Gå til innhold
  • Bli medlem

Ferrari F1 2000, Australia G.P


Anbefalte innlegg

Mens lakk tørker på Ferrari's fineste i 1970, så spoler vi frem 30 år til 2000 og Australia's G.P.  Det er definitivt mer komplisert aerodynamikk over denne her, og det betyr mer mikk med finner og vinger både her og der.  Hekkvingen krevde litt planlegging og en liten vinkel for å få rett i alle hjørner da det kun var noen fordypninger i endeplatene som skulle sørge for riktig plassering.  Først gikk den øvre vingen på, og når begge platene var limt fast i vingen, så gikk nedre vingen på.  Det som er synlig her skal være rødt - de resterende vingene skal være hvite og legges på etter at de er lakkert.  Nesevingen har og fått noen aerodynamiske snurrepiperier i fotoets.  De kunne vært tynnere, men effekten blir nok grei når lakkstøvet legger seg.

 

Ferrari_F1_2000_00201-800.JPG

 

Skroget er støpt i to deler, og her er primer på plass for å sjekke skjøten.  Staget til nesevingen er og på plass - sjekket med nesevingen for å sikre at plasseringen er riktig. Vingene er kun plassert for syns skyld.

 

Ferrari_F1_2000_00302-800.JPG

 

Jens

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fort når en bygger smått  ;)

Nei, er bare misunnelig  ::) har sett på mange 1/43 sett, men får litt angst...

 

Hørtes ut som om du syntes PE delene var for tykke?

Men du mente kanskje det samme som jeg synes, at sideveggene og spesiellt den bunnplata som stikker ut på hver side virker i tykkeste laget.

 

Keep up the good work... følger med  ;)

 

JR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banan nese ;D  Fytti rakkern, joda har Tamiya sin som jeg skulle gjort ferdig for så mange år siden. Siden studio 27 settet datt ned i postkassa i går, sammen men tobbaksreklamen kan jeg vel starte en engen Ferrari tråd jeg også.

rod003.jpg Har juksa litt. Her er det mye som skal skaves av og fikses. Ellers har jeg en liten aerodynamisk studie på jobben med en liten duppedingsvinge som skal gi noen 100 deler i gevinst, den skal vistnok på neste Ferrari F-1. Blir vel drept av mafiaen hvis den vises her.

rod002.jpg

Selv Bottolf ser at carbon looken, skapt gjennom å sprøyte i netting ikke holder mål. Nye decaler er bestilt og det er for de som ikke vet det Hexel type vev og ensrettet fiber av samme kvalitet som benyttes på Eurofighter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd lite på 312B'n de siste dagene.  Onsdag var det møte og finale i klubben, torsdag kom det reservedeler fra Tameo og i dag har jeg hovedsaklig jobbet med 126C2'n.  Bilder kommer når jeg har noe å vise.  Her er i hvertfall litt fremgang på 2000-modellen.

 

Som vist i bildet over er støpen på nesevingen litt tykk - endeplatene ser rett og slett for kraftige ut, så for å bedre utseendet har jeg kvesset kantene for å skape en illusjon av tynnere gods.  Ikke perfekt, men effektivt - den til venstre er uendret.

 

Ferrari_F1_2000_00401-800.JPG

 

Det fine med Tameo sett er at de prøver å gjøre livet lettere for byggeren.  Fotoetsede deler som skal ha "vanskelige" former leveres ferdig formet, eller man får med et formverktøy slik som her.  Dette skal forme to krumme plater som skal sitte over og bak føreren.  Ett saftig slag med en hammer, og så måtte jeg sage opp formen...

 

Ferrari_F1_2000_00602-800.JPG

 

...men det virket!

 

Ferrari_F1_2000_00703-800.JPG

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endeplatene ble fine når du fikk slanket dem litt. Ser mye bedre ut. Hvordan er tegningene på disse modellene? Er det mulig å få sammen en modell, for èn som ikke har all verden av erfaring med slike små biler?

ang tegningene,så er det litt forskjellig fra fabrikatene,noen er meget lette og skjønne,mens andre kan man studere flere timer.

 

her det et sett du kan kjøpe,en av de tøffeste formel1 bilene noensinne:

http://cgi.ebay.com/1-43-SRC-JPS-Lotus-72D-1972-FULL-DETAILED-KIT_W0QQitemZ310053205969QQihZ021QQcategoryZ1189QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

 

og det er fulldetaljert sett,så her er det motor som må bygges,noe som er ganske sjeldent på 1:43 sett,og de som har motor,er som regel meget dyre sett.

kan også anbefale selgeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun erfaring med nyere Tameo sett, og der er det ingenting å utsette på tegningene.  De er tydeligvis renderinger fra DAK-modellene de har laget som former (jepp - disse små rakkerne er konstruert som finmekanikk), og følger i steg for steg - akkurat som vanlige byggesett.  Man får og med noen bilder av forbildet, og i supersettene som har motor følger det med fler referansebilder.  Tameo har og en Lotus 72 (eller var det 70) som har omtrent 300 deler i seg, men som første prosjekt tror jeg ikke man skal prøve seg på den.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.