Gå til innhold
  • Bli medlem

[Ferdig] Northrop F-5B Freedom Fighter --- Jens Håkon Brandal


Anbefalte innlegg

  • 9 måneder senere...

En kjapp oppdatering.

 

Cockpitglasset skal i lukket stilling, men passformen er så som så...

 

72_F-5B_00201-800.JPG

 

Et trenginsfly skal jo brukes til trening av alle slag, deriblant skarpskyting.  Per Jarle nevnte at flygerne som fikk opplæring ble lært opp til å fly flyet "tungt", og bilder på Luftforsvarets historiske bildedatabase ser ut til å bekrefte at man fløy med fem tanker ofte.  Bevaepningen paa stasjon 2 og 6 blir LAU-3 rakettpods fra Hasegawa's vaapensett.  Da jeg bygget F-5A for noen aar siden fant jeg ut at pylons paa stasjon 3 og 5 er for naer understellet, saa det blir kollisjon mellom tanker og hjulluker.  De maa flyttes 2 mm lenger ut, og her er hullene fylt igjen med 1x1 mm plaststrips.

 

72_F-5B_00302-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Da har jeg faatt paa alle dekalene og lakkert om litt paa nesen.  Esci sin F-5 har en panellinje paa nesen som danner en liten kjegle, men i virkeligheten er det kun et lite halvkuleformet deksel som skal vaere svart.  Trengs litt micromeshing for aa fjerne noe stoev i lakken, men det begynner aa dra seg til naa.  Dette er det andre settet jeg bygger med dekaler jeg fikk av Lars like etter utgivelsen av Vingtor arket.  Kan vel takke for eksemplaret ved aa donere modellen til monteret og si at dekalene er meget bra ;)

 

72_F-5B-006-800.jpg

 

72_F-5B-007-800.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er denne praktisk talt ferdig om ingen andre finner noe mer aa rette paa enn det jeg selv vet om.  Det skal vaere noen antenner under nesen, men disse kommer neppe til aa overleve turen over Nordsjoeen i koffert, saa de maa paa senere.  Har og lagt den andre LAU-3 rakettpod'en paa et lurt sted, og i en slik konfigurasjon ser det bare helt feil ut at hjulene er trill runde...  Mattlakken er Vallejo Model Air "shaken, not stirred" uten varmtvannsbad, og den ble matt nok for meg.

 

72_F-5B-008-800.jpg

 

72_F-5B-011.jpg

 

Selv om modellen havner i monter og sjansen for aa se undersiden er minimal, saa la jeg paa litt vaering paa buken for syns skyld.  Selv om F-5'ene begynte aa bli shabby etterhvert, saa var de paa dette tidspunktet saapass nye (1971) at jeg ikke fant det verdt aa verlindenisere (ruller over tungen som "vandalisere" det der...) finishen.

 

72_F-5B-012-800.jpg

 

72_F-5B-013-800.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott modell av F-5 det der Jens Håkon :thumb: Tolker det sånn at du skal flate hjula litt, så det er ikke noe å arrestere deg på det heller. Hvilken farge bruker du forresten på hjula? Synes fargen ser bra ut. Hva brukte du til væring - oljevask? Grøsser ved tanken på at du brukte Vallejo Mattlakk. Den har nesten ruinert prosjekter for meg før, men det ser ut til at du har rodd det bra i land.

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarene folkens.  Begynner jo aa kjenne Esci settet naa siden det er tredje F-5'n jeg bygger, men det er fortsatt feller aa gaa i.

 

Hjulene skal flates en del for aa simulere vekten av en fullastet F-5, men saa langt har jeg ikke kommet enda.  Hjulene ble forresten penselmalt med Vallejo Model Air Black Grey (Gris Negro Panzer).  Det tar noen stroek for aa bygge opp dekkevnen, men fargen er meget behagelig aa pensle da den flyter fint ut uten penselmerker og toerker fort.  Vaeringen var oljevask over blank klarlakk paafoert etter dekalene.  Den blanke klarlakken er Polly S med groenn etikett, men samme effekt skal du faa om du bruker annen akryl klarlakk.  Brukte Vallejo Model Air Mattlakk paa Catalinaen og, og da ble den blankere i lakken.  Mener jeg ristet den godt den og, saa det er mulig at den ikke er saerlig stabil i utgangspunktet.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.