Einar Sandvik Skrevet 29. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2016 En annen modifikasjon som trengs for å representere en oppdatert norsk F-5, er den flate bulen i nesen. Jeg fant omsider et bilde som viser bulen delvis ovafra, og her har modellen av 134 lagt seg i formasjon med 131. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Johansen Skrevet 29. juni 2016 Del Skrevet 29. juni 2016 Ser ut som du har lykkes bra så langt! Janse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Øyvind Jensen Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Hei. Et lite spørsmål ang deisinganlegget: Var dette montert fra starten, eller kom det som en modifikasjon etterhvert, og evt når ble det montert? Øyvind Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Mener at dette deicing anlegget var montert fra starten av. De norske flyene fikk betegnelsen (G), f.eks F-5A(G), og hadde endel modifikasjoner for aa gjoere de bedre i stand til aa operere i norsk klima. Bremseskjerm og festepunter for RATO var to av de. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Øyvind Jensen Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Takk skal du ha! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 30. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2016 Jeg ble nysgjerrig og har gått gjennom bildene på nettsida Airforcefotos, der det er mange daterte bilder av F-5, og for meg ser det ut til at deising-anlegg kan ha blitt montert ca. 1969-70, altså tidlig, men ikke helt i starten. På fotografier av AH-R fra 332 skvadron mener jeg en kan en se det samme flyet uten deising-anlegg i 1967, men med i 1969, og at fotografier fra 336 skvadron i 1970 viser PX-B uten og PX-O med deising-anlegg: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Interessant Einar... Hvis deicing anlegget gaar paa trykkluft eller varmluft, saa maa roerene ledes fra motorene et sted, og det maa vaere en ganske omfattende modifikasjon. Vil tro at slikt gjoeres helst paa fabrikk, men jeg korrigeres gjerne. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 30. juni 2016 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2016 Ja, jeg vet ikke, jeg. Det kan se ut til at flya har vært inne til modifisering enkeltvis. Kanskje starta en med 332 skvadron. For dem som ikke kjenner til nettsida jeg viste bildeutsnitt fra, så er det denne sida: http://www.luftkrigsskolen.no/airforcephotos/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 30. juni 2016 Del Skrevet 30. juni 2016 Du kunne ikke lagt ut litt større bilder, så det hadde vært mulig å se? Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 1. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2016 Bildene er så små i utgangspunktet på den nettsida, men her har jeg prøvd å forbedre og forstørre bildet av AH-R fra 1967, og det mangler ganske åpenbart deising-anlegg her: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 1. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2016 På dette uklare bildet fra 1970, ser vi skyggen av kanten på deising-anlegget: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 1. juli 2016 Del Skrevet 1. juli 2016 Var deisingsanlegget varmluft, eller væske som ble sprøytet over frontruta? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Espen Andreas Hoff Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Var deisingsanlegget varmluft, eller væske som ble sprøytet over frontruta? HOLA!! Har egentlig ferie nå, men denne kan jeg ta meg tid til...Ifølge vage minner fra arbeidsuken i '78 var det væske som ble sprøytet ut. Forøvrig veldig bra modifiseringer Einar. El principal modelator EspenA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 6. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2016 Takk! Å oppgradere flyet med et deising-anlegg med væske høres enklere ut enn med varmluft fra motoren. Væske på frontruta når en flyr flere hundre kilometer i timen høres litt distraherende ut i forhold til varmluft, men sjølsagt avgjort mindre distraherende enn om det hadde vært en duracell-kanin som spratt opp og skrapa ruta, da. Litt lite bygging de siste dagene pga. hagearbeid og forefallende vedlikehold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 29. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2016 I sommer har det vært tørke både utendørs og på byggebenken, men jeg har i det minste fått grunna F-5-modellen med hvit Tamiya-grunning og lagt på litt preshading. Brukte H62 Leather som preshading der det skal være gult, med tanke på at svart eller grå preshading kunne gi grønnskjær i det gule. Preshadinga ble grov, i og med at jeg nok tynna malinga i meste laget og at Infinitysprøyta mi med den fineste spissen ikke vil gi ordentlig trykk lenger, så jeg brukte Biltemasprøyta med grovere spiss. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 1. august 2016 Forfatter Del Skrevet 1. august 2016 Gult er kult. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Erik Johansen Skrevet 1. august 2016 Del Skrevet 1. august 2016 Se her ja, kommer seg dette. Janse Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 2. august 2016 Forfatter Del Skrevet 2. august 2016 Modellbygginga har vært nedprioritert under alt godværet vi har hatt i Trøndelag i sommer, men litt framover har det da gått. Jeg har valgt å male det gule før det grå, for å unngå at det grå skinner gjennom det gule i overgangene og gir et grønnskjær i det gule. Den brune skyggelegginga kan anes under det gule, sjøl om det ikke vises særlig på bildet. Jeg har imidlertid fått en sterk mistanke om at den kromgule fargen jeg har brukt har for mye rødbrunt i seg i forhold til fargen på forbildet, så jeg bør kanskje prøve å gå over panelene med en lysere og reinere gulfarge. I alla fulla fall står puss med mikromesh på programmet, for overflata på det gule ble litt småruglete. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Espen Andreas Hoff Skrevet 22. oktober 2016 Del Skrevet 22. oktober 2016 Var deisingsanlegget varmluft, eller væske som ble sprøytet over frontruta? HOLA!! Har egentlig ferie nå, men denne kan jeg ta meg tid til...Ifølge vage minner fra arbeidsuken i '78 var det væske som ble sprøytet ut. Forøvrig veldig bra modifiseringer Einar. El principal modelator EspenA Jeg fløy med en tidligere F-5 jockey på jobb i dag, og han sa at de brukte varmluft til avising. Men de hadde også muligheten til å sprute væske, men det anlegget var deaktivert i de senere år. EspenA Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Espen Andreas Hoff Skrevet 17. april 2017 Del Skrevet 17. april 2017 Hei Einar, nå må du jaggu se til å få bestripet villdyret ditt! Under fjorten dager igjen nå og du har mye igjen om det ikke har skjedd mer her enn å få den lakkert påskegul.. Tigermesteren Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 18. april 2017 Forfatter Del Skrevet 18. april 2017 Vi får se. Denne har ligget på vent lenge. I øyeblikket har Tiger Meet- F-16 førsteprioritet. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 16. november 2018 Forfatter Del Skrevet 16. november 2018 Dessverre rakk jeg ikke å få dette bygget ferdig til Tiger Meet-gruppebygget på Skala 2017, trass i kraftig påtrykk fra Espen, men jeg får se om det ikke skulle gå an å få bygget ferdig til Skala 2019. For å unngå at hedringsbyggetråden som Torgeir starta, blir veldig rotete, velger jeg å holde meg mest mulig til mine egne ufullførte tigerbyggetråder. Her er bilder av dekalene og tegningene fra KAR-dekaler. Dekalene er i skala 1:72, så det hadde ikke hjulpet deg å få tak i dem, Edvard. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 16. november 2018 Del Skrevet 16. november 2018 Mener jeg leste at dekalene var for store for skalaen, saa det kan vaere kjekt aa ta en fotokopi av dekalarket for aa sjekke at stoerrelsen er riktig foer du dypper de i vann... Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 16. november 2018 Forfatter Del Skrevet 16. november 2018 (endret) 1 time siden, Jens Håkon Brandal skrev: Mener jeg leste at dekalene var for store for skalaen, saa det kan vaere kjekt aa ta en fotokopi av dekalarket for aa sjekke at stoerrelsen er riktig foer du dypper de i vann... Jens Takk for advarselen. Jeg får finne fram målebandet. Edit: Hm når jeg ser tilbake i tråden, så er jeg blitt advart tidligere også, og da kom jeg fram til at jeg skulle bruke dekaler fra Vingtor til tallkoden 134. Einar S Endret 16. november 2018 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.