Gå til innhold
  • Bli medlem

Erstatningsmodell: de havilland Vampire MK. 3. (Tildelt Erik Torp)


Anbefalte innlegg

  • Einar Sandvik endret tittelen til Erstatningsmodell: de havilland Vampire MK. 3. (Tildelt Erik Torp)
  • 3 uker senere...
Erik Torp skrev (2 timer siden):

Nå skuffer du Einar…😢 Selvfølgelig har jeg bly! Special Hobby er til og med så greie at de minner meg på å legge inn vekt.

 

DC9A9E30-93D3-40B9-99BE-13218AF1EBDC.jpeg

 

He, he! Jeg ville bare nevne det, siden jeg ikke så noe bly på bildet, og fordi modellen som skal erstattes nettopp er en halesitter. 

 

Dette blir sikkert bra.  

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (1 time siden):

I denne byggetråden kan du finne en del bilder og informasjon.

Mye nyttig info her! Hadde helt glemt denne tråden da jeg bygget T.55 for Flysamlingen. Jeg fikk jo tak i konverteringssett da jeg bygget min modell, med ny canopy og nye halebommer. Kom du i mål med din T.55, Einar? Er usikker på om du modifiserte halefinnene til gammel type, som de norske hadde? Airfix-settet kommer med en annen type halefinner (integrert i halebommene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (31 minutter siden):

Mye nyttig info her! Hadde helt glemt denne tråden da jeg bygget T.55 for Flysamlingen. Jeg fikk jo tak i konverteringssett da jeg bygget min modell, med ny canopy og nye halebommer. Kom du i mål med din T.55, Einar? Er usikker på om du modifiserte halefinnene til gammel type, som de norske hadde? Airfix-settet kommer med en annen type halefinner (integrert i halebommene).

Nei, jeg kom ikke i mål med T.55. Det stranda på canophyen og halebommene, som du nevner. 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Torp skrev (5 timer siden):

Takk Einar, mye nyttig info der, spesielt om cockpit interiør.

 

Et noenlunde korrekt interiør med rette farger er en god start. Sett på avstand i monteren vil fargene på interiøret og setet i alle fall kunne synes. Ellers vil jo korrekt plasserte rondeller og antennene under vingene som mangler i byggesettet, være godt synlige detaljer.

 

Halebommene i HobbyBoss-byggesettet brukte jeg litt tid på for å få parallelle og på å fylle gap, særlig  på undersida, ved festene til dem, ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 26.9.2023 den 18.21):

Sett på avstand i monteren vil fargene på interiøret og setet i alle fall kunne synes

Kunne nok ha lakkert interiøret rosa uten at så mange hadde lagt merke til det… Som alle andre 1/72 modeller blir det ikke så lett å se noe med lukket cockpit glass…

 

Jeg har satt sammen vinger og halebommer og jobbet med cockpiten. Mikset en blåsvart farge for cockpiten og jobbet litt med fotoets. Instrumentpanelet er litt lysere enn jeg liker, men det blir knapt nok synlig når alt limes sammen. Jeg laget også sete- og ryggpute av putty for å gjøre selve setet litt mer interessant. Så langt et trivelig lite sett som ikke bør ta veldig lang tid å få ferdig.

 

75450DC1-0357-4718-B01B-FC833730CAE8.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Torp skrev (9 timer siden):

Kunne nok ha lakkert interiøret rosa uten at så mange hadde lagt merke til det… Som alle andre 1/72 modeller blir det ikke så lett å se noe med lukket cockpit glass…

He, he!

 

Ja, interiøret vil neppe bli særlig på avstand, men samtidig bygger vi for et museum, så detaljene bør jo være korrekte.

 

Dersom du ønsker å stille ut modellen på Skala 2024 før den settes i monter, bør modellen i alle fall tåle nøye granskning på nært hold, både med tanke på detaljer og finish. Jeg har bygd modeller med tanke på begge deler. Noen av oss har faktisk enkelte premierte modeller stående i monteren på Gardermoen.

 

 

 

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Torp skrev (24 minutter siden):

Stiller ikke ut, men resten skal nok gå bra.

 

Ja, jeg føler meg trygg på at modellen du lager blir bra, uansett.

 

Vi pleier ellers å sette modellene som leveres inn under Skala på et bord foran monteren, for å ha dem oversiktlig samla der og fordi besøkende på Skala kan ta en titt på dem på nært hold før de blir plassert inni monteren etter Skala.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik Torp skrev (17 timer siden):

Jeg laget også sete- og ryggpute av putty for å gjøre selve setet litt mer interessant. 

Hei. Jeg mener at denne typen sete normalt ikke har pute i bunnen. I stedet satt piloten på fallskjermpakken, som han festet på rumpa før han entret flyet. (Men dette er uansett umulig å se på modellen når den står i monteren.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ragnar Eckhoff skrev (1 time siden):

Hei. Jeg mener at denne typen sete normalt ikke har pute i bunnen. I stedet satt piloten på fallskjermpakken, som han festet på rumpa før han entret flyet. (Men dette er uansett umulig å se på modellen når den står i monteren.)

På bilder fra Norsk teknisk museum i byggetråden min med tre vampyrer, er det innebygd setepute der.  Generelt har du nok ellers rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (19 timer siden):

På bilder fra Norsk teknisk museum i byggetråden min med tre vampyrer, er det innebygd setepute der.  Generelt har du nok ellers rett.

Ja, jeg ser det. En mulighet er at puten er monter i ettertid, etter at flyet var tatt ut av bruk. Eller at man gikk over til en annen type fallskjerm, som ikke ble oppbevart i bunnen av setet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har kommet et godt stykke på vei, men dette er en modell som kjemper i mot… Det er ikke helt uvanlig med Special Hobby sett, men dette veksler mellom veldig god passform til helt for jævlig. Det værste var innfesting av halebommene. Der måtte det sparklet og pusses og de trenger antagelig en runde til. Vingene kommer som en god nummer to og med luftinntakene på en litt ufortjent tredje plass. Resten passer så langt helt nydelig. Det holder heller ikke med bly i nesa for å få den til å stå på tre hjul så jeg har fylt opp område bak setet (men foran landingshjulene) med mer bly. Nå er det i hvertfall ikke en halesitter.

 

22C84A15-5B3B-4F72-B129-98CBCA4F055C.jpeg

  • Me like! 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg noterte meg særlig innfestinga av halebommene som et problemområde da jeg bygde Vampire av Special Hobby-byggesettet, så det er nok en svakhet med byggesettet.

 

Ellers merka jeg meg at Hobby Boss hadde valgt en smartere løsning for sammenføyning av skroget enn Airfix, ved å ha over- og underdel i stedet for venstre- og høyredel, slik Airfix har. Dermed blir mye av skrogsammenføyninga skjult av vingene.

 

Det noteres med tilfredshet at modellen du bygger ikke blir en halesitter. :)

 

 

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et karakteristisk trekk ved Vampire, er at skroget ser ut til å sagge, altså helle litt nedover bakover, mens halebommene er ganske parallelle med bakkenivået.

 

Det er muligens et synsbedrag, men jeg synes det ser ut som at halebommene på modellen din har en liten knekk nedover ved festet. Jeg ser at min egen modell bygd av det samme byggesettet også ser ut til å ha en liten knekk på samme stedet når jeg betrakter den fra samme vinkel som du har fotografert modellen din fra, men ser rett ut sett i profil fra sida. 

 

 

004.jpg.e636a518c1118763542b96722ca5f89a utsnitt.jpg

Endret av Einar Sandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.