Stein Atle Stenberg Posted March 31, 2014 Author Share Posted March 31, 2014 Knall, takk for dokumentasjonen - og raskt svar SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted March 31, 2014 Share Posted March 31, 2014 Hmmm. Det blir jo stillig jo :-) Roy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Jodda, gikk løs med rødbrun og skulle lage tynne streker. Det var veldig gøy - men urutinert som jeg er på dette feltet, så var nok blandingen litt for tykk. Det resulterte i at jeg fikk litt overspray og støving. Etterhvert som jeg holdt på fikk jeg det litt bedre til, etter å ha justert litt på trykket på kompressoren. Fant også ut at det var en fordel å gå veldig nærme med sprøyta. Etter å ha holdt på med dette en ganske lang stund ble resultatet sånn som dette: Har derfor gått over med sandgult i svært tynn mix. Først litt tykkere for å "løfte" frem de lyse partiene som var blitt offer for overspray, så med en svært tynn mix for å jevne det hele ut, da over hele vogna. Det hjalp synes jeg - men jeg er ikke helt fornøyd. Synes vel det hele ble noe vel lyst, og litt kornete er det fortsatt. Men her er nå resultatet så langt: Synes det ser ekstra ille ut på det siste bildet, det første ser bedre ut enn det gjorde i virkeligheten. Nå skal det jo litt væring til, håper det vil hjelpe på helthetsinntrykket. Uansett har det vært moro, og kanskje jeg hadde fått kamuflasjen litt bedre til om vogna hadde vært i 1/35 skala. Tar gjerne i mot pepper og råd. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Kan ihvertfall snakke veldig varmt om Ultimate produktene jeg har forsøkt en ukes tid, tynneren er knallbra til både revell, Tamiya og Vallejo, og cleaneren trengs det et par dråper av så er alt borte igjen. Anbefales Sent from my GT-I9505 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Hmmm, hvor kjøper du dette? Er ikke helt sikker på om det er remediene som har vært feil her - er nok mest brukerfeil fra min side. Jeg var sånn nesten fornøyd helt til jeg så bildet jeg tok, det var da jeg gikk litt i kjelleren. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 Bra progresjon helt til det siste bildet, men antar dette kan løses under vask og filter og slikt. Ellers pent bygg! Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 1, 2014 Author Share Posted April 1, 2014 Takk for trøsten Håper også at det løser seg under skitt og slitasje. Alternativt må jeg ta omkamp - lakke panzergul på nytt - og gå for en annen type kamo. Tar meg betenkningstid til i morgen ettermiddag. Lakkeringsselvtilliten har fått seg en så stygg knekk nå, at jeg muligens bare lar den være ensfarget panzergul. SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stian Bognerud Posted April 1, 2014 Share Posted April 1, 2014 om du har sånn "skoletyggis" eller hva den heter, dekk det gule med den og gå over med brunt igjen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Hmmm, hvor kjøper du dette? SAS Bestilte det hos snmstuff.co.uk Sent from my GT-I9505 using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 2, 2014 Author Share Posted April 2, 2014 Takk igjen for tips og råd, og adresse Når det gjelder lærertyggis-metoden tror jeg den hadde funket best dersom jeg hadde lakket hele vogna i rødbrunt først, så lagt tynne, veldig tynne pølser, for så å gå over med gult. Tror at det hadde vært vanskelig å få bra til i motsatt rekkefølge. Den er jo ikke store tassen denne modellen. Det jeg derimot har gjort er å mikse tynn suppe av tamiya smoke og red brown, samt litt semi gloss. Så har jeg postshadet med dette, for så å gå over hele vogna med en vesentlig tynnere suppe av samme mix, som et slags filter. Det ser ut til å ha jevnet ut det meste av overspray, og har gitt vogna en litt mørkere tone. Jeg har altså fått litt håp tilbake her, for så langt ser det hele bedre ut. Tør ikke ta bilder av den ennå I verste fall får jeg bruke vogna til å teste ut diverse væring... SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted April 2, 2014 Share Posted April 2, 2014 Skulle til å foreslå fremgangsmåten du selv beskriver, altså brunt, tyggisstriper og så gult, men det kan fort funke det du ender opp med å prøve også. Du lærer uansett noe av det og neste modell blir enda bedre. