Gå til innhold
  • Bli medlem

Gardermoen modellflyfestival 2007 ....?


Nils Mathisrud

Anbefalte innlegg

Som nevnt under en annen tråd så har jeg stilt spørsmålstegn vedrørende det blir noen modellkonkurranse på Gardermoen til høsten. Siden dette dermed allerede er luftet kan vi fortsette temaet i en egen tråd.

 

Det er endel arbeid med å arrangere en konkurranse. Jeg har gjort dette i seks år nå, og begynner å bli litt - lei. Dette forsterkes av at deltakelsen har vært jevnt synkende de siste årene (men arbeidet med å arrangere er likevel det samme). Besøkstallet derimot er relativt stort, så en interesse for arrangementet er det. Men det er flrer og flere som kommer uten modeller. Da ser ikke jeg poenget med å bruke masser av tid på arrangementet.

 

Man kan likevel annonsere en dato for en samling, uten konkurranse. for de fleste så betyr ikke dette noe fra eller til siden de likevel bare "stikker innom". For meg betyr det at jeg kan bruke tid til artigere ting. Min entusiasme rundt GMMF en direkte gjenspeiling av deltakernes, og dermed sterkt avtagende.

 

Jeg har innsett at arrangementet i sin nåværende form ikke har noen livskraft. Hvis det skal opprettsholdes så trengs det nytenking og nye krefter. Derfor spiller jeg ballen ut. Den eller de som har lyst til å ta over og heve aktivitetsnivået kan gjerne melde seg. Jeg skal selvsagt hjelpe til med å få en kontinuitet på de områder der det ønskes.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere fortelle meg som er relativt ny i IPMSnorge og i hvert fall ikke vært med på noen utstillinger/konkurranser... Hvor mange er det/år? Er det "bare" LU og GMFF? eller er det flere?

 

I Sverige syns jeg de har konkurranser omtrent hele tiden... det er C4, IPMS open, Gøteborg Open, Malmø etc etc...

Jeg har også fått med meg at det er en hel del Normenn som reiser til disse... men kommer det noen svensker hit til våre konkurranser? Kommer det folk fra andre land? Hvor mange i utlandet kjenner til LU f eks? Har ikke sett noe om dette på IPMSsverige sine hjemmesider...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg antydet for en stund siden at arrangementet går en uviss fremtid i møte. Dette skyldes i hovedsak to faktorer:

 

Oppslutning

Antall deltakere har svingt litt opp og ned de seks (?) årene modellflyfestivalen har vært arrangert. I 2005 var det ganske lav deltakelse og i fjor var det enda lavere. Når det ligger en god del arbeide bak arrangementet så er ikke dette noe særlig motivasjonsfaktor. Antall besøkende har derimot holdt seg på et relativt jevnt nivå. Dette tolker jeg som at det er interesse for arrangementet. Men en modellflyfestival uten modellfly blir litt feil.

 

Kanskje er det formen på arrangementet som ikke er riktig. Jeg tror at hvis vi skal få høyere oppslutning så må vi gjøre en vri, vi trenger nye innspill til hvordan vi skal gjennomføre arrangementet og vi trenger nye folk til å gjennomføre det.

 

Mitt eget fokus

Personlig har jeg distansert meg mer og mer fra begrepet konkurranse innen modellbygging. Med sine strenge regler om hva som er lov og ikke lov og hva som skal vektlegges for å kåre en "vinner" har jeg kommet til at konkurranseaspektet ikke er det riktige for meg. Jeg synes fortsatt det er interessant å møtes til et modelltreff hvor man kan se andres modeller, diskutere disse, diskutere forbilder osv. osv. Men å kåre vinnere, og dermed også tapere (selv om noen vil bestride dette) er jeg i ferd med å miste sansen for. Det blir derfor ikke riktig for meg å skulle arrangere en slik konkurranse.

 

Samtidig med dette har jeg satt mer forkus på historiedelen av hobbyen, og tatt på meg diverse oppgaver og gjøremål innen det aspektet. Det betyr at jeg må trappe ned på andre oppgaver og gjøremål.

 

Hvis det fortsatt er interesse for å møtes en helg på høstparten (eller til andre årstider), med modeller og annet, så støtter jeg selvsagt opp. Men det må bli opp til andre å overta som arrangør. Hvis noen er interessert i å ta over så er det helt opp til dem hva de vil gjøre ut av det. Jeg vil selvsagt stå til tjeneste med å svare på spørsmål og tilsvarende.

 

Hansken er kastet. Hvem plukker den opp ?

 

:shifty:

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.