Gå til innhold
  • Bli medlem

Sivil Starfighter - F-104N


Anbefalte innlegg

Da har jeg begynt jeg og:)  Kjoepte en F-104N under bordet fra en klubbstand og tenkte det skulle bli militaerfarger av den til slutt.  Da jeg aapnet esken saa jeg at dekalene var fra Cartograf, og det var noen ganske fargerike maskiner fra NASA.  Spesielt alternativet i barmetallfinsih med gul og oransje/dayglo virket fristende, og saa kan den jo delta i Eksperiment klassen og ;D.  Bilder og litt historikk om Dryden Flight Research Center sine F-104 finner man her:

 

http://www.nasa.gov/centers/dryden/multimedia/imagegallery/F-104/index.html

 

Til denne modellen hadde jeg tenkt aa bruke en CMK resin cockpit til overs samt en Aires J79 dyse og et Eduard Zoom etseark.  Da jeg rotet i resinskuffen fant jeg en Aires cockpit i stedet - ikke foerstevalget da Ole hadde brukt en slik paa CF-104'n og han sa det var tynt gods i veggene for aa faa skroget sammen.  Joda, det skal det bli.  Heldigvis passer cockpiten meget bra i lengderetningen og sidepanelene passer bra til badekaret samt til skroget.  Planen er aa lime instrumentpanelet til badekaret, deretter sidepanelene og saa pusse til jeg faar skroghalvdelene sammen.

 

Her er badekaret.  Helt standard dette her, men jeg fant det lettere aa lime rorpedalene til midtkonsollen enn til undersiden av instrumentpanelet slik som vist paa instruksene.

 

DSC_0553.jpg

 

DSC_0557.jpg

 

Noen modifikasjoner her for aa reflektere flyenes sivile rolle.  Jeg hadde ingen referanser aa gaa etter, men regnet med at vaapen kontrollpanelet nede til venstre ville vaert fjernet.  Panelet under radardisplayet var for "special weapons" i F-104G - nukes inngaar neppe i NASA's arsenal:)

 

DSC_0554.jpg

 

Lockheed C-2 setet har mye ets aa lime paa og er fiklete, men tar seg bra ut naar alt er paa plass.

 

DSC_0555.jpg

 

Naa er det bare aa lime og se hva som er igjen av veggene naar stoevet har lagt seg...

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble bra Jens Håkon.

Skal bli artig å følge denne tråden, dette lover godt.

Og la deg ikke skremme av at Aires cockpit trenger noe tilpasning for å passe. Innsatsen er verdt resultatet. Det ser vi jo av bildene dine at dette blir bra.

Jeg valgte en litt annen måte å få cockpiten på CF-104'en på plass.

Teipet sammen "badekaret" og sideveggene og tynnet skroget til badekaret passet. Deretter kappet jeg plass til instrumentpanelet slik at det kunne slippes ned på plass etter sammenføyning av skroget. Så limte jeg sidepanelene fast med 5 min.epoxy med hele badekaret løst innmontert for å få rett plassering av sidepanelene. Når panelene var limt på plass kunne jeg så lime fast badekaret og sammenføye skroget. Instrumentpanelet slapp jeg ned på plass og limte fast sent i byggeprosessen.

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ogsaa en metode Ole.  Da jeg proevde aa presse paa plass instrumentpanelet, saa var det ganske trangt.  Faktisk har nok resinbadekaret krympet liltt innover saa da jeg presset panelet paa plass sprang det litt utover.  Tror det hadde blitt vanskelig aa gjoere slik du foreslaar Ole, men paa den annen side unngaar man skader paa detaljene senere i byggeprosessen.

 

Om jeg feiger ut paa barmetallfinish, saa er hvit/blaa finish nr 2 paa listen...

 

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ogsaa en metode Ole.  Da jeg proevde aa presse paa plass instrumentpanelet, saa var det ganske trangt.  Faktisk har nok resinbadekaret krympet liltt innover saa da jeg presset panelet paa plass sprang det litt utover.  Tror det hadde blitt vanskelig aa gjoere slik du foreslaar Ole, men paa den annen side unngaar man skader paa detaljene senere i byggeprosessen.

 

Om jeg feiger ut paa barmetallfinish, saa er hvit/blaa finish nr 2 paa listen...

 

 

Jens

Ja det er mange veier til målet. Samme hvordan problemet er så handler det jo bare om å få ting på plass. Knotete er det uansett!

Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aires burde laane reklamen til dette damebindet - dere husker "Saaaa tynt"...? wOOt  Som ventet ble det tynt i veggene enkelte steder.  De moerke feltene er den graa lakken som skinner igjennom resinen.

 

DSC_0566.jpg

 

DSC_0567-1.jpg

 

Skroget ble ikke pusset tynnere, men "karmen" oppe ved canopy ble fjernet sammen med ribbene paa innsiden.

 

DSC_0568-1.jpg

 

DSC_0570.jpg

 

Men passer det?  Jada...

 

DSC_0562.jpg

 

DSC_0565.jpg

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cutting Edge gav ut en NF-104 konvertering, men om du ikke har dette konverteringssettet i stashet, saa maa du nok selge en nyre og en kvart lever for aa faa raad til det paa eBay.  Alternativet er selvsagt aa konvertere selv - ikke umulig.  Det var en artikkel i FineScale Modeller for en tid tilbake hvor vedkommede bygger hadde laget en i 1:32.

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.