Gå til innhold
  • Bli medlem

En småvokst Pandapanser PzKpfw 38(t) Ausf. F [i arbeid]


Anbefalte innlegg

Heisann!

Da var det nok en gang på tide å plage bermen med en ny ikke-blir-fullført byggetråd  :cheers:

Eller kanskje et håp om få noe ferdig til vårtreffet...  :shifty: dette blir spennende! følg med, følg med!

 

Først litt boksart

 

402.jpg

 

Denne forholdsvis store juvelen ble anskaffet under en illegal operasjon på Strømmen under fjorårets SKALA arrangement, utført av noen trøndere og en smålubben president i Troms Plastmodellklubb.

Det er min andre tængs i den forholdsvis store skalaen 1:16, så kvalitetsmessig kan jeg bare sammenligne den mot Takom sin FT-17. Takom var på lik linje med Panda, en helt ny aktør da de kom med sin FT-17 og startet bølgen med nye plastmodeller fra første verdenskrig era. FT-17 til Takom er med fullt interiør og motor, men skalaen til tross, kommer den til korte for den bedre detaljerte FT-17 fra Meng i skala 1:35(!) og krever arbeid med mange støypemerker på stort sett alt av flate deler og ellers en del sparkling. Men tilbake til denne modellen virker det som om Panda har gjort en god jobb på detaljer og tilpassing av deler. De feilene jeg så langt har oppdaget er feilmerking av deler i byggetegningen (som er et forholdsvis lite og enkelt sorthvit hefte). Selvfølgelig er det nødvendig med litt nagletelling på en såpass stor modell og med god hjelp av Panzer Tracts 18 er det noen nagler som må tilføres her og der. Faktisk er det noen svært fremtredende nagler på siden av tårnet som mangler, selv om de er merket på byggetegningen(!)

 

Her er noen manglende bolter i resin fra Masterclub blitt tilført (hvite)

397.jpg

 

Jeg har en mistanke om at Panda kanskje hadde en intensjon om å lage interiør til denne, for skroget er veldig godt detaljert innvendig. En god start for de som vil scratche interiøret, Arild kanskje, med hans detaljnivå på Tigerene sine  ::)

 

401.jpg

 

Vel, hva har man da gjort? Jau, limt sammen skroget.

398.jpg

 

Det neste på morgendagens agendaen blir montering av boggiene

399.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne og har faktisk begynt på den, men kommer hverken til å tilføre manglende nagler eller interiør. Til det er jeg altfor lite interessert i forbildet. Bygger den kun for å øve væring i stor skala, når den tida kommer. Så snart du har boogiene sammen, er du like langt som jeg, men vil nok raskt rykke opp i ledelsen. Hvem av oss som blir først ferdig, er vel fortsatt veldig åpent...  ::)

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en liten time i boden, dagens gjøremål: boggiene er montert og limt på skroget. Dere ser selvfølgelig boltene jeg har limt på, hvis ikke er dere blinde og har ingenting i dette gamet å gjøre  wOOt

 

002.jpg

 

Oppdaget at det ikke er bare å følge byggetegningen til punkt å prikke. I Punkt 5 er det illustrert at delen merket med blå pil skal monteres før bladfjærene, Dette gjør det rett og slett umulig å få bladfjærene på plass. Men denne gutten lot seg ikke skremme og løste problemet sporenstraks!

 

001.jpg

 

 

Okay Arild, regner med at du varsler ifra når jeg har passert deg i byggeprosessen  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en liten time i boden, dagens gjøremål: boggiene er montert og limt på skroget. Dere ser selvfølgelig boltene jeg har limt på, hvis ikke er dere blinde og har ingenting i dette gamet å gjøre  wOOt

 

Jepp, selvsagt ser vi disse - ekstremt fremtredende  8)

 

Synes du skulle gjort ferdig disse før du begynte på noe nytt, plasten krakylerer vel snart  :)

Byggetreff.jpg.9c050b69780a43020dec948baca13a4e.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay Arild, regner med at du varsler ifra når jeg har passert deg i byggeprosessen  8)

 

Alarm!

 

Jepp, du er allerede forbi. Jeg har nemlig bare montert sammen boogiene, men ikke limt dem på skroget. Vet ikke om det kan regnes som at vi ligger likt, da jeg kan kompensere med å si at jeg har montert maskingeværet i plata foran sjåfør og radiomann? Du har i alle tilfelle flere nagler enn jeg, så du leder med god margin.  :thumb:

 

Nå ville jeg blitt flau om jeg ikke ble ferdig med denne før meg!

