Ragnar Eckhoff Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 Jeg har funnet noen gamle bokser med Polly Scale RLM 23 Rot og RLM 04 Gelb som forhåpentligvis kan brukes. RLM 24 får jeg satse på å blande meg fram til. Ellers har jeg jobbet videre med lakkeringen. Sliter med lakksprøyten for tiden - jeg har vel kommet til at dysen har en liten skade på tuppen. Så lenge jeg sprøyter med "full pupp" funker ting OK, men til finarbeider er den meget ustabil. Det har vært nødvendig med en del touch-ups, og der her jeg rota noe helt forferdelig. En periode ble alt bare verre og verre. Og marmoreringseffekten er borte mange steder. Nuvel - har maskert områdene der den tyske merkingen skulle ha vært og lakkert over med "fersk" lakk. På undersiden ble det ok, men kanskje ikke helt vellykket på oversiden. Jeg valgte å bruke kun 1 grønnfarge til overmaling på oversiden - Dunkelgrün - siden jeg vil tro at man ikke hadde som mål å bevare kamuflasjeskjemaet ved overmalingen. Men hva vet vel jeg. Mitt forsøk på mamorering har resultert i at den falmede Dunkelgrünen ble veldig lys, slik at kontrasten til fersk Dunkelgrün blir stor. Jeg føler at jeg kanskje burde lakkert om hele greia, men jeg vet ikke om jeg orker ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 27. oktober 2022 Del Skrevet 27. oktober 2022 En utfordring med å bygge modell av noe man ikke har referanser av er at det sannsynligvis blir helt feil... Men modellen kan vikevel bli fin. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 28. oktober 2022 Del Skrevet 28. oktober 2022 (endret) Det viktigste er vel at det ser troverdig ut, og det synes jeg at det gjør. Med såpass avstand til modellen som det vil bli inne i monteren, er det sikkert greit at de blir god kontrast med hensyn til det overmalte korset. Det blir litt som med sminke for teater, der en overdriver fordi det skal synes på avstand, i motsetning til sminke for film der folk opptrer i nærbilder. Jeg synes absolutt at du skal la det være som det er. Rot RLM 23 avfotografert fra PC-skjermen: Endret 28. oktober 2022 av Einar Sandvik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 29. oktober 2022 Del Skrevet 29. oktober 2022 Jeg tror likevel jeg dropper maskering og lakkering av roundeller - det blir smått og vanskelig å få presist. Så jeg gjør som Nils foreslo og satser på dekaler. Har lett igjennom dekalarkivet etter roundeller med for skarpe farger, men har forbausende lite i passe størrelse. Så det er mulig jeg må modifisere noen "ordentlige" med nye, røde senterdotter. Angående størrelser så var det vel ganske vanlig med 36" type C.1 på kropp, og 32" type C under vingene? I alle fall i følge Google. Så kan man saktens diskutere hvor sannsynlig det var at nordmennene forholdt seg til standarden den gangen på sommeren 1945. Så da blir det kun lakkering av flaggstriper på sideroret. Jeg burde naturligvis ha latt være å legge på RLM 70 or 71 på sideroret, men glemte helt å tenke på flaggstriper da jeg lakkerte kamuflasjen. Jeg la først på lys grått før hvitt i et forsøk på å få god dekning med færre lag maling. Så er spørsmålet hva som var typiske bredder for det røde, hvite og blå. For standard norske flagg er forholdet mellom fargene 6:1:2:1:6. Men ut fra bilder av haleror på fly fra denne perioden kan det se ut som om andelen rødt ofte var mindre. Er det noen som har synspunkter her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 29. oktober 2022 Del Skrevet 29. oktober 2022 (endret) Når det gjelder i hvilken grad man holdt seg til spesifiserte mål og størrelser så kan jo dette bildet brukes som en pekepinn... På bildet så virker ofte de hvite og blå stripene like brede. Men nærbilder av samme fly viser mer korrekte proporsjoner. Dette skyldes at hvitt reflekterer mere lys enn blått )og rødt), og at de hvite stripene dermed fremstår som bredere enn de faktisk er, mens det motsatte er tilfelle for blå stripe. Siderorets ofte buede form gjør at mengden rød flate blir langt mindre enn på førkrigs vingestriper. Jeg kan gjerne se om jeg har noen roundeller i skarpe farger liggende. Men det får jeg ikke gjort før etter helgen (nå er det byggehelg på Grimsøya). Endret 29. oktober 2022 av Nils Mathisrud Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 29. oktober 2022 Del Skrevet 29. oktober 2022 Hvordan har du tenkt å sikre at flaggstripene på halen får samme fargenyanser som rondellene dersom du bruker dekaler? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 30. oktober 2022 Del Skrevet 30. oktober 2022 Einar Sandvik skrev (11 timer siden): Hvordan har du tenkt å sikre at flaggstripene på halen får samme fargenyanser som rondellene dersom du bruker dekaler? Vel, det eneste som er helt sikkert er at fargenyansene ikke blir identisk. Satser på "bra nok" i stedet for perfekt. Roundellene er ganske små, og jeg tror ikke det vil være påfallende om det skulle være små nyanseforskjeller i fargene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 8. november 2022 Del Skrevet 8. november 2022 Maling av flaggstriper på siderorer skulle vise seg å bli en prøvelse. Jeg laget en custom-miks av Tamiya-maling for RLM 23: 9 deler XF7 (rød) og 1 del XF10 (brun). Oppskriften fant jeg på nettet. Første problem var at malingen krakelerte mens den tørket. Andre problemet var at fargen ble veldig brun - omtrent som britisk rondell-rød. Mulig at jeg blingset på miksen og at det skulle være FX9 og ikke XF10? Uansett så jeg ingen annen løsning enn å slipe ned og starte på nytt. Jeg blandet mer XF7 i miksen slik at den ble vesentlig rødere, og gjorde en nytt forsøk. Tynnet denne gang med Leveling Thinner fra Mr. Hobby. Det gikk bedre denne gang, men fortsatt var det tendenser til krakelering. Noen små sprekker ble fikset med pensel. La deretter på blå stripe med en blanding av XF8 (blå) og XF1 (sort). Det er vanskelig å treffe eksakt med breddeforholdet 1+2+1 når dimensjonene er så små - den blå striper min er nok litt for smal i forhold til de hvite. Men det får være greit nok. Når det gjelder rondeller, så har jeg funnet en løsning der jeg har lakkert over senter på noen dekaler med rød-miksen. Masker ble skåret ut av maskeringsteip med en sånn super-duper sirkelkutter fra Dspiae. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 8. november 2022 Del Skrevet 8. november 2022 Kjedelig med krakeleringa, men det ser ut til at det ble bra til slutt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 9. november 2022 Del Skrevet 9. november 2022 Jeg pleier å skjære til en blå dekalstripe. Det er lettere å la den skli på plass til midtposisjon enn å fikle med maskeringstape. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 29. januar 2023 Del Skrevet 29. januar 2023 Endelig ferdig! Bilder er her: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 25. januar Del Skrevet 25. januar Akk ja. Sitter her og blar i Flaggets Heder av Nils M. Der står det at den Weihen det er snakk om var en Fw 58B, med w.nr. 58056. Da er det LITT kjipt å ha brukt masse energi på å konvertere settet fra B- til C-versjon. Og modellen i monteren er altså feil... Hva er kilden, Nils? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 25. januar Del Skrevet 25. januar Vel, boken er ikke en masteroppgave, og har derfor ikke samme krav til kildehenvisning. Det er nok fra en av referansene som er listet opp bakerst i boka. Men hvilken, kan jeg ikke si her og nå. Jeg skulle tippe noe fra NFF. Etter at boka ble ferdig har jeg ryddet vekk referansene for å gjøre plass til nye referanser for nye bøker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 25. januar Del Skrevet 25. januar Jeg har googla "litt", og tror at det er snakk om w.nr 58046 (ikke 58056). Denne var bygget som en B-2, men ble senere ombygget til G-3 (ambulanseversjon). Jeg TROR G-3 er visuelt lik C-varianten (dvs med "fast" nese), så det er ikke sikkert at ombyggingen min var bortkasta likevel. Men modellen burde antakelig vært hvitmalt. Tror det trengs mer graving her før det kan konkluderes. Antagelig finnes det folk i det flyhistoriske miljøet her i landet som vet mer, men de leser jo ikke dette forumet ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Hvor fant du disse opplysningene? Hvis det er feil i boka, så vil jeg ta med korrigering i kommende bøker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Jeg fant opplysninger på diverse fora og web-sider. Har referanser hjemme og skal legge dem ut her ganske snart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar (endret) Ok, da setter vi i gang. Første referanse er denne: https://www.luftwaffe.no/SIG/lister/OOB/OOB45-05.html Der står følgende: Sitat The following is a listing of all Luftwaffe units and their planes as of May 10th 1945. This list was prepared by "Kommandierende General der Deutsche Luftwaffe in Norwegen" (Commanding General of the German Luftwaffe in Norway). Videre: Sitat II. Oberquartiermeister Reserve - Flugzeuge ... Bardufoss: He 111H-3 1 Fi 156C 3 W 34 hi 1 Fw 58C/G 2 ... Det var denne informasjonen jeg baserte meg på opprinnelig, altså at det var etterlatt en Fw 58C og en Fw 58G på Bardufoss sommeren 1945. I mangel på annen informasjon gamblet jeg på at det var C-flyet som ble brukt av Luftforsvaret. Etter å ha lest boken til Nils prøvde jeg å finne mer informasjon, og det fant jeg faktisk. http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=2307 