Jan Erik Johansen Posted September 27, 2020 Share Posted September 27, 2020 (edited) Focke Wulf FW 189 i Skala 1/72. Denne er til monteren som skal inneholde alle flys som er benyttet av Luftforsvaret. Edited March 9, 2021 by Jan Erik Johansen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 28, 2020 Share Posted September 28, 2020 Denne flytypen har vel ikke vært benyttet av Luftforsvaret. Riktignok ble en maskin malt med norske roundeller etter krigen og motorkjørt. Men aldri fløyet. Hvis denne modellen skal med, så må man ta med mye annet også, som ikke star på lista. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted November 17, 2020 Author Share Posted November 17, 2020 Svar fra Flysamlingen. "Fire ble overtatt, ett gjort flydyktig, navngitt «The Green Man» etter bakkemannskapers favorittpub ved North Weald i England under krigen og fløy som en hack til vår/sommer 1946." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted November 19, 2020 Author Share Posted November 19, 2020 Da har jeg fått et par bilder av "The green man" som den som påtar seg byggingen får tilgang på. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Den har jeg hatt i bakhodet i mange år som et framtidig prosjekt i privatsamlinga mi. Jeg har imidlertid et par posjekt på gang nå, som jeg må bli ferdig med først, før jeg eventuelt slår til på denne. Jeg leste forresten på nettet at "The green man" (eller woman) var en førkristen mytologisk skikkelse som var forbundet med gjenfødelse og vår. Robin Hood var også assosiert med denne skikkelsen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Hvilken utgave av FW 189 var "The green man"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kåre Paulsen Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Fw 189A-2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Her er det vel ICM-byggesettet fra 2016 som er konge på haugen, eventuelt Hasegawa sin utsendelse av det samme byggesettet fra 2018. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted July 14, 2021 Share Posted July 14, 2021 (edited) Nils har skrevet en artikkel om "The Green Man" og lagd en profil til siste nummer av Flyhistorie, nr. 60. Det er en grei konklusjon på diskusjonen i engelskseksjonen, synes jeg. (Jeg undres på om spørsmålsstilleren leste noe som helst av diskusjonen. Det kom ikke flere innlegg fra den kanten i alle fall.) Edited July 14, 2021 by Einar Sandvik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 28, 2022 Share Posted March 28, 2022 Takk til Morten Pedersen for det flotte bidraget i modellbyggingsdugnaden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts