Anders Nicolaysen Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Boka "Motoriserte militærkjøretøy i Norge" (Forsvarsmuseet Oslo 2005, ISBN 82-91218-43-9) er alltid interessant lesning. Da jeg skulle sjekke en ting idag, kom jeg over en passus jeg ikke har lagt merke til før. På side 178 står det å lese: "Da det tyske Afrika Korpset (sic!) ble opprettet i 1941 ble det sendt til Nord-Afrika med Panzergrå kjøretøy. Dette viste seg å være en lite egnet farge i dette landskapet. Tyskerne kamuflerte derfor kjøretøyene med støv og jord/leire oppbløtt i vann, som ble smurt utover kjøretøyet. Dette var ikke ønskelig med tanke på vannforsyningene, det var heller ikke en varig løsning siden det fort ble slitt av. Det ble derfor laget en brungul farge som de skulle kamuflere kjøretøyene med. Det var aldri nok av denne fargen og de tyske styrkene tok derfor også i bruk all maling de erobret for å kamuflere sine kjøretøy." Hvis dette er riktig - er det noen her som har tatt dette innover seg? Enestående sjanse til å unnslippe fargepolitiet! Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arild Moland Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Interessant. Kan ikke si jeg har vært oppmerksom på dette, men mitt inntrykk er at det er flere fargepolitikonstabler i avdelingen for RLM enn for RAL, for å si det sånn Arild Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders Nicolaysen Posted January 24, 2009 Author Share Posted January 24, 2009 Du har så absolutt rett, Arild. Og verre og verre blir det jo lenger vestover man kommer tydeligvis! Men den smørja av jord/støv/leire etc. oppå panzergrau i nord- Afrika må da være interessant for panzer-byggere - hvordan så dette egentlig ut? Anders Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 Afrikafelttoget var vel i det hele tatt ganske improvisert fra tysk side. Tyske fly ble også gradvis malt med diverse ørkenkamofarger etter hvert og uniformene til tyske soldater i Nord-Afrika var ofte i en blanding av feltgrå og lys khaki, særlig i starten, etter det jeg har lest. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Olve Dybvig Posted January 24, 2009 Share Posted January 24, 2009 I begynnelsen brukte Afrika korpset mye italienske farger (siden de hadde noe større erfaring og malingslager enn hva doffen gutta hadde) Olvis Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts