Gå til innhold
  • Bli medlem

Olves litt større Spitfire Mk.IXe RNoAF. Ferdig


Olve Dybvig

Anbefalte innlegg

  • Svar 50
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Soelv eller graa?  Ja....  Har sett paa noen bilder, og det virker som de fleste har "bukfarge" paa understellsleggene.  Mange fly i dag har soelv, men noen fra den gang har og noe som kan likne paa soelv legger.  Derimot ser det ut til at de fireekers hjulene stort sett var soelv.

 

En ting jeg lurte paa...hvorfor malte du ikke sideroret naar du foerst var i gang?

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurte paa...hvorfor malte du ikke sideroret naar du foerst var i gang?

Jens

 

Det skal være en fargenyanse annerledes enn flyet tenkte jeg. Siden Flaggstripen som var på ble malt over, regner jeg med at den var litt annerledes i fargen.

 

Det er jo en kjapp jobb å male anyway

 

Olvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitetskontrollen til ICM er litt "hit and miss".  Jeg har noen canopies som er nesten som badevindu, mens andre er meget bra.  Faar du problemer, saa kan jeg sende deg noen som ser OK ut da jeg kommer til aa bruke endel av disse ICM settene som delefly og konverteringsobjekter samt bruke vakuumformede canopies.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne modellen ble jo hovedsakelig bygget for å demonstrere malingsteknikk, en oppgave den har utfyllt  til fulle.

 

Mine kommentarer ellers (utenom de som allerede en nevnt):

  • Malingsfinishen viser en "medtatt" maskin (selv om den kun har fløyet et halvt års tid siden sidte "repaint"). Men den har jo ingen spor etter eksos.
  • Speilet over cockpit mangler.
  • Bomber var vel ikke vanlig bevæpning i Norge sommeren 1945?
  • Hvor er det blitt av flaggstripene på spinneren?
  • Jeg ser ingen posisjonslys på vingetippene.
  • Litt snodig mønster på sideroret i forhold til bildet av samme maskin.

 

Joda, jeg vet at formålet med denne modellen har vært et annet enn å lage en tro kopi.

 

Nils  :thumb:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant aa se ICM settet bygget "warts and all" - det gir et godt grunnlag for aa  bedoemme hva som egentlig maa forbedres og hva man kan la passere.  Settet er litt smalt over ryggen, saa det maa man rette paa, men windshield ser og ut til aa vaere litt "kvass".  Modellen er dog pent bygget og malt den...

 

Apropos besoek til Hannants, saa tviler jeg paa at du finner Ultracast der.  Det er sikrere og kjappere aa bestille fra www.ultracast.ca.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter pris på dine kommentarer Nils, må liksom skjerpe egget litt da.

 

Joda modellen har sine skjønnhetsfeil, men som du sier, dette er et malingsprosjekt og ikke en konkuransemodell. Derfor har jeg vært litt slepphendt med hyperdetaljer.

Skal legge noe eksos senere, men sprøyten begynte å spytte. Fant derfor ut at jeg venter med det til sprøyten er renset skikkelig.

For øvrig så er bombelast sannsynlig da de fleste norske spitter hadde bombefeste. Men ikke sommeren 1945, da var flyene fremdeles med RAF merkning. Norske rundeller kom senere.

 

Olve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det diskvaliviserer meg som meningsytrer, så får det heller bli slik.

 

Nå må du ikke ta enhver "kritisk" kommentar som en nedsabling, Nils. Men du gikk så systematisk til verks i din kritikk av Olves modell, og da syntes jeg bare det var verdt å påpeke at han allerede hadde forklart et av dine listepunkter. Det blir litt vanskelig dette, om dette ikke kan påpekes uten at man skal legge så mye i det som det virker som du gjør.

 

Om det er noen trøst, så er du langt i fra den eneste som ikke leser alle innlegg like nøye. Det gjelder vel de fleste  ::) Selv om jeg blir litt imponert over dem som spør om en ting som er besvart i det siste foregående innlegg.  ;D

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Smallsize

Flott stykke Arbeid Olve

Liker væringen på denne modellen ser veldig realistisk ut

 

Jeg får nesten lyst til å bygge en Norsk spit selv. Lurer lit på en som har buklandet på et jorde i Holland/Belgia (har du noen bilder,mener å he sett et slik  :P )

 

Lars

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.