Einar Sandvik Posted September 3, 2023 Share Posted September 3, 2023 (edited) Den seine utgaven av Lokheed C-130 H som står i monteret er bra, men det et er ønskelig med en tidlig Lokheed C-130H når vi etter hvert får på plass en Lokheed Martin C-130J. Edited September 10, 2023 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 3, 2023 Author Share Posted September 3, 2023 Jeg har et Italeribyggesett av Lokheed C-130 H på lager i en bod, samt dertil hørende Vingtor-dekaler, og jeg kan tenke meg å bygge en modell i tidlig fargeskjema, men det blir i så fall litt fram i tid før jeg kan få begynt på den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 10, 2023 Author Share Posted September 10, 2023 Jeg har bestemt meg for å ta på meg å bygge denne. Jeg har såpass dårlig med plass til å stille ut modeller i leiligheten her hvor jeg bor, at jeg like gjerne kan bygge for å stille den monteren på Gardermoen. Da blir byggesettet i alle fall bygd, sjøl om det kan ta litt tid før jeg får begynt. I mellomtida kan jeg samle inn referanser og ettermarkedstilbehør. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 16, 2023 Author Share Posted September 16, 2023 I serien som Olve redigerer med flybøker på nett, mangler Hercules, men står på lista som ei framtidig putgivelse, så her ligger det an til litt research-arbeid for min del, akkurat som med Orion. Jef tar gjerne imot innspill om hva jeg må passe på å gjøre med modellen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Først må du velge fargeskjema. Jeg synes det første skjemaet med bokstavkoder er ganske anonymt. Sorte bokstaver på mørk bakgrunn blir bortimot usynlig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 17, 2023 Author Share Posted September 17, 2023 Nils Mathisrud skrev (2 timer siden): Først må du velge fargeskjema. Jeg synes det første skjemaet med bokstavkoder er ganske anonymt. Sorte bokstaver på mørk bakgrunn blir bortimot usynlig. Det bør i alle fall være et fargeskjema med tofarge-kamuflasje på oversida, tenker jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Zvezda sin "beverhale" er ikke korrekt for tidligere norske C-130H - settet gir deg to valg; en lang med skraatt avskaarne hjoerner og en kort og rund. Den lange skal brukes, men i stedet for skraatt avskaarne hjoerner maa disse faa plast limt paa og avrundes. Mener det staar noe om hvilke deler som skal brukes i Vingtor instruksene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 17, 2023 Author Share Posted September 17, 2023 Jens Håkon Brandal skrev (1 time siden): Zvezda sin "beverhale" er ikke korrekt for tidligere norske C-130H - settet gir deg to valg; en lang med skraatt avskaarne hjoerner og en kort og rund. Den lange skal brukes, men i stedet for skraatt avskaarne hjoerner maa disse faa plast limt paa og avrundes. Mener det staar noe om hvilke deler som skal brukes i Vingtor instruksene. Takk! Halen skal settes opp på sjekklista. Jeg har knapt åpna eska, så jeg er temmelig blank med hensyn til Hercules-byggesettet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ragnar Eckhoff Posted September 17, 2023 Share Posted September 17, 2023 Er der Italeris eller Zvezdas sett du skal bygge, Einar? Etter der jeg har forstått er sistnevnte mer korrekt, samt et mer moderne og bedre detaljert sett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 18, 2023 Author Share Posted September 18, 2023 Ragnar Eckhoff skrev (9 timer siden): Er der Italeris eller Zvezdas sett du skal bygge, Einar? Etter der jeg har forstått er sistnevnte mer korrekt, samt et mer moderne og bedre detaljert sett. Jeg har byggesettet nede i boden, og jeg er bortreist akkurat nå, så jeg kan ikke sjekke, men jeg trur temmelig sikkert at det er Italeri. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 29, 2023 Author Share Posted September 29, 2023 Italeribyggesettet er fra 1984, med nye deler i 1985, ser jeg på Scalemates. Zvedzda-byggesettet fra 2020 er nok mye bedre, men jeg bestiller ikke fra Russland, på grunn av boikotten i forbindelse med krigen i Ukraina. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 30, 2023 Author Share Posted September 30, 2023 Når jeg er i Stavanger, pleier et besøk i denne butikken i nabolaget til domkirka å være med i programmet. Det ble det også denne gangen. Jeg var først og fremst ute etter Easy Build Airfix-byggesett for barnebarna, og det fant jeg. Men, hva skuet mine øyne lengre borte i hyllene? Zvezdas Herculesbyggeset! Byggesett som ble importert fra Russland før boikotten er innafor. C-130H ble innkjøpt og besørga sendt heim, siden jeg ikke har plass i kofferten til ei så svær eske. Z 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 4, 2023 Author Share Posted October 4, 2023 (edited) Og så er Zvezdas Hercules 130H som jeg kjøpte hos Birkemo kommet i hus. Det kan bli interessant å sammenligne med Italeri-byggesettet av samme forbilde. Edited October 4, 2023 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted October 4, 2023 Share Posted October 4, 2023 Det er en som bygger tre Hercules sett og gjoer den sammenlikningen du tenker paa. Det tredje settet er Airfix. 1/72 C130,XV208, Which one...all 3 of coarse! - In Progress - All Scale Modeller (brexitmodeller.com) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted October 4, 2023 Author Share Posted October 4, 2023 Jens Håkon Brandal skrev (20 minutter siden): Det er en som bygger tre Hercules sett og gjoer den sammenlikningen du tenker paa. Det tredje settet er Airfix. 1/72 C130,XV208, Which one...all 3 of coarse! - In Progress - All Scale Modeller (brexitmodeller.com) Artig! Kan kanskje plukke opp noen tips der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts