Gå til innhold
  • Bli medlem

Spesialklasse for LU2009?


Anbefalte innlegg

Joda, jeg vet dette har vaert forsoekt foer, og det har blitt lite oppslutning om det hver gang, men mot bedre vitende, saa tenkte jeg aa foreslaa det igjen. :cheers:  Jeg tror at spesialklasser ofte lider av manglende oppslutning pga manglende planlegging og paafoelgende gjennomfoering - og ikke minst oppfoelging.  Om man kan bekjentgjoere et spesialtema ett aar i forveien tror jeg at flere kan faa de smaa graa i sving og finne seg noe de kan bygge til et tema.

 

Tema ja...  Dette vil det selvsagt alltids bli diskusjoner om, men jeg vil naa likevel fremme det som Sondre foreslo som gruppebygging - "Afrika".  Jo mer jeg tenker over det, jo mer omfattende blir kandidatene til et slikt tema.  For aa faa flere modeller til aa stille opp, saa kan man jo tillate at gamle modeller kan stille, men da *kun* i spesialklassen om de har blitt tidligere premiert.  Nye modeller kan stille i regulaere klasser i tillegg.  Problemet kan loeses ved at de gamle modellene settes paa en egen plass, og at modellspec'en faar en rubrikk hvor man kan sette kryss om man deltar i spesialklassen med en ny modell.

 

 

So...what do you say?  Snurr film, kjoer debatt, knekk et bein...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Joda, jeg formulerte ikke noen endelige regler, men av erfaring vet jeg at det er faa nybygg som stiller i en temaklasse, og at det kanskje kan skape litt mer blest om den om man tillater gamle modeller.  I utgangspunktet er jeg enig med deg - et tema boer fungere som en gruppebygging i at man motiverer folk til aa bygge noe nytt.  Muligens kan man opprette et gruppebyggingsforum med spesialklassen (hva det naa blir) som tema med deadline til neste LU.  Vi har jo sett at forumet fungerer som motivator og ikke minst som oppfoelgingsverktoey, og det er mulig at det er det som skal til.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hepp hepp :cheers:

 

Jeg tror du skal leite lenge etter en modellbygger som ikke finner et interessant forbilde fra Afrika. Det er kanskje det mest omfattende geografiske temaet, om vi ser bort fra Europa, og jeg tror det bør gå greit å få med folk om det er dette temaet vi ender opp med. T-34, M4, T-72, Lancaster, MiG-17, F-5, Mirage, Transall, Boeing 7x7,det er nesten bare fantasien som setter grenser. Afrikanerne lager da også biler :thumb:

 

Men, som noen nevnte i köttbulletråden, synes jeg det bør diskuteres om temaet skal begrenses, for eksempel til "ting og tang som har tjenestegjort i afrikanske styrker (sivilt: har afrikansk tilhørlighet) eller er produsert i Afrika". Det utelukker RAF Spitfires, Luftwaffe-Messere, Rommel, Monty og alt som har med europeiske forbilder i Sahara under andre verdenskrig å gjøre, så vel som US Marines i Somalia og cubanere i Angola. Hvis ikke kan vel så godt som alt knyttes til kontinentet midt på kartet på en eller annen måte.

 

Jeg må si jeg er et overrasket over at Anders foreslår et regelverk som utelukker gamle modeller. Hvordan skal du da kunne delta? :P Men jeg er helt enig. Alle andre gruppebygg omfatter jo kun nye modeller, og jeg kan ikke helt se hvorfor det ikke skulle gjelde også for et tema. Men det kunne jo gått an å bare tillate nye modeller i konkurransen, og så ha et utstillingsbord av typen "African oldies" eller noe sånt i tillegg. Det er vel uansett ikke så fryktelig mange afrikanske modeller ute og går fra før. Dog er det mange modeller som kunne vært afrikanske med andre farger og merker. Jeg tror derfor ikke at temaet vil bli for sært for noen.

