Gå til innhold
  • Bli medlem

Einar bygger F-16A


Anbefalte innlegg

  • 10 måneder senere...

Takk for svar!  :)

 

Jeg har tenkt å bygge en av de, på den tida, ganske nye Bodømaskinene som pleide å dundre over Honningsvåg og radarkuplene der da jeg jobba der i første halvpart av 1980-tallet. Jeg tok noen bilder av F-16 i lufta et par ganger på "Forsvarets dag", men avstanden ble for stor til at en kan se noe særlig med detaljer på bildene.

 

Hasegawabyggesettet skulle i alle fall være et ganske perfekt utgangspunkt til å bygge en modell av et disse flya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!  :)

 

Jeg har tenkt å bygge en av de, på den tida, ganske nye Bodømaskinene som pleide å dundre over Honningsvåg og radarkuplene der da jeg jobba der i første halvpart av 1980-tallet. Jeg tok noen bilder av F-16 i lufta et par ganger på "Forsvarets dag", men avstanden ble for stor til at en kan se noe særlig med detaljer på bildene.

 

Hasegawabyggesettet skulle i alle fall være et ganske perfekt utgangspunkt til å bygge en modell av et disse flya.

 

Har et Hasegawa sett som ligger ubygd som kunne trengt litt inspirasjon sjøl.Om du setter igang Einar så kan eg alltids kopiere deg eg... :)

 

 

Knut-H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

I en annen tråd ble det spurt om gamle og uferdige prosjekt. Oppstarten av denne byggetråden skjedde for litt over tre år sia, og modellen ble påbegynt enda lengre tilbake i tid, så det er vel på tide å gjøre modellen ferdig.

 

Her i gården har det vært fullstendig modellbyggetørke i flere måneder, mye på grunn av pågående oppussing av huset undertegnede bor i, men for et par dager sia tok jeg fatt i i denne modellen igjen. Nå har modellen gjennomgått maskering, preshading og maling med Xtracrylics.

 

Jeg vurderte å utstyre modellen med pingvinrakettene fra Kinetic F-16A MLU-byggesettet, men endte opp med å holde meg til den opprinnelige regelen som Lars satte for dette gruppebygget: Å bygge rett ut av eska.

 

31_07.11_red.jpg.4225d2814638fe002947641878ee93ac.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skjønner det er en del utfordringer med luftinntaket på denne. Vet Jens Håkon har støpt sin egen variant. For å male har han visstnok også en teknikk - nemlig å helle rikelig med hvitmaling i luftinntaket og så tømme den ut etterpå :)

 

Flott å se at du er i gang igjen :thumb: Kommer du på augustmøtet i TPMK?

 

Mvh

Rune

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skjønner det er en del utfordringer med luftinntaket på denne. Vet Jens Håkon har støpt sion egen variant. For å male har han visstnok også en teknikk - nemlig å helle rikelig med hvitmaling i luftinntaket og så tømme den ut etterpå :)

 

Flott å se at du er i gang igjen :thumb: KLommer du på augustmøtet i TPMK?

 

Mvh

Rune

 

 

Neste gang jeg bygger F-16 skal jeg bruke en annen framgangsmåte med luftinntaket, trur jeg.

 

Jeg kommer nok ikke på augustmøtet på mandag, for da er jeg i Oslo. Viss jeg får tid, kan det hende jeg besøker Smallsize på Strømmen på turen.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke på augustmøtet på mandag, for da er jeg i Oslo. Viss jeg får tid, kan det hende jeg besøker Smallsize i Lillestrøm på turen.

 

Hvis du er i Oslo tirsdag 9/8 så kan du evt. ta en tur på augustmøtet til IPMS Østlandet. Skyss til/fra Kjeller kan sikkert ordnes med noes som kjører forbi.

 

Nils  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok ikke på augustmøtet på mandag, for da er jeg i Oslo. Viss jeg får tid, kan det hende jeg besøker Smallsize i Lillestrøm på turen.

 

Hvis du er i Oslo tirsdag 9/8 så kan du evt. ta en tur på augustmøtet til IPMS Østlandet. Skyss til/fra Kjeller kan sikkert ordnes med noes som kjører forbi.

 

Nils  :)

 

Ja, det hadde vært hyggelig   :), men tirsdag ettermiddag drar jeg videre til Stavanger. Dårlig timing.

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

På grunn av et dødsfall i familien og et større husoppussingsprosjekt, har det vært tilnærma full stans i modellbygginga i høst, men i jula fikk jeg endelig litt tid.

 

Luftinntaket var blitt limt litt skeivt på, og jeg fant i jula ut at jeg bare skulle gi bl.... og fullføre modellen. Nå begynner det å nærme seg tid for Johnson og dekalering.

 

Jeg har lett etter bilder av 683 for å finne ut om canpoysprossa skal være helsvart eller ha grå midtstripe, men jeg klarer ikke å se det tydelig av bildene jeg har funnet.

 

PS: Godt nyttår!

31_12.11_004_red.jpg.64ea75f19cb13d7d338ce37aedd29a5a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rune:

Jeg har brukt Xtracrylix Neutral grey XA1133 som skal tilsvare FS16270. Den ser rett ut, synes jeg. Nesefagen er en blanding av XA1133 og XA1130 Gunship Grey. Det ble kanskje i meste laget med den sistnevnte fargen i blandinga?

 

Jeg brukte XA 1130 også til preshading. Det meste av preshadinga forsvant i det andre malingsstrøket med XA1133, særlig på oversida.

 

Remi:

Takk for bildene. Det tidligste bildet, fra 2005, viser tydelig at sprossa har et grått felt. Da går jeg inn for det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at sprossa varierer mye fra maskin til maskin, men i og med at denne hadde grått

felt i midten så sent som 2005 tyder vel dette på at den har hatt dette lenge?!?

Behold nesa, legger ved et bilde av 274 fotografert i 1987.. Denne hadde da tydelig mørkt neseparti..

(tyv-lånt fra airliners.net... wOOt)

1894126.jpg.79ee07c75699ec5f05d0bb3921ca0abb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg synes ikke nesen er himmelropende for mørk, kanskje til og med tilnærma rett, så det blir vel til at jeg beholder den.

 

Reglene for dette, sterkt forsinka, gruppebyggingsprosjektet var å bygge rett ut av eska, uten detaljering, med mulig unntak av setebelter, så det er vel bare å klemme på og prøve å bli ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.