Gå til innhold
  • Bli medlem

The one that got away...?


Anbefalte innlegg

Har lurt litt på om jeg skal "go public" med det prosjektet her før jeg ser det ferdig.

Et annet ganske omfattende prosjekt her i gruppebygget burde vel prioriteres (FXX'en).

At de fleste av oss har noe halvferdig med gode intensjoner er vel ikke noe nytt,

men personlig så ser jeg ikke hensikten med å ha en forumtråd på alle prosjektene jeg har liggende som jeg ikke vet når blir plukket ut av eskene igjen  ::)

 

Så... hva er det jeg har kastet meg over nå da?

Fant for en stund siden noen bilder som fanget interessen:

 

fb1.jpgfb2.jpg

fb3.jpgfb4.jpg

 

Den har da vitterlig Ferrari logo og emblem.

 

De fleste stedene jeg finner referanser til den, blir den betegnet som F50 Bolide (gresk for meteor).

Har ikke klart å finne særlig flere bilder enn disse, og de fleste treff ved søk blir på "fjortisforum for superbiler".

(dere vet, der hvor moderatoren tror han har fått den oppgaven fordi han vet mest om alt, og at hans oppgave er å "rette" på alle, og dette ivaretas til gangs ved å ha minst et utrop av idiot eller "dickhead" i hver tråd.)

 

Mer seriøse sider på nett med Ferrari ekspertise opplyser at F50 ble produsert i 349 eksemplarer.

Alle med samme konfigurasjon; Barchetta med hard top option.

Men jeg fant ett innlegg fra en som vet det meste om i hvert fall de eldre bilene.

Der ble det nevnt at det muligens kunne være laget 350 biler, og den siste skulle visstnok ha vært en "mystery Berlinetta Coupe" uten nærmere utdyping.

 

Tilbake til de mindre seriøse kildene så diskuteres det hvorvidt bilen over hodet eksisterer.

Noen mener det bare er en motorløs designstudie fra Pininfarina. (It's not a real car, u dickhead!)

Andre mener det er en standard F50 ombygd på bestilling fra Sultanen av Brunei.

 

Det jeg har funnet som kan indikere at bilen faktisk finnes, er at BBR har laget en limited edition 1/43 modell av bilen.

Den har bl.a. vært tilgjengelig i Ferrari butikken i Maranello for ca. 300 Euro.

Ville BBR brydd seg med å lage en "fantasi" modell?

Og ville Ferrari solgt den i sin numero uno souvernir sjappe?

Men BBR kan ikke ha hatt alt for gode referanser heller, for modellen har ganske mange forskjeller fra bildene av bilen.

 

fb5.jpg

 

Ferrari, Pininfarina og Sultanen av Brunei er en combo som har snytt resten av verden for mange automotive godbiter.

FX er en prototype bygd på 512BB, ingen har sett den på årevis.

Sultanen kjøpte alle tre.

En prototype av Testarossa som ser ut som storebroren til Fiat Coupe.

Sansynligvis nedstemt av Ferrari, redesignet og solgt til Fiat, men Sultanen har originalen.

De fleste steder er Mythos nevnt som en "one off" prototype.

Men Sultanen har visstnok to til.

Som hverdagsbiler har han fått spesiallaget flere 456, både som stasjonsvogner og som cabrioletter.

And it goes on and on... inntil bremsene bokstavelig talt ble satt på.

Tror det var Daily Mail som beregnet at han siden Brunei's selvstendighet i 1984 hadde brukt ca. 4 milliarder dollar på biler.

Bråbremsen var trolig en medvirkende årsak til at Rolls Royce måtte finne nye eiere.

Sultanen hadde nemlig de siste årene kjøpt nærmere halvparten av alle nye Rolls'er.

 

Hva er så min teori?

Ved å se på bildene og analysere litt av det en ser, er det mulig å dra litt mer kreative konklusjoner enn de jeg fant flest av; "drit kuuul bil"

Den har flere likhetstrekk med en annen F50 versjon.

Større luftinntak til radiatorene i fronten, større luftinntak på sidene til radiatorene bak.

Scoopet på taket tilsier en airbox og indikerer mer krutt under luka enn det som var standard.

Alt dette har den til felles med F50GT.

 

F50GT ble utviklet for nok engang å sette Ferrari på toppen av pallen i GT racing.

Men de lagde bare en bil før prosjektet ble skrinlagt, med fullt fokus på F1 som begrunnelse.

F50GT sn 001 ble solgt til en velhavende gresk-amerikaner.

Kontrakten inneholdt en klausul om at bilen aldri skulle kjøres i konkurranse, men til gjengjeld så var den garantert den eneste i sitt slag.

