Olve Dybvig Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Nå begynner det å ligne noe her. Litt småplukk her og der. Skal bli artig å legge på mattlakk og se om nyansene i fargene dukker opp igjen. Hvilken farge hadde understelsbeina og felgen, Sølv eller grå ? Olvis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Soelv eller graa? Ja.... Har sett paa noen bilder, og det virker som de fleste har "bukfarge" paa understellsleggene. Mange fly i dag har soelv, men noen fra den gang har og noe som kan likne paa soelv legger. Derimot ser det ut til at de fireekers hjulene stort sett var soelv. En ting jeg lurte paa...hvorfor malte du ikke sideroret naar du foerst var i gang? Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olve Dybvig Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 En ting jeg lurte paa...hvorfor malte du ikke sideroret naar du foerst var i gang? Jens Det skal være en fargenyanse annerledes enn flyet tenkte jeg. Siden Flaggstripen som var på ble malt over, regner jeg med at den var litt annerledes i fargen. Det er jo en kjapp jobb å male anyway Olvis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 En ting som slår meg når jeg ser alle bildene av ICM-spitten er den pinglete, anorektiske spinneren. Hasegawas spinner er til overmåte stor, nærmest som for en Griffon-spit. Noe midt i mellom skulle vel passe? Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olve Dybvig Skrevet 22. april 2009 Forfatter Del Skrevet 22. april 2009 Sånn. nå er det bare noe småplukk igjen. Mattlakk og sånt. Regner med å avslutte denne til helgen Olvis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Du har limt på "hodeputen" over setet. Denne ble brukt på tidlige spitter, men ble så fjernet etter ønske fra pilotene fordi den bare var i veien. Ble ikke montert på Mk.IX og senere maskiner så vidt jeg vet. Det er en smal sak å fjerne den fra modellen før du limer på canopy. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Mener det var noen piloter som omkom fordi fallskjermen eller seler hengte seg opp i "hodeputen" da de fikk det travelt med aa forlate flyet i luften. Det burde ikke vaere vanskelig aa fikse Ellers ser modellen pen ut den saa jeg ser frem til aa se den med mattlakk paa. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olve Dybvig Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Var vel egentlig klar over det, men takk for påminnelsen. Skal fjerne dulpen. Ellers er cockpit glasset til ICM grusom. Uklar og tykk. Blir litt jobb der Olve Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 23. april 2009 Del Skrevet 23. april 2009 Kvalitetskontrollen til ICM er litt "hit and miss". Jeg har noen canopies som er nesten som badevindu, mens andre er meget bra. Faar du problemer, saa kan jeg sende deg noen som ser OK ut da jeg kommer til aa bruke endel av disse ICM settene som delefly og konverteringsobjekter samt bruke vakuumformede canopies. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olve Dybvig Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Da anser jeg meg som ferdig med denne. Kommer til å skifte spinner og cockpit senere. Skal til London i mai og tar vel turen innom Hannants tenker jeg. Legger derfor ikke på flaggstripen på spinneren før den er erstattet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olve Dybvig Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 To bilder til Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olve Dybvig Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Pittelitt lei Spitfire nå Olve Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Henrik Melvold Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Dette ble en meget anstendig Spit. Flott dybde i modellen. Likte veldig godt hvordan du har uthevd noen paneler og på den måten skapt liv i modellen. Veldig bra!! Blir det en "svær" spit også eller? Siden du har hatt "liten" og "litt større"? Henrik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Haugen Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Nok en flott Spitfire fra deg, Olve Eneste jeg kan sette fingeren på er om du skulle slipt ned hovedhjulene litt for å simulere tyngde med full bombelast? Ellers som sagt toppers. Mvh Rune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tommy Hvidsten Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Oooj, fin spit Olve Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Flott modell. Du har