Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferrari 330 P4 (FERDIG)


Anbefalte innlegg

Da er besluttningen fattet. Det blir F-1 bil i 1/24.

Ingen samling av Ferrarier er komplett uten en F-1. Det finnes ikke mange sett i 1/24, og helt sikkert svært få på norske hender. Derfor får jeg offre meg og sette tenna i dette settet jeg var så heldig å få overtatt fra Tronesen.

 

Settet ser fantastisk ut med MYE hvitmetalldeler til motor, vinger etc. Det følger med ledninger, fotoets og mye godisser.

Gleder meg til å ta fatt selv om det er et par andre prosjekt som skal sluttføres først.

 

Noen bilder av innholdet:

 

Det blir også min første modell med hvitmetall.

IMG_4641 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_4640 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 8 måneder senere...

Da er F1 planen skrinlagt for nå. Jeg kom alt for seint i gang til å rekke å yte byggesettet rettferdighet og samtidig bli ferdig til LU.

 

Så da er planen endret til Fujimi sin 330 P4. Et relativt enkelt sett, og det ser også ut til å passe bra sammen, selv om det foreløpig ikke er mange bitene som er limt.

Det meste av lakkeringsarbeider er unnagjort. Så nå blir det montering, dekaler og klarlakk.

Regner med å rekke dette med en liten margin til LU.

 

 

Denne blir rett ut av boksen, men det er med litt fotoets i settet.

De små vingene som er ment å være i fronten utgår, da de bildene jeg finner fra LeMans viser at de ikke var på denne bilen.

 

 

IMG_5556 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_5558 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_5546 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_5554 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

IMG_5555 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser lovende ut dette Knut. Jeg har aldri bygd Fiat.... eh Ferrari, men dette er en sterk kandidat :thumb:

 

Regner med å rekke dette med en liten margin til LU.

 

Ikke snakk, jeg har ikke marginene på min side om dagen. Begynner å lure på om jeg får med noe nytt til LU..... :pinch:

 

Denne er dog 100% ren ferrari! ;)

Fiat kjøpte opp 50% av aksjene i 1969 og i 1988 økte de andelen til 90%.

 

Ser ut som dette blir meget bra, har lyst til å bygge en slik selv!  :)

Får man detaljerings sett til disse?

 

ferrari330p412ck2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dette blir meget bra, har lyst til å bygge en slik selv!  :)

Får man detaljerings sett til disse?

 

Fujimi settet er veldig bra i passform, men det har lite deler. F.eks. kun undersiden på motor.

Bl.a. Studio-27, Fujimi, AcuStion har gitt ut detaljeringsett i forskjellig omfang til dette.

 

Union (senere reissue fra Heller) er et mer detaljert sett med komplett motor.

Om PE-settene kan brukes også på dette settet vet jeg ikke.

 

Ingen av dem er særlig vanskelig å finne, men det originale Union settet ligger nok litt over i pris.

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel det ultimate settet

http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?products_id=1813

Kunne vært morro å ha en fult detaljer Spider ved siden av denne, men det rekker en i alle fall ikke før LU

 

@ Kjell Terje : det blir også F1 bygging, men den kommer jeg til å bruke tid på. Det fortjener settet.

 

@Terje : Du kommer nok i mål.  :praise: Selv er jeg i godt driv om dagen. Er jeg heldig så blir det 4 nye siden NC. MEn siden det blir første reis til LU så er jeg jo så heldig å kunne velge blandt alle mine ferdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Arild, det var det med fly.

 

Tenkte å ta med modellene som håndbagasje i en isoporeske. Jeg har brukt den metoden tidligere i bil. Holder de fast med cocktailsticks og knekte grillpinner. Men jeg må vel kontakte Avinor så jeg er sikker på å ikke bli stående å pille pinnene ut av esken i sikkerhetskontrollen. Vil nok bli litt transportskader da.

 

Regner med å få plass til 8 modeller i esken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Arild, det var det med fly.

 

Tenkte å ta med modellene som håndbagasje i en isoporeske. Jeg har brukt den metoden tidligere i bil. Holder de fast med cocktailsticks og knekte grillpinner. Men jeg må vel kontakte Avinor så jeg er sikker på å ikke bli stående å pille pinnene ut av esken i sikkerhetskontrollen. Vil nok bli litt transportskader da.

 

Regner med å få plass til 8 modeller i esken.

 

Ja tenk om du var en gærn terrorist som skulle kapre et innenlandsfly med cocktailstick..... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhetsreglene har visst blitt lempet paa uten at jeg kan si det har vaert informert i like stor grad av hva som IKKE er tillatt.  Strikkepinner er naa kurant aa ta med seg.  Camilla ringte sikkerhetskontrollen paa Stansted tre ganger og fikk samme bekreftelse av tre forskjellige personer - strikkepinner er OK.  Selv er jeg mer bekymret for pitotroer med kanyle og knappenaal som utgangspunkt.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og strikkepinner må vel være mange ganger farligere enn coctailsticks, til og med enn knappenåler kanskje???

 

Det har vært litt fremgang i helgen også. Gullstripene på dekkene er håndmalt, 5 dekk, to sider, tok litt tid. Var glad jeg kan justere høyden på stolen da.

 

Ellers har jeg en stille indre debatt angående klarlakken. Denne er lakket med Hiroboy lakk, og har fått en runde 2-k klar før dekalene. Jeg liker å ha en tynn klarlakk oppå dekalene også. Mest for å beskytte de.

Men jeg synes Hiroboy sin klar er litt for skinnende til en ræserbil fra 60-tallet. Kanskje jeg bruker gode gamle Tamyia TS-13 til slutt?

IMG_5560 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin klassiker av en Ferrari dette, gleder meg til å se den ferdig på LU :thumb:

 

Når det gjelder Tamiya TS-13 så hadde jeg personlig styrt lange veier utenom, har vært borti flere eksempler på at den spiser både lakk og dekaler. Prøv heller litt "Flat Base" i Tamiya Clear fra airbrush så slipper man å gå på den helt store smellen.

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil "matte" ned lakken saa kan du proeve aa gaa over modellen med 8000 grit micromesh.  Da faar du en meget jevn overflate som gir illusjonen av blankhet uten at den faktisk er det.  Har ikke proevet det selv paa noen ferdig modell, men tanken har slaatt meg naar jeg har micromeshet modeller.  Det blir liksom ikke helt blankt foer det faar et lag med voks.

 

Ellers ser dette meget lovende ut Knut :thumb:

 

Jens

 

Korrigert.  Kunne jo foreslaatt 120 grit sandpapir:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Per Erik: Tenkte å bare bruke Tamiya hvit grunning, litt pussing med en microfiberduk tenker jeg skal få en grei halvmatt shine

 

@Jens Håkon: Jeg skal gjøre noen forsøk med Valleio Satin Varnish. Den er dritenkel å spaye, og forholdsvis blank. Har en del poleringspastaer i tillegg til micromesh så det kan kanskje gi rett effekt.

 

@ Terje: jeg har brukt mye Tamyia TS-13 og aldri hatt nevneverdige problemer. Eneste er at den ikke blir like blank som enkelt andre (Hiro) , i alle fall ikke med de tynne lagene jeg pleier legge. Men på denne tror jeg det blir forsøk med noe nytt som sagt.

 

Her er nå dagens lille progresjon.

IMG_5561 (2015_03_07 09_39_20 UTC).jpg

Endret av Knut Børgesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en tøff bil detta  :thumb:

det ser ut som det er litt lite rød lakk i hjul buene og i grillen eller er det blitzen som lurer meg ? ;)

gull stripa på dekket er det et dakal ?

 

 

Niclas :)

 

Jeg har også lurt på om det er blitzen.  Spesielt i rillene på siden av hekken. Jeg kan i alle fall ikke se det uten blitz. Malingen er sikker tynnere der, slik at blitzen slår gjennom og grunningen viser på bildene???

 

I grillen er det nå søl av noe svartmaling. Finner alltid mye å rette på når jeg tar bilder

 

Det er nå litt arbeid igjen med lakken på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.