må borre opp under for å skvise inn litt blylodd for dævelen er svakt baktung. JR Quote
Tormod Sørvang Posted July 10, 2008 Posted July 10, 2008 JR sparkler igjen. Irriterende med sparkling av hull til pylons som kunne vært laget slik at de kunne borres opp ved behov. Hullene har en tendens til å synes etter lakkering samme hvor mye man har sparklet. Fint med en F-16 i rødt, hvitt og blått. Ikke ofte man ser bygg av de. Jeg har Tamiya sin YF-16 i 1/48, men den frister ikke akkurat nå.....for mye jobb. Quote
Jan Roger Hansvoll Posted July 11, 2008 Author Posted July 11, 2008 Ett skritt frem og 2 tilbake. Vinge skjøten ble helt grei, men så var det det med ræva. Flyet er akkurat i balanse hvis ingen løfter litt på nesen. Da var det bare en ting å gjøre nemligen å få inn litt bly. Jeg var ikke sikker på hvor mye jeg trengte så jeg vurderte å legge litt under sete og muligens borre opp cockpitgulvet under sete for å skvise inn noen gram. Etter litt frem og tilbake tok jeg den enkleste løsningen for å være sikker på at flyet blir tungt nok foran. Jeg tok å borret et hull i radomen under og stappet inn blysøkker som ble dyppet i superlim for å hindre skrangling. Hullet ble plugget med en skikkelig klump med milliput som skal slipes til imorgen. Planet fikk også sin dose med hvitmaling og en ting sier jeg hvit er dritt. Jeg har godt over 2-3 ganger med sprayboksen med pussing mellom gangene og det begynner å ligne en uniform overflate. I etterkant skulle jeg ha brukt hvit grunning først og deretter hvitsprayen. Testet dette på halefinnen etter at et kraftig sig ble pusset bort og det holdt med 1 strøk. Nå tror jeg flyet får stå å hvile til imorgen så jeg er sikker på at lakken sitter for maskeringen kan begynne. Nå skal bakenden skrus godt ned i TV-stolen og Chuck Norris's Invasion USA skal inn i DVD'n. JR Quote
Jan Roger Hansvoll Posted July 14, 2008 Author Posted July 14, 2008 Maskering!!! På et slikt prosjekt tømmes lageret av tamiyatape fortere enn øldugg i solen, og bedre blir det ikke uten alt for mye bilder av hvor i he***te tapen skal festes. Det er ikke mange visulle "clues" her. Jeg begynte lett med undersiden hvor jeg hadde litt å gå etter. Her er blåfeltet under ferdig maskert og venter bare på litt lakk. På oversiden var det mes problematisk å få til krumningen av det hvitefeltet på nesetuppen. Det blir forholdvis lett å se unøyaktigheter når det svarte feltet over og under blir lakkert. Jeg hadde vel et 10 talls ideer før jeg bare sa skit la gå og tok det mere på frihånd. :'( Spenningen blir stor når maskeringen fjernes. Flyet har også fått sin fine røde farge ikveld så nå er flyet 2/3 i norske farger. en annen ting jeg har tenk mye på er den mikrotynne svarte "no-step"linjen. På dekalarket er dem der men ikke nok til å strekke det helt ut til vingetuppen. Det blir mest sannsynlig at denne utgår, vi får se. JR Quote
Jens Håkon Brandal Posted July 14, 2008 Posted July 14, 2008 Om du har svart dekalfilm, så kan du skjære tynne striper av den. Om du ikke har svart dekalfilm, så prøv å tegne sorte streker på et ark og fotokopier de over på klar dekalfilm - alternativt skriv det ut på dekalfilm med en laserskriver. Foretrekker du å male, så kan du bruke tynn maskeringstape som mal for maskeringstapen på begge sider for å få konstant bredde. Ser lovende ut dette... Jens Quote
Jan Roger Hansvoll Posted July 16, 2008 Author Posted July 16, 2008 No-step linjen blir mest sannsynlig malt, jeg har ingen tiltro til lange tynne dekalstriper. Nå har flyet fått sitt nasjonale preg. Blåfargen jeg valgte ble humbrol 15 Midnight blue den ble passe mørk. Boksen fant jeg innerst i en krok på Martine's her i byen(liten krimskrams butikk) De har ikke stort utvalg av ting til modelhobbyen, men 1 boks fantes. Maskeringen er nå revet av unntatt på canopy og eksosen i påvente av litt halvmatt lakk som skal på tilslutt for å få en jevn overflate. Hjulbrønnene ble lakkert med Vallejo hvit for å få en liten kontrast til det hvite skroget. Desverre ble det en del sig og lakk som sneket seg under maskeringen som må fikses opp i. Problemet der blir å matche den hvite fargen men vi får se hvordan det går. JR Quote
André Kristoffersen Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Sjå her ja nå ble den crisp og fin i fargene. Snart klar for decalering nå Dette går vegen. Quote
André Kristoffersen Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 skulle jeg pittle på noe så er kanskje overgangen med det røde mot det hvite ved leadingedge forlengelsen litt skarp, mulig det bare ser slik ut på bilder, men det virker som det en mykere avgrensning. Ellers gikk det jo kjempe bra med symetrien og nesa er jo perfekt. Fargene ser også veldig riktige ut. Quote
Jens Håkon Brandal Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 Når jeg sammenlikner med bildene til Andre, så ser det ut som det hvite båndet på halen er for bredt - eller det røde skulle gått lenger ned om du vil. Blåfargen ble kanskje litt mørk da man ser tydelig skillet mellom det svarte og blå på bildene av forbildet, men det er mulig at dette ser man tydeligere i virkeligheten? Interessant å merke seg på de to bildene - på det øverste bildet har flyet grå Sidewinder launchere på vingespissene og instrumenteringsbom i nesen, mens det nederste bildet har hvite launchere og "vanlig" pitotrør. Gjetter på at den er nylig rullet ut av malehallen, mens det øverste er nok tatt senere i testprogrammet. Nå fikk jeg litt lyst til å bygge rød-hvit-blå F-16 selv... Jens Quote
André Kristoffersen Posted July 16, 2008 Posted July 16, 2008 legg merke til at det Iranske flagget er fjernet på det nederste bildet. Det skulle vel indikere en litt sen modell. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.