Jens Håkon Brandal Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Mens lakk tørker på Ferrari's fineste i 1970, så spoler vi frem 30 år til 2000 og Australia's G.P. Det er definitivt mer komplisert aerodynamikk over denne her, og det betyr mer mikk med finner og vinger både her og der. Hekkvingen krevde litt planlegging og en liten vinkel for å få rett i alle hjørner da det kun var noen fordypninger i endeplatene som skulle sørge for riktig plassering. Først gikk den øvre vingen på, og når begge platene var limt fast i vingen, så gikk nedre vingen på. Det som er synlig her skal være rødt - de resterende vingene skal være hvite og legges på etter at de er lakkert. Nesevingen har og fått noen aerodynamiske snurrepiperier i fotoets. De kunne vært tynnere, men effekten blir nok grei når lakkstøvet legger seg. Skroget er støpt i to deler, og her er primer på plass for å sjekke skjøten. Staget til nesevingen er og på plass - sjekket med nesevingen for å sikre at plasseringen er riktig. Vingene er kun plassert for syns skyld. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Går fort når en bygger smått Nei, er bare misunnelig har sett på mange 1/43 sett, men får litt angst... Hørtes ut som om du syntes PE delene var for tykke? Men du mente kanskje det samme som jeg synes, at sideveggene og spesiellt den bunnplata som stikker ut på hver side virker i tykkeste laget. Keep up the good work... følger med JR Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted May 18, 2008 Share Posted May 18, 2008 Banan nese Fytti rakkern, joda har Tamiya sin som jeg skulle gjort ferdig for så mange år siden. Siden studio 27 settet datt ned i postkassa i går, sammen men tobbaksreklamen kan jeg vel starte en engen Ferrari tråd jeg også. Har juksa litt. Her er det mye som skal skaves av og fikses. Ellers har jeg en liten aerodynamisk studie på jobben med en liten duppedingsvinge som skal gi noen 100 deler i gevinst, den skal vistnok på neste Ferrari F-1. Blir vel drept av mafiaen hvis den vises her. Selv Bottolf ser at carbon looken, skapt gjennom å sprøyte i netting ikke holder mål. Nye decaler er bestilt og det er for de som ikke vet det Hexel type vev og ensrettet fiber av samme kvalitet som benyttes på Eurofighter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 23, 2008 Author Share Posted May 23, 2008 Har skjedd lite på 312B'n de siste dagene. Onsdag var det møte og finale i klubben, torsdag kom det reservedeler fra Tameo og i dag har jeg hovedsaklig jobbet med 126C2'n. Bilder kommer når jeg har noe å vise. Her er i hvertfall litt fremgang på 2000-modellen. Som vist i bildet over er støpen på nesevingen litt tykk - endeplatene ser rett og slett for kraftige ut, så for å bedre utseendet har jeg kvesset kantene for å skape en illusjon av tynnere gods. Ikke perfekt, men effektivt - den til venstre er uendret. Det fine med Tameo sett er at de prøver å gjøre livet lettere for byggeren. Fotoetsede deler som skal ha "vanskelige" former leveres ferdig formet, eller man får med et formverktøy slik som her. Dette skal forme to krumme plater som skal sitte over og bak føreren. Ett saftig slag med en hammer, og så måtte jeg sage opp formen... ...men det virket! Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut Børgesen Posted May 23, 2008 Share Posted May 23, 2008 Effektiv den slipingen på kanten. Ser mye bedre ut etter sliping. Men hvilken primer bruker du på disse metalldelene. Er vanlig Tamiya primer OK, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Høiby Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Effektiv den slipingen på kanten. Ser mye bedre ut etter sliping. Men hvilken primer bruker du på disse metalldelene. Er vanlig Tamiya primer OK, eller? tamiya har en primer som er beregnet på metal deler: http://www.hiroboy.com/catalog/product_info.php?cPath=48_61&products_id=449 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Roger Kristoffersen Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Høyre ser bedre ut, uten tvil Genialt at det følger med pressverktøy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 24, 2008 Author Share Posted May 24, 2008 Jeg bruker vanlig Tamiya primer, men jeg har oppdaget Mr.Hobby Mr.Metal Primer som jeg pensler på og lar tørke før lakk - den ser ut til å sitte bedre. Jeg tror det er et Gunze produkt, og kan fås fra MDC - sammen med andre Gunze malinger og Mr.Surfacer. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Olsen Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Endeplatene ble fine når du fikk slanket dem litt. Ser mye bedre ut. Hvordan er tegningene på disse modellene? Er det mulig å få sammen en modell, for èn som ikke har all verden av erfaring med slike små biler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Høiby Posted May 24, 2008 Share Posted May 24, 2008 Endeplatene ble fine når du fikk slanket dem litt. Ser mye bedre ut. Hvordan er tegningene på disse modellene? Er det mulig å få sammen en modell, for èn som ikke har all verden av erfaring med slike små biler? ang tegningene,så er det litt forskjellig fra fabrikatene,noen er meget lette og skjønne,mens andre kan man studere flere timer. her det et sett du kan kjøpe,en av de tøffeste formel1 bilene noensinne: http://cgi.ebay.com/1-43-SRC-JPS-Lotus-72D-1972-FULL-DETAILED-KIT_W0QQitemZ310053205969QQihZ021QQcategoryZ1189QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem og det er fulldetaljert sett,så her er det motor som må bygges,noe som er ganske sjeldent på 1:43 sett,og de som har motor,er som regel meget dyre sett. kan også anbefale selgeren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 24, 2008 Author Share Posted May 24, 2008 Jeg har kun erfaring med nyere Tameo sett, og der er det ingenting å utsette på tegningene. De er tydeligvis renderinger fra DAK-modellene de har laget som former (jepp - disse små rakkerne er konstruert som finmekanikk), og følger i steg for steg - akkurat som vanlige byggesett. Man får og med noen bilder av forbildet, og i supersettene som har motor følger det med fler referansebilder. Tameo har og en Lotus 72 (eller var det 70) som har omtrent 300 deler i seg, men som første prosjekt tror jeg ikke man skal prøve seg på den. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.