Gå til innhold
  • Bli medlem

Kroken på døren for Bergen Plastmodellklubb?


Anbefalte innlegg

Aktiviteten har blitt mindre og mindre i takt med stadig færre aktive medlemmer, og nå er vi så få at hva vi har igjen av aktiviteter begynner å bli meningsløst å opprettholde. Vi vil fortsatt holde lokalene tilgjengelige så lenge vi kan ( vi har lokaler med arbeidsbenker og utstyr for sprøtemaling tilgjengelig 24 timer i døgnet hele året, hvor mange lokalavdelinger kan skilte med slikt? ).

 

Man skulle ikke tro noen bygde plastmodeller lenger i Bergen og omegn, men hvis noen allikevel driver med dette bør man kanskje tenke på å slutte opp om Bergen Plastmodellklubb snart. For vi er ikke mer enn ett eller to medlemmer fra å sette kroken på døren.

 

mvh,

 

Yngve Jarslett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å høre at dere har en downperiode der nede.

(Og siden jeg ikke bryr meg det spøtt om fotball, skal jeg ikke prøve å slå mynt på å dra paralleller dit, selv om jeg sitter i Trondheim....... ::))

 

Kan det være at behovet for et felles byggelokale ikke er der i stor nok grad? At folk bygger hjemme i stedet?

Her oppe leier vi bare et lokale til møtene våre en gang i måneden, har slått oss til ro med å holde det på det nivået......

Kommer stadig vekk i prat med folk på hobbyforretningene her oppe, som ikke føler behovet for noen klubbtilhørighet, men som sitter og bygger for seg selv i sitt "lønnkammer"... Må være endel slike også, for byggesettene forsvinner fra butikkene etter hvert.

Litt synd for klubbene det der, men folk er jo forskjellige......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bygger hjemme selv, jeg. Har ikke konsentrasjon til både å prate og bygge samtidig, men jeg setter pris på å ha et sted hvor man kan møte folk med samme interesser, diskutere bygging og byggesett og å ha noen å vise frem mitt siste verk til.

 

Kanskje folk ikke har behov for gratis lokaler tilgjengelig etter behov? Men jeg synes nå at dette er synd å sløse vekk. Vi har et sosialt miljø, de som er igjen av oss, og egne utstillingslokaler i tillegg til ovennevnte arbeidsbenker og utstyr for sprøytemaling.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg tillate meg å komme med ørlitegrann kritikk.

 

For meg er det første gangen jeg observerer at noen henvender seg til forumet på vegne av Bergen Plastmodellklubb. Hvis dere hadde vært litt mer synlige for eksempel på forumet, hadde dere kanskje fått litt mer oppslutning om lokalavdelingen. Vi i IPMS Østlandet annonserer jevnlig både møtekvelder og byggekvelder. Det gjør også "kanongjengen" i IPMS Sør, Rogalandsavdelingen og folket i Trondheim. Men ikke ett sted på "oppslagstavla" har jeg sett noe annonsert fra Bergen Plastmodellklubb. Visst har vi bergensere her inne, men det er ikke sikkert alle disse er klar over at det eksisterer en modellklubb i Bergen en gang. Siden hobbyforetningene i Bergen faktisk selger plastbyggesett, må det jo sitte en del og bygge for seg selv rundt omkring. Kanskje noen av dem titter innom her på forumet en gang i mellom.

 

Profiler dere litt mer! :thumb: Og så håper jeg posten til Yngve medfører at miljøet i Bergen blomstrer litt opp igjen. Det virker som om dere har gode forutsetninger, med tanke på lokaler, for å få et levende miljø.

 

Lykke til! :)

 

R. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy, jeg står som kontaktperson for Bergen Plastmodellklubb under lokalavdelinger. Bare ring.

 

Roar, vi kunne kanskje ha profilert oss bedre, men vi har aktivt drevet en opplysningskampanje tidligere uten helt store resultater. Vi la til og med inn foldere med informasjon om klubben i byggesett for salg hos Hobbysenteret i Bergen. Etter som vi har blitt færre har det også blitt vanskeligere å profilere oss.

 

Vi har ikke hatt folk nok til å arrangere noe som for eksempel byggekvelder på en stund nå.

 

Men jeg skriver her nå, så får i hvert fall modellbyggerne i Bergen å omegn en sjansen til fortsatt å ha en klubb. Hvis vi først legger ned driften kommer den ikke opp igjen, selv om vi ikke er riktig der ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg er nesten Bergenser. Jobber i alle fall i bergen sentrum, men bor på Os.

 

Jeg er en av dem som liker hobbyen nettopp fordi det er uforpliktende og jeg kan ta frem et sett når det passer meg, og bygge akkurat så fort og "pent" som jeg føler for. Det passer best for meg hjemme.

 

Men jeg har sett at lokalavdelingen eksisterer. Og jeg har mange ganger tenkt at jeg burde ta en tur. Men siden det ikke er faste møtedager eller møteplan så har det ikke blitt.

Er det en ide å sette en dag i måneden fast til møter.??

Kanskje det er lettere for flere skapbyggere å samle seg til å ta en tur? ???

 

Selv om jeg ikke har vært på møter, så tar jeg gjerne på meg å legge ut poster på forumet her med datoer, påminnelser etc.

 

Jeg må jo si det hadde vært hyggelig å vise frem modellene til noen som vet hva det går i med bygging ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste møtedager er lurt ja, blir lettere for folk å orientere seg da.

Her i Trondheim møtes vi andre mandag i hver måned, samme tid og sted hver gang. Slik kan vi sette tid og sted på lappene vi har hengt opp på hobbybutikkene her i byen.

Dette gjør det også lettere for folk som ikke kommer seg på hvert møte å "slenge innom" når de får det til.

Ikke så mange av oss som er innom her hver dag og sjekker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jo inntil nylig faste møtedager, første tirsdag hver måned som opplyst under lokalavdelinger på hovedsiden. Vi har sluttet med faste møtedager fordi oppmøtet var for dårlig. Vi har også vært tilstede på søndager i museets ( Bergen tekniske museum ) åpningstid, men museet har vært stengt for reparasjoner en stund nå.

 

Vi har ingen forpliktelser utenom at vi må stille med vakter på museet innimellom ( vanligvis to ganger i året ) og at vi bør ha åpen klubb i museets åpningstid. Dette er ikke noe problem hvis man har 8-10 aktive medlemmer. Så litt innsats kreves for å holde klubben i gang, men jo flere som er med jo mindre innsats kreves av hvert enkelt medlem.

 

Så ta kontakt de som kunne tenke seg å stille opp for at Bergen fortsatt skal ha en lokalavdeling, blir vi mange nok kan vi kanskje begynne å snakke om byggekvelder og andre arrangementer også.

 

y-jarsle@online.no

 

90601725

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at det er flere Bergensere innom forumet her. Jeg er ikke det mest aktive medlemet i Bergen Plastmodellklubb, men er innom når jeg kan. Det hadde vært kjekt å høre fra dere som bor i Bergen og er medlem i IPMS. Hva kan vi gjøre for at dere vil støtte opp om Bergen Plastmodellklubb. Det er synd om klubben må legges ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle!

 

Jeg sitter her og leser alle svarene/innleggene, og selvfølgelig hadde det vært trist om vi måtte stenge lokalene våre :(. Nå må jeg si at dette med kroken på døren aldri vært noen tema hos ??? oss før nå når Yngve har tatt det opp her i forumet. Og for meg er ikke dette særlig aktuelt.

 

NB! Førstkommende søndag, altså 13.mai fra ca kl.12 og så lenge vi gidder kommer det til å være en liten bygge gjeng der nede på Bergen Tekniske museum, og da ønsker jeg å benytte anledningen til å oppfordre flest mulig til å møte, uforpliktende; nye folk, gml medlemmer, eksisterende medlemmer enten bare for å ta en prat over en kopp kaffe, bygge, mulighet for å titte på museet, o.l. :thumb: Vi har nyoppussede lyse lokaler, og byggeinterressen blant oss som kommer på søndag er i all hovedsak WWII, og meg selv som kun bygger sivilt, som Lastebiler, italienske sportsbiler, motorsykkler, osv, selv om jeg faktisk for tiden bygger en 1:24 Mustang P-51D.