 

I farten kan det jo nevnes at Zotz har gitt ut to svære dekalsett med rundeller fra henholdsvis det nordlige og sørlige Afrika. Disse, særlig sistnevne, er det nesten umulig å få tak i. Tror de har gått ut av produksjon. Er det noen som vet om andre muligheter for å få tak i rundeller fra Sør-Afrika, Kongo, Uganda, Botswana, Mosambik, Tanzania og/eller Kenya?

 

Nåh, nå er vel verken temaklasse eller Afrika vedtatt på noen som helst måte, men jeg gir i alle fall min stemme til det. Ugha-bugha :thumb:

 

 

Sondre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk er dette noe vi har diskutert litt rundt i styret. I dagens verden, med gruppebygg her og gruppebygg der, så hadde det vært moro å ha en felles-gruppebygg for visning til LU.

Planen var å annonsere neste års LU-gruppebygg nå på LU. Jeg må si at "Afrika" faktisk seiler opp som en klar favoritt i mitt hode ihvertfall. Uendelige muligheter, alle kan være med.

 

Jeg tenkte det måtte være greit at man krysser av for temaklasse og så stiller hver modell i de respektive klassene. Omtrent slik det foregår på Telford (skjellsord i disse dager får jeg inntrykk av.  :D)

 

Godt forslag, Jens. Allerede tatt til følge før forslaget ble publisert.  wOOt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres greit med temaklasse. Ser her på forumet at det er gruppebygging. For bilbyggere er det jo Porshe som er i gang. Hadde det vert en ide og ha egne temaklasser for bil, fly og panser? Hvis ikke, er jo "Afrika" et greit forslag. For bil og MC folket er Rally Paris-Dakar et alternativ. Skal for første gang ta turen til LU i år.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Færrest mulig begrensninger på hva som kan delta, bør kunne gi maksimal mulighet for at flest mulig har noe å bidra med. Man må gjerne begrense det hele til ting bygd eller brukt etter 1945 og da kun i tjeneste av afrikanske nasjoner, men da tror jeg oppslutningen blir deretter...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott at forslaget om temaklasse og ikke minst tema ser ut til å falle i smak.  Joda, lastebilbyggerne har her en mulighet til å lage en sliten traver - finnes snuteBenz'en som modell?  Ellers går det jo endel slitne personbiler på det kontinentet og, så her tror jeg faktisk temaet inkluderer alle kategorier, med muligens unntak av Fantasy og Science Fiction.

 

Når det gjelder tema, så bør temaet gjenspeile afrikansk historie og kultur, og den er jo unektelig influert av aktører utenfor kontinentet.  Briter, franskmenn, belgiere, nederlendere og tyskere har alle "vært innom" - og noen av de tidligere kolonimakter har fortsatt et nærvær.  Samtidig går og påvirkningen begge veier...Royal Navy har vel hatt en destroyer som heter HMS Zulu.  Man kan selvsagt stille spørsmål ved motivet ved navnevalget, men det peker likevel på en viss anseelse og positive assosiasjoner.  Derfor mener jeg personlig at modellen skal ha en utvetydig knytning til Afrika - enten i navn, nasjonalitet eller tilstand.  Mulig det siste er litt ullent, men jeg tenker da som sagt på en lastebil som er "typisk afrikansk" (selvsagt med skilter), en Paris-Dakar løpsbil, en figur av Rommel i ørkenen (men ikke fra D-dagen), en Fransk Mirage stasjonert i Djibouti, Egyptisk Mirage eller F-16 (men ikke israelske), SAAB J29 med UN merker fra Kongo...ja dere skjønner?  Angolanske MiG-21, Gabonesiske Mirage, Sør-Afrikanske G6 eller en T-55 fra en eller annen "frigjøringsbevegelse" er selvskrevne.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Afrika er nok mest for flybyggere, noe for paserdudes og litt for bil/lastebil folka.

