Gå til innhold
  • Bli medlem

Lotteri? (Raffle)


Anton Chumak

Anbefalte innlegg

Har lest om at på diverse amerikanske konkurranser/utstillinger så arrangerer de såkalte "raffle's" eller, lotteri.

 

Det vil si at man kjøper en lotteri billett for en liten sum (1, dollar, kanskje 10 kr her i Norge da?), og er med i trekningen om å vinne diverse sett.

 

Så, noen spørsmål:

 

1: Er dette interessant?

 

2: Forslag til eventuell utførelse? Mitt enkelt og udetaljert forslag er:

 

- Man betaler summen samtidig som man betaler for inngang/utstilte modeller. Pengene går til IPMS kassa.

 

- Personen blir oppført i eget EXEL ark, og gjennom der så skjer den randome trekningen.

 

3: Hvor får man prisene fra?

 

Så, hva sier folket?  ;)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

"Raffles" er en populaer inntektskilde paa model shows i UK ogsaa det.  Southern Expo selger man en rekke paa fem lodd til £1.  Loddboeker er jo ikke dyre.  Paa Scottish Nationals har de mer enn bare byggesett som priser - det er gjerne donert av frivillige.  Vant en videokassett av "V" (1980-talls versjonen av TV serien), og maatte da kjoepe flere lodd saa jeg kunne ha hele samlingen:D

 

Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker å ha loddtrekninger på klubbmøtene i Trondheim, vi har en del byggesett som tilhører klubben og disse lodder vi ut (når vi husker å selge lodd :P)

Ellers har jeg deltat på en del basarer som er arrangert av sanitetsforeninger rundt omkring. Der går jo alt på loddsalg. Tror nok det sikkert kan være noe dette til Skala, premier kan vi nok få donert fra forhandlere og privatpersoner rundt omkring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et loddsalg er jo noe som absolutt ikke tar opp stort til arbeid. Man selger lodd, er nøye med å notere navn og nummer til på loddet og når man har solgt så mange lodd man vil/har så knøvler man sammen de som er i loddboken og hiver dette oppi ei pappkasse eller lignende og blander godt. Så tar man loddtreking enten sammen med premieutdelinga på søndag eller på lørdagskvelden. I Trondheim Volkswagen Klubb har vi hatt loddsalg på alle Trøndertræff som jeg har deltatt på og her er premier skaffet av medlemene i klubben fra butikker, forhandlere og arbeidsteder. Noen premier har også klubben kjøpt, slik som felg sett i fjor. Lodd selges på selve treffet av folk som går rundt å selger, har selv gått rundt å solgt lodd på noen treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en artig ekstra "greie" det.

Jan Erik, må man søke kongen, så gjør man vel det. :)

 

Det greieste er vel å ha et bord med loddsalg som bemannes av noen personer. Trenger vel ikke noe avanserte greier. Vanlige lodd bør jo holde. Og så trekker man på søndagen en gang.

 

Når det gjelder premier, så får man vel kjøpe det inn, og satse på at det går i null eller bedre. Mulig at noen forhandlere er villige til å sponse ett sett eller to også.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være en artig ekstra "greie" det.

Jan Erik, må man søke kongen, så gjør man vel det. :)

 

Det greieste er vel å ha et bord med loddsalg som bemannes av noen personer. Trenger vel ikke noe avanserte greier. Vanlige lodd bør jo holde. Og så trekker man på søndagen en gang.

 

Når det gjelder premier, så får man vel kjøpe det inn, og satse på at det går i null eller bedre. Mulig at noen forhandlere er villige til å sponse ett sett eller to også.

 

Henrik

 

 

Spons evt snille givere er jo et must.Som eg sa så er det et sikkert kort for å få samla folk.

 

Knut-H

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Johansen

Har ikke sett på hva som kreves og hvilke paragrafer ett slikt lotteri eventuelt kommer inn under, meningen med linken var vel mest å få frem at dette er lovregulert.

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det må søkes.  §7c og 5b, muligens også 7b må vel kunne legges til grunn...

 

Er det noe jeg ikke ser?

 

Svere

 

Eksaktamundo, min tolkning også.

 

§ 7. Lotterier som ikke krever tillatelse:

    c) Lotterier som nevnt i § 5 annet ledd, når lotteriet ikke er overlatt en medhjelper mot betaling.

§ 5. Lotteriers formål

      Lotteri kan bare avholdes til inntekt for et humanitært eller samfunnsnyttig formål.

      gjelder likevel ikke for:

      b) lotteri som avholdes innenfor et avgrenset område når trekningen foregår uten bruk av mekaniske eller elektroniske innretninger (basarer), forutsatt at gevinstenes verdi er begrenset etter nærmere bestemmelse fastsatt av Kongen i forskrift.

 

Så da må vi bare sjekke hva Harald synes er en akseptabel grense for gevinstverdi  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at politiet på Jessheim (eller hva som nå blir nærmest) kommer mannsterke til Skala for å legge Roar i jern pga dette. Hvor annerledes er dette fra de tusenvis av vinlotterier som utspiller seg på norske arbeidsplasser hver uke. Og hvor også gevinsten er ulovlig, såvidt jeg vet. Plastsett i premie er neppe noe problem da.

 

Men om man er nervøse, så er det vel bare å slenge inn en søknad. Kan vanskelig se for meg den avslått.

 

Og jada, jeg synes lotteri var en god ide. Trenger kanskje ikke blande det sammen med betaling av registrering, da jeg heller ser for meg at noen pusher lodd på folk også utover dagen.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Spons evt snille givere er jo et must.Som eg sa så er det et sikkert kort for å få samla folk.

 

 

Jeg vil ikke kalle det et must. Av regnskapet til klubben ser man at vi har veldig godt med penger på bok. Om man en tusenlapp eller to i minus, så merker ikke klubben det overhodet. Men det er en artig sak for de som er heldige og vinner.

 

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville iallefall jeg oppfordre til at medlemmer også kan donere byggesett eller utsyr også. Dette kan jo gjøres via forumet lang tid i forveien slik at en får mange premier. Erfaringsmessis så selger man flere lodd jo mere premier man har. Skapet vi i TPMK har er for det meste fylt med modeller som vi i klubben har donert men på møtet i går gikk John Arild og jeg sammen å kjøpte ti modeller av Lars Dahlberg som kom på møtet for å selge av egen samling.

Selv vil jeg tro at det beste er en kombinasjon av donasjoner, sponsing og innkjøpt og da gjerne ikke bare byggesett men også utstyr som f.eks. verktøy, airbrush, lim, maling og lakk, litteratur og referansematriell og kanskje også et års medlemskap i IPMS Norge gratis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Spons evt snille givere er jo et must.Som eg sa så er det et sikkert kort for å få samla folk.

 

 

Jeg vil ikke kalle det et must. Av regnskapet til klubben ser man at vi har veldig godt med penger på bok. Om man en tusenlapp eller to i minus, så merker ikke klubben det overhodet. Men det er en artig sak for de som er heldige og vinner.

 

Henrik

 

Enig med deg der Henrik.

I stedet for å ta enda en tigge-runde til sponsorer så synes jeg dette er noe vi kunne ta oss råd til.

Så lenge ikke premieinnkjøpet tar helt av, så er jeg ganske sikker på at det kommer til å gå overskudd.

Kjør et forsjøk ett år, et eventuelt lite tap har vi råd til, og så er det bare å justere seg inn deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Johansen

Jepp, det er vel noe vi i styret må se på. Har arrangert lotterier i idrettslag tidligere, og det er en del å passe på, kan være lokale bestemmelser osv., meeen tror ikke det er vanskelig. Men det vil ikke bli arrangert noe lotteri i regi av IPMS Norge uten at det formelle er i orden så lenge jeg sitter i styret.

 

:) Janse

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel nevne at på Trøndertræff har vi solgt ut ti stykk loddbøker med hundre lodd i hver bok på treffene de siste årene. Det er da på et treff med ca 50 biler og rundt 100 folk. Premiene er da trekkplasteret og pengene sitter løst i sommersola.

Husker ikke helt om vi tok 5 eller 10 kroner loddet men har sett arrangementer hvor loddprisen har vært høyere enn dette og da selger man ikke like mye lodd.

Vil dermed andbefale å ikke ha loddprisen høyere enn 10 kroner loddet. Det skulle gi 1000 kroner pr bok i såfall.

 

Å for den som lurer på hvordan Trændertræff ser ut så er tråden for 2010 her:

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,21271.60.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg ikke helt feil, var vel egenkapitalen 140.000 for 2010.

Henrik

 

Godt på vei til vårt eget oljefond  8)

 

Nå sitter ikke jeg i styret og bestemmer hva penga skal brukes til, men jeg var kasserer i lokalforeningen i 6-7 år og vet hvordan det er å prøve og få til noe på begrensede midler.

Det er derfor godt å se at vi så vidt jeg vet har en bedre økonomi enn vi noengang har hatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.