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 4, 2014 Author Share Posted April 4, 2014 Hei og hopp, har vært uten nett i mer enn et døgn - men er nå tilbake. Har fikset litt på vogna siden forrige oppdatering - og her er fotobevis: Her har jeg prøvd skjørtene på: Her vises bumper-sticker, anno 1943: Fikk på litt matt lakk - og ting har falt mer på plass synes jeg. Perfekt er det jo ikke, men er altså rimelig fornøyd. Har jo vært lærerikt dette SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Dette ser jo veldig bra ut kult med Bumper sticker. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roman Volchenkov Posted April 5, 2014 Share Posted April 5, 2014 Kan ihvertfall snakke veldig varmt om Ultimate produktene jeg har forsøkt en ukes tid, tynneren er knallbra til både revell, Tamiya og Vallejo, og cleaneren trengs det et par dråper av så er alt borte igjen. takk for tipset! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 Da var jeg sånn omtrentlig i mål med denne gampen. Ser jo på bildene at jeg kan gå over og fjerne noe rusk og støv, sånn her og der. Ting blir altså så grusomt synlig på bilder. Har lagt på litt pigmenter for væringen, og fått limt på skanseverktøy og skjørtene. Synes det er litt vanskelig å si om jeg bør være mer, da jeg er redd det plutselig blir mer enn jeg ønsker for denne vogna. Tanken er å lage meg en base, og så eventuelt være ytterligere med utgangspunkt i denne. Får uansett gi meg selv litt tid til å vurdere dette. Her er noen bilder: SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Faret Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Flott vogn! Synes ikke du skal være så mye mer. Unntatt treblokka til jekken. Den ser passelig nypolert ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 Takk for det! Skal møkke til blokka... SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Ser bra ut dette Du kan som du sier være den litt til å skli inn i terrenget som basen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Etter å ha laget base og været vogna litt mer i samsvar med denne (og møkket til jekkeblokka) sier jeg meg ferdig med dette prosjektet. Vogna er jo fra østfronten og basen skal representere et godt opptråkket, tørt og hardt, leire-aktig terreng. Vogna er liksom i ferd med å rykke frem mot frontlinjen har jeg tenkt. Beltesporene skal være fra diverse andre vogner som har passert her tidligere. Idéen er da at bakken nå er så tørr at denne vogna ikke lager nevneverdige avtrykk - bare så det er sagt, før noen skyter meg fordi sporene ikke samsvarer helt med vognas plassering. Nok snikk-snakk, her er bildene (kritikk mottas selvsagt med stor glede): Tjo og hei! SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Umiddelbart ser det bra ut. Som innbygger i kvikkleireområdene på flatbygdene i Trøndelag, kan jeg fastslå at det "leireaktige" underlaget definitivt ikke er blåleire. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Hehe, ser den! La meg korrigere leire-aktig til tørr gjørme eller noe slikt SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knut-H Nordskog Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Ligner på kvabb som du finner i jorda på feks. Hedmarken. Fin vogn! KH Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Ble flott med base StuG'en Det er vel russisk steppejord av beste kvalitet vi ser her Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stein Atle Stenberg Posted April 20, 2014 Author Share Posted April 20, 2014 Takker og bukker Ser på bildene at fremre fester til skjørtene kunne ha truffet bedre ned på skjermen, men tror at dette ikke kan fikses uten stor fare for at noe annet ryker, så lar det nok være slik det er. Det er ikke veldig synlig med bare øyet. Ja dette er nok, som Rune skriver, russisk steppejord av den beste kvalitet SAS Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Bra resultat! men for meg virker gjørma litt monoton i fargen. Trur jeg ihvertfall ville prøvd å få litt "liv" i den. Enten prøvd med litt forsiktig pigmentpulver eller kanskje aller helst med slags mørkere vask og kanskje litt lett tørrbørsting på toppen. Det spørs hvor lenge gjørma har fått tørket, men veldig ofte (Nord-Norske forhold) vil det være mer fukt under skorpa. Dette vil gjøre f.eks beltesporene mørkere. Ellers har ikke jeg noe mer å sette fingern på, Totalt sett har du vært veldig flink Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts