Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftforsvaret Mk.VI – R-AR og Mk. VI RA-H eller 470514


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...

Jeg har vanlig speilreflekskamera, ikke digitalkamera, så jeg må gå veien om papirkopier og skanner for å legge ut bilder, men det skal bli bilder av modellene mine etter hvert, når julefilmen er tatt opp

 

Interiørfargene på sivile Norseman var grå med røde seter, i følge navnebror Einar R,. men hvordan var interiøret i militære fly?

 

Noen svart-hvittbilder i Nork Luftfartshistorisk Tidsskrift viser fly med åpen kabindør, og der ser kabindøra svært mørk ut på innsida. Det får meg til å tro at interiørfargene på flyet i Østersund, som er lagt ut i referanselinken her i forumet, kanskje ikke er helt på jordet. Er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har fått gjort en del bygging mens forumet lå nede. He, he!

(Jeg har ellers vært litt opptatt i det siste med å hjelpe til med husbygging i skala 1:1 for eldstedattera mi.)

 

Alle dørene blir lukka på min modell, i alle fall på den i skala 1:72. Interiøret ble malt med brunt golv, brungrønne vegger opp til vinduene og kremgult tak og øvre deler av veggene, slik som på bildene av norsemanen i Østersund. Bildene i Norsk Luftfartshistorisk Tidsskrift ble nøye studert, og jeg fant ut at i minst ett fly fra den siste anskaffelsen av fly hadde lyse øvre deler av veggene og mørke nedre deler. Ellers var det vanskelig å finne ut noe sikkert om interiørfargene.

 

Jeg bygger modellen uten ekstra stoler eller benker, også i tråd med flyet i Østersund. Så vidt jeg har forstått, er det usikkert hvordan de norske militære norsemanene var innredd, men de som ble utleid til sivile selskap, hadde vel passasjerseter?.

 

Vi får se hva det blir til med modellen i skala 1:48. Jeg trodde forbildet jeg hadde valgt var en Mk. IV, men det var en Mk. VI. Jeg har ikke gjort særlig mye på den.

 

Det kommer snart bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Her er kabinen ferdigmalt innvending. Interiøret er ganske sparsomt. Jeg har bare med dashbord, styre, førersetene og støttestanga som står på skrå bak hvert av setene.

 

Det hvite bak kabinen er en forlengelse (For å støtte opp) av plastutforinga i underkant av flyskroget. Bildet ble dessverre ikke særlig skarpt.

 

Bak flyet ligger en pakke engangspakninger med superlim. Nå er det slutt på tuber som størkner øverst og må kastes før limet er brukt opp. Bak halefinna er en åpna engangstube. Du brekker av tuppen øverst og brukker den som hette på minituben. En slik minitube holder i mange dager, og du får utnytta alt limet. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært lite aktivitet på gruppebyggingssidene for tida, hva nå det kan skyldes. Jeg har i alle fall holdt på ganske jevnt og trutt, men det går tregt likevel.

 

De to skroghalvdelene er nå limt sammen. Vinduene har vært et smertens barn. Jeg har tidligere limt vinduer med trelim, og har hatt god suksess med det. Det prøvde jeg denne gangen også, for å hindre limsøl på vinduene, og det hele så meget bra ut.

 

Men, under pussinga av skroget for å glatte over konverteringene, presterte jeg å trykke inn flere av vinduene. Dermed måtte vinduene limes på igjen, innenfra, og denne gangen med plastlim. Limsøl var uungåelig, med påfølgende pussing med neglepoleringssett og polering med dremelen, forsiktig til slutt. Det tok mye tid. Vinduene ble blanke, men det er lite å se av interiøret. På fly i aktiv tjeneste var vel vinduene heller ikke speilblanke etter det jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede limt sammen vingehalvdelene uten å fylle i mellomrommet mellom halvdelene. Ribbene filte jeg bare delvis ned. Jeg brukte tegningene som utgangspunkt og la maskeringstape på langs av vingen for å skille ut forkanten av vingen som ikke skulle ha ribbestruktur. Deretter la jeg på Tamya-fyllmasse, lot det tørke et par dager, og pussa forkanten av vingen jevn.

 

For et par innlegg sia er det et bilde av modellene mine med et par nesten ferdigslipte vinger i 1:72 og en ving i 1:48 med blå maskeringstape på, påført putty, før sliping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I helga har jeg hatt en skikkelig raptus på modellen. Norsemanen er blitt utstyrt med en rekke smådetaljer, som festebøyler på bakkroppen, step på motordeksetet, hengsler for rora på vingene osv. Mye småpirk.

