Gå til innhold
  • Bli medlem

M10 IIC Achilles - Tamiya 1/48


Anbefalte innlegg

Kjøpte dette settet på Skala i år, og omsider ble fristelsen for sterk til å kunne ignoreres - så det var bare å begynne å bygge. Dette er altså en britisk utgave av M10 med 17pdr. kanon.

Startet å bygge på Lørdag, og kom et stykke på vei i løpet av helgen.

 

S5000048.jpg

 

Måtte legge til litt ekstra plast slik at man slipper å se dagslys og belter når man titter ned i vogna. Er jo rimelig åpen i toppen denne.

 

På Mandag fikk jeg gjort kanonen sånn stort sett ferdig, og det samme kan sies om beltene. Da var tiden inne for en tørr-test. Tårnet er her ikke limt sammen, tenkte å lakkere innmaten først. Det skal noen granater på veggene der inne (man ser punktene hvor de skal limes på).

 

S5000049.jpg

 

S5000050.jpg

 

 

Her får man en gløtt ned i det dype indre.

 

 

 

...og så litt front. Det skal litt ekstra panser på i form av belter her også etterhvert:

 

S5000051.jpg

 

 

Beltene er limt sammen etter den metoden jeg har funnet ut at funker best for meg - hvert belte limes sammen i to segmenter for så å skjøtes sammen når det er på sin plass.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt det slik at det ikke er helt enkelt å avgjøre farge på britiske vogner, spesielt de som er amerikanskproduserte. Leste et sted på nett at de kom med vanlig olivenfarge, type US, men gjerne ble malt om ved konvertering f.eks. ved installering av 17pdr. kanon. Jeg gjorde det enkelt for meg selv og har brukt Tamiya sin RAF Dark Green (XF-81). Gikk etterpå over med tynne, ujevne og litt tilfeldige, lag med samme farge + en anelse XF-4 (Yellow Green). Det er sannsynligvis ikke særlig synlig på bildene. Håper det en nogenlunde synlig med det blotte øye.

 

Har slengt delene sammen uten å lime overdelen til underdelen sånn for syns skyld. Beltene er lakkert sorte så langt. Er litt usikker på fargen her egentlig. Har lett og lett i referanser uten å finne noe entydig svar på fargen på tenner og slikt (alt som ikke er, hva jeg antar å være, gummiklosser) På enkelte fargebilder ser det ut som at alt er sort, eller noe i nærheten av dette. Om noen vet så setter jeg stor pris på info om temaet.

 

Her er litt bilder:

 

20150723_140155.jpg

 

20150723_140211.jpg

 

Skal til å få på dekaler nå, og så blir det til litt væring og gøy.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekaler er på plass, chipping og pin-wash gjennomført. Matt lakk påført. Litt ekstra detaljer har jeg også fått på.

 

prePigment_1.jpg

 

prePigment_3.jpg

 

prePigment_2.jpg

 

prePigment_4.jpg

 

Denne gangen føler jeg at det gikk greiere å få Tamiya matt til å bli rimelig matt, noe jeg har slitt med tidligere. Men så brukte jeg X-20A tynneren og ikke Laquer thinner. Lurer på om ikke chippingen ble noe vel voldsom men det får så være. Det neste nå blir å få lagt litt støv på tængsen, i form av pigmenter.

 

:)

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.