Gå til innhold
  • Bli medlem

Luftforsvaret Mk.VI – R-AR og Mk. VI RA-H eller 470514


Anbefalte innlegg

Norsemanen fikk et lag sølv Humbrol metalcote polished aluminium til på undersida i kveld, for den var ikke like blank som oversida. Maskeringstapen er derfor ikke tatt av ennå. Dette ble trolig det siste strøket. Jeg har ikke fingranska den ennå.

 

I går og i dag var de første godværsdagene på en måned, så det ble travelt med plenklipping i hagen (Siste gang i år?)  og lite tid til modellbygging i dag.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotografiet er litt flatterende. I kveld har jeg tilbrakt et par timer med lett puss for å fjerne små støv og malingskorn med sandpapir av pussegrad 2000 og gnikkng etterpå med bomullspinner, så nå begynner jeg å bli fornøyd med finishen over alt på flyet.

 

Jeg tenker jeg fjerner maskeringstapen i morgen. Det gjenstår litt pussing og touch up på propell, antiglare og dekk, for litt sølvmaling har nok lurt seg under maskeringstapen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobba videre med norsemanen i dag. Under finpussinga fant og utbedra jeg et par synkemerker. Jeg oppdaga også at jeg hadde glemt å lage ribbestruktur i orådet mellom takluka og taket over førersetet. Det ble retta på, og flyet fikk et nytt lag sølvmaling.

 

Jeg var imidlertid uheldig da jeg fjerna tapen over takluka, etter at bildet var tett, og fikk ei meget sjenerende ripe på tvers. Under arbeidet med å fjerne den, ble det enda ei ripe. Malinga var tydeligvis for fersk og myk. Nå er sprekkene fylt igjen og modellen satt til side til tørk. I morgen blir vel modelltaket sprøytemalt sølv igjen.

Norseman_med_ribber_foran_takluka_web.jpg.629e43dc19bf1850d3fda26d28fd8aba.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Etter lengre tids byggetørke har jeg kommet igang igjen, og nå er modellen omsider nesten ferdig. Oppå Humbrol 27002 blank aluminium, og dekaler, har modellen fått et lag Johnson klar bonevoks og et lag Ocean halvmatt oppå der igjen. Rundellene og de svarte områdene samt de mørkegrå hjula har fått et lag Ocean helmatt.

 

Nå mangler bare vaierne på halen og antennevaieren.

Norseman_005_red.jpg.333f851cb615148e14eb8de37b5d1743.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har også vaierne av strukket, gjennomsiktig plast kommet på plass, så nå betraker jeg meg som ferdig med modellen.

 

Den ble ikke så strøken som jeg hadde tenkt den skulle bli, for vinduene som falt av tidlig under bygginga, og som måtte limes på etter at skroget var limt sammen, kom aldri helt i flukt med skroget igjen, og overflata ble ikke så glatt som ønskelig. Men, det får jeg prøve å gjøre bedre neste gang jeg bygger norseman. Jeg har jo ennå et par sett nummer og bokstav-dekaler igjen, i skala 1:72 og 1:48, som jeg fikk tilsendt av Nils. Byggesettet i 1:48 ble faktisk påbegynt i fjor, og jeg tror jeg har et sett til i 1:72 liggende. Jeg får se om jeg får ånden over meg igjen.

 

Jeg skal ta med meg modellen på novembermøtet i plastmodellklubben i Trondheim.

Ferdig_Norseman_006_red.jpg.c09745063f512a30441e3e007c882e88.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skarpe lyset fra arbeidslampa fikk nok lakken på norsemanen på de forrige bildene til å virke blankere enn den er. Jeg har malt et strøk halvblank Ocean-lakk oppå forseglingsstrøket med Johnsons klar bonevoks.

 

Egentlig kunne jeg tenkt meg en enda litt mattere finish, men Oceans mattlakk gir en dødmatt farge, slik som på antiglaren og det svarte oppå taket, og det blir for matt igjen. Jeg kunne kanskje prøve å blande de to Ocean-lakkene?

 

Ellers er jeg mottakelig for gode forslag til en annen akryllakk med en silkematt finish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.