Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg skreiv noe og mente noe anna.  :doh:

 

Dette byggesettet har jeg tenkt å bygge noenlunde rett fra eska, men setebelter synes jeg bør være med. Viss ikke, bør piloten ta plass og kamuflere at de mangler. Da må han sitte og vente på en take off som aldri kommer. :shifty:

  • 10 months later...
Posted

Long time, no see i denne tråden, men litt har faktisk skjedd siden i høst, da fristen for gruppebygget gikk ut. Skroget er limt sammen og er noenlunde klart for maling.

 

Et spørsmål: Hvilken type kanondeksel skal en blokk 15 fra 1980-tallet ha: Med to eller flere spalter?

F-16A_web.jpg.f6e3c44b1c6141ca3055ed5a388b64d0.jpg

Posted

...fristen for gruppebygget gikk ut

 

Da er jeg redd for at du bare kan kaste modellen, og begynne på noe annet.....

 

Eller kanskje ikke. Jeg ville tippe det tidlige dekselet, med flere spalter. Men det kommer helt an på når, jeg er ikke sikker på når de byttet ut dekslene.

 

Nils

Posted

Om du bygger en Block 15, saa ville jeg kanskje satset paa det sene dekselet.  Virker som det ikke tok lange tiden foer de byttet.  Hadde det vaert en Block 1-10 saa hadde jeg satset paa det tidlige med fire slisser foran og bak samt mange hull.

 

Jens

Posted

Takk for svar!  :)

 

Jeg har tenkt å bygge en av de, på den tida, ganske nye Bodømaskinene som pleide å dundre over Honningsvåg og radarkuplene der da jeg jobba der i første halvpart av 1980-tallet. Jeg tok noen bilder av F-16 i lufta et par ganger på "Forsvarets dag", men avstanden ble for stor til at en kan se noe særlig med detaljer på bildene.

 

Hasegawabyggesettet skulle i alle fall være et ganske perfekt utgangspunkt til å bygge en modell av et disse flya.

Posted

Takk for svar!  :)

 

Jeg har tenkt å bygge en av de, på den tida, ganske nye Bodømaskinene som pleide å dundre over Honningsvåg og radarkuplene der da jeg jobba der i første halvpart av 1980-tallet. Jeg tok noen bilder av F-16 i lufta et par ganger på "Forsvarets dag", men avstanden ble for stor til at en kan se noe særlig med detaljer på bildene.

 

Hasegawabyggesettet skulle i alle fall være et ganske perfekt utgangspunkt til å bygge en modell av et disse flya.

 

Har et Hasegawa sett som ligger ubygd som kunne trengt litt inspirasjon sjøl.Om du setter igang Einar så kan eg alltids kopiere deg eg... :)

 

 

Knut-H

  • 1 year later...
  • 1 year later...
Posted

I en annen tråd ble det spurt om gamle og uferdige prosjekt. Oppstarten av denne byggetråden skjedde for litt over tre år sia, og modellen ble påbegynt enda lengre tilbake i tid, så det er vel på tide å gjøre modellen ferdig.

 

Her i gården har det vært fullstendig modellbyggetørke i flere måneder, mye på grunn av pågående oppussing av huset undertegnede bor i, men for et par dager sia tok jeg fatt i i denne modellen igjen. Nå har modellen gjennomgått maskering, preshading og maling med Xtracrylics.

 

Jeg vurderte å utstyre modellen med pingvinrakettene fra Kinetic F-16A MLU-byggesettet, men endte opp med å holde meg til den opprinnelige regelen som Lars satte for dette gruppebygget: Å bygge rett ut av eska.

 

31_07.11_red.jpg.4225d2814638fe002947641878ee93ac.jpg

Posted

Problemer med luftinntaket var vel en av grunnene til at arbeidet stoppa opp sist. For å lette maskering og maling av luftinntaket, venta jeg med å lime på den fremste delen. Nå får jeg en del arbeid med å kamuflere skjøten, ser jeg.

 

 

 

Posted

Hei! Skjønner det er en del utfordringer med luftinntaket på denne. Vet Jens Håkon har støpt sin egen variant. For å male har han visstnok også en teknikk - nemlig å helle rikelig med hvitmaling i luftinntaket og så tømme den ut etterpå :)

 

Flott å se at du er i gang igjen :thumb: Kommer du på augustmøtet i TPMK?

