Stian Svendsen Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 Tenkte jeg skulle hive meg på dette ekstremt poppulære gruppebygget. Egentlig var jo planen å stille med en bil. Kanskje kommer det også. Men så har det seg slik at jeg har en ubåt av alle ting. Og da jeg fant ut at den kunne bygges med italienske merker, så var det jo bare å bestille farger. Farger ble bestilt fra Hiroboy, Zero Paint, mest kjent for bil og sykkel farger, men han blander også RAL. Da veit jeg hva jeg jobber med. Ubåten jeg har er egentlig en tysker, moderne, en U212 A klasse. Produsent er Revell, og skala er 1/144. Plastikken er bare så vidt sprettet, og skroget er klippet løs. Og alt har jeg tusen spørsmål! HVordan skal dette gå, her er jeg virkelig på dypt vann! For denne kan jo bygges som om den dupper eller er helt under. Og slik jeg skjønner det, så blir det mindre som skal på om den bygges under vann. Slik jeg vil bygge den. Hvordan skal jeg da tolke det med borring da, se bildet: Videre så er det jo det med tårnet, skal jeg her velge den delen som er lukket? Ogsså droppe alt på punkt 13 og 14. Men hva med punkt 15 og 16? Setter stor pris på all hjelpen dere kan gi meg Quote
Morten Syvertsen Posted May 7, 2011 Posted May 7, 2011 Kult med et maritimt objekt Stian! Det tvinger seg fram et; velkommen ombord! Sånn umiddelbart ser det ut som du kan velge mellom to (eller fler?) prammer, med enkelte detaljforskjeller. Er selv ute på dypt vann her, så vi får håpe noen andre har en livbøye å kaste ut. Google etter spec's på de italienske båtene kanskje? / Morten Quote
Stian Svendsen Posted May 7, 2011 Author Posted May 7, 2011 Google etter spec's på de italienske båtene kanskje? / Morten Driver med det, har alt funnet en del bilder. Samler inn nå, også får jeg se litt, for så å finne litt tekst referanser seinere. Quote
Stein Meum Posted May 8, 2011 Posted May 8, 2011 Artig prosjekt! Her i gruppebygget blomstrer det på alle bauger og kanter! Stein Quote
Knut Erik Hagen Posted May 9, 2011 Posted May 9, 2011 Hei En moderne Ubåt trekker inn alt som stikker ut fra dekk og tårn når den skal gå under vann. Pullerter, antenner og rekkverk forsvinner inn slik at de ligger jevnt med dekket. Hvis din Ubåt skal ligge ved kai eller gå oppdykket på vei inn til kai eller et møte med vennligsinnede fartøy så åpner du hullene i skrogdelene og monterer pullerter og annet i steg 15 og 16. Det samme med kommandotårnet - der er det to topper, et med åpninger for antenner som passer ved oppdykket eller ligge i vannskorpa mens det andre er nesten helt lukket. Skal du ha den i neddykket tilstand velger du topp uten åpninger og lager ikke huller i skroget. Du ser på tegningen at det er skissert neddykket og ligge i overflaten Ubåter uten å vise direkte hvilken variant du skal åpne huller for. Tror jeg har noen bilder av tyske U212 i Oslo havn blant annet i forbindelse med det norske Ubåtjubileet hvis det er av interesse. Jeg er ombord på et fartøy som sleper en stor sensorarray bak seg. Lar vi groer (barnacles) som er et par cm lange sitte på slepet er det nok til å doble bakgrunnsstøyen ved 4-5kts fart pga lokal turbulens i stedet for laminar flow. Av samme årsak drar en moderne Ubåt inn mest mulig som stikker ut når den dykker, både for å minske støy og øke hastighet/rekkevidde ved å minske motstand. Eders Knut Erik Quote
Stian Svendsen Posted May 9, 2011 Author Posted May 9, 2011 Tusen takk Knut Erik, dette ga en god forklaring. Og bekreftet mye av det jeg kom frem til, dessuten var det veldig greit med en forklaring på hvorfor Topp! Jeg velger å bygge den, som under vann. For å være feig og gjøre mutt første bygg enkelt. Relevante bilder gjør ikke noe Quote
Knut Erik Hagen Posted May 10, 2011 Posted May 10, 2011 Hei, Noen bilder fra jubileumsdagene i Oslo. Legg merke til hvor mye mer avrundet den er i forhold til de litt eldre Ubåtene og at hun som er dørvakt virker mer avslappet enn svensken - som på sin side ser ut til å ha et godt øye til Fraulainen... Eders Knut Erik Quote
Recommended Posts