Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Modellen som står i monteret har plastskivepropell og registreringskoden er feil. Bør byttes! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Kan dere bruke denne? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 :) Synes den ser kjempefin ut jeg Einar. Har du brukt langt eksos rør på modellen? mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Den andre sida: Kort eksosrør på denne, i tråd med et bilde jeg har sett av den. Denne Harwarden var den eneste norske av akkurat denne varianten og blei kjøpt inn ganske seint. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Author Share Posted September 23, 2007 Denne er bygd som en AT-6 Texan, eller SNJ, og skal derfor ha kort eksosrør. Stemmer det? Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Einar Jansen Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 :) Var vel kun en av Flyvåpnet/Luftforsvarets Harvarder som hadde kort eksosrør, og jeg tror jaggu det var den Einar har bygd. mvh Per Einar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Det stemmer. Det var den eneste som passa med byggesettet jeg hadde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Author Share Posted September 23, 2007 Jeg mener Luftforsvaret/Flyvåpnet hadde flere (4-5) SNJ'er. Men jeg vet ikke om alle hadde kort eksosrør. Åkke som, vi tar gjerne modellen din, Einar. Jeg skal rette opp tittelen. Merk at jeg setter til "Tildelt" selv om modellen er ferdig. Det er fordi den ikke er levert og installert i monteret. (Kanskje jeg ikke har vært helt konsekvent der, jeg får sjekke). Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Jeg sjekka opp saken. Den Harvarden jeg har bygd, var en av tre SNJ3, men denne var den eneste SNJ3 jeg hadde bilde av og dekaler til. Den var forresten en ex USAAF-maskin. Luftorsvaret hadde også to SNJ 4 i følge Norsk luftfartshistorisk tidsskrift. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Author Share Posted September 23, 2007 Jeg har sjekket litt jeg også, siden jeg tviler litt på det du skrev. SNJ var nemlig U.S. Navy sin betegnelse på Texan, tilsvarende USAAF sin betegnelse AT-6. Derfor virker det rart at USAAF skulle ha hatt en SNJ. Det kunne de jo hatt, men da ville de gitt den ny betegnelse. Åkke som, i henhold til min oversikt, fra Limtuben Vol. 14 Nr. 2 (fra 1988 - en artikkel som jeg har skrevet selv ....) var M-AB - M-BF pluss M-BH - M-BM, av typen Harvard Mk.IIB. M-BG og M-BN var SNJ-4 mens M-BO, M-BP og M-BR var SNJ-3. I min bildesamling finnes både M-BN og M-BO med kort eksosrør. De andre SNJ'ene har jeg ikke bilder av. Men din modell er uansett glimrende. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Takk for det. Opplysninga om at M-BO var en ex USAAF-maskin stod i flyoversikta i temanummeret om Harvard i Norsk Luftfartshistorisk tidsskrift 2-98. Jeg har imidlertid sett før at ikke alt som står i det tidsskriftet stemmer. Jeg kan ta med modellen på neste LU, så fremt jeg ikke får anledning før. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 23, 2007 Author Share Posted September 23, 2007 Norsk Luftfartshistorisk tidsskrift 2-98. Hm, første nummer av NLHM kom høsten 2005 ...!?! Jeg kan ta med modellen på neste LU, så fremt jeg ikke får anledning før. LU blir bra. Det blir en slags innsamlingsanledning. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Norsk flyhistorisk tidsskrift, sjølsagt. (Telefonen ringte mens jeg skreiv innlegget.) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Åkke som, i henhold til min oversikt, fra Limtuben Vol. 14 Nr. 2 (fra 1988 - en artikkel som jeg har skrevet selv ....) var M-AB - M-BF pluss M-BH - M-BM, av typen Harvard Mk.IIB. M-BG og M-BN var SNJ-4 mens M-BO, M-BP og M-BR var SNJ-3. Nils Den artikkelen skulle jeg gjerne hatt en kopi av. Hvor får jeg tak i det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Du trenger vel egentlig hele bladet, siden det er et spesialnummer. Jeg kan ta en kopi til deg, en dag jeg er i et godlynnet hjørne .... Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Takk for det! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Send meg postadressen din på PM. Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Du har fått mail. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Mathisrud Posted May 3, 2008 Author Share Posted May 3, 2008 Ny Harvard-modell er på plass i monteret. Vel, egentlig er jo dette en SNJ, men også den gikk under navnet Harvard i Norge. Takk til Einar. Før: Nå: Nils Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.