 

Øh. Nei. Tror nok det er ganske likt fordelt...  :thumb:

I tillegg kan man trekke Afrika-tråden langt ved f.eks å motivlakkere ørken, løve, Idi Amin, ja, verden er din østers. Den eneste begrensningen er i realiteten fantasien.

 

Enkelt og greit. Nå har vi jo ikke akkurat vedtatt noe, men jeg synes vi er inne på noe. Folket har talt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå krangler du synes jeg, Anton. Litt googling hadde gjort seg:

 

Afrikansk Hotrodding

http://www.hotrodders.com/gallery/showgallery.php/cat/521

 

Street Rod

http://www.fortunecity.com/silverstone/brabham/19/rods1.html

 

Formel 1

http://www.grandprix.com/ft/ftjs014.html

 

Noe racing-greier

http://www.f1grandprixtours.com/racing_sponsorship.php

 

Lastebil

http://www.fleetwatch.co.za/Tw2007/scania/index.htm

 

Motorsykkel

http://www.viewimages.com/Search.aspx?mid=1121351&epmid=2&partner=Google

 

Kan gjerne fortsette. Men man har da annet å ta seg til...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå krangler du synes jeg, Anton.

 

Vel, du får tolke det som du vil. Men jeg er absolutt ikke ute etter å krangle. Jeg er fornøyd med fly valgene jeg.  ::)

Faktumet er at jeg har ikke sett så mange hot rods fra afrika, og der har jeg tydeligvis gått glipp av noe.

 

Men om du absolutt synes at jeg krangler, da skal jeg slutte med å komme med spørsmål og kritikker.

 

Hilsen Anton - har absolutt ingenting imot teamet som Sondre ga, men ville bare påpeke et par ting. Men men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du absolutt synes at jeg krangler, da skal jeg slutte med å komme med spørsmål og kritikker.

 

Så så, der det ikke er noen krangel fra før, trenger vi ikke å starte en. Det Kyrre kanskje mente, var at det var litt fort gjort å si noe bastant uten nødvendigvis å ha peiling?  ::)

 

Uansett ser Afrika ut til å være et tema som kan tilfredsstille de fleste. Det er vel dyngevis med russisk materiell å velge blant også, om jeg ikke er helt på savanenne.  :thumb:

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn temaklasse høres spennende ut, men den bør vel være litt uhøytidelig? Mye av morroa med en slik klasse må jo være å se de originale ideene. Lufter en tanke jeg gjorde meg: Styret velger tema for LU09 uten noe avstemning eller diskusjon som trekker ut i det uendelig, holder dette tett til brystetfram til det offentliggjører på LU i år. Styret dømmer også klassen. Tema bør være enkelt og greit, et eller to ord og må åpne for det meste. Ingen begrensninger utover dette slik at Bottolf og andre "sprekinger" kan få boltre seg.

 

Nå har sikkert opptil flere nevnt dette mens jeg skrev innlegget, men jeg har da i det minste engasjert meg :)

 

Sverre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sånn temaklasse høres spennende ut, men den bør vel være litt uhøytidelig? Mye av morroa med en slik klasse må jo være å se de originale ideene. Lufter en tanke jeg gjorde meg: Styret velger tema for LU09 uten noe avstemning eller diskusjon som trekker ut i det uendelig, holder dette tett til brystetfram til det offentliggjører på LU i år. Styret dømmer også klassen. Tema bør være enkelt og greit, et eller to ord og må åpne for det meste. Ingen begrensninger utover dette slik at Bottolf og andre "sprekinger" kan få boltre seg.

 

Nå har sikkert opptil flere nevnt dette mens jeg skrev innlegget, men jeg har da i det minste engasjert meg :)

 

Sverre

 

God input. Skal ta det videre. Kanskje vi istedet for Afrika går for Indre Uzbekistan?  wOOt

 

Anton: For å si det på ungdomssjargong: Chill'n. Du skjønner hva jeg mener.  :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.