Hva gjør så Ferrari med de resterende 9 chassisene de har stående klare?

Joda, de bygger biler.

Sn 002 og 003 blir ferdigstillt og solgt, før de saksøkes.

En del av forliket i denne rettssaken var at de resterende 7 halvferdige bilene skulle destrueres med bevitnelse.

 

F50GT ble redesignet ut fra den originale F50 av Michelotti.

Min teori er at dette er en F50GT bygd av Pininfarina.

Et unummerert chassis som befant seg hos Pininfarina mens de andre møtte sin grimme skjebne på Maranello.

The one that got away.

 

Selv om bilen kun har eksistert som et skall av en designstudie, burde noen hos Pininfarina eller Ferrari vite noe.

At den plutselig bare forsvinner, og ingen vet noe som helst, gjør meg enda mer overbevist i min teori.

Sultanen med et totalt fraværende behov for "show off" ville også være en utmerket klient for et slikt objekt.

 

Såååå... tilbake til bygging.

Skal denne bilen bygges, så må den jo nesten scratches!  :'(

 

...og det er det jeg har begynt på  :doh:

 

Kommer vel noen bilder etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, en overbevisende kjede av argumenter det der... Selv om du er kjapp, saa ser vi vel ikke det fredige resultatet paa LU i 2009, gjoer vi vel?;)

 

Jens

 

Det var det som var meningen da wOOt

Men som sagt, jeg startet ikke i dag.

Har holdt på noen uker og nå begynner den å ta såpass form at jeg kan si ganske sikkert at det blir en bil av det. ;)

Forhåpentligvis før slutten av februar.

 

Hadde et par kinesiske F50 sett. Kopi av Revell, men elendig støp og merkelig plast.

Kjøpt på -nille for halv pris av halvpris, tror det var 24,50 pr. stk.

lee.jpg

 

Mange områder på bilen er rundere enn på en F50.

Så da har jeg fyllt opp innsiden av karosseriet med milliput, og pusset og slipt til jeg ble mer fornøyd med formen.

 

put.jpg

 

Som jeg har prøvd å illustrere så blir det på enkelte steder lite igjen av den originale plasten.

Men jeg fant ut at dette var en grei måte for å beholde proporsjoner og symetri.

 

Milliput'en er imidlertid litt hard å jobbe med når den har herdet, og herdinga bør få stå i 24 timer.

Derfor har jeg brukt nesten en halv boks Presto 2-komponent finsparkel.

Bedre kjent som "bondo" ;D

Ulempen er at den bare kan jobbes med i 6-7 minutter, men så er den på den annen side herdet etter en kopp kaffe.

 

Så da er det blitt grovsliping med fil og 60 papir, grovsparkling og oppbygging, grovsliping, sparkel, grovsliping, sparkel, finsliping med 240 papir, finsparkling, finpussing, finne ut at ikke alt stemmer for så å bygge på litt til og starte på nytt.

 

Frontruteramma og overdelen av døråpningene tror jeg er det eneste som blir igjen av plast som ikke er filt ned eller bygd opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Får gi dere ett par bilder av ståa da, så dere ikke tror jeg bare k***er  wOOt

Søndag måtte jeg jobbe. Kunne nesten ikke si nei takk til 5 lapper for 7 timer enkel jobb når jeg vet det kommer til å hagle inn med regninger i den nærmeste framtida.

Men fikk gjort litt på lørdagen da.

Godt og vel et dusin blandinger av sparkel og en del timer sliping.

 

Begynner å bli fornøyd med fasongen, men det gjenstår en god del jobb for å få finishen.

Fortsatt litt tid igjen da  ::)

Har måttet endre endel på understellet også.

På toppen av det så prøver jeg å få en jevn og grei finish innvendig også, for blir jeg riktig fornøyd så tenkte jeg kanskje å prøve å ta en avstøp av den.

Problemet er at jeg ikke rekker begge deler før LU, så da må det i såfall ikke være noe gjenstående arbeid hvis jeg skal gidde å ta den fra hverandre igjen.

 

Skal ta noen sammenligningsbilder med utgangspunktet etterhvert.

Men her er en liten oppsummering av hva som er gjort:

-Skjært ut midtdelen av "panseret" og vippet fronten av dette 5mm ned.

-Bygd en bue over dette med plasicard.

-Modellert ny front på dette fra ca. midten av hjulbuene.

-Nye frontlykter, grill og større luftinntak i frontleppa.

-Fyllt igjen og rundet av renna i underkant av frontruta, der hvor vindusviskeren skulle vært.

