Gå til innhold
  • Bli medlem

Lotteri? (Raffle)


Anton Chumak

Anbefalte innlegg

Eg kjenner ikkje te IPMS sin øknomi så eg skulle vel heller holdt kjeft ;)

 

Knut-H(som bare betaler koningent og leser tuben)

 

Holde kjeft synes jeg ikke du skal gjøre. Det er jo tross alt et diskusjonsforum :)

Husker jeg ikke helt feil, var vel egenkapitalen 140.000 for 2010.

 

Henrik

 

Tok det ikkje ille opp Henrik  ;) Trudde bare ikkje at ståa var så god som den faktisk var,som såklart er ein gledelig overaskelse  :)

 

Knut-H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Da har vel klubben råd til å koste på seg noen flotte premier. Kan jeg foreslå å ha en litt stor hovedpremie? Ser at dette har funket bra på TT, da vi har hatt felgsett som koster 4-5000 som hovedpremie og masse små premier ellers. På Skala kunne jo f.eks. komplett airbrush, kompressor og alt nødvendig lakkeringsutstyr være en flott hovedpremie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at den som vinner Best in Show med skal nødvendighet vinne lotteriet også?  :pinch::doh:::)

 

Men jeg skjønner hva du mener. Dette er imidlertid løsbart på enkelt vis. Enten full airbrushpakke, eller gavekort hos Hobbyland for en matchende sum. Alt kan gjøres vanskelig hvis man vil, og det er jo det vi er best til i IPMS.

 

Arild ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for aa skyte deg ned Gaute, men vi kan vel gaa ut i fra at den som vinner Best in Show allerede har komplett airbrus, kompressor og alt noedvendig lakkeringsutstyr?

 

Airbrus? Er det cola eller annen kullsyreholdig drikke? hehe. Sorry. Måtte bare. :)

 

Det denne tråden dreier seg om er et godt gammeldags lotteri hvor man kjøper lodd. Ikke premie til vinnere.

Man kan aldri få nok verktøy.... Så har man airbrush og vinner en til, så må jo det bare være helt greit.

 

Henrik

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette forslaget skulle jeg kanskje ha postet på den STORE diskusjonstråden,

men siden vi snakker om trekning...

 

Da det er tilnærmet umulig å bedømme modeller fra forskjellige hovedgrupper opp mot hverandre,

så synes jeg den mest rettferdige måten å kåre BiS på måtte være å putte alle klassevinnere i en eske,

riste godt, stikke neven nedi og trekke opp en vinner  wOOt

Hvis premien hadde høy nok verdi, så ville det sikkert vært greit nok for mange  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ser problemer, men bare løsninger, så er det fordi du ikke har vært med lenge nok, Håvard!

 

Det blir vel etter hvert.  :thumb:

 

Men et lotteri trenger jo ikke være så innmari komplisert. Søknad til onkel Blå, noen loddbøker, noen premier, og trekning på søndagen på neste skala. Ferdig.

 

 

Håvard I-det-ukompliserte-og-løsningorienterte-hjørnet-i-dag Nisja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ser problemer, men bare løsninger, så er det fordi du ikke har vært med lenge nok, Håvard!

 

Det blir vel etter hvert.  :thumb:

 

Men et lotteri trenger jo ikke være så innmari komplisert. Søknad til onkel Blå, noen loddbøker, noen premier, og trekning på søndagen på neste skala. Ferdig.

 

 

Håvard I-det-ukompliserte-og-løsningorienterte-hjørnet-i-dag Nisja

 

Håvard for president :praise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah...det saa ut som jeg misforsto - jeg tenkte paa konkurransen jeg, ikke paa lotteriet - det var foer jeg fikk kaffen.  Vel, et komplett airbrusH :) sett hadde jo fristet mange til aa kjoepe lodd ja.  Om man vinner byggesett, saa kan man jo ha en egen klasse for "det vant jeg i fjor":)

 

Jens

 

Jepp, det var det jeg tenkte. Slik vi har gjort det på Trøndertræff så har vi de siste årene hatt et felgsett til kanskje 4-5000 kroner som hovedpremie. Nå har jo selvsagt alle som kommer dit felger på bilene sine så det er jo ikke det at de trenger de men alle har jo lyst på dem. For i værste fall kan en selge dem videre med meget god profitt. Det jeg ser er at den store premien er det som trekker folk til å kjøpe lodd mens alle andre premier er der for å gjøre dem fornøyde med at de ikke vant felgene.

På TT har vi hatt felgsett som hovedpremie og så er det haugevis med små premier eller. Alt i fra lekebiler og nøkkelringer til bilshampo og vaskesvamper.

Det er også lurt å ha et "premiebord" hvor alle lotteripremier ligger slik at alle som kan kjøpe lodd ser dem, for da blir det fort at man ser noe man har lyst på å tenker at "den MÅ jeg ha, kjøper noen ekstra lodd for å vinne den"

Å ha en klasse for "det jeg vant i fjor" kunne jo være gøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg også kan få komme med mine 11 øre (eller 2 cent om du vil), så syntes jeg et lotteri høres kjempeflott ut. Men, jeg syntes ikke at det skal være noe trekning da dette kan forhindre en del fra å kjøpe lodd om det betyr at man må være tilstedet under trekningen (alternativet er at alle som kjøper lodd må skrive ned navn og tlf. nr på loddgjennparten.)

