Gå til innhold
  • Bli medlem

Zveno 1/72 ICM


Jørgen Tangerud

Anbefalte innlegg

Da er settet kommet i hus, inspisert, og vasket.

Tviler litt på om dette rekker deadlinen på gruppebygget, men SKALA 2013 bør være et overkommelig mål.

 

Blir litt blanding av ulike erfaringer dette, plastsløyd, og spantbygg aka modellfly i balsa.

 

 

20120507_175129.jpg

 

Dagens oppvask :)

 

20120507_175111.jpg

 

 

 

Kommer nok til å kjøre 99% ut av boksen, men blir nok nødt til å skaffe mer realistiske felger, felgene i settet er en hel plate.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet litt smått igang her, regner med TB-3 byggingen blir litt frustrerende til tider, så da er det godt og ha 2 stk parasitter å bygge i tunge stunder.

 

 

Hmmm, aldri sett grønn balsaspant før......

 

20120508_003238.jpg

 

 

I følge andre byggetråder skal vingekonstruksjonen bli rimelig sterk etter plankingen, men valgte alikevel og forsterke skjøten i hovedbjelken med strips på hver side.

 

20120508_153337.jpg

 

 

Begynner å ane litt størrelse her, men henger en 1/12 utgave i garsjetaket, så får gå ut og ta en titt på¨den om den føles for stor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Jørgen; du skal ha all kreditt som gir deg på slike prosjekt. Dette er definitivt ikke noe nybegynnerprosjekt. Håper virkelig at du får denne sammen.

Jeg er absolutt ikke kyndig når det gjelder russisk flyhistorie og er litt nysgjerrig på hva som var ideen bak dette bombeflyet med påhengte jagere.

Er dette et bombefly som bærer bombene bombene sine selv og har med seg jagerflystøtte i de to flyene som henger under vingene, som så kan slippes løs hvis bombeflyet ble angrepet av andre jagerfly? Eller er konseptet noe helt annet?

Og i hvilken utstrekning ble denne flytypen brukt under WW2?

 

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk Ole, kan nok fort bli et møysommelig prosjekt dette, men vingene er nå ihvertfall på vei sammen :)

 

Ang Zveno:

 

Nå er ikke jeg noe ekspert på Sovjetiske fly, men de har en del merksnodige, og veldig interessante løsninger.

Såvidt jeg vet var planen med dette oppsettet hovedsaklig å sørge for lenger rekkevidde, og oppsettet som hadde størst suksess var TB-3 med 2 stk I-16 hengende under.

Dette sørget for en rekkevidde på 2500km, og da hadde hvert "parasitt-fly" med seg en 2 stk 250kg`s bomber hver, og skulle bli brukt som stupbombere.

 

Første operasjon under ww2 var 26juli `41, da to stk TB-3 med 4 I-16 angrep et raffineri i Romania.

 

De ble også brukt endel mot broer, og fløy ca 30 oppdrag frem til slutten av `41.

 

 

Selv om dette er fra simulatoren IL2 1946, ser du ihvertfall prinsippet i prakis :)

 

 

 

De hadde også en del forsøk med forskjellige trapes-varianter parasittene hang i, hvor de også kunne returnere til moderflyet, hekte seg fast, og til og med refuele.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynt litt smått med planking, både planking, bjelker og spant er vridd i alle retninger, så her må det punktlimes/pressing/vriding til, spørs om jeg får det 100%, men håper å få det til ihvertfall såpass at det ikke syns om man ikke virkelig kikker etter.

 

 

Litt størrelsesforhold, ovenfor en 1/72 P3-C Orion-vinge.

 

20120509_190424.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

USA eksperimenterte og med parasittjagere for aa forsvare bombefly, og de bygget til og med noen prototyper - XF-85 Goblin var en av de.  En modifisert Thunderflash (med nedovervendte stabilisatorer) ble og brukt til tester under en ombygget B-36 med trapesoppheng for aa launche og fange opp flyet igjen.

 

Jens

 

 

Tøft :)

 

http://www.youtube.com/watch?v=bmaPnpH7CIg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teraaaaaapii.......trenger terapiii.

 

Lønna i boks nå, så blir det et eller annet Tamiya, dette settet her kan få den mest garva modellbygger til å gi opp tror jeg.

Snart slåss ferdig med vingen, men måtte jo ut i tømrer-kassa for å finne tvinge som var sterk nok  :o

 

Ikke bare er det spantbygg, skjevt, masse synkemerker, men det finnes ikke noe festepunkter heller, alt må tapes, støttes, for så å få påført tamiya thin som renner langs skjøtene.

 

Men, om det må en pause eller to til, Skala 2013 er fremdeles målet, sommeren er ung, og det er jo litt terapi som medfølger i settet og, i form av de to søte I-16`ene.

 

 

Bilder kommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jørgen, denne begynner da virkelig å ta form.

 

Har hatt det litt i bakhodet at jeg har sett dette flyet som modell et sted og tok en titt i bildene mine fra Scale Model World i Telford i fjor.

Og riktig, der var den!

Så til litt inspirasjon så ser du på disse bildene at det er mulig å få en bra modell ut av dette settet.

 

DSCN28410060.jpg

 

DSCN28430062.jpg

 

Ole ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Plutselig skjedde det litt med denne og.

Har innsett at pga måten dette er bygget opp på, samt mange vridde og dårlige deler, blir det ikke noe 100% bygg, men får se om jeg klarer å få det sammen noenlunde representativt :)

 

 

Stort sett ferdig lakkert, skal nok væres en del for å skjule skavanker, hehe.

 

 

TB3-2.jpg

 

 

TB3-4.jpg

 

 

TB3-7.jpg

 

 

Har også slått fra meg planen om noe aftermarket på denne, den får bli som den blir oob, så kansje den blir bra nok til å pynte opp når fadern innvier det nye verkstedet :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.