 

Ser at du Knut Børgesen bygger Lamborghinier, det gjør jeg og pluss Ferrarier som bla Lamborghini Countach 5000 QV Entusiast Scala 1/24 fra Fujimi, og Ferrari Tesstarosa Spider scala 1/16 fra Fujimi (Holder på med denne hjemme nå, denne taes med på søndag)

Ta med noen modeller og møt opp på søndag dersom du skulle få tid  ;)

 

Anngående klubben, et sosialt miljø, et sted man kan bygge og utstille modellene sine, ta kontakt med:

 

Email: Bergenplastmodellklubb@hotmail.com

Email: hpgangst@broadpark.no

Tlf:    41270412 (Hans Petter)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg har nå sendt en mail til Yngve om at jeg gjerne kommer på neste møte. Håper flere her inne også kan delta.

Det hadde vært kjekt med ny giv :cheers:

 

Og mens jeg skriver har Hans Petter skrevet at møtet er på søndag, da jeg er i Haugesund med familien :(

Der er virkelig synd. Ser også at du har interresse for samme type biler som meg, så det hadde vært ekstra kjekt å delta.

 

Men kanskje det er flere enn meg som har problemer med å passe møter inn på søndager?

Jeg, og mange andre, har familie, jobb og travle uker. Helgene er da dager en helst bruker sammen med familien.

Kanskje det er en idee å prøve med ukedager til møter en stund, for å se om flere har mulighet til å delta??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, Hans Petter og Stein.  8)

 

Og til Knut og andre som lurer. Vi har ikke møtedager på søndager, men vi pleier å være på museet på søndager. Møtedager hadde vi hver første tirsdag i måneden, men fordi oppmøtet ble dårligere og dårligere er denne møtevirksomheten innstilt inntil videre. Hvis vi blir flere aktive medlemmer igjen så vil vi gjennoppta møtevirksomheten igjen.

 

Men vi trenger flere enn tre aktive medlemmer skal vi imøtekomme de planene Bergen tekniske museum har ( jeg skal fortelle mer om dette på søndag, Hans Petter  ;) ). Når jeg skrev at vi ikke hadde forpliktelser stemmer ikke dette helt, vi har nok flere forpliktelser enn de fleste lokalavdelingene. Men vi har også flere muligheter, og vi kan være med på å bygge opp Norges første ( så langt jeg vet ) utstilling om plastmodellbygging med profesjonell hjelp og stort vekstpotensiale. Synd om dette aldri blir noe av fordi vi rett og slett ikke er mange nok.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingen er fremdeles på planleggingsstadiet, men skal bestå av to elementer. En utstilling som beskriver ved hjelp av modeller, bilder og tekst hva modellbygging er og litt av prosessen. Den andre delen av utstillingen skal beskrive plastmodellbygging fra et historisk perspektiv med blant annet bokser, reklamer og annet som er relevant fra så langt tilbake som vi kan komme ( vi har litt småtteri fra 60-tallet allerede ) til 80-tallet. Denne siste delen tenkte jeg kanskje å høre om andre kunne hjelpe oss med.

 

Disse utstillingene er selvfølgelig i tillegg til vår vanlige og voksende utstilling med ferdige modeller, og vi har en dialog med kurator ved Museumssenteret i Salhus som skal hjelpe oss med å strukturere utstillingen og skaffe midler til utvidelse.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi får sparka i gang klubben skikkelig igjen og får oppslutning nok skal jeg prøve og mase til meg litt fra noen og enhver.  ;)

 

Den historiske delen av utstillingen har lenge vært min kjepphest, og jeg håper at vi kan skape noe som gir alle og enhver som drev med modellbygging i guttedagene et skikkelig nostalgikick.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.