Jens Håkon Brandal Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Cheetah C er en soerafrikansk utvikling av Mirage plattformen og naturlig nok er det er soerafrikansk enmannsfirma som staar bak dette konverteringssettet. Spinner Models er ikke noe du finner hvorsomhelst - det eneste sted jeg har sett de tilgjengelig er fra deres hjemmeside og Aviation Megastore i Nederland. Ironisk nok anbefaler de at utlendinger bestiller fra Aviation Megastore grunnet hoeye portokostnader fra Soer Afrika, og transportkostnadene for dette settet og ett annet konverterinssett ble paa naermere €17 - ikke smaatteri det heller. Grunnen til det var at AM sender med UPS og da blir det ikke rimelig - mulig de har opplevd at kunder enten ikke faar varene eller at de mistenker de for aa jukse. Naavel, settet ble bestilt torsdag kveld, og klokken tre neste dag var det paa vei, saa rask service er det og greit aa betale for. Her er i grove trekk innholdet: Resindelene holder grei standard, men ikke eksepsjonell. Det viktigste er at nesen er bein og symmetrisk. Settet inneholder to vakuumformede windshields (kjekt med reserver) samt et lite ark med fotoets for instrumentpanel, hjulluker og chaff/flare dispensere. Setet er ingen ting aa skrive hjem om, og naar man vet hvor fine detaljer man kan gjenskape i resin, saa er det nesten saa man lurer paa hvorfor de i det hele tatt brydde seg om aa lage en forbedring. Jeg tror Cheetah'ene brukte Martin Baker Mk.4 seter, og disse kan man faa tak i fra NeOmega eller Renessaince som egentlig er mer kjent for bilmodeller og konverteringer i resin. Dekalarket som foelger med er ALPS trykket og merkingen som er svart skal egentlig vaere graa. Enten faar jeg slakte et Mirage F.1 ark eller saa blir det aa blaase over med fortynnet graamaling - tror det var maaten de gjorde det paa i SAAF ogsaa. Dette resin konverteringssettet er ment for Heller sitt 1:48 sett, men jeg oensker aa bruke det pa Eduard sin Mirage IIIC i stedet. Den holder hoeyere standard, weekend utgaven er rimelig og den er enklere aa faa tak i enn det naa tilaarskomne franske settet som var meget bra da det kom. En kjapp runde med sagen viser at de viktigste dimensjonene faktisk stemmer overens med Eduard settet, selv om man skal frem med Milliput'en. Etterbrenneren er ikke helt rund i toppen, den er grunn og turbin/flammeholder har luftbobler. Tror jeg skal erstatte denne med en dyse fra PJ Productions selv om den er for en Atar 9C. Nesen paa Cheetah C er betraktelig lenger enn Mirage IIIC. Og bare for aa vise forskjellene mellom foerste og siste produksjons-iterasjon av den opprinnelige Mirage deltaen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
André Kristoffersen Posted November 5, 2008 Share Posted November 5, 2008 Se det se det du er inne i en fin stim nå. Mirage med skikkelig nesegrev er stilig og uvannelig. Venter på at Spinner skal komme ut med en AZ nese til F-1 snart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jens Håkon Brandal Posted November 5, 2008 Author Share Posted November 5, 2008 De har en F.1AZ nese med etterbrenner i 1:72. 1:48 kommer visstnok. Jens Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.