Gå til innhold
  • Bli medlem

Pz.Kpfw.III Ausf. H 1:35 [i arbeid]


Anbefalte innlegg

Må jo ha noe å gjøre i påske mellom skiturer og isfiske. Da det meste man har begynt på krever behandling med airbrush, tar man like så godt et nytt sett med på turen.

Mitt bidrag til SIG - Arbeidshester denne gang blir en tidlig utgave av Pz.Kpfw III Ausf.H. Den mest synlige forskjellen fra denne versjonen og de senere H'ene, er spennhjulet og drivhjulet.

 

imagejpg1.jpg

 

Forbildet har jeg hentet fra denne boka

 

imagejpg1-1.jpg

 

Nærmere bestemt vogn nr 333 fra Panzer Abteilung z.b.V 40. Denne avdelingen var en periode i Norge etter felttoget der var over. I forkant av angrepet på Sovjetunionen, ble avdelingen flyttet over til Finland. I boka er det mange gode og spennende bilder av de forskjellige vognene avdelingen disponerte.

 

imagejpg2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har da så smått kommet i gang og allerede funnet mulige feil med byggebeskrivelsen. Dessverre sjekket jeg ikke referanseboka mi, Panzer tracts før jeg gikk til verks og fulgte tegninga til punkt og prikke. I følge litteraturen er konfigurasjonen av oljedreneringslukene for 7. Serie av Pz.III, altså Ausf. H feil i byggebeskrivelsen. I høyre hjørne på bildet er det feil hull som V64 skal plasseres i og de 6 naglene skal ikke fjernes. Denne konfigurasjonen passer for Ausf. E - G.  Nå er del V64 så godt limt på plass at den lar seg ikke fjerne uten å bli ødelagt, så jeg velger la gjort være gjort. Panzer tracts heftene regnes som de mest korrekte referansekildene men det kan tenkes at noen de første Ausf. H understellene hadde samme plassering som Ausf G... Dessuten er det under vogna, og dette vil ikke vises i en normal setting  :shifty:

 

En annen svakhet i samme bilde, er festet for det fremre støttehjulet.  Dette er en egen del siden plasseringen av "armen" ble flyttet fremover på Ausf. H og at denne huben brukes også til de tidligere versjonene av Pz III vognene. Derfor er det to fordypninger som skal liksom vise hvor denne "armen" skal festes. Det bakre er for Ausf E -G og det fremre er for Ausf H. På byggebeskrivelsen vises det riktig at det bakre hullet skal fylles, men det er feil at "armen" skal plasseres der. Dessuten mangler det plastknopp på baksiden av armen, som gjør det  vanskelig å plassere den korrekt i forhold til markert hull i skroget.

 

imagejpg1-2.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ble resultatet av at jeg fulgte byggebeskrivelsen

 

2db060b7-8fb6-4ec8-80a8-df98bb438342.jpg

 

Selv om delen satt godt fast, tok jeg motet og fikk "jekket" den løs etter litt arbeid med sag og skalpel. Den kunne fort gått i stykker, men flaksen var for en gangs skyld på min side. Nye nagler og tetting av hullet fikses når jeg kommer hjem.

 

3af209f4-bd1a-4ac5-b806-a04ced32cda1.jpg

 

Dragon har liksom har vært bra på detaljer hele tiden sett ut fra den tiden settene deres kom ut, men detaljene blir bedre og bedre. Sammenligner man de gamle Dragon Pz 3 settene med den nye serien av Pz 3ere, er det som natt og dag. Denne Pz 3 vogna har et sinnsykt detaljenivå, har brukt flere byggetimer på noe som før var ferdigstøpt på tub'n.

Siden rømningslukene har detaljer på innsiden, vurderer jeg å modifisere en kar som stikker hodet ut fra den ene sideluka.

Egentlig utrolig om den luka ble brukt, fikk studert den fra innsiden av de Pz.3 vognene som som sto på Setermoen og de menneskene som skulle bruke den måtte virkelig være småvokste! Ihvertfall i dagens målestokk.

 

imagejpg2-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye detaljer ja. Selv hadde jeg selvsagt aldri lagt merke til feilen du har rettet. Men så er jo detaljkunnskapene mine vedrørende panzer ikke de helt store da.

 

Den rømningsluka ser virkelig ikke stor ut, antar at det hjalp dersom man hadde enormt sterk trang til å komme seg ut i en fart.

 

Ser veldig bra ut dette  :)

 

:D

SAS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en plunder fra dragon, sannsynligvis den største i dette settet. Det følger med to typer drivhjul og spennhjul. Den sene typen som er mest vanlig for Pz III ausf H og de påfølgende versjonene og typisk for 40 cm belter. Den første versjon var derimot helt lik de tidligere drivhjulene for 38 cm belter, den eneste forskjellen var at drivhjulet var utvidet i dybden for å passe de bredere beltene. Her kommer altså blemma til dragon, disse drivhjulene som følger med er de fra  Ausf. E-G modellene med 38 cm belter, og passer derfor ikke 40 cm beltene som følger med i settet  >:(

 

På bildet ser man sprocketen som følger med i settet og et i hvitmetall fra friul. For lettere å vise forskjellen har jeg brukt 40 cm belteledd fra Modelkasten. De i hvitmetall passer korrekt, mens dragondrivhjulet er helt på luggeføre. Har man et av Hummel eller Nashorn settene fra Dragon liggende, følger det med korrekte drivhjul der.

 

016.jpg

 

 

En annen ting er at Dragon ikke har rettet opp feilen med tilleggspansringsplatene fra det forrige Pz. III Ausf H late settet. platene er for store og krever filing for at de skal passe, slike feil skal man ikke finne i denne generasjonen av byggesett.

Men ting ordner seg, så man for fokusere på bygginga enn å sutre over feil  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.



×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.