gjort et lite gruppebygg alene. Einar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Denne modellen ble jo hovedsakelig bygget for å demonstrere malingsteknikk, en oppgave den har utfyllt til fulle. Mine kommentarer ellers (utenom de som allerede en nevnt): Malingsfinishen viser en "medtatt" maskin (selv om den kun har fløyet et halvt års tid siden sidte "repaint"). Men den har jo ingen spor etter eksos. Speilet over cockpit mangler. Bomber var vel ikke vanlig bevæpning i Norge sommeren 1945? Hvor er det blitt av flaggstripene på spinneren? Jeg ser ingen posisjonslys på vingetippene. Litt snodig mønster på sideroret i forhold til bildet av samme maskin. Joda, jeg vet at formålet med denne modellen har vært et annet enn å lage en tro kopi. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jens Håkon Brandal Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Interessant aa se ICM settet bygget "warts and all" - det gir et godt grunnlag for aa bedoemme hva som egentlig maa forbedres og hva man kan la passere. Settet er litt smalt over ryggen, saa det maa man rette paa, men windshield ser og ut til aa vaere litt "kvass". Modellen er dog pent bygget og malt den... Apropos besoek til Hannants, saa tviler jeg paa at du finner Ultracast der. Det er sikrere og kjappere aa bestille fra www.ultracast.ca. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild Moland Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Hvor er det blitt av flaggstripene på spinneren? Les Olves innlegg om igjen. Han skal shoppe ny spinner siden, sier han. Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 Les Olves innlegg om igjen. Han skal shoppe ny spinner siden, sier han. Jeg må innrømme at jeg ikke leser hvert innlegg, kun sporadiske innlegg de gangene jeg er innom. Hvis det diskvaliviserer meg som meningsytrer, så får det heller bli slik. Nils Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olve Dybvig Skrevet 26. april 2009 Forfatter Del Skrevet 26. april 2009 Setter pris på dine kommentarer Nils, må liksom skjerpe egget litt da. Joda modellen har sine skjønnhetsfeil, men som du sier, dette er et malingsprosjekt og ikke en konkuransemodell. Derfor har jeg vært litt slepphendt med hyperdetaljer. Skal legge noe eksos senere, men sprøyten begynte å spytte. Fant derfor ut at jeg venter med det til sprøyten er renset skikkelig. For øvrig så er bombelast sannsynlig da de fleste norske spitter hadde bombefeste. Men ikke sommeren 1945, da var flyene fremdeles med RAF merkning. Norske rundeller kom senere. Olve Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arild Moland Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Hvis det diskvaliviserer meg som meningsytrer, så får det heller bli slik. Nå må du ikke ta enhver "kritisk" kommentar som en nedsabling, Nils. Men du gikk så systematisk til verks i din kritikk av Olves modell, og da syntes jeg bare det var verdt å påpeke at han allerede hadde forklart et av dine listepunkter. Det blir litt vanskelig dette, om dette ikke kan påpekes uten at man skal legge så mye i det som det virker som du gjør. Om det er noen trøst, så er du langt i fra den eneste som ikke leser alle innlegg like nøye. Det gjelder vel de fleste Selv om jeg blir litt imponert over dem som spør om en ting som er besvart i det siste foregående innlegg. Arild Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roar Stensrud Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Kjempefin modell, Olve! Flott dybde i lakken. Har ennå ikke lest "tech-guiden" din, men tgror nok jeg må gjøre det neste gang jeg skal bygge fly. Ja, også likner det jo ganske mye på en Spitfire, da. R. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olve Dybvig Skrevet 27. april 2009 Forfatter Del Skrevet 27. april 2009 Blir det en "svær" spit også eller? Siden du har hatt "liten" og "litt større"? Henrik Nei det for holde med treige engelske fly nå for en stund Har noen "what if" fly på byggeplanen nå. Takker alle for hyggelige ord om modellen min Olve Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Smallsize Skrevet 27. april 2009 Del Skrevet 27. april 2009 Flott stykke Arbeid Olve Liker væringen på denne modellen ser veldig realistisk ut Jeg får nesten lyst til å bygge en Norsk spit selv. Lurer lit på en som har buklandet på et jorde i Holland/Belgia (har du noen bilder,mener å he sett et slik ) Lars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.