 

Nå har jeg kommet så langt at jeg har begynt å tenke på maling. Flya var dopa med sølvfarge har jeg forståt. Jeg synes ikke flya ser så veldig blanke ut på bildene, så jeg vurderer å male med Humbrol metalcote 27001, matt aluminium. Ja, uten å gnikke. Er det noen som har synspunkter på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mats:

Det var kanskje ikke så dumt tips: Hu 27002 er metalcote blank aluminium. Den fargen er mørkere enn sølv, men lysere enn Humbrols vanlige aluminiumsfarge. Fargen må vel eventuelt brukes uten å gnikke den, da, for vi ønsker vel ikke barmetallfinish?

 

Nils:

Angående Humbrol nr. 11, sølv som er for lys: Det er jo noe som heter skalafarge, der fly males lysere jo mindre skalaen er? Er fargen for lys vurdert på den måten også? Hvilken farge brukte du da du malte om, Nils?

 

Jeg har stående en boks Eckhart Silver Spray på sprayboks, innkjøpt på Ciro, som jeg har lurt litt på å prøve for å slippe arbeidet og sølet med å rense airbrushen. Den inngår i en serie farger med kopper, gull og sølv på sprayboks. Er det noen som har erfaring med slike farger på modeller? Tærer de på plasten?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Humbrol nr. 11, sølv som er for lys: Det er jo noe som heter skalafarge, der fly males lysere jo mindre skalaen er? Er fargen for lys vurdert på den måten også? Hvilken farge brukte du da du malte om, Nils?

 

Jeg husker ikke hvilken farge jeg endte opp med, men H11 var iallefall bomskudd de luxe (selv med skalaeffekt).

 

Jeg har nettopp malt undersiden av vingene på min Norseman (det var de bildene, ja) Xtracolor X501 Silver. Også denne ser noe lys ut.

 

27002 er kanskje ikke et dårlig valg. Lokket er mørkere enn X501, men det skal vi ikke alltid ta som noen eksakt fargeprøve. Jeg har en dukbit fra Norseman'en de restaurerer i Bodø (tilegnet på ærlig vis). Den er mørkere enn X501 men lusere enn 27002.

 

Jeg er ikke så langt unna å flekke med maling på min modell, og skal avgi rapport. Men nå er det straks avreise for møte på Haugenstua.

 

Nils

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Endelig har jeg tatt fatt i norsemanen min igjen, inspirert av Nils sin ferdige modell. Det ble endel pussing for å forbedre profilen på vingene. I dag sprøytemalte jeg modellen på nytt. Resultatet ble litt mattere enn sist, og da jeg sjekka opp sida her, oppdaga jeg at jeg hadde malt den  Humbrol  27001 matt aluminium nå, mot Humbrol 27002 forrige gang.

 

Jeg får prøve om et lag Johnson gulpolish kan glatte over, slik at det ikke blir silvering under dekalene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det går sakte framover. Norsemanen er blitt sølvmalt enda en gang, men så oppdaga jeg at rora også skal ha dukstruktur og ikke være glatte , som i byggesettet. Med et blad med rund egg skava jeg ut dukstruktur på rora, og så fikk de et tynt lag grunning.

 

Metalldøra på høyre side viste seg å trenge litt finpuss over den gjenfylte sprekken. Noen panellinjer som jeg ikke var oppmerksom på før, er blitt streka opp.

 

De fire blubbene på oversida av vingen ble laga med dråper med superlim og seinere pussa til og malt med grunning. Prossessen er blitt gjentatt et par ganger.

 

Etter at bildet ble tatt, er vinduene maskert for fjerde gang (Kjedelig!) og nå er flyet klart for fjerde gangs sprøytemaling med sølvmaling.

Norseman_under_bygging_web.jpg.e4e4726b201fd7ad6210c4d7e67097dc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Norsemanen har fått et par omganger til med sprøytemaling. Det første ble mislykka ved at det kom en klump maling på overflata på overvingen, og da jeg prøvde å fjerne den,gjorde jeg vondt verre. Etter en runde med pussing, har overvingen fått et nytt strøk. Jeg tror det kanskje blir det siste og endelige. I morgen fjerner jeg maskeringstapen. Da skal jeg ta bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.