Kjell Terje Trones Posted December 18, 2006 Share Posted December 18, 2006 Da har jeg så vidt begynt å kikke litt på Norseman-settet mitt. Har studert tegningene og beskrivelsene til Nils, og sett på det som har vært vist av bilder her. Tenkte å prøve å få bygd en Wiederøe-maskin på flottører, men er i tvil om hvilken. Er det noen som har en oversikt over Wiederøe's Norseman-park? Tenker på typer (Mk IV eller VI), reg. bokstaver, farger osv..... Alt av info og evt bilder applauderes, da jeg er helt blank på dette selv..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 18, 2006 Share Posted December 18, 2006 For å få en komplett oversikt tror jeg vår venn i Tromsø (Einar-R.) må på banen. Men som et utgangspunkt tror jeg at både sølv m/grønn cowling, hvit og til slutt helgrønn har fløyet med både hjul og flottører. Det forhenværende Polarfly-skjemaet hadde vel bare flottører. Jeg tror det beste er om du finner ut hvilket skjema du har lyst til å bygge, og om du har noen mening om du vil bygge Mk.IV eller Mk.VI. Så tar vi det derfra. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted December 18, 2006 Author Share Posted December 18, 2006 En sølvfarget hadde stått fint til min planlagte Wiederøe-Seabee synes jeg. Mk IV virker greiest å få til med Matchbox-settet, og den må nok få flottører. Synes de ser litt pinglete ut med hjul i forhold........ Er som sagt rimelig blank på disse flyene, så regn med at det kommer maaaange spørsmål herfra....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 18, 2006 Share Posted December 18, 2006 Noe sånnt noe: Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted December 19, 2006 Author Share Posted December 19, 2006 Den så lekker ut Nils! Men det ser ut som det kun er med dekaler til LN-BFE til det grønn/hvite fargeskjemaet på LimaNovember-arket. Skal det være store, grønne kjenningsbokstaver (14mm) over/under vingene på alle sølvfargede Wiederøefly, eller blir det riktig å bruke 7mm bokstavene også til dette fargeskjemaet? Ble det brukt "Mk.IV"-flottører på noen Mk.VI? På et bilde av -PAE som ble postet i en annen tråd på forumet, ser i allefall flottørstagene ut som på Mk.IV-tegningen din.... Har funnet noen bilder rundt omkring på forumet av noen av disse flyene, men en mer komplett og sikker liste hadde vært fint før jeg lander på et bestemt fly som forbilde for mitt lille prosjekt her.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted December 19, 2006 Share Posted December 19, 2006 Størrelsen på registreringsbokstavene skal være (etter det jeg husker) 300mm på flykroppen og 500mm på vingene. Fra en viss dato (som jeg ikke husker i farten) var det ikke lenger krav om registrering på oversiden av vinger, derfor vil noen sølvmalte fly ha registrering på oversiden, noen ikke ha og noen kanskje ha inntill det ble overmalt eller ble strukket om med ny duk.For å bygge BFE i sølv/grønn må du trikse til med de bokstavene som er på dekalarket, muligens fra to ark. Alle VI'ere hadde VI'er-flottører, iallefall vet ikke jeg om noe annet. Det du tokler som IV'er-stag er rett og slett staget som sitter på alle flottører, både på IV'ere og VI'ere. Men de fleste VI'ere hadde et deksel utenpå staget, noe som lett kan tilkes som at de hadde et annet, tykkere stag. Den komplette listen som du etterlyser er jeg for at ikke finnes ..... Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted December 19, 2006 Share Posted December 19, 2006 Ble det brukt "Mk.IV"-flottører på noen Mk.VI? Tror ikke det. Mk VI hadde normalt noen karakteristiske deksler over de fremre flottørstagene, men disse var ikke alltid montert. I så tilfelle er det fort gjort å forveksle flyet med en Mk IV. Etter intens trening/mysing de siste ukene tror jeg nå at jeg er i stand til å skille IV fra VI ved å se på stubvingen - for IV er flottørstagene montert på siden av stubvingen (normalt gjennom hull i et dråpeformet deksel), mens på VI er flottørstagene montert under stubvingen (stubvingen har en "knekk" ytterst på denne modellen). - Ragnar PS. Nils har svart mens jeg skrev dette. Poster det likevel for å brife med mine FANTASTISKE nyervervede Norseman-kunskaper... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted December 19, 2006 Author Share Posted December 19, 2006 Takk folkens! Oppdaga det trikset med stagfestene når jeg studerte de bildene jeg har i morges, men stussa på at den fairing'en manglet. Må vel kjøpe et ark til da.Har allerede to, men trenger et sett til Widerøe-Seabee LN-PAH..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruben Husberg Posted December 19, 2006 Share Posted December 19, 2006 Takk folkens! Må vel kjøpe et ark til da.Har allerede to, men trenger et sett til Widerøe-Seabee LN-PAH..... Det bør jo la seg kunne ordne....... Happy modelling, Ruben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Terje Trones Posted December 19, 2006 Author Share Posted December 19, 2006 Da tror jeg det blir -BFE i sølv/grønt på meg! Tror kanskje jeg kan fikse det med de dekalene jeg allerede har, hvis ikke blir det mail på deg, Ruben.... Satser på å ligge litt etter de andre her så jeg kan myse litt hvordan de løser de forskjellige problemene som måtte dukke opp. Er veldig spent på løsningen av stubvinge-problematikken..... Blir nok temmelig enkelt innvendig, og med alt av luker og dører trygt lukket. Fantes det gardiner det gikk an å trekke for også....? Modifisering av vinger mtp dukstrukturen, samt flottørene er også noe jeg er spent på hvordan vil bli..... Ække enkelt for en bilgubbe det her, selv om jeg har varma opp med en Safir her........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted December 20, 2006 Share Posted December 20, 2006 Safiren din ble jo fin, så det blir sikkert Norsemanen din også, sjøl om du ikke har gjort det helt enkelt for deg sjøl med hensyn til forbildet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.