Gå til innhold
  • Bli medlem

Brumlebjørn - Sturmpanzer IV Early


Anbefalte innlegg

Fikk Friul-beltene i posten på fredag, tok dem og egnet verktøy med på hytta, glemte at jeg hadde tatt dem med, og selv om beltene ble med hjem igjen, så glemte jeg igjen verktøyet...  :doh:

 

Vel vel. Skal avgårde igjen om ikke så lenge, og det er mer plast igjen å lime i mellomtiden...

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart at du har en veldig avslappet prioritering på byggingen og det synes jeg er veldig bra. Selv tok jeg en byggefri helg denne helgen og selv om abstinensen var tilstede, var det faktisk deilig å heller tusle rundt i natur og omegn istedet. Utrolig hvor deilig det er noen ganger. Mye hodegruff som ble ble overført til /dev/null under vandring i skog og langs strender.. Kombinert med div pølser og kaffe på termos er ikke det å fornekte i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om NRK skulle ønske å lage en "Modellbygging - minutt for minutt", så må vel montering av Friul-belter være en selvskreven aktivitet som virkelig vil fenge publikum.

 

Friul har visst bytte ut metalltråden siden sist jeg bygde Friul, og selv om den gamle var myk, syns jeg denne nye er enda mykere. Men, det gikk greit så lenge jeg var nøyere med å borre opp hullene i belteleddene enn jeg pleier. Ser stadig på nettet at folk strir med å kappe knappenåler eller andre stive ting, men det har jeg aldri sett nødvendigheten av.

 

Beltene passer drivkransen perfekt, og det er jo et godt tegn for veien videre. Får kanskje få på noe hjuloppheng så jeg kan bestemme nøyaktig antall belteledd før alt går i balja med Blacken-It.

 

948585.jpg

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte lenker du har laget Arild. Blir det ditt første forsøk med blacken-it på disse?

Tror faren for at beltene blir overstrekt stor etter at friul gikk over til messingtråd, særlig ved blacken-it behandling. Kreves litt hardbørsting med tannbørste for å få vekk oksideringsbelegget, noe som kan føre til ufrivillig strekking. Så pass på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang med Blacken-It ja. Jeg kjøpte et par flasker for et par år siden, så for alt jeg vet kan kjemien ha gått ut på dato. Jeg får børste så skånsomt jeg kan og om det ikke blir noe fart på sakene, får vi ty til gamlemetoden; nemlig lakkering. Det har jo funka før ;)

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du får bra resultat med med blacken-it. Finn en passelig plastboks som rommer innholdet av en flaske og samtidig dekker beltene. Jeg ville gjort dette på ute på terassen siden det kan bli litt griseri, hansker kan også være en fordel. Bruk tannbørsten på lenkene i løsningen, erfaring min er at luft og fettstoffer motvirker at løsningen får virke i fordypninger og sprekker. Mener å ha lest på nettet at vask i eddikvann er å anbefale før bruk av blacken-it. Har ikke prøvd eddikvask selv, men jeg skal gjøre det på mine friulbelter til Pz IV vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kan jo ikke la Ed være den eneste som viser progresjon på Brumlebjørner, selv om han uten tvil er den mest effektive av oss.

 

Har dog begynt å lime litt kanon:

 

20130419_190738.jpg

 

Var lenge usikker på om jeg skulle gidde, men det er jo greit å ha litt innabords om en skulle finne å la ei luke stå på gløtt.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer da litt i bua mi og.

 

Har gått en stund og irritert meg over at jeg har latt til å få limt bygget over motorrommet skjevt på, slik at det ville bli utfordringer med passformen for overbygget på vogna. Jeg tydde derfor til makt, og brakk løs denne delen fra skjermen på venstre side, skjøv alt på plass og limte sammen. Ting ser ut til å passe mye bedre nå.

 

948589.jpg

 

Den kanskje mest meningsløse detaljeringa på hele bygget, er visirjusteringa til sjåføren. Denne brumlebjørnen hadde samme type titteglugge som Tiger I, noe som jo er grunn nok for å bygge en tidlig Brummbär.

 

948587.jpg

 

Kanonen er i all hovedsak ferdig. Må få sparklet en glippe på undersiden av mantelen, samt montert setet til skytteren.

 

948588.jpg

 

Og så har jeg rensket opp i noen og tredve dekk. Kommer til å lakkere dem mens de ennå sitter på støperamma, og heller ta den siste touchup med pensel etterpå.

 

948586.jpg

 

Det begynner å nærme seg noe alvorlig at jeg må få lakkert innmaten på doningen, slik at jeg kan sette kanonen på plass og få limt på lokket. Ennå uvisst hvor mange luker som skal stå åpne, men jeg har nå tenkt å holde alle muligheter åpne (!), og da må det skvettes maling på innvendig. Går vel for primer på gulv og nedre del av vegger, og elfenben på resten (om jeg ikke jukser og bare kjører hvitt, da det uansett blir vrient å se nyansene inni der). Om noen skulle slumpe til å ha kvalifiserte meninger om fargene på kanonen osv, så lover jeg å høre etter.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke klar over Aber-løpet, men ser virkelig ikke behovet heller. Plasten er støpt i ett stykke og har rifling, så jeg tør påstå at å bruke metall på dette settet er bortkastet.  Men har man aftermarketmessige tvangstanker, så er det nok sikkert et godt kjøp  8)

 

Arild  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk hivi litt farge på plasten i går. Brukte primer og elfenben fra WEM. Hvitbalansen yter ikke fargene noe særlig rettferdighet på dette bildet. Syns kanskje elfenbenfargen er litt for gul, men på dette bygget funker det helt fint. Dekkene ble lakkert mens de ennå satt på støperamma, så nå må det tas touchup på alle sammen med penselen etter at de er kappet, rensket og limt på hjulet (som fikk en omgang med panzergul i går).

 

948590.jpg

 

Litt detaljlakkering på kanonen, så kan vi sette den på plass og få limt på overbygningen.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, i motsetning til deg så bygger jeg ikke flere modeller i parallell, og jeg lesser ikke på med ets. Det er med nød og neppe jeg orker legge på den lille etsen som følger med i settet ;)

 

Det sagt, så tror jeg også at det gamle Dragon-settet ditt trenger litt mer hjelp enn Tristar-settet.

 

Uansett en grei kneik å komme over dette, for nå måtte jeg ha over- og underdel sammen for å kunne fortsette.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.