Gå til innhold
  • Bli medlem

Mirage F1 1/72


Gjest Espen Andreas Hoff

Anbefalte innlegg

Gjest Espen Andreas Hoff

Hadde en merkelig friuke hvor det ikke ble ble noe fokus på hobbyrommet, så derfor hadde jeg ingen dekalklare fly med meg på jobb. Og hva gjør man da?? Jo! Starter selvfølgelig et nytt hotellprosjekt ::)

Så her kommer endelig Special Hobby sin kliss nye, høyt etterlengtede Mirage F1 i "Gentlemans scale", et sett som har vært annonsert i over tre år nå.

 

image_zpseb6ntdbp.jpeg

 

Settet er en drøm i forhold til tidligere versjoner fra Hasegawa (hevede panellinjer) eller Esci (veldig feil fasong), med bra detaljeringsnivå og mulighet til å bygge flere versjoner. Kunne kanskje vært enda skarpere panellinjer/ detaljer, men uansett tror jeg denne gir et utmerket utgangspunkt for et flott resultat rett fra esken.

 

image_zpszacee7gj.jpeg

 

Cockpit'en bestod av dekaler , og med litt tørrbørsting var iallefall jeg fornøyd i denne skalaen. Fire forskjellige setevarianter følger med, og de er definitivt de beste jeg har sett injeksjonsplast, ikke noe behov for resin her nei.

 

image_zps7ubmixlm.jpeg

 

Dette er så langt jeg har kommet, nå blir det ikke flere postinger før dere har kommet med ørten forslag til hvilke dekaler som skal pryde denne luftspeilingen...

EspenA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

OK da, hva med å bruke dette dekalarket?

 

https://www.scalemates.com/kits/131324-syhart-decal-72-028-dassault-mirage-f1

 

Denne har jeg liggendeimage_zpstbrxh7bx.jpeg

 

... eller bruke en mer diskret spansk dekor

 

https://theaviationist.com/wp-content/uploads/2013/01/Mirage-F1-SpAF-Tiger.jpg

 

Denne versjonen var på Ørlandet i 2007, meget aktuell. Oppdaget dette settet ved en tilfeldighet, og fikk handlet inn fra HLJ til en gunstig pris. Det er Hasegawas gamle versjon, så det var stort sett tigermeet-dekalene jeg var interessert i. Har derfor to Mirage F1 byggesett rimelig tilsalgs!!

 

...eller male som den diskrete tigermalte nr. 3 her?

 

Tja, har også disse dekalene liggende.. ::)

 

 

Einar S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

For at dere ikke skal tro at jeg ligger på latsiden når jeg er på jobb ::) kommer her en oppdatering på Formel1 Mirage'n.

 

IMG_0985_zpsub3vqhuq.jpgIMG_0984_zpsfzgpuaqx.jpg

Settet var ikke helt smertefritt å sette sammen, jeg tror de har hatt store utfordringer når de konstruerte formene. De består tydeligvis av mange deler som dermed muliggjør injeksjonsstøp med høyt nivå av detaljrikdom. Er det ikke noe som kalles "slide molds"? Men passformen er ikke perfekt på alle deler, spesielt innsug og luftbremse. I tillegg er det flere partier av detaljer på kroppen som liksom er "satt inn etterpå" med ulik kvalitet på panellinjene som krever litt kjærlig smekting med sandpapir.

 

IMG_0983_zpsizkcpjg9.jpgMen setet og stussen er det overhodet intet at anføre på, ser ingen grunn til å gå bananas i resinbutikken når plast er så detaljert som dette i 1/72.

 

IMG_0986_zpsfhebsqqq.jpg

Og det var Einar som kom opp med beste forslag til forbilde, så da blir det 2007-versjonen fra Ørlandet som blir bygget, nemlig denne.

 

HarryEspen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

Har stort sett gått tilbragt siste måned med å gå rundt juletreet, men litt tid til bygging har det dog blitt. Endel sparkling av skjøter som ikke er helt på Tamiyanivå, pussing og rescribing tar tid. Borret også opp noen lyskastere og 20mm kanonløp, sistnevnte selvfølgelig skalariktig i 1/72 og det er smått!

IMG_1087_zpsy0bpkugn.jpg

 

Mye småpill som har tatt tid, men nå begynner den å nærme seg lakkboksen.

IMG_1086_zps8gnxrp41.jpg

EspenTigermester

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Espen Andreas Hoff

Endelig har jeg gleden av å opplyse den ventende tilhengerskare at lakkering er utført (m/preshading for første gang) og dekaler er underveis. En udelt glede å jobbe med etter Jaguarens tjukke stive, disse er flortynne og trenger overhodet ingen dakalvæske :thumb:

 

IMG_1298_zpsk9ap1ofa.jpg

 

Eneste minuset er at dekalene er beregnet for Hasegawa sin versjon, så det er noen utfordringer for å få de til å passe, og noe touch up må nok påregnes. En annen ting er at stripene er en tanke mørke i forhold til forbildet, men det er det vel ingen av dere Tiger-ignoranter som legger merke til.. ;D

Tigermesteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Andreas Hoff

IMG_1300_zpsxwntyp1u.jpg

 

Dagens Dont!  Som dere ser er dekalene veldig mørke, men Kyrre sitt tips kurerer nok dette skal vi se!

Tigermesteren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.