 

Vil foreslå at man på forhånd har valgt loddnummer som vinner. Da kan man fin ha flere premier i forskjellige størrelser. Eksempelivs så vinner alle lodd som slutter på 33 en liten premie. Kan i tillegg ha større premier for lodd som slutter på f.eks 777. Samt en hovedpremie for lodd nr. XXXXX.

 

Dere skjønner tegningen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært litt stille, og bare latt ballen rulle. :) Masse bra forslag, og jeg er enig i tankene om at:

 

1- Vi skal ikke "tigge" Smallsize om priser hele tiden, synes at klubben og de som vil kan donnere. Jeg donerer gjerne.

 

2- At vi bør ha "grader" av priser, f.eks kjempebra byggesett (tamiya Spitfire f.eks) eller airbrush o.s.v.

 

3- Dessuten, hvis det er mange nok som kjøper lodd, kan jo kanskje prisen av premier dekkes av loddsalget. (delvis ihvertfall)

 

Om jeg også kan få komme med mine 11 øre (eller 2 cent om du vil), så syntes jeg et lotteri høres kjempeflott ut. Men, jeg syntes ikke at det skal være noe trekning da dette kan forhindre en del fra å kjøpe lodd om det betyr at man må være tilstedet under trekningen (alternativet er at alle som kjøper lodd må skrive ned navn og tlf. nr på loddgjennparten.)

 

Vil foreslå at man på forhånd har valgt loddnummer som vinner. Da kan man fin ha flere premier i forskjellige størrelser. Eksempelivs så vinner alle lodd som slutter på 33 en liten premie. Kan i tillegg ha større premier for lodd som slutter på f.eks 777. Samt en hovedpremie for lodd nr. XXXXX.

 

Dere skjønner tegningen. :)

 

Jeg ser den positive siden med din ide, men synes at noe av spenninga går liksom bort hvis vi har fast tall. Dessuten, hvordan skal det gjennomføres i praksis? F.eks, jeg kjøper lodd nr.33 som viser seg å være den som gir hovedpremien. Skal jeg få premien med en gang da? Da kan jo andre tenke; "javel, hovedprisen er vunnet, så jeg gidder ikke å kjøpe lodd." Dessuten, hva om det ikke blir solgt nok lodd til at alle prisene blir vunnet? Nei, personlig så synes jeg at vi skal ta den vanlige trekningen. Vi kan ta den relativt tidlig på Søndag f.eks, før folk eventuelt drar.

 

Og hvis noen vet med sikkerhet at de drar før trekningen, kan de legge igjen nummer, og man kan eventuelt ringe opp. Og hvis noen glemmer å gi fra seg nummeret og drar tidlig og ingen kjenner vedkommende, vel, shit happens.  ::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring fra basareene til sanitetsforeninger sier meg at det funker fint å notrere navn og nummer på loddet i boka. Annikens bestemor har i flere år vært aktiv her og der gjør de det slik at de går rundt med loddbøkene flere uker i forveien. De selger lodd til folk de besøker, treffer på butikken og på gata og til naboer og venner og slektinger. De noterer ned navn og nummer på loddene og så er trekinga på selve basaren. De som ikke er tilstede blir enkelt å greit kontaktet senere eller at det noen som kjenner de på basaren som sier at de kan ta med å levere premien. Slik jeg ser det så funker dette systemet fjell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært med på endel loddtrekninger gjennom tidene, bl.a. i IPMS. Flere av disse har hatt mange småpremier. Det gjør sjansen større for å vinne større, men problemet er at vinnerne ofte ikke har noen interesse for premiene og lar den gå til omtrekk. Grunnen er jo at de allerede har kjøpt det de har lyst på. Da tar en slik trekning svært lang tid, og det er ingen stor spenning med trekningen.

 

Jeg tror det er bedre hvis det settes opp få, men gjeve premier. Jeg tenker da på type airbrush, kompressor eller annen type "hi tec" verktøy. Byggesett bør man unngå for det er lett for at det faller utenfor interessen til den som blir trukket som vinner.

 

Man kan ikke forvente at premier doneres av en velvillig sponsor. Men premier kan kjøpes inn for en prosentandel av forventet loddsalg. Første gangen blir det imidlertid vanskelig å si hva som blir forventet loddsalg.

 

Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubben har penger nok til å ta risikoen det er å legge ut for noen skikkelige premier første gangen. Om det skulle vise seg at loddsalget svikter kapitalt, får man bare justere inn det neste gang, eller droppe det helt. Bifaller uansett Nils' tanker om byggesett. Evt. kunne man hatt noen solide gavekort som premier.

 

Om det vil bedre loddsalget å selge til hvem som helst uten at de må være tilstede for å få premien, så er vel det greit. Jeg tror det er en hyggeligere øvelse å ha felles loddtrekning enn å ha "fortløpende" vinnerlodd.

 

Arild :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes selv det skal være en fin blanding av små og store premier. Iallefall på Trøndertræff så er det den store premien som kanskje mange kjøper lodd for mens de små premiene gjør folk mere fornøyde. Det finnes kanskje IPMS effekter som kan deles ut i en slik sammenheng? Krus, T-skjorter, nøkkelringer osv. Det å få donert premier trenger ikke å være vanskelig, som jeg har nevt tidligere er dette måten vi har gjort det på på TT. Her har omtrent alle som har hatt muligheten gjort sitt for å skaffe en premie, enten fra sin egen arbeidsplass eller via kontakter. Broren til Kjell Terje driver jo ei Mekonomen sjappe, ifjor vant jeg ei vaskebøtte med bilsvamper og bilsjampo fra Mekonomen på TT som Toto hadde kommet med. Har også vunnet nøkkelringer fra Bug-In, lekebiler fra Extra Leker og en del annet smått og artig. Har selv troen på at det kan oppfordres til doneringer fra private samlinger via forumet og at klubben går til innkjøp av de store premiene. Som sagt kan det også kanskje være andre ting som kan deles ut også som krus, nøkkelringer eller t-skjorter i tilegg til f.eks. et års gratis medlemskap i IPMS, bøker, blader og ikke minst musikk ;) Så jo i år at flere har med seg sine små og da kan det kanskje være greit å ha en del premier som ikke er direkte modellrelaterte men mere familievennlige også. Slik som på TT som er et rimelig familievennlig treff så er det ikke så veldig mange premier som er direkte Volkswagen relatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har råd til å kjøpe noen bra premier! :cheers:

 

Gavekort, litt flott verktøy og generelt stash må være fint. Doneringer er gjerne ting folk vil bli kvitt. Og det er gjerne en grunn til at de vil bli kvitt det. Så jeg er ikke sikker på om det er veien å gå.

 

R. :)

 

Tenkte å legge det til, men er litt forsiktig for å ikke trå på føttene. :P Man kan unngå donering fullstendig, eller så kan han/hun som ønsker å donere kontakte den som har styringa rundt lotteriet. Så får det bli bedømt om det er "bra nok" premie. Det er subjektivt selvsagt, for eksempel er Stream Su-24 (uten F-18 i...) gull verdt for meg, men andre vil mest sannsynligvis ikke se verdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Johansen

Sakset fra Lotteri- og stiftelsertilsynets sider:

 

Smålotteri (inntil kr 150.000)

Sist endra: 02.07.2010

Informasjon om smålotteri, og ny løsning for elektronisk innmelding.

Lokale frivillige lag, samt humanitære og samfunnsnyttige organisasjoner, har anledning til å avholde små tradisjonelle lotteri på en enkel måte. Målet er at organisasjonen skal kunne skaffe seg lotterimidler til organisasjonens formål uten å måtte søke om tillatelse. Det er tilstrekkelig å sende melding om lotteriet til Lotteritilsynet.

 

Det er likevel viktig at organisasjonen er oppmerksom på at noen kriterier må være oppfylt for at lotteriet skal kunne defineres som smålotteri:

 

-          Samlet omsetning på slike lotteri kan ikke overstige kr. 150 000,- pr. år.

 

-          Lotteriet må være basert på tradisjonelle papirbaserte loddsedler eller loddbøker

 

-          Gevinster skal trekkes på forhånd, eller ved etterhåndstrekning på en bestemt dato

 

-          Loddsalget skal bare skje i en på forhånd bestemt loddsalgsperiode

 

-    Inntektene fra lotteriet kan ikke gå til kommersielt basert virksomhet eller privatpersoner

 

-          Det kan ikke benyttes pengepremier som gevinst i lotteriet

 

 

Innmelding.

Smålotteri kan nå meldes elektronisk til Lotteritilsynet. Bruker vil få fortløpende veiledning gjennom den elektroniske løsningen, og målet er at organisasjonen på denne måten får tilstrekkelig med informasjon om avholdelse av lotteriet i forbindelse med innmelding.

Lotteritilsynet skal ha melding om smålotteri 14 dager før loddsalget starter.

 

Tilbakemelding.

 

Eventuelle lotteri som ikke kan avholdes vil få tilbakemelding om dette før loddsalget starter. Dette gjelder f.eks. meldinger fra innsendere som ikke blir definert som lokale frivillige lag og organisasjoner, herunder offentlige institusjoner som skoler, aldershjem og kirker, (unntaket her er lotteri avholdt av organer innen kirken der inntektene ikke går til klart offentlige oppgaver).

I slike tilfeller vil Lotteritilsynet fatte vedtak om avslag om avholdelse av lotteriet.

Vedtaket blir sendt innmelder innen 14 dager etter at melding er registrert.

 

 

:) Janse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.




×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å besøke og/eller registrerer deg på vårt forum aksepterer du våre vilkår og personvernregler. Bruksvilkår.