Gå til innhold
  • Bli medlem

Åpen klasse - F-16D 666


Anbefalte innlegg

Hasegawa F-16D i 1:48 med diverse...  Dette skal bli En israelsk F-16D Block 40 fra 105. skvadron.  Kombinasjonen av en skorpion paa halen og tallet 666 er ganske saa passende for et kampfly.  Meningen er aa utruste den med to 600 gallon tanker (regner med at jeg kommer til aa bruke tankene fra Hasegawa sin Mitsubishi F-2 i stedet, for aa spare vekt), en centerline ECM pod, to laserstyrte bomber, to sidewindere to Python 4 og til slutt en Litening pod.  I stedet for aa bruke dekaler for skorpionen, tok Glenn og skar ut noen masker basert paa datafiler fra meg slik at jeg kan maskere skorpionen og bruke den samme fargen som jeg bruker paa det sandfargede for aa faa samme nyanse.  Dekalene synes jeg virker litt roedlige i tonen.

 

48_F-16D_00301-800.JPG

 

Hasegawa's sett var bra da det kom en gang paa tidlig 80-tall, men naa viser det alderen i det som vi naa anser for manglende detaljer.  Bestemte meg derfor for aa hjelpe paa litt.  Aires har ingen resin dyse for GE F110 motoren, saa denne maatte jeg detaljere selv.  Etterbrenneren fikk korrugerte vegger av korrugert plasticard - etter at byggesettdelen ble boret opp i en dreiebenk for aa faa plass til byggesettets turbin.

 

DSC_002001-800.JPG

 

Tre dyser - fra hoeyre mot venstre - mitt foerste forsoek paa aa detaljere dysen (merk at den er ganske aapen og har ikke denne korrekte konvergerende/divergerende delen innvendig), deretter Shawn Hull sin resin dyse, og til slutt min egen.  Jeg ble ikke saa voldsomt imponert over resin dysen, og mente jeg kunne gjoere det bedre selv.  Den er ikke helt 100% korrekt, men gir et godt inntrykk. 

 

DSC_002401-800.JPG

 

Masterne ble saa stoept i resin.  Det ble og fire antenner som skal paa plass rundt bakkroppen.  Disse er ikke lenger brukt, men fra den perioden jeg vil bygge flyet skal de vaere der.

 

48_F-16D_01206-800.JPG

 

Etterbrenner paa plass med fotoetset flammeholder fra Eduard.

 

48_F-16D_01005-800.JPG

 

Cockpit er fra Black Box og er en av deres tidlige utgaver.  Mye pussing og tilpassing for aa faa denne paa plass ja...  Rorpedalene er fra Eduard, og festene scratchbygget jeg fra plastroer og messingstav.

 

F-16D_00201-800.JPG

 

F-16D_01102-800.JPG

 

48_F-16D_01307-800.JPG

 

48_F-16D_01408-800.JPG

 

 

Det som gjoer israelske F-16D spesielle er "ryggsekken" som senere har blitt introdusert paa andre lands D-modeller, blant annet Hellas, Singapore og Chile.  Den til venstre er DB Conversions som naa er tilgjengelig fra Airwaves, den til hoeyre er Cutting Edge.  DB leverte et (nesten) komplett konverteringssett da de og inkluderte nye antenner bak nesen, nye antenner paa siden av luftinntak, bulkete hjulluker i hvitmetall og altsaa ryggsekken uten halefinne i resin.  Er ikke helt fornoeyd med fasongen der bak, og maa ta aa sammenlikne med bilder.  Cutting Edge har litt symmetriproblemer, saa uansett tar jeg nok og kapper av halen og scratcher den delen. 

 

48_F-16D_00402-800.JPG

 

Luftinntaket paa denne gaar hele veien - det er Cutting Edge men ikke uten modifikasjoner.  Kompressoren syntes jeg var litt enkel, saa jeg kopierte kompressoren fra Hasegawa's F-14D (som og bruker F110 motorer) og den er litt mindre i diameter enn resin-saken som fulgte med, saa det ble foring og Milliput de luxe for aa faa det hele paa plass. 

 

48_F-16D_00803-800.JPG

 

Hjulbroenner fra Aires - disse er helt fantastiske og anbefales til enhver som skal bygge Hasegawa's F-16.

 

48_F-16D_00904-800.JPG

 

De er ikke uten feil, for de maa bygges opp litt for aa flukte med skoget.

 

F-16D_110311-800.JPG

 

Og saa maa man slipe vekk en god del resin for aa faa luftinnsuget paa plass...

 

F-16D_111312-800.JPG

 

...men det gaar til slutt.

 

F-16D_111201-800.JPG

 

 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.