Gå til innhold
  • Bli medlem

Velkommen til ny seksjon


Arild Moland

Anbefalte innlegg

Hei hei,

 

det har i den siste tiden dukket opp et par gruppebyggingsprosjekter her på forumet, og vi ønsker å gi disse gruppebyggingene et eget sted å utfolde seg. Lettere for folk å følge med på hva som skjer, og få oversikt. Vi håper det blir flere slike prosjekter også i fremtiden. Kanskje panserfolket kan finne et tema å samle seg om også?

 

Nils er satt som moderator på Norseman-seksjonen, siden dette er hans gruppebyggebaby.

 

Håper den nye seksjonen faller i smak. Innlegg i gruppebyggingene vil fremkomme under valget Vis uleste innlegg siden siste besøk og teller med i innleggsstatistikken til folk på vanlig måte.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott tiltak, Arild.  :thumb: Virker som gruppebygginger ute i lokalavdelingene (i alle fall vår) faller litt igjennom, så jeg tror nok det er en ide å bruke forumet som utgangspunkt og så heller titte på hverandres arbeid hvis noen tar det med på møter.

 

Jeg er gjerne med på panser-gruppebygging, men noen må i såfall komme med forslag til som mange kan enes om.

 

R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med aa gjoere gruppebygginen til et tema som stiller friere?  Om temaet er "Pus", saa kan jo selvsagt Tiger, Panther og alle disse andre vognene som var med aa tape krigen vaere med, men det aapner ogsaa doeren for moderne panser - Leopard, Luchs (aattehjuls rekonogseringskjoeretoeyet tenker jeg paa da) og sikkert andre vogner jeg ikke kjenner til.  Slikt setter fantasien i sving paa en annen maate enn at "naa skal jeg bygge Tigeren min saa den ikke likner paa noen annen sin".

 

Betyr ikke at jeg hopper paa, men det er bare et forslag som gjelder alle gruppebygginger ellers ogsaa.  Ser man paa ARC, saa varierer det mellom temaer med ett objekt (f.eks F-15) til "Store fly" og "Falklandskrigen".

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, et tema heller enn en spesiell type vogn, hadde jo vært noe. "Pus" er ikke så dumt. "Fra dyreriket" gjør jo at modellene kan bli svært så mangfoldige. Dog kanskje så mangfoldige at det blir litt "bortkastet" med gruppebygging. Det jeg ser som fordelen med f.eks. Norseman-bygginga, er jo at man kan dra veksel på hverandres erfaringer, referanselitteratur osv.

 

Tiger osv. er jo gjennomdokumentert, og (i enkeltes øyne) overrepresentert på byggebordet, så kanskje man skulle satse på noe som er litt utenom det vanlige? Jeg kunne selv faktisk strekke meg til å bygge noe norsk panser, om jeg slapp å gjøre hele jobbe med å finne ut av hvordan evt. konverteringer skulle gjennomføres. For jeg har skjønt såpass at noe må gjøres uansett hva man velger?

 

Utover dette har jeg ingen spesielle forslag.

 

Eller hva med en tysk panzerkolonne anno 1940? Vi burde kanskje vente på et anstendig Pz II-sett, men ellers er jo Pz I Ausf. A og B og også Befehlswagen godt representert, og "norske" dekaler finnes lett tilgjengelig.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen husker kanskje at nettopp "fra dyreriket" ble satt som er tema for IPMS Østlandets uformelle "høstkomkurranse". Alle bidrag tas med på desembermøtet for utkåring av høstens "vinner". Tør jeg vedde på at antall modeller blir større enn 2.....?

 

Problemet med vidt definerte temaer er at ikke blir noe tema, bare "bygg hva du vil, og kall det noe som passer inn i temadefinisjonen". Hvor ligger inspirasjonen i slikt? Selvsagt skal man få bygge hva man vil, men det har jo ingenting med temabygging å gjøre.

 

Som Arild skriver, et tema hvor man bygger tilnærmet det samme kan man trekke på hverandres erfatinger i hvordan man løser de samme utfordringene. "VW Karmann Ghia" er et snevert tema som faktisk gjør at jeg får lyst til å bygge en bil. Men f.eks. "tyske biler" blir for intetsigende.

 

Derfor har jeg ikke fattet interesse for "fra dyreriket".

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det neppe noen fasit paa hva som er "best".  Noen blir inspirert til aa bygge bare temaet blir snevert, andre er interesserte i aa bli med om noe de allikevel er interesserte i aa bygge passer inn i et tema slik at modellen "sniker i byggekoeen".  Selv om jeg har daarlig track record til aa bygge til et vidt tema (gjennom gjentatte deltakelser paa GMFF), saa maa jeg bare si at Norseman som fly - og dermed ogsaa som modell - ikke fenger meg i det hele tatt, og jeg ville da foretrekke den andre tilnaermelsesmetoden.  Jeg tror modellbyggerne havner som er interesserte i gruppebygging havner i en av disse leirene, og selv tror jeg det er sunt med en veksling paa disse temaene, og selv om man ikke kan dra nytte paa hverandres erfaring paa eksakt samme maate ved aa bygge til et tema med vide muligheter, saa vet man nok hvem man skal spoerre til raads om man bygger noe innen samme sjanger.  Men, uansett er vel det viktigste at man skal ha det goey - uansett hvilken pipe man bygger etter?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gruppebygging trenger jo ikke - og skal vel ikke - fenge alle. Det er vel en grunn til at vi har to gruppebygginger på gang allerede, for ellers ville jo bilbyggerne ha kastet seg over Norseman-settene sine alle sammen. Og før eller siden dukker det vel opp et gruppebyggeprosjekt som fenger?

 

Når det gjelder "Fra dyreriket", så har jeg vel selv i hvert fall to pusekatter (med ulik lett i pelsen), som kan bli med. Har ikke vist dem frem på noen konkurranse før, og da passer det fint med en uhøytidelig debut. Det avgjørende blir om jeg i det hele tatt kommer på møtet. Har dårlig statistikk på fremmøtet mitt i høst.  :'(

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før eller siden dukker det vel opp et gruppebyggeprosjekt som fenger?

 

Hvorfor vente? Det går an å sette i gang et selv.

 

Når det gjelder "Fra dyreriket", så har jeg vel selv i hvert fall to pusekatter (med ulik lett i pelsen), som kan bli med. Har ikke vist dem frem på noen konkurranse før, og da passer det fint med en uhøytidelig debut.

 

Jeg har også en modell jeg kunne tatt med og som passer emnet, men det er ikke noe jeg har bydg det siste halvåret. Og meningen med å bygge innen et tema er vel nettopp å bygge, ikke ta med noe gammelt?

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor vente? Det går an å sette i gang et selv.

 

Hadde jeg hatt en ide til et tema, så hadde jeg dratt i gang noe allerede. Så enn så lenge suller jeg med mitt og venter på om det kommer noen andre på banen. For det er vel ingen her som er hypp på å være med på å bygge Yamato?  ::)

 

Men, etter å ha sniklest litt i Tirpitz-boka som jeg hentet i dag (den er tross alt julegave til meg fra kona, så den må få ligge og vente på meg litt til, så fikk jeg kanskje en ide. I alle fall bladde jeg ivrig gjennom sidene med profiler som viser Tirpitz i ulike kamoskjema. Og kanskje det var noen her som på sikt ville gidde å bli med på å bygge 1/700-modeller av alle de ulike Tirpitz-profilene? Jeg falt litt for den med kamo på dekket, så jeg reserverer den til meg selv  ;D Det blir vel ikke mer enn en 5-6 modeller alt i alt, men det krever kanskje flere båtbyggere enn vi har her omkring?

 

Jeg har også en modell jeg kunne tatt med og som passer emnet, men det er ikke noe jeg har bydg det siste halvåret. Og meningen med å bygge innen et tema er vel nettopp å bygge, ikke ta med noe gammelt?

 

Hvis det er noe du ikke har vist frem på konkurranse før, så må det vel være greit. Jeg har i alle fall gjort én av modellene ferdig i år, og det får holde.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo mange muligheter hvis vi skal bygge "tysk panserkolonne anno 1940". Div. Pz. I, Tamiyas Pz II ligner jo litt da (så får jeg kanskje somla meg til å bygge den selv om Øyvind gremmes ;D), Dragons Pz III E går vel ennå an å grave opp, Og så har jo Tristar vært så hyggelige å gi oss, foruten Pz I, både Pz. IV D og Pz 38(t). Og så har vi noen varianter av stug III, for ikke å snakke om diverse sd.kfz etparhundreogettellerannet. Og hvis en eller annen kunne være så snill å scratchbygge en Neubaufahrzeug, så kanskje vi hadde fått den som injeksjonssett snart også. ;D Men da måtte vi jo avgrense det til Norge og da blir det vel litt mindre å velge i.

 

R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og før eller siden dukker det vel opp et gruppebyggeprosjekt som fenger?

 

Hvorfor vente? Det går an å sette i gang et selv.

 

Joda, tanker og ideer har vel de fleste, men personlig synes jeg vi får gjøre oss ferdig med ett av gruppebyggingsprosjektene før vi hopper på noe nytt.  Har ikke lyst til å ta luven fra de som holder på, og med 238 medlemmer på forumet, så er det jo begrenset hvor mange temaer man kan ha gående i parallell.  Og om det ikke er noe gruppebyggingstema som fenger meg, så bygger jeg bare det jeg vil når jeg vil:)

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg er forsåvidt enig i at vi ikke må få for mange grupper gående på en gang. Jeg er med i bil-gruppa og venter på settet i posten.

Men det kan kanskje være en idè å ha en av hver av fly, bil og panser gående samtidig. Selv om det ser ut til å være en farsott med å bygge utenfor de vanlige sjangerne blandt medlemmene for tiden, så kan det muligens være en idee og ha en gruppe innen hver av hovedtemaene ??? ???

 

Ja og kanskje en båtgruppe i tillegg?????

 

Temaet for bilgruppen ble jo enkelt til med at noen (Kjell Terje) foreslo tema og det kom raskt nok hender i været til å starte. Kanskje noe slikt skjer med panser også, dersom en begynner å diskutere.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noe slikt skjer med panser også, dersom en begynner å diskutere.

 

Du ser hvordan det går når man begynner å diskutere her på forumet...... Man blir aldri ferdig med å diskutere.  :pinch:

 

Da er det bedre at en bare setter i gang med et tema, så får de som vil være med henge seg på. En annen gang er det en annen som setter i gang noe annet.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.