Gå til innhold
  • Bli medlem

Spitfire PR Mk. XIX på staur


Rune Haugen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sommeren er på hell og ferie og hytteoppussing har tatt mye av modelltiden, men har endelig ferdigstilt et prosjekt :cheers: Denne gangen har jeg bygget Fujimis 1/72 Spitfire PR XIX - feiende flott kalt "Blue Invader" av produsenten:

 

10024469.jpg

 

Denne modellen har sine svakheter, særlig skroget bak canopy har feil kurve. Jeg kjøpte et par sett fra Quickboost for å rette opp litt på de mest kjente feilene:

 

Nytt motordeksel:

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=QB72167

Nye radiatorer:

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=QB72167

Skrogdel

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=QB72154

Ny spinner med propell

http://www.hannants.co.uk/search/?FULL=QB72164

 

 

Byggingen gikk som en lek, og jeg valgte å bygge den in-fight. Det som tok mest tid var å fylle alle panellinjene på vingene. Dette er opprinnelig XIV-settet til fujimi, så kanondeksler, hylseåpninger o.l måtte fylles. Dette står greit forklart i instruksjonene, så det gikk greit. Etter litt pussing var det klart for grunning med Tamiya:

 

SpitXIX_01.JPG

 

Ettersom maskinen jeg bygger skulle ha invasjonsstriper rundt kroppen, maskerte jeg og malte disse.

 

SpitXIX_02.JPG

 

Deretter P.R.U blue. Brukte Polly S sin som jeg blandet ut med Xtracrylics tynner. Den la seg fint og tørker helt matt:

 

SpitXIX_03.JPG

 

Derfor la jeg på Xtracrylics sin Gloss Varnish før dekalering. Dekalene til Fujimi ligner  mye på Hasegawa sine. De fungerer greit, men er noe tykke. Jeg fikk litt silvering

 

SpitXIX_04.JPG

 

Etter et nytt klarlakkstrøk for å forsegle dekalene, satte jeg i gang med væring. Her er sort oljevask lagt på liberalt for å illudere oljesøl. Den ble strøket utover og tynnet etter dette bildet:

 

SpitXIX_07.JPG

 

Litt eksos må til:

 

SpitXIX_08.JPG

 

Siden denne modellen skulle være in Flight måtte jeg ha en base. Fattern donerte et knivskaftemne av bjørk som ble beiset og pusset. Stauren laget jeg av en vinduskrok fra Biltema som ble saget i passe lengde. Her er råvarene:

 

SpitXIX_05.JPG

 

Resultatet ble dette:

 

SpitxIX_06.JPG

 

Da var det bare å fjerne maskering og gjøre siste finpuss. Deretter ble Spitfiren tredd på stauren. Her er det endelige resultatet (flere bilder i ferdigstilt-tråden http://www.ipmsnorge.org/forum/index.php?topic=8957.0)

 

SpitXIX_09.JPG

 

Piloten ble gravd frem fra reservdelsboksen. Antenna ble laget av bust fra tannkosten. Spinnende propelleffekt er et triks jeg lærte av Kyrre. Det er å børste pastell rundt spinneren for å få det til å se ut som propell i fart - You be the judge :) Tilbakemeldinger mottas med takk.

 

Mvh

:) Rune

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes modellen ble kjempefin  :thumb: Rune er tilbake i kjent driv :) Har du lagt inn noe forsterkning rundt hullet til pinnen?

 

Takker for tilbakemeldinger :) Har ikke gjort noe ekstra rundt hullet til pinnen. Borret 4mm hull basen og i buken på Spit'en og tredde den på med litt superlim så satt den.

 

Einar: Du har rett at det ble litt rufsete kanter rundt sprossene. Har en tendens til å legge tykt lag med klarlakk og da får jeg litt rufs når jeg fjerner maskeringstapen.

 

Mvh

:) Rune

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joess, snakk om aa snike seg inn under radaren.  Spitfire XIX er en av de mest estetisk rene variantene og egner seg meget bra til en slik skulptur som du har laget.  Propelleffekten er meget overbevisende for min del - proev aa maskere fronten slik at den fremre linjen blir skarp mens den blir myk i bakkant.  Ellers mener jeg at det skal vaere rundeller paa oversiden av vingen og...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joess, snakk om aa snike seg inn under radaren.  Spitfire XIX er en av de mest estetisk rene variantene og egner seg meget bra til en slik skulptur som du har laget.  Propelleffekten er meget overbevisende for min del - proev aa maskere fronten slik at den fremre linjen blir skarp mens den blir myk i bakkant.  Ellers mener jeg at det skal vaere rundeller paa oversiden av vingen og...

 

Jens

 

Skal prøve ut tipsene med skarp forkant neste gang jeg lager propelleffekt :) Du har nok rett i at det skal være rundeller på oversiden av vingene. De fulgte imidlertid ikke med i settet, så jeg får vente til jeg skaffer meg noen med rette mål.

 

Mvh

:) Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.