Jump to content

[Ferdig] Northrop RF-5A Freedom Fighter

Nils Mathisrud

Recommended Posts

• 2 months later...
  • 1 month later...

Kommer nærmere!  Fargen er en gammel boks med Xtracolor Duraluminium.  To nyere bokser har a)nærmest implodert og funnet som en grøt i bunnen av boksen og b) vist antydning til vakuum i boksen og sprøyting var vanskelig da pigmentet var rimelig grovkornet.  Mulig noe Metallizer gir en god nyanse av litt været Northrop Aluminium maling...

Etter tørking over helgen så den slik ut.

72_RF-5A_00101-800.JPG

Pylons for vingetankene ble flyttet 2 mm lenger ut for å få klaring til hjullukene.

72_RF-5A_00202-800.JPG

Og etter litt maskering og lakkering i kveld er status slik:

72_RF-5A_00303-800.JPG

Satser på å ta med denne til LU.  Selv om det ikke er noen konkurransemodell, så skal Nils få den med hjem for utplassering i monter ved leilighet.

Jens

"Du rykker stadig fremover i køen, vennligst vent."  Hvor mange har ikke hørt den før?  Nå har RF-5'n fått seg et lag med Polly S satin clear tynnet med litt Tamiya akryltynner i stedet for destillert vann som er anbefalingen, og det funker meget bra det.

Litt småting gjenstår - deriblant maskering og lakking av antiglare, kanoner, maling av pitotrør, og så skal den få med seg en full last med fuel på oppdrag.

72_RF-5A_00401-800.JPG

72_RF-5A_00502-800.JPG

Vingtor dekalene fungerte aldeles utmerket, men jeg begynte å bli lei av å legge på små-små stensiler, så noen mangler.  Det kommer neppe til å bety noe dit denne skal...

Jens

Takk for omtalen folkens.  Det ser ut til at RF-5'ene har gjort meget lite av seg med hensyn på skvadronmerking eller annet fargerikt som kan fenge interessen.  336 fløy vel med svalen på de en liten stund, men bortsett fra det er det ikke mye aa sette kryss i taket for.  Kanskje de trivdes bedre bak kamera enn foran?:)

Jens

• 2 weeks later...

Sånn, da kan jeg erklære min første modell ferdig for 2008 :cheers: :cheers:

Fant ut at jeg skulle sette meg ned å gjøre denne ferdig, og det gikk på en kveld med noe handling innimellom.  Modellen har fått en oljefarge vask, så helt tørr er den ikke enda, men tørr nok for kamera:)  Ikke noen stor konkurransemodell, men med tanke på der den skal så duger den.  Toseteren neste...

Jens

72_RF-5A_00802-800.JPG

72_RF-5A_00903-800.JPG

72_RF-5A_00701-8001.JPG

72_RF-5A_01004-800.JPG

Takk for det Rune.  Historien bak de groenne tankene slik jeg husker den er at det var paa tale aa male flyene groenne, og tanker ble malt.  To F-5'er ble og malt groenne for proever, men det ble besluttet at flyene skulle beholde sin soelvgraa farge.  De tankene som ble malt ble ikke malt om.  Andre tanker ble malt graa og moerkegraa.

Jens

Det gule rundt canopyen var prikken over i`èn.  :thumb:

Det er faktisk noe saa harmloest som Tamiya maskeringstape i tynne striper...  Jeg var for lat til aa male dekalfilm i riktig farge og legge paa, men det er en bedre loesning enn aa proeve aa maskere og male - vanskelig aa faa det jevnt og like bredder.

Jens

Jens