Jens Håkon Brandal Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 Da har jeg begynt jeg og:) Kjoepte en F-104N under bordet fra en klubbstand og tenkte det skulle bli militaerfarger av den til slutt. Da jeg aapnet esken saa jeg at dekalene var fra Cartograf, og det var noen ganske fargerike maskiner fra NASA. Spesielt alternativet i barmetallfinsih med gul og oransje/dayglo virket fristende, og saa kan den jo delta i Eksperiment klassen og . Bilder og litt historikk om Dryden Flight Research Center sine F-104 finner man her: http://www.nasa.gov/centers/dryden/multimedia/imagegallery/F-104/index.html Til denne modellen hadde jeg tenkt aa bruke en CMK resin cockpit til overs samt en Aires J79 dyse og et Eduard Zoom etseark. Da jeg rotet i resinskuffen fant jeg en Aires cockpit i stedet - ikke foerstevalget da Ole hadde brukt en slik paa CF-104'n og han sa det var tynt gods i veggene for aa faa skroget sammen. Joda, det skal det bli. Heldigvis passer cockpiten meget bra i lengderetningen og sidepanelene passer bra til badekaret samt til skroget. Planen er aa lime instrumentpanelet til badekaret, deretter sidepanelene og saa pusse til jeg faar skroghalvdelene sammen. Her er badekaret. Helt standard dette her, men jeg fant det lettere aa lime rorpedalene til midtkonsollen enn til undersiden av instrumentpanelet slik som vist paa instruksene. Noen modifikasjoner her for aa reflektere flyenes sivile rolle. Jeg hadde ingen referanser aa gaa etter, men regnet med at vaapen kontrollpanelet nede til venstre ville vaert fjernet. Panelet under radardisplayet var for "special weapons" i F-104G - nukes inngaar neppe i NASA's arsenal:) Lockheed C-2 setet har mye ets aa lime paa og er fiklete, men tar seg bra ut naar alt er paa plass. Naa er det bare aa lime og se hva som er igjen av veggene naar stoevet har lagt seg... Jens Quote
Guest Jan Erik Johansen Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 Du holder som vanlig høy og inspirerende kvalitet, alltid morsomt å følge med på dine bygg. Janse Quote
Ørjan Johannesen Posted March 15, 2010 Posted March 15, 2010 Dette blir bra! Jeg er fan av nasa fly. Blir det hvitt eller sølvskjema? Ørjan. Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 16, 2010 Author Posted March 16, 2010 Hvit og blaa er helt klart enklest, men den metallblanke er jo ganske ioeynefallende, men det blir litt jobb. Paa et eller annet tidspunkt maa jeg bare gjennom barmetall-loeypa, saa det er like greit aa begynne et sted. Ellers takk for kommentarer. Jens Quote
Einar Sandvik Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Flott sete! Det eneste jeg har å kommentere ved setet, er at nettene som henger på sidene ser ut som lær på min skjerm, men jeg trur det er av tøy i virkeligheten. Einar S Quote
Nils Mathisrud Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Hvit og blaa er helt klart enklest, Hvit og blå er også stiligst. Jeg bygde en slik for rundt 30 år siden, hvit overside, mellomblå underside og mørkeblå stripe. Monogram 1/48. Den var en pryd på modellhylla. Nils Quote
Ole Kjensmo Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Dette ble bra Jens Håkon. Skal bli artig å følge denne tråden, dette lover godt. Og la deg ikke skremme av at Aires cockpit trenger noe tilpasning for å passe. Innsatsen er verdt resultatet. Det ser vi jo av bildene dine at dette blir bra. Jeg valgte en litt annen måte å få cockpiten på CF-104'en på plass. Teipet sammen "badekaret" og sideveggene og tynnet skroget til badekaret passet. Deretter kappet jeg plass til instrumentpanelet slik at det kunne slippes ned på plass etter sammenføyning av skroget. Så limte jeg sidepanelene fast med 5 min.epoxy med hele badekaret løst innmontert for å få rett plassering av sidepanelene. Når panelene var limt på plass kunne jeg så lime fast badekaret og sammenføye skroget. Instrumentpanelet slapp jeg ned på plass og limte fast sent i byggeprosessen. Ole Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 16, 2010 Author Posted March 16, 2010 Det er ogsaa en metode Ole. Da jeg proevde aa presse paa plass instrumentpanelet, saa var det ganske trangt. Faktisk har nok resinbadekaret krympet liltt innover saa da jeg presset panelet paa plass sprang det litt utover. Tror det hadde blitt vanskelig aa gjoere slik du foreslaar Ole, men paa den annen side unngaar man skader paa detaljene senere i byggeprosessen. Om jeg feiger ut paa barmetallfinish, saa er hvit/blaa finish nr 2 paa listen... Jens Quote
Ole Kjensmo Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Det er ogsaa en metode Ole. Da jeg proevde aa presse paa plass instrumentpanelet, saa var det ganske trangt. Faktisk har nok resinbadekaret krympet liltt innover saa da jeg presset panelet paa plass sprang det litt utover. Tror det hadde blitt vanskelig aa gjoere slik du foreslaar Ole, men paa den annen side unngaar man skader paa detaljene senere i byggeprosessen. Om jeg feiger ut paa barmetallfinish, saa er hvit/blaa finish nr 2 paa listen... Jens Ja det er mange veier til målet. Samme hvordan problemet er så handler det jo bare om å få ting på plass. Knotete er det uansett! Ole Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 16, 2010 Author Posted March 16, 2010 Aires burde laane reklamen til dette damebindet - dere husker "Saaaa tynt"...? Som ventet ble det tynt i veggene enkelte steder. De moerke feltene er den graa lakken som skinner igjennom resinen. Skroget ble ikke pusset tynnere, men "karmen" oppe ved canopy ble fjernet sammen med ribbene paa innsiden. Men passer det? Jada... Jens Quote
Anton Chumak Posted March 16, 2010 Posted March 16, 2010 Kunne vel ikke bli tightere fit for veggene, setet og HUD'en. Bra jobb Jens, jeg skal følge med på denne. Litt annerledes skjema enn grønt for en gangs skyld. Quote
Bjørnar Norås Posted March 17, 2010 Posted March 17, 2010 Dette ser ut til å bli veldig bra, som vanlig, Jens Håkon! Kommer til å følge denne. Bjørnar Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 18, 2010 Author Posted March 18, 2010 Noe saant skal det blir ja:) Jens Quote
André Kristoffersen Posted March 19, 2010 Posted March 19, 2010 Super nice Jens Haakon. Kunne ikke unngå å se den flotte F-15 med canards og thrustvectoring som fløy 20 år før russerene i det hele tatt hadde funnet på noe slikt... skulle undre meg hva som flyr der ute i Aera 51..... Vet at det finnes et resin ombyggingsett for NF-104A... Quote
Jens Håkon Brandal Posted March 19, 2010 Author Posted March 19, 2010 Cutting Edge gav ut en NF-104 konvertering, men om du ikke har dette konverteringssettet i stashet, saa maa du nok selge en nyre og en kvart lever for aa faa raad til det paa eBay. Alternativet er selvsagt aa konvertere selv - ikke umulig. Det var en artikkel i FineScale Modeller for en tid tilbake hvor vedkommede bygger hadde laget en i 1:32. Jens Quote
Jens Håkon Brandal Posted November 12, 2013 Author Posted November 12, 2013 Okei, naa er det kanskje paa tide og vekke denne traaden til live igjen naa som jeg har skaffet meg noen nagleloese vinger fra DACO. Kvelden i gaar gikk med til aa legge maling i naglene paa bakskroget, og som dere kan se av bildene som Ørjan la ut er det ganske slett. Jens Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.