Gå til innhold
  • Bli medlem

Rask tiger! Mirage 2000 1/72


Gjest Espen Andreas Hoff

Anbefalte innlegg

Gjest Espen Andreas Hoff

Hei igjen!

Da fikk jeg lyst til å dele mine eskapader under min bygging av denne deilige Tiger Meet deltageren?.

Denne gikk det ikke akkurat fort å bygge, men du verden så kjappe dekalene var! De ble faktisk fraktet til Arctic Tiger på Ørlandet i 2007 ombord i akkurat denne maskinen :thumb:.

Settet er Revell sitt i 1/72, som dessverre er eneste alternativ i denne skalaen. Mangler en god del på å hevde seg med tanke på panellinjer og detaljer, men kan med litt arbeide bli en "Bra langt fra, men langt fra bra" modell ::)

Etterbrenneren var for eksempel ganske nære på å være ute i friluft. Var ikke kar om å finne et rør i passende dimensjon, så et avstandsstykke laget av plasticard fikk den litt lenger inn i motoren. Samtidig tynnet jeg veggene kraftig i nozzle'en og risset inn detaljer på innsiden.

DSC07627_zpstsipta3n.jpg

DSC07651_zpshm8lv3qm.jpg

 

Men enhver aksjon resulterer i en reaksjon....noen som ser hva som ble feil her?

DSC07632_zpsbxge7g3e.jpg

 

Modifisere, skalpellere, file, pusse...så ble det tilslutt plass til "nymotoren".

DSC07631_zpsp9xsqku4.jpg

 

Syhart dekalene er notorisk glade i å gå i oppløsning, kan det være at de ikke tåler å fraktes i supersonisk fart? :o. De tåler knapt å bli håndtert, og slik gikk det da jeg sølte noen dråper vann på hovedmotivet uten at jeg la merke til det..

IMG_0924_zpsusrfdx61.jpg

 

Iherdig jobbing med restene av tigeren, og siden litt lett kunstnerisk innsats med gul, orange og tilslutt klar orange berget kvelden.

DSC_0278_zpshyvjs5qv.jpgDSC07236_zps0yu3e2s8.jpg

DSC07247_zpsxydrufky.jpg

 

Som sagt var det mye brush-up, spesielt på sølvdekalene av skrell-av-metall ved forkanten av vingen og rundt kroppen. Irriterende. Men ikke fullt så irriterende som da jeg oppdaget at jeg hadde malt med feil gulfarge. Etter at jeg hadde begynt å dekalere med sorte tigerstriper... :doh:. Løsningen ble egenblandet farge, og siden håndmalte jeg med min favoritt, Citadel sin nydelige sort som faktisk ble like bra som dekalene, juu-huu!!

DSC_0548_zps8sls0fex.jpg

 

Haleflaten fikk også samme behandling, som dere kan se på noen av bildene ovenfor.

Ny pitot ble dreid i dreibenken min av høykvalitetsplast

DSC07649_zpseu23yuky.jpg

DSC07650_zpsozhusuna.jpg

 

Så var det omsider avduking av cockpit, men dæffen!!! Hva er dette??!??

DSC07745_zpsh2znowkl.jpg

 

Joda, nok et tilbakefall! All spikkingen i stussen hadde medført at styrhuset ble fylt med plastspon! Argghhhh!!!!!

DSC07747_zps6sz51udu.jpg

Jaja, frem med skalpellen og litt finkirurgi så klarte jeg å få av glasset uten for store skader. Så nå ser den slik ut.

IMG_0923_zpsyvikwwhc.jpg

IMG_0922_zps2eod9rwy.jpg

 

Takk for titten, og kommentarer, ja takk!

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Et lekkert fly man ikke ser saa mange modeller av.  Synd med dekalene, men du klarte aa ro deg i land.  Syhart bruker mye lasertrykk paa sine dekaler, og de trenger et stroek med Microscale Liquid Decal Film for aa beskytte trykken og gi de litt mer styrke.

 

Jens

 

Hei Jens Håkon, takker for tilbakemeldingen. Jeg har nå gått til anskaffelse av Liquid Decal Film, men på disse dekalene brukte jeg Johnson og det var tydeligvis ikke tilstrekkelig. Lesson learned, siden jeg fortsatt har en anseelig stabel av Syhart silkscreen liggende, følg med, følg med...

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

Men kjære folk....

De tigerstripede sexleketøyene under vingene setter nok harryrekord for dette forumet for evig og alltid.  ;D

Jeg føler at du innerst inne er litt harry Torgeir, men er redd for å bli stemplet og på hva omgivelsene vil tenke om deg. Og at det er derfor har du tatt på deg masken som harryfob bully. Tror Freud har sagt endel om dette, og at frelsen ligger i at erkjenner for deg selv og kommer ut av skapet! Så løp ned på en plastsjappe nær deg, kjøp den mest prangende Tigerjet og skrid til verket og kjenn på følelsen av frihet til å gjøre hva du innerst inne egentlig alltid har hatt lyst til å gjøre!!

Bare hold deg laangt unna fargerike dropptanker...

Med hjertelig ønske om god bedring,

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin innhenting av dekaltrøbbel, du er tydeligvis en multikunstner og fortjener stor respekt for det  :thumb:

 

Sånn i det hele så synes jeg du har fått et knallbra resultat. Forresten var det noen vanvittig digre tanker på denne saken.

 

Du må vel med rette kunne kalles Tiger-stormester nå, og i den anledning synes jeg du kan påkoste deg dette antrekket og ankomme Skala 2017 i det:

 

tigerjacket.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

 

 

Spikking i stussen?? alle vet at det ikke er lov..  wOOt

Det er nok lov Ronny, men du verden som du kan risikere å lide etterpå...men jeg kom meg gjennom det?

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.