 

Mvh

Rune

 

 

Posted

Hei! Skjønner det er en del utfordringer med luftinntaket på denne. Vet Jens Håkon har støpt sion egen variant. For å male har han visstnok også en teknikk - nemlig å helle rikelig med hvitmaling i luftinntaket og så tømme den ut etterpå :)

 

Flott å se at du er i gang igjen :thumb: KLommer du på augustmøtet i TPMK?

 

Mvh

Rune

 

 

Neste gang jeg bygger F-16 skal jeg bruke en annen framgangsmåte med luftinntaket, trur jeg.

 

Jeg kommer nok ikke på augustmøtet på mandag, for da er jeg i Oslo. Viss jeg får tid, kan det hende jeg besøker Smallsize på Strømmen på turen.

 

Einar S

Posted

Jeg kommer nok ikke på augustmøtet på mandag, for da er jeg i Oslo. Viss jeg får tid, kan det hende jeg besøker Smallsize i Lillestrøm på turen.

 

Hvis du er i Oslo tirsdag 9/8 så kan du evt. ta en tur på augustmøtet til IPMS Østlandet. Skyss til/fra Kjeller kan sikkert ordnes med noes som kjører forbi.

 

Nils  :)

Posted

Jeg kommer nok ikke på augustmøtet på mandag, for da er jeg i Oslo. Viss jeg får tid, kan det hende jeg besøker Smallsize i Lillestrøm på turen.

 

Hvis du er i Oslo tirsdag 9/8 så kan du evt. ta en tur på augustmøtet til IPMS Østlandet. Skyss til/fra Kjeller kan sikkert ordnes med noes som kjører forbi.

 

Nils  :)

 

Ja, det hadde vært hyggelig   :), men tirsdag ettermiddag drar jeg videre til Stavanger. Dårlig timing.

 

Einar S

  • 4 months later...
Posted

På grunn av et dødsfall i familien og et større husoppussingsprosjekt, har det vært tilnærma full stans i modellbygginga i høst, men i jula fikk jeg endelig litt tid.

 

Luftinntaket var blitt limt litt skeivt på, og jeg fant i jula ut at jeg bare skulle gi bl.... og fullføre modellen. Nå begynner det å nærme seg tid for Johnson og dekalering.

 

Jeg har lett etter bilder av 683 for å finne ut om canpoysprossa skal være helsvart eller ha grå midtstripe, men jeg klarer ikke å se det tydelig av bildene jeg har funnet.

 

PS: Godt nyttår!

31_12.11_004_red.jpg.64ea75f19cb13d7d338ce37aedd29a5a.jpg

Posted

Rune:

Jeg har brukt Xtracrylix Neutral grey XA1133 som skal tilsvare FS16270. Den ser rett ut, synes jeg. Nesefagen er en blanding av XA1133 og XA1130 Gunship Grey. Det ble kanskje i meste laget med den sistnevnte fargen i blandinga?

 

Jeg brukte XA 1130 også til preshading. Det meste av preshadinga forsvant i det andre malingsstrøket med XA1133, særlig på oversida.

 

Remi:

Takk for bildene. Det tidligste bildet, fra 2005, viser tydelig at sprossa har et grått felt. Da går jeg inn for det.

 

 

Posted

Ser ut til at sprossa varierer mye fra maskin til maskin, men i og med at denne hadde grått

felt i midten så sent som 2005 tyder vel dette på at den har hatt dette lenge?!?

Behold nesa, legger ved et bilde av 274 fotografert i 1987.. Denne hadde da tydelig mørkt neseparti..

(tyv-lånt fra airliners.net... wOOt)

1894126.jpg.79ee07c75699ec5f05d0bb3921ca0abb.jpg

Posted

Ja, jeg synes ikke nesen er himmelropende for mørk, kanskje til og med tilnærma rett, så det blir vel til at jeg beholder den.

 

Reglene for dette, sterkt forsinka, gruppebyggingsprosjektet var å bygge rett ut av eska, uten detaljering, med mulig unntak av setebelter, så det er vel bare å klemme på og prøve å bli ferdig.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.