Gå til innhold
  • Bli medlem

Tamiya - VW Karmann Ghia


Anbefalte innlegg

Bilbygginga har helt tatt overhånd, nå er det bil som gjelder!  :) Forden ligger til modning i lakkboksen, og det er trist å ikke ha noe å gjøre, så jeg startet like godt med en bil til. Nå er det Tamiya`s VW Karmann Ghia som står for tur. Nydelig bil både som modell, og som 1:1 Tenkte å bygge den stort sett original, men jeg kunne tenke meg Porsche Fuchs-felger på den. Noen som vet om noen produsenter av små felger? Har brukt kvelden til å gjøre ferdig motoren - bortsett fra vask og tørrborsting. Kommer nok til å gjøre dette i natt, men jeg skal prøve å holde meg til litt diskret væring.

Her er et par bilder av motoren i alle fall.  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Etter som jeg nå driver og tukler med min niende og tiende 1/1 VW føler jeg meg kapabel til å si at det der ligner jo veldig!

Hadde lagd meg et par former til "Gammel"-Fuchs, med to dekkdimensjoner til. Formene har dessverre gått heden nå.... Men felgene jeg tok avstøpning av finner du i Revell's "VW Street Machine", med en gyselig rosa boble på eska. På denne Ghia'n står "masterne", med fordekka fra Ghia'n, og bakdekk fra den rosa-bobla felgene kom fra...

BlackGhia2-vi.jpg

I tillegg til de felgene finner du i det settet også noe som i allefall ligner på et par Weber 48 IDA-gassere, klassikere på en Callooker....!

Her er de baki den sorte Ghia'n

BlackGhiaengine-vi.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmm... Kjente hjertet gjorde et hopp!  wOOt Jeg får være på utkikk etter den rosa bobla, sånn at jeg får tak i de felgene. De er et must på Ghia. Jeg har vært å fått blandet meg lakk i dag, men det spørs om ikke jeg burde valgt sort istedet (?) Jeg valgte "Fontana-grey". Jeg var ute etter en farge som var typisk for 60-talls VW, og som ville gi bilen et litt klassisk preg. Spørsmålet er bare hvordan den blir med moderne felger. Jaja, skulle det vise seg at den ikke blir helt som tenkt, så kan jeg jo sette på originalfelgene. Som forøvrig er nydelig gjenskapt på modellen.  :)

 

Edit: Er det denne VW du mener? Jeg synes felgene virker så brede?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ooohhh...gammel VW..nå ble de bløtt i buksa igjen ja :-[

 

Fuchs felger kan jo bare ikke se galt ut på en luftkjølt VW. Så jeg stemmer i jeg å: kjøp Revell Street Machine. Jeg kjøpte den jo også på oppfordring fra herr Trones :)

 

I samma slengen så vil jeg utfordre deg, bygg den rosa saken som på eska :thumb:

DA er du MANN da..hehe

 

Go Pink!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekker, Terje!! :praise:

Jepp, er den rosa der jeg mener ja, Kjetil. Mulig bildet på eska lyver litt på grunn av det svarte feltet innenfor den blanke felgbanen. Så vidt jeg husker, kom den eldste Porsche-Fuchs varianten i 5, 5.5, og seks toms bredde. (Har 2x6 og 3x5.5 til bobla mi...) Mulig de aller første var 4.5, men jeg er usikker på dette. Forskjellen på disse og den nyere varianten (som jeg mener kom rundt 74...) er at på de eldste så går "eikene" helt ut til felgringen, mens de nyere har kortere "eiker" og en blank ring før du kommer til felgbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig bil, Terje!  :) Det blir som å hoppe etter Wirkola dette. Har du brukt Bare Metal Foil som lister, eller er de malt? Gruer meg litt til denne jobben, da jeg synes de virker smale, og lite markerte på modellen. Men det blir vel bare nok en utfordring.  :)  Da er felgproblemet oppklart, takk for innspill, Kjell Terje. Da er det bare å støvsuge nettet etter det aktuelle byggesettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :) Har aldri prøvd sånn folie, men jeg har lest en fin guide på nettet. Ser jo ikke helt umulig ut, så det er vel bare å være tålmodig. Fikk ferdig forstilling, bærearmer og bunnplate i natt, så nå er det litt montering som gjenstår. Jeg slenger opp noen bilder når jeg kommer så langt. Det kjedeligste med modellbygging, er når man må vente på ting man har bestillt. Er det noe jeg kan bruke istedet for sånn flocking-pulver til gulvmattene?

Fant et par matnyttige linker her, som kan være til litt hjelp videre i prosjektet:

 

http://www.briansmodelcars.com/tutorials/tutorial.asp?TutorialID=75&CurPage=1

http://www.briansmodelcars.com/tutorials/tutorial.asp?TutorialID=16&CurPage=1

 

Kunne kanskje linket rett til hovedsiden, her er det masse tips å ta med seg:

 

http://www.briansmodelcars.com/tutorials/index.asp?CurPage=1  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange fine tips på BMC, ja. Har vært innom der noen ganger.

Et alternativ til flockingen, i allefall hvis du bare skal lage tepper på et relativt flatt gulv, er selvklebende velurfolie. Aner ikke om dette fortsatt er i salg, men blant rullene med selvklebende treimitasjon og kjøkken skuffe-papir i den lokale fargehandelen, var det også noen ruller med slik velurfolie i noen forskjellige farger. Enkelte Tamiya biler hadde dette i eska fra fabrikk, og det funka ganske greit. Husker at jeg og en kompis brukte slikt til å kle innredninger i vanmodeller rundt 1980, og det ble "litt" annerledes......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilder kommer etterhvert som jeg bygger, Johnny. :) Nå blir det jobbing i helga, så da får jeg ikke mulighet til å bygge. Takk for tipset Kjell Terje. Varene fra USA kan ikke være langt unna nå, så jeg får prøve å være tålmodig. Etter en lang natt, med lite søvn, har jeg kommet frem til at jeg bygger den som en urørt klassiker. Jeg greier ikke å la disse små skjønnhetene ligge i deleesken. Nå gjenstår det bare å legge svart i VW logoen, men det er litt skremmende å begynne. Kan det lønne seg å legge matt svart i selve logoen, og så ta en Q-tips med litt White Spirit? Vaske forsiktig rundt logoen? Kanske jeg ender opp med Porschefelger allikevel... :'(

Her er et bilde av felgene. Lakkert Sølv, med en tynn vask med svart Humbrol.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

"Advarsel: Dette er minst 120 dager siden siste innlegg i dette emnet ble skrevet.

Hvis du ikke er sikker på at du vil skrive et svar, bør du vurdere å i stedet starte et nytt emne"

 

Denne teksten er et dårlig tegn, og en påminnelse om at ting går tregt. Jaja, nå har jeg i alle fall fått pusset karosseriet. Må si jeg er overasket over hvor mye skjøter og skjegg jeg støtte på. Men en solid runde med 1200 papir og vann, så er det endelig borte nå. Nå blir det lakk. Har fått tak i en god gammel gråfarge, så det blir originalt og klassisk stuk på denne.  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.