Gå til innhold
  • Bli medlem

JR's fargerike F-16A


Anbefalte innlegg

Jeg må prøve meg på en gruppebygging nå som fristen løper ut i sanden.  ;D Jeg valge Hasegawa's F-16A 1/32 som har den første F-16 som forbilde. Settet var noe jeg kjøpte fra Smith sin samling og esken bar preg av mye flytting rundt omkring.  :pinch: Jeg manglet de orginale dekalene, men en hjelpsom IPMS'er var velvillig til et bytte, så nå skulle alt være ok trodde jeg. Selvsagt var også instruksjonene også mankovare her, men etter litt roting rundt fant jeg instruksjonene til Hasegawas F-16C som jeg bygde for mange årsiden.

 

Ikke alt stemmer her men de delene til C'en som det refereres til har jeg ikke på støperammene så jeg skal komme greit i mål med limingen, verre er det med lakkering men den tid den sorg.  :)

 

f-16A.jpg

 

Cockpiten blir veldig basic det eneste blir vel noen setebelter og ikke noe mere tøys.  :shifty:

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flottings dette er en av de lekkreste prototypene ever. Tror jeg må finne frem Hasegawa  sin F-18 Hornet i hvit, blå og gull- i samme skala. Joda disse settene er jo noen år gamle og represeneterer prototypene i forhold til panellinjer og detaljer, som ikke Tamiya eller Academy har i sine versoner av doningene. Fin sommer bygging, hvor store deler kan limes ute.  Ingen grunn til å forkaste fordoms storheter her blir det finish som kommer til å telle og for engangsskyld skal vel ikke du eller jeg ha så mye væring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette F-16 settet har jeg og liggende i samlingen.  Sammenliknet med Tamiya settet kommer den til kort, men den gang da var det state of the art, og resultatet bør fortsatt bli presentabelt i de rette hender.

 

Jens

 

Settet holder fortsatt god standard når det gjelder passform, men vi har jo den klassike canopyen som må micromesh'es.  ;)

 

Tror jeg må finne frem Hasegawa  sin F-18 Hornet i hvit, blå og gull- i samme skala.

 

det er bare å hoste frem denne nå, hvis været holder seg som idag så blir det mye bygging i ferien.  >:( (lite golf på JR mao)

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne prototypen er den beste, jeg kommer til å ha denne helt ren ingen missiler eller droptanker.

 

Den største utfordringen blir lakkering som snart står for døren. Flyet er satt sammen og litt pussing gjenstår før lakken skal på, så jeg lurer på om noen har noen gode forslag på BLÅ-fargen og RØD-fargen som skal på.  :)

 

Dekalplasseringen blir også et lite c-moment i.o.m at jeg ikke har tegningen. Det eneste jeg har å kikke på er kun venstre side, Undersiden og toppside er viktigst for å se hvordan maskeringen skal.

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan stille til rådighet med tegninger av prototype lakk skjema i alle plan. Har eks antall F-16 prototype sett liggende. Det er heftige signal farger som skal på ja. Hadde brukt Tamiya spraylakk, og dekanert den der det er bedre med lakksprøyte.

 

Takk for den.  :thumb: Det blir nok sprayboks på det hvite og rød. Blåfargen blir sprøytet i en eller annen cocktail jeg mixer til.  :)

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår skinte solen og det så endelig ut som om JR skulle får seg en tur i det grønne, men jeg hadde avtalt med André at vi skulle ha en liten byggesamling så det ble det istedet.

 

Vi startet med litt roting i referansene og det skulle jeg aldri ha gjort.  :'( Jeg fant noen bilder hvor det viste seg at noen av de tidlig YF-16/F-16 hadde splittede nesehjulsdører. Her så jeg virkelig frem til omfattende plastsløyd.  :pinch: Jakten etter motstridende bevis startet og etter en timestid fant vi noen bilder som viste flyet jeg hadde tenkt å bygge hadde hel dør. phhuuu.  :) Jeg lurer på når de gikk bort ifra denne splittede varianten, anybody??

 

Tilbake til byggingen, mye av de kjedelige tingene som inngår i plastbygging er lettere å komme igjennom med å ha en byggedag sammen med noen andre. Tiden går litt fortere og plutselig er mesteparten ferdig og smådetaljeringen kan begynne. Sete fikk sine belter som er en nødvendighet, de ble laget av blyfolie og litt resteets som jeg hadde liggende. Jeg bruker å ta en tamiyatape bit å legge på blyfolien for å gi den litt tekstur og for at malingen skal få litt mere å bite seg fast i.

stinsonsete.jpg

 

Noe av det mest irriterende med å bygge F-16 sett er canopyen med den alltid tilstedeværene stripen midt over toppen, men med å gå igjennom hele micromesh registeret er det enkelt å få bukt med den. Jeg har gjort dette mange ganger men er alltid spent på resultatet.

f16-canopy.jpg

 

Jeg testet også tilpassingen og sen satt som hånd i hanske bortsett fra en liten glipe bakerst som må fylles igjen hvis jeg velger å ha hetta nede.

Tok samtidig et bilde av den ferdige cockpiten i all sin enkelhet.  :)

Cockpit.jpg

 

JR

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaringen Jens. Jeg så at YF'n hadde delte dører, men bilde som forvirret litt var et bilde med tykkere nese (radar) som også hadde splittdører. Mulig det var en YF hvor de testet ut radar, fikk bare en smule panikk.  ;D

 

Ting går videre jeg hadde håpet på å begynne lakkering men jeg får nå svi for speedbygginga. Har en tendens til å smekke på deler uten å bruke mye tid på prøvetilpassing. Vingerøttene har vært svært problematisk på venstre side, overvingen la seg ikke riktig så jeg måtte bygge opp med plaststrips og sparkel. Hele dagen har gått med til pussing-priming-pussing-priming osv. Til slutt nærmet det seg et akseptabelt resultat, men i lyset under hobbylampa så jeg at jeg hadde pusset hele profilen vekk. Så nå ligger det en solid sparkelklyse til tørk.

re-shape.jpg

 

Hullene til pylon's under vingen må også tettes igjen, her kunne Hasegawa spart meg for noen timer ved å heller be meg borre opp hull hvis jeg ønsker dropptanker og lignende hengende under.  >:(

plugging.jpg

 

Men sete er iallefall ferdig og venter bare på å bli skrudd fast i sitt nye hjem. Men før jeg gjør det har jeg en mistanke om at jeg må borre opp under for å skvise inn litt blylodd for dævelen er svakt baktung.  >:(

sete-ferdig.jpg

 

JR  :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JR sparkler igjen. :) Irriterende med sparkling av hull til pylons som kunne vært laget slik at de kunne borres opp ved behov. Hullene har en tendens til å synes etter lakkering samme hvor mye man har sparklet.

 

Fint med en F-16 i rødt, hvitt og blått. Ikke ofte man ser bygg av de. Jeg har Tamiya sin YF-16 i 1/48, men den frister ikke akkurat nå.....for mye jobb. :pinch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett skritt frem og 2 tilbake.  >:( Vinge skjøten ble helt grei, men så var det det med ræva. Flyet er akkurat i balanse hvis ingen løfter litt på nesen. Da var det bare en ting å gjøre nemligen å få inn litt bly.

 

Jeg var ikke sikker på hvor mye jeg trengte så jeg vurderte å legge litt under sete og muligens borre opp cockpitgulvet under sete for å skvise inn noen gram. Etter litt frem og tilbake tok jeg den enkleste løsningen for å være sikker på at flyet blir tungt nok foran. Jeg tok å borret et hull i radomen under og stappet inn blysøkker som ble dyppet i superlim for å hindre skrangling.  ;D

 

Vekter-i-nese.jpg

 

Hullet ble plugget med en skikkelig klump med milliput som skal slipes til imorgen. Planet fikk også sin dose med hvitmaling og en ting sier jeg hvit er dritt.  >:( Jeg har godt over 2-3 ganger med sprayboksen med pussing mellom gangene og det begynner å ligne en uniform overflate. I etterkant skulle jeg ha brukt hvit grunning først og deretter hvitsprayen. Testet dette på halefinnen etter at et kraftig sig ble pusset bort og det holdt med 1 strøk.  :pinch:

 

Nå tror jeg flyet får stå å hvile til imorgen så jeg er sikker på at lakken sitter for maskeringen kan begynne. Nå skal bakenden skrus godt ned i TV-stolen og Chuck Norris's Invasion USA skal inn i DVD'n.  wOOt

 

JR  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskering!!! :pinch:

 

På et slikt prosjekt tømmes lageret av tamiyatape fortere enn øldugg i solen,  :P og bedre blir det ikke uten alt for mye bilder av hvor i he***te tapen skal festes. Det er ikke mange visulle "clues" her. Jeg begynte lett med undersiden hvor jeg hadde litt å gå etter.

maskering-under.jpg

 

Her er blåfeltet under ferdig maskert og venter bare på litt lakk. På oversiden var det mes problematisk å få til krumningen av det hvitefeltet på nesetuppen. Det blir forholdvis lett å se unøyaktigheter når det svarte feltet over og under blir lakkert. Jeg hadde vel et 10 talls ideer før jeg bare sa skit la gå og tok det mere på frihånd.  :'( Spenningen blir stor når maskeringen fjernes.

 

Flyet har også fått sin fine røde farge ikveld så nå er flyet 2/3 i norske farger.  ;D  en annen ting jeg har tenk mye på er den mikrotynne svarte "no-step"linjen. På dekalarket er dem der men ikke nok til å strekke det helt ut til vingetuppen.  >:( Det blir mest sannsynlig at denne utgår, vi får se.

rdlakk.jpg

 

JR  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har svart dekalfilm, så kan du skjære tynne striper av den.  Om du ikke har svart dekalfilm, så prøv å tegne sorte streker på et ark og fotokopier de over på klar dekalfilm - alternativt skriv det ut på dekalfilm med en laserskriver.

 

Foretrekker du å male, så kan du bruke tynn maskeringstape som mal for maskeringstapen på begge sider for å få konstant bredde.

 

Ser lovende ut dette...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No-step linjen blir mest sannsynlig malt, jeg har ingen tiltro til lange tynne dekalstriper.  :)

 

Nå har flyet fått sitt nasjonale preg.  ;) Blåfargen jeg valgte ble humbrol 15 Midnight blue den ble passe mørk. Boksen fant jeg innerst i en krok på Martine's her i byen(liten krimskrams butikk) De har ikke stort utvalg av ting til modelhobbyen, men 1 boks fantes.  wOOt

 

Maskeringen er nå revet av unntatt på canopy og eksosen i påvente av litt halvmatt lakk som skal på tilslutt for å få en jevn overflate.

profil-lakkert.jpg

frontlakkert.jpg

 

underside-lakkert.jpg

hjulbrnn-lakkert.jpg

 

Hjulbrønnene ble lakkert med Vallejo hvit for å få en liten kontrast til det hvite skroget. Desverre ble det en del sig og lakk som sneket seg under maskeringen som må fikses opp i. Problemet der blir å matche den hvite fargen men vi får se hvordan det går.  :)

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sammenlikner med bildene til Andre, så ser det ut som det hvite båndet på halen er for bredt - eller det røde skulle gått lenger ned om du vil.  Blåfargen ble kanskje litt mørk da man ser tydelig skillet mellom det svarte og blå på bildene av forbildet, men det er mulig at dette ser man tydeligere i virkeligheten?  Interessant å merke seg på de to bildene - på det øverste bildet har flyet grå Sidewinder launchere på vingespissene og instrumenteringsbom i nesen, mens det nederste bildet har hvite launchere og "vanlig" pitotrør.  Gjetter på at den er nylig rullet ut av malehallen, mens det øverste er nok tatt senere i testprogrammet.

 

Nå fikk jeg litt lyst til å bygge rød-hvit-blå F-16 selv...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.