Einar Sandvik Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Jeg kom seint igang med gruppebygginga, men nå er jeg kommet i gang med min F-16 i 1:48. Piloten er malt, men jeg trur ikke han får være med. Oi, det ene hornet på setet er knekt........ Quote
Einar Sandvik Posted July 6, 2008 Author Posted July 6, 2008 Jeg må føye til at jeg har tenkt å bygge denne i åpen klasse. Er det tillatt å legge til sjøllaga setebelter? Quote
Jens Håkon Brandal Posted July 6, 2008 Posted July 6, 2008 Åpen klasse var vel "anything goes", så om du vil lage en F-16XL av den, værsågod:) Jens Quote
Einar Sandvik Posted July 7, 2008 Author Posted July 7, 2008 Jeg skreiv noe og mente noe anna. Dette byggesettet har jeg tenkt å bygge noenlunde rett fra eska, men setebelter synes jeg bør være med. Viss ikke, bør piloten ta plass og kamuflere at de mangler. Da må han sitte og vente på en take off som aldri kommer. Quote
Jens Håkon Brandal Posted July 7, 2008 Posted July 7, 2008 Det var vel Lars som laget reglene for "Hasegawa V9 rett fra eska", saa det maa han svare paa. Personlig synes jeg man boer faa lov til det, men det er ikke jeg som bestemmer. Jens Quote
Tommy Hvidsten Posted July 7, 2008 Posted July 7, 2008 Litt av et sprang fra Fokkerne, men det blir vel bra dette og tenker jeg Quote
Einar Sandvik Posted July 10, 2008 Author Posted July 10, 2008 Takk. Det går ikke så veldig fort, men mye fortere enn med fokkerne. Det er nesten like stor forskjell på kvaliteten på byggesetta, som på flya. En liten oppdatering: Quote
Einar Sandvik Posted May 22, 2009 Author Posted May 22, 2009 Long time, no see i denne tråden, men litt har faktisk skjedd siden i høst, da fristen for gruppebygget gikk ut. Skroget er limt sammen og er noenlunde klart for maling. Et spørsmål: Hvilken type kanondeksel skal en blokk 15 fra 1980-tallet ha: Med to eller flere spalter? Quote
Nils Mathisrud Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 ...fristen for gruppebygget gikk ut Da er jeg redd for at du bare kan kaste modellen, og begynne på noe annet..... Eller kanskje ikke. Jeg ville tippe det tidlige dekselet, med flere spalter. Men det kommer helt an på når, jeg er ikke sikker på når de byttet ut dekslene. Nils Quote
Jens Håkon Brandal Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Om du bygger en Block 15, saa ville jeg kanskje satset paa det sene dekselet. Virker som det ikke tok lange tiden foer de byttet. Hadde det vaert en Block 1-10 saa hadde jeg satset paa det tidlige med fire slisser foran og bak samt mange hull. Jens Quote
Einar Sandvik Posted May 22, 2009 Author Posted May 22, 2009 Takk for svar! Jeg har tenkt å bygge en av de, på den tida, ganske nye Bodømaskinene som pleide å dundre over Honningsvåg og radarkuplene der da jeg jobba der i første halvpart av 1980-tallet. Jeg tok noen bilder av F-16 i lufta et par ganger på "Forsvarets dag", men avstanden ble for stor til at en kan se noe særlig med detaljer på bildene. Hasegawabyggesettet skulle i alle fall være et ganske perfekt utgangspunkt til å bygge en modell av et disse flya. Quote
Knut-H Nordskog Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Takk for svar! Jeg har tenkt å bygge en av de, på den tida, ganske nye Bodømaskinene som pleide å dundre over Honningsvåg og radarkuplene der da jeg jobba der i første halvpart av 1980-tallet. Jeg tok noen bilder av F-16 i lufta et par ganger på "Forsvarets dag", men avstanden ble for stor til at en kan se noe særlig med detaljer på bildene. Hasegawabyggesettet skulle i alle fall være et ganske perfekt utgangspunkt til å bygge en modell av et disse flya. Har et Hasegawa sett som ligger ubygd som kunne trengt litt inspirasjon sjøl.Om du setter igang Einar så kan eg alltids kopiere deg eg... Knut-H Quote
Finn-Ove Johansen Posted July 7, 2010 Posted July 7, 2010 Litt av et sprang fra Fokkerne, men det blir vel bra dette og tenker jeg Heh....ironisk nok er jo de norske F-16 også Fokker maskiner på sitt vis..... Quote
Einar Sandvik Posted July 31, 2011 Author Posted July 31, 2011 I en annen tråd ble det spurt om gamle og uferdige prosjekt. Oppstarten av denne byggetråden skjedde for litt over tre år sia, og modellen ble påbegynt enda lengre tilbake i tid, så det er vel på tide å gjøre modellen ferdig. Her i gården har det vært fullstendig modellbyggetørke i flere måneder, mye på grunn av pågående oppussing av huset undertegnede bor i, men for et par dager sia tok jeg fatt i i denne modellen igjen. Nå har modellen gjennomgått maskering, preshading og maling med Xtracrylics. Jeg vurderte å utstyre modellen med pingvinrakettene fra Kinetic F-16A MLU-byggesettet, men endte opp med å holde meg til den opprinnelige regelen som Lars satte for dette gruppebygget: Å bygge rett ut av eska. Quote
Einar Sandvik Posted August 1, 2011 Author Posted August 1, 2011 Problemer med luftinntaket var vel en av grunnene til at arbeidet stoppa opp sist. For å lette maskering og maling av luftinntaket, venta jeg med å lime på den fremste delen. Nå får jeg en del arbeid med å kamuflere skjøten, ser jeg. Quote
Rune Haugen Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 Hei! Skjønner det er en del utfordringer med luftinntaket på denne. Vet Jens Håkon har støpt sin egen variant. For å male har han visstnok også en teknikk - nemlig å helle rikelig med hvitmaling i luftinntaket og så tømme den ut etterpå Flott å se at du er i gang igjen Kommer du på augustmøtet i TPMK? Mvh Rune Quote
Einar Sandvik Posted August 1, 2011 Author Posted August 1, 2011 Hei! Skjønner det er en del utfordringer med luftinntaket på denne. Vet Jens Håkon har støpt sion egen variant. For å male har han visstnok også en teknikk - nemlig å helle rikelig med hvitmaling i luftinntaket og så tømme den ut etterpå Flott å se at du er i gang igjen KLommer du på augustmøtet i TPMK? Mvh Rune Neste gang jeg bygger F-16 skal jeg bruke en annen framgangsmåte med luftinntaket, trur jeg. Jeg kommer nok ikke på augustmøtet på mandag, for da er jeg i Oslo. Viss jeg får tid, kan det hende jeg besøker Smallsize på Strømmen på turen. Einar S Quote
Nils Mathisrud Posted August 1, 2011 Posted August 1, 2011 Jeg kommer nok ikke på augustmøtet på mandag, for da er jeg i Oslo. Viss jeg får tid, kan det hende jeg besøker Smallsize i Lillestrøm på turen. Hvis du er i Oslo tirsdag 9/8 så kan du evt. ta en tur på augustmøtet til IPMS Østlandet. Skyss til/fra Kjeller kan sikkert ordnes med noes som kjører forbi. Nils Quote
Einar Sandvik Posted August 2, 2011 Author Posted August 2, 2011 Jeg kommer nok ikke på augustmøtet på mandag, for da er jeg i Oslo. Viss jeg får tid, kan det hende jeg besøker Smallsize i Lillestrøm på turen. Hvis du er i Oslo tirsdag 9/8 så kan du evt. ta en tur på augustmøtet til IPMS Østlandet. Skyss til/fra Kjeller kan sikkert ordnes med noes som kjører forbi. Nils Ja, det hadde vært hyggelig , men tirsdag ettermiddag drar jeg videre til Stavanger. Dårlig timing. Einar S Quote
Einar Sandvik Posted December 31, 2011 Author Posted December 31, 2011 På grunn av et dødsfall i familien og et større husoppussingsprosjekt, har det vært tilnærma full stans i modellbygginga i høst, men i jula fikk jeg endelig litt tid. Luftinntaket var blitt limt litt skeivt på, og jeg fant i jula ut at jeg bare skulle gi bl.... og fullføre modellen. Nå begynner det å nærme seg tid for Johnson og dekalering. Jeg har lett etter bilder av 683 for å finne ut om canpoysprossa skal være helsvart eller ha grå midtstripe, men jeg klarer ikke å se det tydelig av bildene jeg har funnet. PS: Godt nyttår! Quote
Rune Haugen Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 Dette begynner å lukte fugl, Einar Hvilken gråfarge har du brukt? Godt nyttår Quote
Remi Karlsen Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 Hjelper disse referansene Einar? Link nr 1 er fra 2005, link nr 2 fra 2011.. http://www.airliners.net/photo/Norway---Air/General-Dynamics-%28Fokker%29/0778398/&sid=47ee9de492be411a708036f9148cd460 http://www.airliners.net/photo/Norway---Air/General-Dynamics-%28Fokker%29/1922346/&sid=47ee9de492be411a708036f9148cd460 begge bildene etter MLU vel og meke... Quote
Einar Sandvik Posted January 1, 2012 Author Posted January 1, 2012 Rune: Jeg har brukt Xtracrylix Neutral grey XA1133 som skal tilsvare FS16270. Den ser rett ut, synes jeg. Nesefagen er en blanding av XA1133 og XA1130 Gunship Grey. Det ble kanskje i meste laget med den sistnevnte fargen i blandinga? Jeg brukte XA 1130 også til preshading. Det meste av preshadinga forsvant i det andre malingsstrøket med XA1133, særlig på oversida. Remi: Takk for bildene. Det tidligste bildet, fra 2005, viser tydelig at sprossa har et grått felt. Da går jeg inn for det. Quote
Remi Karlsen Posted January 1, 2012 Posted January 1, 2012 Ser ut til at sprossa varierer mye fra maskin til maskin, men i og med at denne hadde grått felt i midten så sent som 2005 tyder vel dette på at den har hatt dette lenge?!? Behold nesa, legger ved et bilde av 274 fotografert i 1987.. Denne hadde da tydelig mørkt neseparti.. (tyv-lånt fra airliners.net... ) Quote
Einar Sandvik Posted January 1, 2012 Author Posted January 1, 2012 Ja, jeg synes ikke nesen er himmelropende for mørk, kanskje til og med tilnærma rett, så det blir vel til at jeg beholder den. Reglene for dette, sterkt forsinka, gruppebyggingsprosjektet var å bygge rett ut av eska, uten detaljering, med mulig unntak av setebelter, så det er vel bare å klemme på og prøve å bli ferdig. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.