-Bygd airscoop på taket (ser at det er litt for høyt, men...)

-Flyttet bakkanten på sidekanalene innover slik at de matcher radiator inntaket + endret buen i bakkant og bygd ut 2mm.

-Lagd motordeksel og bakvindu (dette blir lakket svart).

-Mer eller mindre modellert ny bakende fra midten av bakre hjulbuer.

-Nye spoiler fester og modifisert spoileren ganske kraftig...

 

Anywayssssss, here's a couple'a pix

 

mod-1.jpg

mod-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden.

 

Høyre hjulbue bak ser ut til å ha en rett kant på oversida mot venstre?

 

Burde nesten støpt kopi når du er ferdig, i fall noen der ute ville hatt maken...

 

Arild :)

 

Den er observert og står på "to do" lista  ;)

Som sagt endel finpuss og mindre korrigeringer som gjenstår.

 

Har brukt Lee settet som utgangspunkt, siden det ikke ville vært noe stort tap om det gikk i dass.

Det er en kopi av Revell settet, bortsett fra at de har endret understellet til en motorisert utgave.

Måtte derfor sparkle igjen batteriboksen, bryterhull, og har lagd nye innerskjermer.

Kommer til å bruke gjennomgående metallaksler, og mest sansynlig dekk og felger fra Tamiya.

 

Understellsplata passer inn under og holdes på plass av bakfanger'n, så tenkte jeg å ha en festeskrue i front.

Da slipper jeg å lime sammen topp og bunn.

Med godt grunnarbeid og litt omtanke på sluttmontering var håpet at det skulle gå an å ta den fra hverandre og ta avstøp uten at det blir et helt renoveringsprosjekt å få den sammen igjen.

 

OI!!! :o :o

Dette må jeg si var imponerende å se :thumb:

Hvis du skulle finne på å lage en avstøpning så kan du skrive meg på lista over folk som vil ha en slik :)

 

Da må jeg jo bare få det til da  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da skal jeg bare begynne med å si FY Fxxx! for jeg har av en eller annen grunn gått rundt og trodd LU var den 28.

Siden jeg i går fant ut hvor feil jeg tok, så måtte jeg jo prøve å få gjort noe i helga... skal jobbe overtid 2 kvelder neste uke også.

 

Da var det bare å pusse, pusse, pusse da.

Måtte bare si meg ferdig for å bli ferdig.

Så ble det 3-4 lag med Tamiya grunning, 4 lag med Rosso Corsa før jeg tok noen bilder.

 

Sammenlignet med originalsettet:

 

Snute

comp08.jpg

comp09.jpg

 

comp07.jpg

comp06.jpg

 

comp10.jpg

comp11.jpg

 

Hekk

comp03.jpg

comp02.jpg

 

comp05.jpg

comp04.jpg

 

Side by side

comp01.jpg

 

Så fikk jeg pøsa på 3 lag med 2K.

Det var et pes å få høla til akslingene riktig, slik at den står på alle 4, men nå skal den gjøre det.

Eksosrør i metall, dekk, felger, modda bremseskiver og akslinger er klare.

Seter med dekalbelter og carbon dash er klart.

Har gjort klart alt av lys og mangler bare å tilpasse noen lykteglass.

 

Hmmmm... ser ut til at jeg rekker det jo... så sant jeg ikke våkner og ser en clear cote disaster i mårra  :doh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt oppdatering  :P

 

Klarlakken har stått over natta og ser OK ut  :D

Noen ørsmå rusk her og der, men den kokte ihvertfall ikke  wOOt

 

Her er litt av hva som er gjort med bunnplata:

comp15.jpg

comp14.jpg

 

Vraka patenten med en kant under hekkspoiler'n for å feste chassiset i bakkant.

Lagde i stedet en liten slisse på hver side slik at det blir tight tilpassa eksosrør som låser topp og bunn sammen.

Tror det er bedre sjangse for et akseptabelt resultat ved en eventuell avstøp.

comp12.jpg

comp13.jpg

 

Har ikke funnet noen bilder av interiøret nei, så det blir standard F50.

 

Seter, skal ha et strøk silkematt.

comp16.jpg

 

Dash'en, skal matte ned rattet.

comp17.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæpp hæpp... begynner å dra seg til  :D

 

Nevnte jeg forresten at jeg retta på scoopet på taket?

Det første var som sagt alt for stort, så jeg høvla det av igjen.

Fikk til et litt mer brukbart ett på det tredje  :P forsjøket.

 

Alt dere får se i kveld er det dere ville sett hvis jeg kjørte forbi dere på motorveien:

et lite glimt av hekken  wOOt

 

rear1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.