Tommy Myrland Posted March 3, 2011 Author Share Posted March 3, 2011 Har ikke hørt om dette tannpirkertrikset før, så det er verdt å prøve. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kosti Eriksen Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Det funker godt, Tommy. Bare spiss den med skalpellen først. Likte hvordan du fikk liv i naglene under canopy. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Har ikke hørt om dette tannpirkertrikset før, så det er verdt å prøve. Poenget med tannpirker er at treverket er så mykt at det ikke riper opp glasset, i motsetning til for eksempel metallbladet på en kniv. Har du ikke tannpirkere, så kan du spisse til ei fyrstikk. Einar S Edit: Jeg glemte å føye til at det kan være en fordel å fukte spissen på tannpirkeren eller fystikka, slik at den blir mykere, samt at den "suger opp" maling som du vil fjerne. Etter hvert som spissen tar opp farge, spikker du vekk det farga treverket og lager en ny spiss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Edit: Jeg glemte å føye til at det kan være en fordel å fukte spissen på tannpirkeren eller fystikka, slik at den blir mykere, samt at den "suger opp" maling som du vil fjerne. Trøbbelet her, Einar, er at treverket kan bli så mjukt at du ikke får skrapt av malinga. For å si det med dere trøndere: "Aillt me måte!" (Når begynte dere trøndere egentlig å hente inspirasjon fra Sokrates?) Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Dannede trøndere (ikke bare dem fra Øvre Singsaker) kjenner til Sokrates. Jeg glemte forresten å føye til at det gjelder å unngå unødvendig maktbruk,( i motsetning til visse diktatorer man hører om i media for tida) for da kan en ødelegge i stedet for å forbedre. Tålmodighet er stikkordet. Gjenntatte forsiktige strøk med tannpirkeren vil som regel gi resultat. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Tålmodighet er stikkordet.Einar S Nok en sokratisk dyd! Jeg har brukt denne metoden sjøl, og den funker best når ikke malinga har hatt flere uker til å "sette seg". Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Det har du rett i. Nytørka maling er mjukere og lettere å ha med å gjøre enn gammel maling, og dessuten har gammel maling lettere for å løsne i store biter i kantene enn fersk maling. Av samme grunn bør en jo også fjerne maskeringsteip mens malinga er forholdsvis nytørka. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 På den annen side er det viktig ikke å være FOR kjapp. Hvis malinga ikke har tørka tilstrekkelig, ender man opp med å kline det mjukeste laget i bånn utover den glassklare herligheten. Been there, done that, cried a lot......... Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Ja. Det er gjennom bitre nederlag en vokser som modellbygger. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Det er gjennom ...strid man når stjernene? (Per ardua ad astra) Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted March 3, 2011 Share Posted March 3, 2011 Du var litt for kjapp for meg. Hadde en tasteglipp. Men meninga ble den samme. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kyrre Ingebrethsen Posted March 4, 2011 Share Posted March 4, 2011 Tommy, På en slik canopy kan det være nyttig å skjære en strek ved ramma først - før man tar til med gnikkinga. På den måten klarer man ikke gå for langt. Sjøl om man er nordlending. Mellom beinan. Kyrre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Myrland Posted March 6, 2011 Author Share Posted March 6, 2011 Takk for tipsene folkens, har prøvd gnukkingen og det fungerte tildels. Nå hadde malingen fått herdet i godt over en uke før jeg fikk bearbeidet med denne teknikken, men det ble bedre. Disse triksene vil jeg ha i bakhodet til neste flyprosjekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts