Jørgen Tangerud Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Denne har ligget å ventet i påvente av å tørre å prøve seg på noe som ligner på metallfinish, så da kjør vi på. Bygger den dønn ut av boksen. Startet sånn smått. Fargevalg er rett fra innstruksjonen, men syns det så sånn tålelig passe kvalmende russergrønn ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Riktignok hadde MiG-15 aldri kvalmende Russergrønt noen steder. I hvertfall ikke den fargen som man er vant med assosiere fra MiG-21 og -23 o.s.v. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tormod Sørvang Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 For og bakkroppen på dette settet passer ikke godt sammen. Hvis du ikke skal vise fram motoren så lim for og bakstykkene sammen så tidlig som mulig og bruk så få motordeler som mulig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Riktignok hadde MiG-15 aldri kvalmende Russergrønt noen steder. I hvertfall ikke den fargen som man er vant med assosiere fra MiG-21 og -23 o.s.v. Liker den fargen jeg Den og interiørfargen til japsene Men men, light blue xf-23 stod det skrevet, og man følger da det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 3, 2012 Author Share Posted April 3, 2012 Kontoret mer eller mindre ferdig, makro er fæææælt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted April 3, 2012 Share Posted April 3, 2012 Tiltross for makro, så ser det bra ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Tamiya går fort.... Vingene og frontglass limt, sistnevnte med mitt første forsøk Johnson-dipping. Maskering, grunning glemte jeg og ta bilde av, men det er jo i grunn lite spennende. Mer spent var jeg på mitt forsøk på å lage litt forskjellige toner i metallet, dette gjorde jeg ved å male enkelte paneler enten gule, eller svarte, så var trikset å tynne humbrol metalliken nok, men ble nok litt mindre effekt enn jeg hadde håpet. Ser også at pussingen nok ble litt kjapt unnagjort, men trenger å bruke noen av settene i bunken til trening før A-10`en skal lakkeres. Bruker dere forresten Johnson under dekalene også på helmetall? Tenkte det kansje holder med et strøk oppå dekalene, før vask. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Einar Sandvik Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Liiitt mørkere farge ble det på et par paneler. Egentlig bør en unngå å ha Johnson oppå barmetallfinish, fordi det reduserer inntrykket av barmetall. En annen sak er sølvmalte flater. Einar S Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Ble nok et litt mye lakk ja, trikset er nok å stoppe tidlig nok. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Åkra Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Veldig bra, Jørgen. Både cockpit og finish! Ifølge Erik Pilawskii så var disse natural metal-flyene til Sovjetuniuonen fra det tidlige 50-tall forsynt med et lag av klarlakk eller en slags varnish oppå selve metallflaten så jeg tror ikke de ser så skinnende og blanke ut som noen tror, eksempelvis som disse restaurerte Mustangene som er så blankpolerte at de nesten skinner av seg selv. Så litt lakk oppå en barmetallfinish gir et ganske realistisk resultat, tror jeg! Jeg ble inspirert til å kanskje begynne på min 1:32 Trumpeter MiG-15 til dette gruppebygget, jeg har kjøpt inn ny canopy for å erstattte den i settet samt cockpitets og dekaler og slikt. Dæven, vanskelig å bestemme seg! Kjetil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Takker Kjetil, her svarer du, men ikke på sms eller mail? Skjønner ikke hva som er galt med passformen som nevnt over her heller, motoren har jeg nå montert, og bakparten sitter jo så bra at jeg trygt kan ha den løs for å varierere displayet på hylla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Åkra Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Oi, har du forsøkt å ringe meg eller maile meg? Jeg har skiftet begge deler det siste året! (47 92 40 77 - kjetil.aakra@mtmu.no). Ingenting galt med dette settet hva gjelder passform, så vidt jeg vet, men jeg tror det er litt problemer med dimensjoner og slikt (ikke at du ser det). Kjetil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Aha, da er det ikke rart Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Åkra Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 He, he. Du trodde sikkert jeg var den overlegne snobben nå! Kjetil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Neida, men spørs om ikke fatter begynner å bli gammal, for han bekreftet alt an nummere og mail, hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 En håpløs ting med dette settet er at Tamiya tydeligvis ikke tror at noen vil ha bak-kroppen montert, følger med nese-vekt, og dette er montert, men siden jeg skal ha bakdelen montert, blir den baktung, dette BURDE stått i bokji! Så da blir tralla til bak-kroppen satt under, får late som de skal til å fjerne, eller akkurat har montert Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Ble jo rene speedbygget dette, men godt å få noe ut av eske og opp i hylla Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Jan Erik Johansen Posted April 4, 2012 Share Posted April 4, 2012 Himmel og hav, dette gikk jo kjapt. Litt ett-eller-annet på nesa? Ellers er det respektabelt dette! Janse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 4, 2012 Author Share Posted April 4, 2012 Kan være slurv, men er også kun et tynt strøk med tamiya-pensel, så blir nok bedre med et til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rune Haugen Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Kjapt ekspedert dette Respektabelt resultat også. Bra jobba Godt å få ferdig noe ja. Mvh Rune Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Åkra Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Ser veldig bra ut. Nå bygger du jo mere fly enn Arild får til for tiden!! Kjetil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 5, 2012 Author Share Posted April 5, 2012 Da anser jeg denne som ferdig, et sett som forsvarte Tamiya sitt "sprut lim i esken og rist" rykte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjetil Åkra Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Jøss, utrolig bra. Fattern må jo være stot nå! Send ham noen bikder om du ikke har gjort det ennå og si at han må starte å bygge fly som skikkelige mannfolk og ikke bare lefle med toglekesett! Kjetil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Tangerud Posted April 5, 2012 Author Share Posted April 5, 2012 Takker Enten det, eller så kan han sende et par pappesker denne veien hehe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anton Chumak Posted April 5, 2012 Share Posted April 5, 2012 Veldig kjapt ja. Gratulerer med den første fullførte modellen i gruppebygget. Kan vi forvente mer av deg? Forsatt nok av tid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.