Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatningsmodell: Short Sunderland Mk. V (Tildelt Ragnar Eckhoff)


Anbefalte innlegg

Kommentar fra Jens Håkon på Facebook: Naar det gjelder Sunderland Mk. V er det nok Special Hobby settet som er best. Dekaler maa man rote sammen, men Xtradecal har RAF koder og rundeller i flere stoerrelser. Det norske splittflagget kan man vel ta fra et Spitfire-ark i 1:48 vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Einar Sandvik endret tittelen til Erstatningsmodell: Short Sunderland Mk. V (Tildelt Jens Håkon Brandal)
  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...

Da har jeg altså ta over igjen ansvaret for denne.  Jeg tok opprinnelig på meg å bygge Sunderland Mk V for Flysamlingen høsten 2007, og prosjektet ble startet våren 2008 med utgangspunkt i Airfix sitt sett. Jeg kom et stykke på vei de første par åra, men så stoppa ting opp. Neste gang det var aktivitet var i 2017, men siden har prosjektet ligget brakk. Pga manglende framdrift tok JBH senere over ansvaret for å bygge Sunderland for Flysamlingen, men har dessverre måttet trekke seg fra dette. Dermed er har jeg fått stafettpinnen tilbake.

 

For noen år siden kom Special Hobby med en nytt sett av Sunderland V i skala 1/72, men siden jeg allerede har investert såpass mye tid og krefter på å konvertere Airfix-settet, så fortsetter jeg med dette. 


Den gamle byggetråden finnes på forumet et sted, men bildelinkene funker ikke lenger.

 

Jeg kommer med bilder++ etter hvert. Jeg kan trenge litt "heiarop" for å komme i mål føler jeg...

 

Ragnar 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (25 minutter siden):

Da har jeg altså ta over igjen ansvaret for denne.  Jeg tok opprinnelig på meg å bygge Sunderland Mk V for Flysamlingen høsten 2007, og prosjektet ble startet våren 2008 med utgangspunkt i Airfix sitt sett. Jeg kom et stykke på vei de første par åra, men så stoppa ting opp. Neste gang det var aktivitet var i 2017, men siden har prosjektet ligget brakk. Pga manglende framdrift tok JBH senere over ansvaret for å bygge Sunderland for Flysamlingen, men har dessverre måttet trekke seg fra dette. Dermed er har jeg fått stafettpinnen tilbake.

 

For noen år siden kom Special Hobby med en nytt sett av Sunderland V i skala 1/72, men siden jeg allerede har investert såpass mye tid og krefter på å konvertere Airfix-settet, så fortsetter jeg med dette. 


Den gamle byggetråden finnes på forumet et sted, men bildelinkene funker ikke lenger.

 

Jeg kommer med bilder++ etter hvert. Jeg kan trenge litt "heiarop" for å komme i mål føler jeg...

 

Ragnar 🙂

Heia! Heia! :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tingenes tilstand. Jeg har lastet ned instruksjonsheftet til Spesial Hobby sin Sunderland. Planen er å "kopiere" ting og tang fra dette i plast for mitt prosjekt. Det første jeg tenker å gå løs på er motornacellene. Jeg endret i sin tid størrelsene på disse fordi jeg syntes at Airfix hadde gjort de for store. Problemet er at de ikke har blitt helt like. Idéen nå er å forstørre tegninger fra Spesial Hobby til skala 1/72, og ved hjelp av plastsjablonger overføre omrisset av nacellene til Airfix-vingen. Mer korrekt fasong kan så bygges opp med Milliput. (Advarsel: jeg er nok lite mottakelig for gode råd når det gjelder denne typen plastsnekring...)

 

AP1GczN75dFG_VfeUEnzZUvePCgdsFoi3GUfO-dz

 

Bildet viser også "nye" (2017) hjemmestøpte motordeksler laget med utgangspunktet i scratchbygget "master".  Ser at jeg har laget 5. Sikkert greit med 1 reserve!

 

Ragnar

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har startet jobben med å justere motornacellene. Da jeg startet prosjektet for mange år siden fikk jeg den "fikse" idéen at jeg skulle redusere diameteren til nacellene. Det har skaffet meg en del trøbbel... Planen nå er å justere overgangene mot vingene slik at de stemmer sånn cirka med Spesial Hobby sitt byggesett. Jeg har forstørret støperammetegningen fra byggeveiledningen til Special Hobby slik at disse matcher Airfix-vingene. Jeg har så laget maler av 0,25 mm plastplate for overgangene mellom naceller og vinger. Mine naceller er smalere enn Special Hobby sine, og jeg har begrenset meg til å justere lengden. For de indre nacellene var det bare nødvendig å redusere lengden litt.

 

AP1GczO7p5ut0G9rL4rgt0V0nCXdR6jwNEL-vSfY

 

For de ytre nacellene var forskjellen større. Jeg brukte malene til å risse inn nye overganger, og limte tynn kobbertråd i sporene. Nacellene ble så bygget opp med Milliput. På bildet ser vi kobbertråden på ytre nacelle på venstre vinge, mens jeg har lagt på Milliput på den til høyre. Jeg skal ikke påstå at dette er enkelt... Regner med at jeg trenger noen runder med pussing og sparkling før ting blir bra.

 

AP1GczNJ9bnFliStFXxoHUEuYLbh8QZAhXnZW4gI

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Einar Sandvik endret tittelen til Erstatningsmodell: Short Sunderland Mk. V (Tildelt Ragnar Eckhoff)
  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Det blir ikke mye modellbygging nå i sommersesongen, men jeg har nå kommet litt videre. For å risse inn omrisset til drivstofftankene i vingene laget jeg plastmaler basert på tegningene til Special Hobby. 

 

AP1GczOptFRNn_doiQ_PBKgIvvj03dhTKbeHoscQ

 

Det ble ikke helt vellykket. For det første ble malene litt store i forhold til panellinjene som jeg tidligere hadde risset inn på vingene. For det andre ble tankene ikke helt symmetrisk. Jeg endte opp med å sparkle igjen første forsøk, klippe ut en kvadrant av hver mal, og så bruke disse til å risse en fjerdedel av tankene om gangen.

 

Jeg er i gang med å forbedre luftinntakene i forkant av vingene. Jeg har kjøpt noe ets fra Eduard som er tilpasset settet fra Special Hobby. Etsearket innholder blant annet filtergitter til luftinntakene, samt ramme rundt. Etter å ha sjekket med bilder viser det seg at dimensjonen på disse er for store. Så da blir det litt kompromiss. Gitterne blir kuttet i kanten, og rammene sløyfer jeg. (Bilder av Sunderland viser hellet ikke noe slik ramme.) Har kommet så langt som bildene viser.

 

AP1GczOR4MJ34Nm7Ns3kEpFxNcAM30dzhUk_vy3K

 

AP1GczNVmUeSDBdYKEbLxu_5gEAlqTFTuO98my5k

 

Ragnar ;)

 

Endret av Ragnar Eckhoff
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.