Gå til innhold
  • Bli medlem

Class 11 Build off/ Gruppebygg på Facebook


Gaute Halsaunet

Anbefalte innlegg

Har opprettet et arrangement for bygging av Class 11 bobler på Facebook

http://www.facebook.com/event.php?eid=102029219914575#!/event.php?eid=102029219914575

Class 11 er en klasse med tilnærmet standard bobler og de kjøres med i Baja løpene.

Sjekk denne tråden på TheSamba for litt bilder og info:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=269844&postdays=0&postorder=asc&start=0

 

Målet for gruppebygget er å få ferdig en del slike modeller til NC i September 2012. Datoen som står på arrangementet på Facebook er foreløpig i Mars men det er pga at facebook ikke vil ha arrangemeter som varer lenger enn 4 måneder. Den vil bli redigert etterhvert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe  :thumb: Da er jeg vist igang på en måte.... har masse spørsmål og lurerier jeg håper på å få svar på underveis. ......

Perkele443.jpg

Ups fangern bak skulle kanskje vært andre vegen.... vet lite eller ingen ting om folkevogner...lærer stadig :shifty:

Perkele442.jpg

Lyktene foran er fjernet til fordel for hjulkappsler. Liker ikke blingfelger, så orginal stålfelger som er et must i denne klassen passer undertegnede godt. Har kastet et utall alufelger  gjennom tiden til fordel for 15" gode gamle stålfelger helst med rust. :thumb:

NC 2012 er nok en bra dato for ferdigstillelse, da US truck gruppebygget må få prioritet frem mot Skala, sammen med noen fly...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Da har jeg begynt på mitt Class 11 prosjekt. Går ut i fra Revell sin boble. Settet er grusomt røft, kanskje ikke så rart med tanke på at det var ut første gang i 1968 og har blitt utgitt haugvis av ganger siden da i forskjellige utgaver. Dette her er "VW 60's Beetle" med Flower Power bil på eskelokket fra 1998.

P1090148.jpg

Forstillinga slik den er orginalt.

 

P1090150.jpg

Heving på ene siden. Mulig det trengs mere heving etterhvert, spørs på hvilke hjul jeg skal ha. Har her gått ut i fra at det kun er andre spindler som er montert og ikke heva noe i forhold til torsjonsfjærene.

 

P1090151.jpg

Har også heva bak, her ble det mere enn fra. Som om det hadde vært montert reduksjonsbokser fra Type2 eller enn Type 181 "Thing". Virker som det er det siste som ofte blir gjort på 1:1 biler også. Reduksjonsboksene reduserer utvekslinga bak slik at en får lavere topphastighet men bedre i forhold til tunge last eller kjøring i terreng. Den hever også bilen bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har montert stoler og interiør detaljer. Meget enkelt. Skal montere brannslokker og belter også.

P1090165.jpg

 

Karossen har også fått lakk på seg, tok en del tid å slipe ned alle skjøter og slikt på denne Revell bobla. Heldigvis har noen gjort litt av jobben før meg da jeg brukte karossen fra et sett jeg engang kjøpte av Stian Høiby der bredderne samt lister og skjøter var pusset ned på førersiden. Ventilasjonsruta var også fjernet så da måtte jeg fjerne den på andre siden og. Får se om det kanskje blir bare et nett der istede for ruter.

P1090164.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Kommer på litt støv etterpå ja, tenkte å se om jeg får til noe som ser ut som ørkenstøv, om det er noe som heter det :) Blank lakk er jo naturlig, bilen skal jo se ut som en nybygd Class 11 bil. Selv bilcrossbiler er jo blanke før første løpet og jeg vil tro at innen Class 11 er det ikke fullt så mye platekontakt mellom bilene så det holder seg vel bulkfri litt lengre også.

Tror også jeg skal gå for å ha skilter på bilen, ser ut til at denne stilen er såppas populær over-there at folk kjører med bilene slik. Bør vel være skilter for en litt sør-vestlig stat kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da har jeg kommet sånn smått igang med dette prosjektet også :)  Utgangspunktet er Tamiya sitt sett men må kombineres med litt deler fra Revell sin Cabriolet. Det som er litt dumt er at Tamiya er 1/24 og Revell er 1/25 men det skal nok gå seg til  :shifty:

 

Har åpnet motorluka i overkant og satt på noen hengsler for å få bedre kjøling i grovt terreng. Ellers så ser det ut til at den skal få bli sånn noenlunde urørt i karrosseriet.

Sitter og funderer på en god løsning for å få hevet den og tror jeg har funnet på noe lurt.

Ellers å tenker jeg litt på å montere ei skliplate undermotor og forstilling. Kjekt å ha i tilfelle.....

 

Fargen er tenkt å bli todelt i blått (bombe  ;D ) og grått  ::)

 

Grunning og blåfargen er på plass allerede

CIMG3282.jpg

CIMG3287.jpg

CIMG3335.jpg

CIMG3334.jpg

 

Motoren skal ikke bli noe særlig detaljert men det må sitte en der siden luka skal stå litt åpen. Så ikke tenk så mye på detaljer og farger da dere....vær snill mot en Fordmann nå da  :shifty:  :pinch: Den er forresten ikke ferdig men la med bildet bare for å vise at det er noe på gang der også og da den er ferdig skal den se litt brukt ut.

CIMG3345.jpg

 

Svein Ivar :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det bygges rundt omkring :) Har selv funnet ut at Revell sin boble ikke akkurat er verdens beste i passform og slikt. Var sikkert bra i 1968 når byggesettet kom første gang men i n't utgivelse siden da er nok formene noe slitt. Skliplate under motor og forstilling blir det hos meg også, trengs sikkert når man klatrer over litt skarpe steiner og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å se at det bygges rundt omkring :) Har selv funnet ut at Revell sin boble ikke akkurat er verdens beste i passform og slikt. Var sikkert bra i 1968 når byggesettet kom første gang men i n't utgivelse siden da er nok formene noe slitt. Skliplate under motor og forstilling blir det hos meg også, trengs sikkert når man klatrer over litt skarpe steiner og slikt.

 

Den Revell bobla jeg skal ta deler fra har en passform som ikke er av de beste og støpekanter er det overalt  :pinch:  Men planen er å ta noen av delene til dette prosjektet her og bruke det meste som blir igjen til at annet prosjekt som ligger på vent

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har det vært stille i tråden lenge og jeg er vel en av de som har sviktet litt i sommer.

Men nå kommer det noen bilder av hvor langt jeg har kommet  :)

 

Her har motoren fra Revell sin boble blitt klonet med Tamiya :

CIMG3354.jpg

 

Hjulene er klare :

CIMG3357.jpg

 

Og den andre fargen er på plass også :

CIMG3355.jpg

 

Resultatet ser ut til å kanskje kunne bli bra når alt har kommet på plass. Det gjenstår litt men nå begynner det å nærme seg finnishen :

CIMG3408.jpg

CIMG3411.jpg

CIMG3409.jpg

 

 

Svein Ivar :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.