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, bruk av personlige pronomen kan lede til mye artig referanseproblematikk.

 

Jeg kommer nok ikke til å presentere så mye progresjon her, da det er lite å vise til, og ingenting som du ikke allerede har vist. Mitt sett ligger godt på hylla og er nokså langt nede på lista over prosjekter som skal jobbes med fremover.

 

Arild :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så  det blir en liten panserblogg dette, vel kan hive inn bilder av dagens aktivitet. Ikke spesielt mye som er gjort, stort sett tilpassing diverse hjul. Lite å lime siden jeg skal monter de fleste delene etter at de er malt.

003.jpg

 

Brått ble det slutt på byggeidyllen, her blir det nødvendig å sparkle. Fredagskosen blir å pusse løpehjulgummi tenker jeg.

 

002%202.jpg

 

En god times økt hver kveld gir fort resultater.  :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Litt pusling har det blitt i påska. Påska er en spesielt fin tid for å bygge belter og belter er alltid gøy å bygge :)

Dog det blir litt samlebåndsarbeid over dette. først klippe løs leddene (93 stk pr side) og endeboltene, deretter skal støyperammepunktene pusses vekk og skraping av støypeflash.

Etter mange arbeidstimer er den første lenka montert, kun lett puss over bolthodene gjenstår.

 

1.jpg

 

Da var det neste lenke...  :pinch:

 

3.jpg

 

Og om det ikke er nok, Aber har et ets sett til denne hvor man kan legge på støypenr på hvert enkelt ledd. lurer meg på om ikke...  :shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant nettopp ut at Spade Ace models har kommet med metallbelter til denne, med støypenummer :o

Jaja, hadde jeg funnet det ut litt tidligere, kunne det blitt en liten investering...

 

Dette løser du enkelt Tommy, litt skitt på belter (som det alltid ble) så er det ikke mulig å se de støpenummer som eventuelt var der  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja Reidar litt skitt på beltene skal det bli og kanskje det blir ei løsning med støypenumrene også.

 

Litt mer progresjon har det vært etter påskebeltebyggingesesjonen. Jeg aner en stor fare for at det ikke blir noe Pandapanzer med til SKALA, men det er for tidlig å gi opp.

Når blir det et hyggelig opphold i Ungarn å se frem til, på bekostning av ei hel uke uten bygging.

 

Så langt er jeg nå kommet.

 

4.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt fremskreden panda-panzer dette, og trass i ukeslange turer til Ungarn er det ingen fare for at du blir pusta i nakken av meg. Ingenting jeg må være obs på når jeg en vakker dag plukker opp igjen settet, altså? Alt passer og ingen plunder noe sted?

 

Hvem lager metalltuten du har brukt?

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arild, den metalltuten fulgte med i settet, men må du ha riller, er et løp fra Aber å anbefale.

Andre tips, tja, skulle jeg begynt på nytt så ville jeg fulgt tegningen og limt på skjermene før jeg monterte skroglokket. Fordi det virker som om kineserene planla interiør i denne vogna, er ikke skroget avstivet innvendig. Det ble et problem da jeg skulle montere på skjermene, skroget ga litt etter og gav ujevn sprekk i mellom skjerm og skrog. Biltema har noen fine klemmer m pistolgrep stramming som funket veldig bra til dette.

Hva mer, jo skjermene ha noen merkelige støypekanter på insiden spesielt den i buen over drivhjulet som du bør sjekke. De hullene på den bakerste skjermholderen passer ikke overens med festeknottene på skjermen, der må du fjerne den ene.

Det kan være lurt å lime på skjermholderene på skjermen før du limer det på skroget.

Motordekslene ville jeg sett på om det ikke var like greit å lime de på skrogtoppen før du monterer det på skroget. Dessuten, kanskje avstive litt under med styrenplastbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tips! Jeg må visst lete bedre etter det metallrøret, for det er jo ingen grunn til at det ikke skal ligge et slikt i mitt eget sett. Så etter i går, men åpenbart ikke godt nok. Ellers får jeg ta en alvorsprat med han som solgte meg settet...  8)

 

Tvingene du nevner, har jeg opptil flere av allerede, så der er jeg berget, men tror jeg har limt skrogtoppen på allerede. Eller er den bare teipet på?

 

Følger spent med når den tida kommer at du fortsetter her.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.