Sitat From the lists of Leitende Ingenieur/Komm.Gen.d.dt.Lw. in Norwegen (Abwicklungsstab), I have the following FW 58s in Norway at the time of the capitulation: ... W.Nr. 58046: Ob.Qu. Reserve at Bardufoss. Taken over by R.No.A.F. 03.07.45 for use as communication aircraft. Later damaged at Hattfjelldal airfield. Probably broken up at site. W.Nr. 3112: Damaged aircraft at Bardufoss. Broken up at site. ... Her er wnr på det aktuelle flyet oppgitt som 58046 (og ikke 58056 som Nils oppgir). http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=19456&page=2 Sitat Fw 58B-2 W.Nr. 58046 O.Qu.Reserve Fw 58C-2 W.Nr. 3112 O.Qu.Reserve ... All info is given as in the original report of Leitende Ingenieur/Komm.Gen.d.deutsche Lw.in Norwegen. Her er versjon oppgitt til B-2 for 58046, og C-2 for 3112. Det er i konflikt med første kilde, som sier C/G. Interessant at alle ser ut til å basere seg på samme primærkilde. Hmm. Men jeg fant mer. Nemlig følgende: http://forum.12oclockhigh.net/showthread.php?t=21572 Sitat According to Luftfahrt international Nr.1 from Jan./Febr. 1974 at page 26: FW 58B-2 Production Miag:58001 bis 58050; 58052 bis 58088 FW 58C-2 Production Miag: 58089 bis 58112; 58114 bis 58247; ab 5248 bis ?; 58451/D-OJIA. FW 58G-1 Production Miag:58099; 58168 (Umbau FW 58C-2); 58190 (Umbau FW 58C-2); 58285; 58324. FW 58G-3 (Umbaumuster aus FW 58B-2) Production Miag: 58002; 58023; 58039; 58046; 58072 Vi ser at vårt fly, 58046, var bygget som B-2, men at det senere ble bygget om til G-3 (siste linje). Så er spørsmålet - hvordan så en G-3 ut? Beholdt man glassnesen? Hva gjorde man med skytteråpningen bak cockpit? Jeg vil tippe at man i alle fall fjernet sistnevnte, i og med at flyet skulle brukes som ambulanse. I den tredje referansen snakkes det om et foto av noen Junkers 88 og 188 fra Bardufoss, som også viser en Fw 58. Det spekuleres på at dette er wnr 3112. Det hadde uansett vært veldig interessant å få sett dette bildet! Det er godt mulig at noen av Luftwaffe-entusiastene her på berget har tilgang til dette. Ragnar Endret 26. januar av Ragnar Eckhoff Skrivefeil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ragnar Eckhoff Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Her er nok en lenke som refererer flyet som Fw 58B-2 med w.nr. 58046. Kilden er her Military Aviation Review June 1979. https://www.aeroflight.co.uk/waf/norway/af/types/af-misc.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Mathisrud Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Ragnar Eckhoff skrev (1 time siden): W.Nr. 58046: Ob.Qu. Reserve at Bardufoss. Taken over by R.No.A.F. 03.07.45 for use as communication aircraft. Later damaged at Hattfjelldal airfield. Probably broken up at site. Jeg merker meg denne linjen. Her står det at flyet ble brukt som kommunikasjonsfly, ikke ambulansefly - som er noe helt annet. Men dette stemmer jo med andre opplysninger om at flyet havarerte på Hattfjelldal. Dog synes jeg det blir feil at langt bedre dokumenterte eks-tyske fly i Luftforsvarets tjeneste ekskuderes fra monteret mens mer "tvilsomme" fly skal inn, basert på gjetting. Men dette får stå for andres regning... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Sandvik Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar God research, Ragnar! Det kan se ut til at modellen din ikke er så helt feil likevel. Hvilke andre eks-tyske fly ville du hatt i monteren, Nils? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn Hafsten Skrevet 5. april Del Skrevet 5. april Hei ! Det er nok undertegnede som er kilden til publiserte materiale om de tyske flyene som ble etterlatt i Norge i mai 1945. Opplysningene stammer fra Riksarkivet i Oslo i en fil de har med dokumenter stort sett fra Leitende Ingenieur ved det tidligere Kommandierende General der deutsche Luftwaffe in Norwegen (tidligere Luftflotte 5). Det var tyske teknikere som hadde oppgaven med å vedlikeholde de fly som de Allierte styrkene skulle bruke i Norge, stort sett transport og liason fly. Dette inkluderte 12 FW 58 Weihe som tidligere hadde vært brukt av Luftwaffes Seenotdienst i Norge. Våren 1945 var disse fordelt for transportoppgaver ved forskjellige avdelinger. Et av flyene, en FW 58B-2 Werk-Nummer 58046 ble den 3 juli 1945 overtatt og kvittert ut av Luftforsvaret, men fortsatt under britisk kommando. Flyet havarerte under mellomlanding på flyplassen i Hattfjelldal kort tid etter. Selv om flyet tilhørte Luftforsvaret så fløy det med britisk merking, muligens med norske farger på sideror eller liknende. Luftforsvarets nye rondell ble introdusert den 1. desember 1945, men det tok litt tid å male om alle flyene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.