Gå til innhold
  • Bli medlem

Graa gepard


Anbefalte innlegg

Cheetah C er en soerafrikansk utvikling av Mirage plattformen og naturlig nok er det er soerafrikansk enmannsfirma som staar bak dette konverteringssettet.  Spinner Models er ikke noe du finner hvorsomhelst - det eneste sted jeg har sett de tilgjengelig er fra deres hjemmeside og Aviation Megastore i Nederland.  Ironisk nok anbefaler de at utlendinger bestiller fra Aviation Megastore grunnet hoeye portokostnader fra Soer Afrika, og transportkostnadene for dette settet og ett annet konverterinssett ble paa naermere €17 - ikke smaatteri det heller.  Grunnen til det var at AM sender med UPS og da blir det ikke rimelig - mulig de har opplevd at kunder enten ikke faar varene eller at de mistenker de for aa jukse.  Naavel, settet ble bestilt torsdag kveld, og klokken tre neste dag var det paa vei, saa rask service er det og greit aa betale for.

 

 

Her er i grove trekk innholdet:

 

48-Cheetah-C-_01_.jpg

 

Resindelene holder grei standard, men ikke eksepsjonell.  Det viktigste er at nesen er bein og symmetrisk.  Settet inneholder to vakuumformede windshields (kjekt med reserver) samt et lite ark med fotoets for instrumentpanel, hjulluker og chaff/flare dispensere.  Setet er ingen ting aa skrive hjem om, og naar man vet hvor fine detaljer man kan gjenskape i resin, saa er det nesten saa man lurer paa hvorfor de i det hele tatt brydde seg om aa lage en forbedring.  Jeg tror Cheetah'ene brukte Martin Baker Mk.4 seter, og disse kan man faa tak i fra NeOmega eller Renessaince som egentlig er mer kjent for bilmodeller og konverteringer i resin.  Dekalarket som foelger med er ALPS trykket og merkingen som er svart skal egentlig vaere graa.  Enten faar jeg slakte et Mirage F.1 ark eller saa blir det aa blaase over med fortynnet graamaling - tror det var maaten de gjorde det paa i SAAF ogsaa.

 

Dette resin konverteringssettet er ment for Heller sitt 1:48 sett, men jeg oensker aa bruke det pa Eduard sin Mirage IIIC i stedet.  Den holder hoeyere standard, weekend utgaven er rimelig og den er enklere aa faa tak i enn det naa tilaarskomne franske settet som var meget bra da det kom.  En kjapp runde med sagen viser at de viktigste dimensjonene faktisk stemmer overens med Eduard settet, selv om man skal frem med Milliput'en.

 

48-Cheetah-C-_03_.jpg

 

Etterbrenneren er ikke helt rund i toppen, den er grunn og turbin/flammeholder har luftbobler.  Tror jeg skal erstatte denne med en dyse fra PJ Productions selv om den er for en Atar 9C.

 

48-Cheetah-C-_04_.jpg

 

Nesen paa Cheetah C er betraktelig lenger enn Mirage IIIC.

 

48-Cheetah-C-_02_.jpg

 

Og bare for aa vise forskjellene mellom foerste og siste produksjons-iterasjon av den opprinnelige Mirage deltaen...

 

48-Cheetah-C-_05_.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.