Gå til innhold
  • Bli medlem

Focke Wulf Fw 58 Weihe Ferdig Ragnar Eckhoff


Anbefalte innlegg

Flott interiør! Interiørfargen RLM 02 var rett nok standard interiørfarge på tyske militærfly de første krigsåra, men det skjedde endringer underveis under krigen.  Etter november 1941 ble cockpiter generelt malt mørkegrå RLM 66, mens RLM 02 ble beholdt som interiørfarge ellers i flyene. 

 

Det er en viss mulighet for at dette flyet kan ha vært hvitmalt på oversida, enten i form av  vinterkamo eller fordi det kan ha hatt bemaling som ambulansefly, slik som på bildet i starten av denne byggetråden.

 

Jeg trur kanskje jeg ville satsa på standard splinterkamo-farger. Det signaliserer i alle fall tydelig at dette var et ekstysk fly når det står i monteren på Gardermoen.

 

Endret av Einar Sandvik
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 19.7.2022 den 23.45):

Ja, de fargene var standard for tyske bombefly og transportfly i Nord-Europa under hele krigen, sjøl om det forekom unntak, som for eksempel svart underside til nattoperasjoner og  hvitmaling på oversida om vinteren. 

 

Takk for info! Da satser jeg på 70/71/65.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at denne modellen skal få "norsk" merking fra 1945 - dvs. britiske roundeller og norsk halemerking...? I så fall har jeg et par kommentarer til merkingen.

  • Etter å ha studert en mengde bilder av tyske fly som er overtatt av Luftforsvaret, så er det kun unntaksvis at de har roundeller på oversiden av vingene. Flykropp og underside av vingene, ja, men ikke overside av vingene.
  • Det var to typer halemerkinger. Flaggstriper på sideroret er mest kjent. Men mest brukt var en "fin flash" på halefinnen, i norske flaggstriper.
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt på å bygge opp ny nese. Jeg startet med å forstørre tegningene i byggeveiledningen til Fw 58C til skal 1/72. Nesen sett ovenfra og fra siden ble klippet ut fra arket og limt til plastplate (med trelim), og plastprofilene skåret ut. Her er de montert til flykroppen,

 

AM-JKLUVcmv_G3WyUGrjjfEBCDnaeVkA4bG7Uhv2aN0bstCN7_uLfoJAw5P1rbv9Y9RxGdKK4JC2mcbjewExyD9cL1d52rUO_wl-tP2sFuDxaV6mL_4c8--Es-UYFEhpsLBec4qLQZMna3MBnWMA95zAofa-=w1203-h902-no?authuser=0

 

Planen videre er å bygge opp formen grovt med plastplate, og så gjøre finpussen med Milliput.

  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har hatt ferie siste uke og ikke fått gjort så mye. Men jeg har kommet litt lenger. Her har jeg lagt på Milliput.

 

AL9nZEWx3iuCUlI7nLinh12jecSBTA1wG5qzFj1_

 

Etter at Milliputen hadde herdet et par dager var det tid for pussing. Jeg pleier å starte med tørrsliping med grovt papir (180 grit), og deretter fortsette med våtsliping med gradvis finere papir. 

 

AL9nZEV0WsyxdiGjjXFEaxHGEiMQVPh08_7QuZoe

 

Som bildet viser er det nødvendig å fikse noen smågroper. Det tar jeg med Tamiya-sparkel. Deretter blir det et lag meg grunning for å sjekke om det er nødvendig å pusse mer, evt legge på mer Milliput enkelte steder.

Endret av Ragnar Eckhoff
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einar Sandvik skrev (På 10.8.2022 den 17.15):

Dette ligger an til å bli en unik modell. 

 

Bildene  i det siste innlegget ditt så jeg sist jeg var inne her, men nå er bildene forsvunnet.

 

Jeg har endret billedadresse, så nå skal bildene forhåpentligvis være synlinge.

 

Grå grunning på nesen viste at ting ikke var så bra som jeg hadde håpet. Nesen hadde mange "bulker", og ting var ikke symmetrisk. Jeg har nå hatt diverse runder med grunning og pussing, og selv om ting blir gradvis bedre er jeg ennå ikke i mål. Problemet er at det blir vanskelig å se ujevnhetene så fort grunningen er slipt av. Dette var mer utfordrende enn jeg hadde forestilt meg. Hmmm ...

 

Har limt på motorene på vingene. Passformen var ikke så bra, så det blir nok Milliput her også.

 

AL9nZEVhlqL3xfhVZSjQmoSxhS1wW4vQ2fI370AK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg har brukt mye tid på å renske opp og tilpasse diverse smådeler som skal på plass etter lakkering. Slikt som understell og diverse stag. Fikk omsider lagt på første strøk med grunning i dag. Har brukt grå One Shot Primer fra Ammo - synes denne fungerer helt greit. Lukter vesentlig mindre enn lakkbaserte grunninger som feks Mr Hobby 1500. Den gir en noe grovere overflate, men for en modell som denne synes jeg ikke det er noe stort problem.

 

AL9nZEUjXeh-tprfCrIRSP4iMxrCEXUIxEEJGJtA

Endret av Ragnar Eckhoff
  • Me like! 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyskerne hadde standardmønster for fargene 70 og 71, og som britene hadde de A- og B-skjema der de bytta om på de to fargene. 

 

Jeg har noen tegninger av A-og B-skjema på tyske bombefly. De ser ganske like ut med hensyn til mønsteret oppå vingene, mens skrogmønsteret varierte mer mellom flytypene.

 

Jeg fant ei side på nettet av en modell av en ambulanseutgave i standardskjema, som jeg tror kan være A-skjema. Hvor nøyaktig dette er, kan jeg ikke si. Mønsteret på høyre side på foto av FW 58 i Norge tidligere i denne tråden samsvarer dårlig med fargene på denne modellen, men mønsteret oppå vingene ligner det vanlige oppå vingene av bombefly. 

 

Du får sammenligne med Scalemates-skjemaet og estemme deg.

 

PrBLTOl.jpg

 

LLLOOGS.jpg

 

Jh5bmYC.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir jo mye gjetning, men vi får gjøre gjetninga mest mulig faktabasert. :)

 

Skjemaet på Scalemates ser ut som et A-skjema det også. På B-skjema ble mønsteret beholdt, man bytta bare om på fargene RLM 70 og 71.

 

Jeg har økt kontrastene på disse to bildene av Fw 58 Weihe i Norge for å prøve å få fram kamuflasjemønsteret bedre.

 

På det øverste bildet ser vi at kamuflasjen på høyre side stemmer bedre med Scalemates-skjemaet enn med ambulansemodellen: et mørkt felt på nesen, et mørkt felt i bakkant av cockpiten og et mørkt felt på øvre del av skroget og ned i en spiss under halevingen.

 

På det nederste bildet er det godt samsvar med begge skjemaene på høyre vinge, men det mørke feltet ved vingerota har en knekk utover i forkant, som stemmer med Scalemates-skjemaet. Oppå den høyre haleflata er det et mørkt felt ytterst og et ved halerota som skrår utover i bakkant. Det stemmer også best med Scalemates-tegninga. Venstre vinge er verre å se, men jeg heller mot at Scalemates treffer best også her.

 

Skrogsida ligger i mørke på det nederste bildet, slik at det er umulig å se kamo-mønsteret, men på halerorett ser det ut til å være et lyst felt øverst, mens halefinna er mørk.

 

Jeg trur jeg ville brukt Scalemates-skjemaet som utgangspunkt og justert litt på skrog og hale i retning av det vi ser på bildene, dersom jeg hadde vært deg, Ragnar.

 

onHL4C2.jpg

 

vDEUe6p.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.