Gå til innhold
  • Bli medlem

Runes Hetzer fra StuG.Abt. 1708, 708. VGD


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Da har jeg fått på kamofeltene :) Brukte pensel og Vallejomaling. Vanskeligere enn jeg trodde å få til i denne skalaen, så det vises noen penselstrøk, men pytt. Skylder på feltmessig vedlikehold av skjema ;D Noe forsvinner vel under væring og klarlakk også. Sånn ser den ut nå:

 

hetzer14.jpg

 

Noen gode tips på hvordan jeg skal få til prikkene i skjemaet? De er vel strengt tatt ikke prikker, men heller avlange trekanter(?) Skal jeg bruke penselen eller går det med en tannpirker e.l?

 

hetzer15.jpg

 

Noen kommentarer så langt? Skjemaet må selvfølgelig tones litt ned når alt er malt.

 

hetzer16.jpg

 

Ser bra ut så langt Rune! Regner med at vi får se den på mandag....?

 

Jepp, Kjell Terje. Ser ut til at jeg får tid til å komme så jeg tar den med :)

 

Mvh

:) Rune

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

"Prikkene" har jeg aldri laget.Mener at det er en par av gutta her inne som har

laget sånt kamosjema tidligere.Arild blant annet wOOt:thumb:.

 

Jeg malte en Panther med "ambush"-skjema for et par år siden, og brukte pensel til "prikkene". Jeg syns ikke det ble så ekstremt bra egentlig, og siden dette er enda mindre skala har jeg lite formening om hvordan du bør gå frem. Finn frem et plastark og prøv litt forskjellig  :thumb:

 

Arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen gode tips på hvordan jeg skal få til prikkene i skjemaet? De er vel strengt tatt ikke prikker, men heller avlange trekanter(?) Skal jeg bruke penselen eller går det med en tannpirker e.l?

 

 

 

Hva om du tok en trekanta tannpirker og stakk hull i et litt tykt papir, for så å bruke dette som sjablong og sprøyte gjennom.....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser lekkert ut.

 

Det stod en artikkel i Fine Scale Modeller om å male dette prikkskjemaet. Vedkommende malte først med samme farge som prikkene og klipte deretter ut små biter av tape og limte på før han spraya på fargen som skulle være rundt prikkene. Det er vel litt seint å bruke den metoden nå.

 

En annen metode er prikkmetoden som er nevnt ovafor. Arket bør vel festes så tett som mulig ned på underlaget før du sprayer tørt og tynt over med trekantprikkfargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage en sjablong, gjerne av gjennomsiktig plast som det er foreslått lenger opp, med litt forskjellige variasjoner av prikker. Så legger du dette helt inntil modellen og sprøyter. Ikke lag så veldig stor sjablong, for da kan du vri den litt hver gang du bytter område å spraye for å få litt variasjon. Bare en tanke.

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæffen, lei av prikker! Man kan si så mangt, men tyskerne kunne intrikat kamo ;D Artig å se og male både på tanks og fly. Sånn ble det etter påføring med pensel. Ikke perfekt, men det får duge :)

 

hetzer17.jpg

 

Skal justere litt på noen prikker før klarlakk blir påført. Blir nok bedre med litt nedtoning.

 

hetzer18.jpg

 

hetzer19.jpg

 

Snart blir det dekaler, så starter væring. Skal prøve meg på litt gjørme. Når i prosessen er det best å påføre denne? Skal bruke Mig acrylic resin og pigmenter og er ute etter bløt gjørme-effekt a la Per Olavs Panzer I på Vallers-dioramaet.

 

Mvh

:) Rune

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice! :thumb: :thumb: Skikkelig meslinger på dennne. :D

 

Gjørme passer vel best til slutt i prosessen. Det er jo gjerne gjørme som kommer på til slutt i virkeligheten også. Acrylresinen fra MIG funker bra til det. Mulig du må gå over med litt blank klarlakk til slutt for å få den rette fukteffekten, men det fikser du. Ser ut til at skjemaet ditt er det samme som jeg skal ha på min vogn også. Du har lagt lista nå. Får se hvordan jeg kommer ut til slutt. Først skal jeg ferdigstille et annet prosjekt og så er det full fart på Hetzeren. :thumb:

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Takker for tilbakemeldinger :) Det var en tidkrevende prosess å få på prikkene, men det gikk til slutt. Noen som kan nevne noen gode metoder for å dempe kamoen. Hjelper det å bruke Sin-filtre, eller bør jeg lette et tynt lag med tamiya Buff e.l først? Noen som har en smørbrødliste på demping, fitre og øvrig væring?

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Klarlakk og dekaler er nå påført. Brukte Xtracrylics sin klarlakk da jeg har hatt litt ymse resultater med Vallejo Air sin (les: ille appelsinhud)

 

hetzer21.jpg

 

Enkelt å dekalere denne. Ett bjelkekors på hver side og ett bak ;D

 

hetzer20.jpg

 

Mon tro om tiden er kommet for å tone ned kamoen nå? Jeg har også malt litt detaljer som Mg og litt verktøy. Verktøyet og reservebelteledd monteres senere i prosessen. Mg er malt med Vallejo Gun Metal og Andrea's Wood. Her er et referansebilde av en ekte Hetzer-mg:

 

ref1.jpg

 

Tøfft fargeskjema, og de flekkene så skikkelig bra ut. Skal bli spennende å se denne ferdig. På mandag....?

Vet ikke om jeg vil ta med min allikevel jeg nå...

 

Hehe! Tror ikke den er ferdig til da, men jeg tar den med. Ta med din du også da :)

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.