Jørgen Tangerud Posted May 7, 2012 Share Posted May 7, 2012 Da er settet kommet i hus, inspisert, og vasket. Tviler litt på om dette rekker deadlinen på gruppebygget, men SKALA 2013 bør være et overkommelig mål. Blir litt blanding av ulike erfaringer dette, plastsløyd, og spantbygg aka modellfly i balsa. Dagens oppvask Kommer nok til å kjøre 99% ut av boksen, men blir nok nødt til å skaffe mer realistiske felger, felgene i settet er en hel plate. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 8, 2012 Author Share Posted May 8, 2012 Kommet litt smått igang her, regner med TB-3 byggingen blir litt frustrerende til tider, så da er det godt og ha 2 stk parasitter å bygge i tunge stunder. Hmmm, aldri sett grønn balsaspant før...... I følge andre byggetråder skal vingekonstruksjonen bli rimelig sterk etter plankingen, men valgte alikevel og forsterke skjøten i hovedbjelken med strips på hver side. Begynner å ane litt størrelse her, men henger en 1/12 utgave i garsjetaket, så får gå ut og ta en titt på¨den om den føles for stor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Tangerud Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 :doh:Ta tiden til hjelp junior, jeg ser det står 10år utenpå esken så du greier det nok wOOt wOOt Fadern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted May 8, 2012 Share Posted May 8, 2012 Dette var da en virkelig absurd farkost! "Famous planes" står det på esken. Hmm... da er det nok bare jeg som ikke har fulgt godt nok med, for denne her var ny for meg. Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 8, 2012 Author Share Posted May 8, 2012 Denne er da ikke så sær Arild, "kun" to Rata`er som henger under. Denne konfigen er det værre med Blir nok uansett ferdig før din gammern Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 8, 2012 Author Share Posted May 8, 2012 Litt mer info om Zveno-prosjektet her: http://aerostories.free.fr/appareils/compopara/page19.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 :doh:Ta tiden til hjelp junior, jeg ser det står 10år utenpå esken så du greier det nok wOOt wOOt Fadern Det er ikke antatt byggetid da? Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Tangerud Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Det var byggetid jeg mente Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Det staar 14 aar og oppover paa esken til Javelin, saa jeg kan ikke si at jeg ikke ble advart:) Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 9, 2012 Author Share Posted May 9, 2012 Med tanke på hvor vridd vingeplankingen og spantene er i det settet her, tror jeg 10år står mer for lengden på frustrasjonspausen før jeg hiver meg over resten av bygget........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Kjensmo Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Hallo Jørgen; du skal ha all kreditt som gir deg på slike prosjekt. Dette er definitivt ikke noe nybegynnerprosjekt. Håper virkelig at du får denne sammen. Jeg er absolutt ikke kyndig når det gjelder russisk flyhistorie og er litt nysgjerrig på hva som var ideen bak dette bombeflyet med påhengte jagere. Er dette et bombefly som bærer bombene bombene sine selv og har med seg jagerflystøtte i de to flyene som henger under vingene, som så kan slippes løs hvis bombeflyet ble angrepet av andre jagerfly? Eller er konseptet noe helt annet? Og i hvilken utstrekning ble denne flytypen brukt under WW2? Ole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 9, 2012 Author Share Posted May 9, 2012 Jo takk Ole, kan nok fort bli et møysommelig prosjekt dette, men vingene er nå ihvertfall på vei sammen Ang Zveno: Nå er ikke jeg noe ekspert på Sovjetiske fly, men de har en del merksnodige, og veldig interessante løsninger. Såvidt jeg vet var planen med dette oppsettet hovedsaklig å sørge for lenger rekkevidde, og oppsettet som hadde størst suksess var TB-3 med 2 stk I-16 hengende under. Dette sørget for en rekkevidde på 2500km, og da hadde hvert "parasitt-fly" med seg en 2 stk 250kg`s bomber hver, og skulle bli brukt som stupbombere. Første operasjon under ww2 var 26juli `41, da to stk TB-3 med 4 I-16 angrep et raffineri i Romania. De ble også brukt endel mot broer, og fløy ca 30 oppdrag frem til slutten av `41. Selv om dette er fra simulatoren IL2 1946, ser du ihvertfall prinsippet i prakis De hadde også en del forsøk med forskjellige trapes-varianter parasittene hang i, hvor de også kunne returnere til moderflyet, hekte seg fast, og til og med refuele. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Kjensmo Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 Takk for svar! Jeg så etterpå at du hadde lagt ut en link med info lenger opp i tråden din. Overså den infoen i farten. :'( Der står det jo mye artig historie og fakta om flytypen. Ole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 9, 2012 Author Share Posted May 9, 2012 Begynt litt smått med planking, både planking, bjelker og spant er vridd i alle retninger, så her må det punktlimes/pressing/vriding til, spørs om jeg får det 100%, men håper å få det til ihvertfall såpass at det ikke syns om man ikke virkelig kikker etter. Litt størrelsesforhold, ovenfor en 1/72 P3-C Orion-vinge. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted May 9, 2012 Share Posted May 9, 2012 USA eksperimenterte og med parasittjagere for aa forsvare bombefly, og de bygget til og med noen prototyper - XF-85 Goblin var en av de. En modifisert Thunderflash (med nedovervendte stabilisatorer) ble og brukt til tester under en ombygget B-36 med trapesoppheng for aa launche og fange opp flyet igjen. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 9, 2012 Author Share Posted May 9, 2012 USA eksperimenterte og med parasittjagere for aa forsvare bombefly, og de bygget til og med noen prototyper - XF-85 Goblin var en av de. En modifisert Thunderflash (med nedovervendte stabilisatorer) ble og brukt til tester under en ombygget B-36 med trapesoppheng for aa launche og fange opp flyet igjen. Jens Tøft http://www.youtube.com/watch?v=bmaPnpH7CIg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 12, 2012 Author Share Posted May 12, 2012 Teraaaaaapii.......trenger terapiii. Lønna i boks nå, så blir det et eller annet Tamiya, dette settet her kan få den mest garva modellbygger til å gi opp tror jeg. Snart slåss ferdig med vingen, men måtte jo ut i tømrer-kassa for å finne tvinge som var sterk nok Ikke bare er det spantbygg, skjevt, masse synkemerker, men det finnes ikke noe festepunkter heller, alt må tapes, støttes, for så å få påført tamiya thin som renner langs skjøtene. Men, om det må en pause eller to til, Skala 2013 er fremdeles målet, sommeren er ung, og det er jo litt terapi som medfølger i settet og, i form av de to søte I-16`ene. Bilder kommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 12, 2012 Author Share Posted May 12, 2012 Par bilder: Grunningen er påført for å teste hva som kan tillates av sparkling og pussing, som dere ser på nærbilde, så er det ikke lett å gjenskape detaljene om noe skjærer seg..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 14, 2012 Author Share Posted May 14, 2012 Når vingen driver meg til vannvidd, er det godt at settet inneholder terapideler. Begynt litt på kroppen, interiør, samt litt I-16 dobbelbygging. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted May 15, 2012 Author Share Posted May 15, 2012 Litt mer interiør, samt begynt sammenføyningen av vinger og kropp. Uvant teknikk i grunn. Blir mer sparkel og pussing her enn jeg hadde håpet på, men får håpe ikke alt for mye av detaljene forsvinner. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ole Kjensmo Posted May 16, 2012 Share Posted May 16, 2012 Hei Jørgen, denne begynner da virkelig å ta form. Har hatt det litt i bakhodet at jeg har sett dette flyet som modell et sted og tok en titt i bildene mine fra Scale Model World i Telford i fjor. Og riktig, der var den! Så til litt inspirasjon så ser du på disse bildene at det er mulig å få en bra modell ut av dette settet. Ole Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted August 15, 2012 Author Share Posted August 15, 2012 Plutselig skjedde det litt med denne og. Har innsett at pga måten dette er bygget opp på, samt mange vridde og dårlige deler, blir det ikke noe 100% bygg, men får se om jeg klarer å få det sammen noenlunde representativt Stort sett ferdig lakkert, skal nok væres en del for å skjule skavanker, hehe. Har også slått fra meg planen om noe aftermarket på denne, den får bli som den blir oob, så kansje den blir bra nok til å pynte opp når fadern innvier det nye verkstedet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Erik Johansen Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Blir kanskje ikke en showstopper, men det er anstendig innsats å få dette sammen. Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted September 18, 2012 Author Share Posted September 18, 2012 For å flytte fokuset over fra en heller sjaber sammensatt TB-3, er planen et lite diorama. En I-16 skal henge ferdig montert under vingen, mens en skal stå klar til å bli montert. Samlebånd: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted September 21, 2012 Author Share Posted September 21, 2012 En stk liten tass klar med johnsons, skal hele 8 dekaler på, hehe. Denne har understellet ute, og har åpnet luka til cockpit, den andre skal henge ferdig på plass med understellet oppe. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.