Gå til innhold
  • Bli medlem

Farger i Deutsche Afrika-korps.


Anbefalte innlegg

Boka "Motoriserte militærkjøretøy i Norge" (Forsvarsmuseet Oslo 2005, ISBN 82-91218-43-9) er alltid interessant lesning. Da jeg skulle sjekke en ting idag, kom jeg over en passus jeg ikke har lagt merke til før. På side 178 står det å lese:

 

"Da det tyske Afrika Korpset (sic!) ble opprettet i 1941 ble det sendt til Nord-Afrika med Panzergrå kjøretøy. Dette viste seg å være en lite egnet farge i dette landskapet. Tyskerne kamuflerte derfor kjøretøyene med støv og jord/leire oppbløtt i vann, som ble smurt utover kjøretøyet. Dette var ikke ønskelig med tanke på vannforsyningene, det var heller ikke en varig løsning siden det fort ble slitt av. Det ble derfor laget en brungul farge som de skulle kamuflere kjøretøyene med. Det var aldri nok av denne fargen og de tyske styrkene tok derfor også i bruk all maling de erobret for å kamuflere sine kjøretøy."

 

Hvis dette er riktig - er det noen her som har tatt dette innover seg? Enestående sjanse til å unnslippe fargepolitiet!

 

Anders ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.