Jens Håkon Brandal Posted January 11, 2008 Posted January 11, 2008 Hasegawa F-16D i 1:48 med diverse... Dette skal bli En israelsk F-16D Block 40 fra 105. skvadron. Kombinasjonen av en skorpion paa halen og tallet 666 er ganske saa passende for et kampfly. Meningen er aa utruste den med to 600 gallon tanker (regner med at jeg kommer til aa bruke tankene fra Hasegawa sin Mitsubishi F-2 i stedet, for aa spare vekt), en centerline ECM pod, to laserstyrte bomber, to sidewindere to Python 4 og til slutt en Litening pod. I stedet for aa bruke dekaler for skorpionen, tok Glenn og skar ut noen masker basert paa datafiler fra meg slik at jeg kan maskere skorpionen og bruke den samme fargen som jeg bruker paa det sandfargede for aa faa samme nyanse. Dekalene synes jeg virker litt roedlige i tonen. Hasegawa's sett var bra da det kom en gang paa tidlig 80-tall, men naa viser det alderen i det som vi naa anser for manglende detaljer. Bestemte meg derfor for aa hjelpe paa litt. Aires har ingen resin dyse for GE F110 motoren, saa denne maatte jeg detaljere selv. Etterbrenneren fikk korrugerte vegger av korrugert plasticard - etter at byggesettdelen ble boret opp i en dreiebenk for aa faa plass til byggesettets turbin. Tre dyser - fra hoeyre mot venstre - mitt foerste forsoek paa aa detaljere dysen (merk at den er ganske aapen og har ikke denne korrekte konvergerende/divergerende delen innvendig), deretter Shawn Hull sin resin dyse, og til slutt min egen. Jeg ble ikke saa voldsomt imponert over resin dysen, og mente jeg kunne gjoere det bedre selv. Den er ikke helt 100% korrekt, men gir et godt inntrykk. Masterne ble saa stoept i resin. Det ble og fire antenner som skal paa plass rundt bakkroppen. Disse er ikke lenger brukt, men fra den perioden jeg vil bygge flyet skal de vaere der. Etterbrenner paa plass med fotoetset flammeholder fra Eduard. Cockpit er fra Black Box og er en av deres tidlige utgaver. Mye pussing og tilpassing for aa faa denne paa plass ja... Rorpedalene er fra Eduard, og festene scratchbygget jeg fra plastroer og messingstav. Det som gjoer israelske F-16D spesielle er "ryggsekken" som senere har blitt introdusert paa andre lands D-modeller, blant annet Hellas, Singapore og Chile. Den til venstre er DB Conversions som naa er tilgjengelig fra Airwaves, den til hoeyre er Cutting Edge. DB leverte et (nesten) komplett konverteringssett da de og inkluderte nye antenner bak nesen, nye antenner paa siden av luftinntak, bulkete hjulluker i hvitmetall og altsaa ryggsekken uten halefinne i resin. Er ikke helt fornoeyd med fasongen der bak, og maa ta aa sammenlikne med bilder. Cutting Edge har litt symmetriproblemer, saa uansett tar jeg nok og kapper av halen og scratcher den delen. Luftinntaket paa denne gaar hele veien - det er Cutting Edge men ikke uten modifikasjoner. Kompressoren syntes jeg var litt enkel, saa jeg kopierte kompressoren fra Hasegawa's F-14D (som og bruker F110 motorer) og den er litt mindre i diameter enn resin-saken som fulgte med, saa det ble foring og Milliput de luxe for aa faa det hele paa plass. Hjulbroenner fra Aires - disse er helt fantastiske og anbefales til enhver som skal bygge Hasegawa's F-16. De er ikke uten feil, for de maa bygges opp litt for aa flukte med skoget. Og saa maa man slipe vekk en god del resin for aa faa luftinnsuget paa plass... ...men det gaar til slutt. Jens Quote
Kjetil Olsen Posted January 11, 2008 Posted January 11, 2008 Her var det så mye fine detaljer, at jeg ikke vet helt hvor jeg skal begynne å kommentere. Cockpit var helt rå. Quote
Knut Børgesen Posted January 11, 2008 Posted January 11, 2008 Fantastiske detaljer og nøyaktighet. Men så har du jo kontroll på dine F-16 da Quote
Sten Arne Brunsby Posted January 11, 2008 Posted January 11, 2008 Ohh Nice Baraken er drittstilig med skorpionhale. Sammen med ørkenfargene til IAF er det noe av det stiligste som finnes. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.