Jump to content

En italiener under vann - U212 A klasse


Recommended Posts

Tenkte jeg skulle hive meg på dette ekstremt poppulære gruppebygget. Egentlig var jo planen å stille med en bil. Kanskje kommer det også.

 

Men så har det seg slik at jeg har en ubåt av alle ting. Og da jeg fant ut at den kunne bygges med italienske merker, så var det jo bare å bestille farger.

Farger ble bestilt fra Hiroboy, Zero Paint, mest kjent for bil og sykkel farger, men han blander også RAL. Da veit jeg hva jeg jobber med.

 

Ubåten jeg har er egentlig en tysker, moderne, en U212 A klasse. Produsent er Revell, og skala er 1/144.

 

IMAG0069.jpg

 

Plastikken er bare så vidt sprettet, og skroget er klippet løs.

 

Og alt har jeg tusen spørsmål! HVordan skal dette gå, her er jeg virkelig på dypt vann!

For denne kan jo bygges som om den dupper eller er helt under. Og slik jeg skjønner det, så blir det mindre som skal på om den bygges under vann. Slik jeg vil bygge den.

Hvordan skal jeg da tolke det med borring da, se bildet:

IMAG0070.jpg

 

Videre så er det jo det med tårnet, skal jeg her velge den delen som er lukket? Ogsså droppe alt på punkt 13 og 14.

Men hva med punkt 15 og 16?

 

IMAG0071.jpg

 

IMAG0072.jpg

 

Setter stor pris på all hjelpen dere kan gi meg :)

 

Link to comment
Share on other sites

Kult med et maritimt objekt Stian!

 

Det tvinger seg fram et; velkommen ombord! Sånn umiddelbart ser det ut som du kan velge mellom

to (eller fler?) prammer, med enkelte detaljforskjeller. Er selv ute på dypt vann her, så vi får håpe noen andre har en

livbøye å kaste ut.

 

Google etter spec's på de italienske båtene kanskje?

 

;)

 

/ Morten

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

En moderne Ubåt trekker inn alt som stikker ut fra dekk og tårn når den skal gå under vann.

Pullerter, antenner og rekkverk forsvinner inn slik at de ligger jevnt med dekket.

 

Hvis din Ubåt skal ligge ved kai eller gå oppdykket på vei inn til kai eller et møte med vennligsinnede fartøy så åpner du hullene i skrogdelene og monterer pullerter og annet i steg 15 og 16.  

Det samme med kommandotårnet - der er det to topper, et med åpninger for antenner som passer ved oppdykket eller ligge i vannskorpa mens det andre er nesten helt lukket.

 

Skal du ha den i neddykket tilstand velger du topp uten åpninger og lager ikke huller i skroget.

Du ser på tegningen at det er skissert neddykket og ligge i overflaten Ubåter uten å vise direkte hvilken variant du skal åpne huller for.

 

Tror jeg har noen bilder av tyske U212 i Oslo havn blant annet i forbindelse med det norske Ubåtjubileet hvis det er av interesse.

 

Jeg er ombord på et fartøy som sleper en stor sensorarray bak seg.  

Lar vi groer (barnacles) som er et par cm lange sitte på slepet er det nok til  å doble bakgrunnsstøyen ved 4-5kts fart pga lokal turbulens i stedet for laminar flow.

Av samme årsak drar en moderne Ubåt inn mest mulig som stikker ut når den dykker, både for å minske støy og øke hastighet/rekkevidde ved å minske motstand.

 

 

 Eders

Knut Erik

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk Knut Erik, dette ga en god forklaring. Og bekreftet mye av det jeg kom frem til, dessuten var det veldig greit med en forklaring på hvorfor :) Topp!

 

Jeg velger å bygge den, som under vann. For å være feig og gjøre mutt første bygg enkelt. :D

 

Relevante bilder gjør ikke noe :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...

Important Information

By visiting and/or register an account our forum you agree to our terms and privacy policy. Terms of Use.