Gå til innhold
  • Bli medlem

Komplettering av modeller av alle flytyper Luftforsvaret har benyttet 1944-2022


Anbefalte innlegg

Styret har hatt et møte med Flysamlingen og har avtalt følgende:

Skala 2021 avholdes veldig nærme flysamlingen, de vil ha en stand og alle som henvender seg dit, får gratisbilletter som gjelder samme dag.

Skala 2022 avholdes i Flysamlingens lokaler og den helgen vil alle ha gratis adgang.

Motytelsen er at IPMS Norge skal forsøke å fylle opp et monter med skalamodeller i 1/72 som skal dekke de flyene Norge har, får eller har hatt. De ønsker 19 modeller + 3 i egen monter i kafeteria som er de flytypene de venter skal komme til utstillingen i løpet av 2021. IPMS Norge trenger da litt dugnad fra medlemmer som ønsker å bidra. Jeg oppretter en egen tråd for hver flytype og så kan de som ønsker melde seg. Vi har jo en del kunnskapsrike medlemmer, slik at det også er ønskelig med informasjon og eventuelle bilder som kan hjelpe til i byggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det opprinnelige monteret som står inne i hallen er dessverre en katastrofe i utførelse. Glassveggene er faste, og eneste åpning er ovenfra, hvor det også siver inn støv og dritt. Man må først klatre opp en gardintrapp, fjerne noen støvbelagte plastplater, plassere en stol nede i monteret, klyve forsiktig over glasskanten, og trå ned i monteret (uten å tråkke på modellene). Dette krever sin sirkusartist, og forklarer nok hvorfor vedlikehold og utskifting av modeler har vært nærmest ikke-eksisterende. Jeg har vært et par ganger inne i monteret, med livet som innsats….

 

Det er ikke bare tilsig av modeler som skal til, men det må gjøres noe med selve monteret. Ellers er vi like stuck.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nesten fristet til å melde meg her, men har litt dårlig efaring fra sist med hensyn til å ta seg vann over hodet... Det er en viss Sunderland Mk V som ligger halvferdig i en eske et eller annet sted. Men det burde kanskje la seg gjøre å birda med noe smått og overkommelig.

 

Ellers får vi satse på at noen biter på kroken på Facebook-siden. Det er jo langt flere som opptrer der enn her på forumet. Jeg vil anta at det er en del som har ferdige modeller de kan donere.

 

Er vi anhengig av å komme 100% i mål i forhold til avtalen med Flysamlingen? Erfaringen fra sist er jo at ikke alle (inkludert meg selv) klarer å levere det man lover.

 

Ellers hadde det jo vært artig om vi klarte å få igang et aktivt gruppebygg her på forumet igjen.

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Einar Sandvik skrev:

Det er slingringsmonn, og du er jo halvferdig med Sunderlanden din. Alle tiders anledning til å komme i mål med den! Kom igjen, Ragnar! 

Det er bare så himla mye jobb. Vil nok ta mer enn et år å få ferdig hvis jeg bare konsentrerer meg om den. Har for mange andre mer overkommelige prosjekter på gang, så den detter den stadig ned på prioriteringslisten. Sunderland er heller ikke med på listen til Flysamlingen.

Endret av Ragnar Eckhoff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 minutter siden, Ragnar Eckhoff skrev:

Det er bare så himla mye jobb. Vil nok ta mer enn et år å få ferdig hvis jeg bare konsentrerer meg om den. Har for mange andre mer overkommelige prosjekter på gang, så den detter den stadig ned på prioriteringslisten. Sunderland er heller ikke med på listen til Flysamlingen.

 

Nei, når den ikke står på ønskelista til Flysamlingen, så faller jo mye av poenget med å gjøre den ferdig bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Ragnar Eckhoff said:

Sunderland er heller ikke med på listen til Flysamlingen.

 

Den burde stå på lista, dersom Flysamlingen har en viss historiebevissthet. Et svært viktig bidrag til Luftforsvarets historie det første året, først som ubåtjager, deretter som transportfly fra mai 1945.

 

Dersom monteret kun skal fokusere på tiden etter at kommandoen ble overført fra RAF til vårt eget Luftforsvar (november 1945) så kan flere flytyper strykes fra listen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En loesning paa problemet med "vandrende modeller" er aa feste en liten bit med gjennomsiktig dobbeltsidig tape til undersiden av hjulene som saa festes til glassplaten.  Thunderflashen lever farlig, om den ikke allerede har ramlet ned og skadet en modell...  Selve monteret burde ha to eller tre glassplater i front som kan skyves til side for adgang.  Det aa henge som en sirkusartist for aa flytte paa og vedlikeholde modeller er ingen god loesning, saa parallelt med at IPMS fyller huller i samlingen burde Flysamlingen investere i et modifisert monter med deksel over saa ikke stoevet kommer inn fra oven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spoersmaal om de tre modellene som det haster mest med og som skal reklamere for flytyper som snart kommer:  Hva vil disse brukes til etter at flyet er kommet i samlingen?  Kan man heller ta ut den relevante modellen fra monteret og plassere i monteret?  Problemet er foerst og fremst en representasjon av Falcon 20 i modellform.  Mach2 byggesettet er mildt sagt elendig, og aa bygge en slik til en anstendig standard vil kreve mye jobb.  Scratchaeronautics har en resinmodell, men jeg forstaar at denne er en litt forbedret utgave av Mach2 settet.  Jeg har kontaktet folk med kjennskap til Falcon 20 for strukturdiagrammer saa informasjonen kan sendes videre til en byggesettprodusent som er villig/interessert i aa lage byggesett av Falcon 20, men uten resultat saa langt.  Derfor tror jeg Falcon 20 vil vaere paa plass hos Flysamlingen foer man kan forvente aa se en ny modell av flyet... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å legge inn "bud" på Vampire T.55. Airfix' T.11 er lett tilgjengelig, og High Planes har et konverteringssett m/ dekaler til tidlige utgave. Dette inkluderer norsk T.55. Eneste problem er at konverteringssettet må bestilles fra Singapore, og jeg er usikker på om det kommer til å bli stoppet i tollen. Det er vel nye regler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er oenskelig med en PBY-5A Catalina (amfibien) i tillegg til flybaaten som allerede er der, og C-130J i tillegg til C-130H'n i monteret, saa burde vel strengt tatt en P-3B ogsaa vaere med?  P-3N var modifiserte P-3B, saa derfor ikke "nye" for Luftforsvaret, og konsistent med at man ikke skiller mellom F-16A/B og F-16AM/BM, men man skiller mellom F-104G og CF-104.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2020 den 13.32, Nils Mathisrud skrev:

Det er flere som har begynt å bygge Mach2 sin Falcon, men jeg kjenner ikke til noen som har fått den ferdig. Med unntak av meg selv, for rundt 30 år siden. Den modellen ble donert til Flysamlingen, dengang de holdt til i Hangar D, og ble stjålet fra monteret den sto i.

Denne byggetråden gikk i fire år uten å ende opp i en ferdig modell. Det kan ta motet fra hvem som helst. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.